PDA

Bekijk Volledige Versie : Symbool van Nederlandse arrogantie aan de ketting gelegd



Marsipulami
13-07-04, 22:51
Ross legt abortusschip aan banden 13-07-'04


Het abortusschip de Women on Waves mag niet meer uitvaren. De stichting die de boot exploiteert, mag voortaan alleen maar behandelingen uitvoeren als het schip zich binnen een straal van 25 kilometer van het Slotervaartziekenhuis in Amsterdam bevindt.

Dat heeft staatssecretaris Ross van Volksgezondheid aan de Kamer geschreven. De Kamerleden Rouvoet (ChristenUnie), Van der Vlies (SGP) en Ormel (CDA) hadden hier vragen over gesteld. Ross reageert met het antwoord tegelijk op een uitspraak van de rechtbank in Amsterdam.

De rechter bepaalde vorige maand dat het ministerie van VWS te weinig redenen had gegeven voor het intrekken van de abortusvergunning van de stichting.

Ross stelt verder dat op het schip alleen nog maar overtijdbehandelingen mag uitvoeren met een abortuspil. Alle andere ingrepen mogen niet meer. De staatssecretaris laat daarbij weten aan dit beleid vast te zullen houden.

Ergernis
De abortusboot zorgde in Ierland en later in Polen voor grote ergernis, door voor de kust van die katholieke landen abortussen uit te voeren. Dat leidde tot felle protesten op de wal.


© Copyright NOS 2004

barfly
13-07-04, 22:54
Met het EU visserij beleid heeft Nederland er binenkort nóg honderden :D

Orakel
13-07-04, 23:04
Geplaatst door Marsipulami
Ross legt abortusschip aan banden 13-07-'04


Het abortusschip de Women on Waves mag niet meer uitvaren. De stichting die de boot exploiteert, mag voortaan alleen maar behandelingen uitvoeren als het schip zich binnen een straal van 25 kilometer van het Slotervaartziekenhuis in Amsterdam bevindt.

Dat heeft staatssecretaris Ross van Volksgezondheid aan de Kamer geschreven. De Kamerleden Rouvoet (ChristenUnie ), Van der Vlies (SGP ) en Ormel (CDA ) hadden hier vragen over gesteld. Ross reageert met het antwoord tegelijk op een uitspraak van de rechtbank in Amsterdam.

© Copyright NOS 2004

Shame on me, maar wat zouden nu de reacties in den lande zijn geweest als niet de CU, SGP en CDA hadden geageerd tegen de pratijken van de abortusboot, maar (laat ik es gek doen) Islam & Burgerschap, de AEL en de Hizb u Tahrir?

Bofko
13-07-04, 23:11
Geplaatst door Orakel
Shame on me, maar wat zouden nu de reacties in den lande zijn geweest als niet de CU, SGP en CDA hadden geageerd tegen de pratijken van de abortusboot, maar (laat ik es gek doen) Islam & Burgerschap, de AEL en de Hizb u Tahrir?


Sterke opmerking.
Dat zou in den lande waarschijnlijk niet geaccepteerd worden.
Er gebeurt nl. wat hier ook gebeurt. Eerst wordt naar de degene gekeken die iets zegt en vervolgens pas naar de inhoud van de boodschap.

Orakel
13-07-04, 23:28
Geplaatst door Bofko
Sterke opmerking.
Dat zou in den lande waarschijnlijk niet geaccepteerd worden.
Er gebeurt nl. wat hier ook gebeurt. Eerst wordt naar de degene gekeken die iets zegt en vervolgens pas naar de inhoud van de boodschap.

:fpetaf:

Ik draaf nu misjgien een beetje door maar klaarblijkelijk is men bij de genoemde partijen vergeten 1 van de kardinale deugden te cultiveren.

Andreas Kinneging:
"Rechtvaardigheid is een deugd voor een ieder die toedeelt, maar van groter gewicht naarmate men hoger in de maatschappelijke hiërarchie staat.
Heersen, regeren is immers toedelen.
Rechtvaardigheid is dus bij uitstek de deugd van hen die heersen."

Bofko
13-07-04, 23:38
Geplaatst door Orakel
:fpetaf:

Ik draaf nu misjgien een beetje door maar klaarblijkelijk is men bij de genoemde partijen vergeten 1 van de kardinale deugden te cultiveren.

Andreas Kinneging:
"Rechtvaardigheid is een deugd voor een ieder die toedeelt, maar van groter gewicht naarmate men hoger in de maatschappelijke hiërarchie staat.
Heersen, regeren is immers toedelen.
Rechtvaardigheid is dus bij uitstek de deugd van hen die heersen."

:fpetaf:
Ik kan het even niet volgen, Orakel.Meer duidelijkheid svp. Ga uit van de volgende mogelijkheden :
1. Heeft het met de abortusboot te maken ?
2. Moeten regeerders naar de boodschap kijken en niet naar de inhoud ?
3. Iets anders.

Orakel
14-07-04, 00:03
Geplaatst door Bofko
:fpetaf:
Ik kan het even niet volgen, Orakel.Meer duidelijkheid svp. Ga uit van de volgende mogelijkheden :
1. Heeft het met de abortusboot te maken ?
2. Moeten regeerders naar de boodschap kijken en niet naar de inhoud ?
3. Iets anders.

Van alles wat kerel. Het heeft naast de abortusboot ook met rechtvaardigheid te maken.
Het recht op abortus is een verworvenheid en ik snap dat het een Nederlandse verworvenheid is, welke niet in alle landen begrepen en gedeeld word. Dat de boot de weerzin van andere landen probeert te omzeilen door aan te meren in niet-terrotiriale wateren en dat men daar een rem op wil zetten kan ik tot op zekere hoogte begrijpen.

Mijn idee is echter om dat aan betreffende landen over te laten en dat Ross wel belangwekkender zaken aan d'r hoofd heeft. Vind het tot op zekere hoogte selectief en paternalistisch en daarmee kom ik op het punt van rechtvaardigheid.

Als de AEL in haar programma stelt dat ze af wil van alcohol(misbruik) en prostitutie, dan roepen ze niets anders dan de SGP, de CU en het CDA, maar in het geval van de AEL heet het dan plots dat ze onze zwaarbevochten vrijheden en verworvenheden bedreigen.
Dat heet selectiviteit en dat staat op gespannen voet met rechtvaardigheid.

Als men vindt dat de AEL van alcohol en prostitutie af moet blijven, heb ik daar vrede mee, mits men zich op dezelfde wijze jegens de anders-religieuze bewegingen posteert.

"Hen die heersen" is in dit geval de politiek die als cultuurdrager en
-overbrenger fungeert, hoewel ik ze daarmee misschien teveel eer toedicht, en met deze actie doen ze wat mij betreft een signaal uitgaan dat de 1 meer gelijk is dan de ander.

Bofko
14-07-04, 00:30
Geplaatst door Orakel
deze actie doen ze wat mij betreft een signaal uitgaan dat de 1 meer gelijk is dan de ander.

Ok, het is inderdaad wat ik al dacht. De 1 is meer gelijk dan de ander.
Of anders gezegd : De boodschapper is belangrijker dan hij zou moeten zijn. En de boodschap is minder belangrijk dan hij zou moeten zijn.

Dus identieke standpunten van AEL en SGP worden niet hetzelfde gewaardeerd. Dat komt omdat die partijen nooit op dit issue alleen beoordeeld worden. Maar op alle issues. Ethisch zou het misschien niet moeten. Maar het is menselijk, psychologisch onontkoombaar.

Rechtvaardigheid heeft dus altijd context. En is dus daarmee nooit objectief. ´Rechtvaardigheid´in een samenleving wordt dus bepaald door de heersende cultuur in die samenleving. Dit is een puur praktische constatering die volgens mij geldt voor alle samenlevingen.

sjaen
14-07-04, 00:35
Als ik je goed begrijp orakel, dan vind je de regering hypocriet inzake honoreren uitspraken CU, SGP en CDA versus AEL?!

Op de eerste plaats vind ik abortus versus alcohol/prostitutie een onmogelijke vergelijking!
Tweede plaats wordt er niet tot arbortus gedwongen!! Mag ik je nog even fijntjes op de drooglegging in Amerika wijzen en wat daar het resultaat van was!?
Wanneer begrijp je eens dat dwang averechts werkt!! Het gaat om innerlijke ontwikkeling, educatie. Ik vind ook dat nederland zich niet met andere landen moet bemoeien, maar voor jouw informatie veel vrouwen lenen geld of krijgen geld van de (zgn. vader) en komen dan met de bus hier na toe. En zij dit dit niet kunnen betalen komen bij kwakzalvers terecht!! Of bestaat dit niet in de arabische wereld!!!! Wat is beter: volgens AEL op straffe van ...... of ...........

:aanwal:

Marsipulami
14-07-04, 01:10
Die abortusboot is symbool van de arrogantie van Nederlanders die denken dat hun kijk op etische kwesties superieur is en de norm die men ongevraagd aan andere landen mag opdringen. Ik zou wel eens willen weten wat de Nederlanders er van vonden als voor hun kust een boot kwam dobberen waar vrouwenbesnijdenissen werden uitgevoerd om de Nederlandse wetgeving terzake te omzeilen.

barfly
14-07-04, 01:21
Geplaatst door Marsipulami
Die abortusboot is symbool van de arrogantie van Nederlanders die denken dat hun kijk op etische kwesties superieur is en de norm die men ongevraagd aan andere landen mag opdringen. Ik zou wel eens willen weten wat de Nederlanders er van vonden als voor hun kust een boot kwam dobberen waar vrouwenbesnijdenissen werden uitgevoerd om de Nederlandse wetgeving terzake te omzeilen.

De Abortusboot is een goed alternatief voor de weigering van het Vaticaan om voorbehoedsmiddelen toe te staan!

sjaen
14-07-04, 01:38
Geplaatst door Marsipulami
Die abortusboot is symbool van de arrogantie van Nederlanders die denken dat hun kijk op etische kwesties superieur is en de norm die men ongevraagd aan andere landen mag opdringen. Ik zou wel eens willen weten wat de Nederlanders er van vonden als voor hun kust een boot kwam dobberen waar vrouwenbesnijdenissen werden uitgevoerd om de Nederlandse wetgeving terzake te omzeilen.

Wat zoek je toch achterlijke vergelijkingen! :argwaan:

Bofko
14-07-04, 01:43
Geplaatst door sjaen
Wat zoek je toch achterlijke vergelijkingen! :argwaan:
Mars provoceert en vindt dat leuk! Provoceren doe je met achterlijke vergelijkingen. :)

Marsipulami
14-07-04, 02:08
Geplaatst door Bofko
Mars provoceert en vindt dat leuk! Provoceren doe je met achterlijke vergelijkingen. :)

Nee, nee, de vergelijking is niet zo achterlijk. Het wetens en willens doden van een kwetsbaar kind in wording is een veel grotere misdaad dan het besnijden van vrouwen. Katholicisme staat voor eerbied voor het leven als goddelijk geschenk. Alleen God heeft het recht om te oordelen over leven en dood, vanaf het prilste begin tot het allerlaatste einde.

Kiekeboe
14-07-04, 07:56
Geplaatst door barfly
De Abortusboot is een goed alternatief voor de weigering van het Vaticaan om voorbehoedsmiddelen toe te staan!

Kijk, De kerk staat geen sex voor het huwelijk toe......ergo voorbehoedsmiddelen heb je niet nodig....... its very simple..... :D

Kiekeboe
14-07-04, 08:00
Geplaatst door Marsipulami
Die abortusboot is symbool van de arrogantie van Nederlanders die denken dat hun kijk op etische kwesties superieur is en de norm die men ongevraagd aan andere landen mag opdringen.

:duim:


Geplaatst door Marsipulami
Ik zou wel eens willen weten wat de Nederlanders er van vonden als voor hun kust een boot kwam dobberen waar vrouwenbesnijdenissen werden uitgevoerd om de Nederlandse wetgeving terzake te omzeilen. [/B]

Daar hebben de Nederlanders al rekening mee gehouden, effe checken of het meisje nog compleet is voor ze weg gaat en als ze terug komt zonder bepaalde delen van het lichaam een fikse boete of was het een uitzetting......

Iglo
14-07-04, 09:36
Geplaatst door Marsipulami
Die abortusboot is symbool van de arrogantie van Nederlanders die denken dat hun kijk op etische kwesties superieur is en de norm die men ongevraagd aan andere landen mag opdringen. Ik zou wel eens willen weten wat de Nederlanders er van vonden als voor hun kust een boot kwam dobberen waar vrouwenbesnijdenissen werden uitgevoerd om de Nederlandse wetgeving terzake te omzeilen. Hoezo een symbool voor de NEDERLANDSE arrogantie? Het is niet zo dat het door de overheid gerunt wordt, het is een kleine groep mensen die hun overtuigingen volgen en proberen goed te doen. Dat jij het er principieel niet mee eens is een heel andere zaak. En over die boot met vrouwenbesnijdenissen: dan zou de overheid heel goed opletten wie er naar toe gaan en ze op de terugweg oppakken ;)

De Autochtoon
14-07-04, 09:40
Geplaatst door Marsipulami
Die abortusboot is symbool van de arrogantie van Nederlanders die denken dat hun kijk op etische kwesties superieur is en de norm die men ongevraagd aan andere landen mag opdringen. Ik zou wel eens willen weten wat de Nederlanders er van vonden als voor hun kust een boot kwam dobberen waar vrouwenbesnijdenissen werden uitgevoerd om de Nederlandse wetgeving terzake te omzeilen.

Terug naar de breinaalden dan maar?

Trouwens, als besnijdenissen op basis van vrijwilligheid zouden geschieden, net zoals abortussen, dan zou ik met zo'n boot voor de Nederlandse kust geen problemen hebben.

Oh ja, sinds de Belgen hebben geprobeerd het democratische proces in Oostenrijk te frustreren, hebben jullie geen enkel recht van spreken meer als het op verwijten van arrogantie aankomt.

nard
14-07-04, 10:43
Geplaatst door Marsipulami
Die abortusboot is symbool van de arrogantie van Nederlanders die denken dat hun kijk op etische kwesties superieur is en de norm die men ongevraagd aan andere landen mag opdringen. Ik zou wel eens willen weten wat de Nederlanders er van vonden als voor hun kust een boot kwam dobberen waar vrouwenbesnijdenissen werden uitgevoerd om de Nederlandse wetgeving terzake te omzeilen.

Ik kan begrijpen dat een Belg dat beoordeelt als arrogantie.
Even voor alle duidelijkheid; mijn mening tav abortus en dus ook de abortusboot: zie hieronder, niets aan toe te voegen.

Wat de houding van opereren betreft heb ik al vrij vaak van Belgen gehoord dat ze Nederlanders arrogant vinden. Maar dit is precies de houding die de Nederlander gemiddeld gesproken niet arrogant vindt, maar juist vooroplopend in tendenzen (maatschappelijk, handel, economie, internationale politiek). Een bepaalde houding van entrepeneurschap.
Dit is de houding waarvan Nederlanders veelal vinden dat íe juist bij de Belg ontbreekt. Daarom zal, bij een niet veranderende mentaliteit, Belgie ook altijd een paar stappen achter blijven lopen op Nederland.

Helaas dat dit nu ook speelt inzake de abortusboot.
Maar als ik wetgeving rond abortus, euthanasie en bijv. homohuwelijk bekijk, dan hobbelt Belgie nog altijd keurig een jaar of 2 a 3 achter Nederland aan. Het heeft niet zoveel zin om de moralist uit te gaan hangen, als je eigen land dezelfde fratsen uithaalt, zij het wat later.


Mars
Nee, nee, de vergelijking is niet zo achterlijk. Het wetens en willens doden van een kwetsbaar kind in wording is een veel grotere misdaad dan het besnijden van vrouwen. Katholicisme staat voor eerbied voor het leven als goddelijk geschenk. Alleen God heeft het recht om te oordelen over leven en dood, vanaf het prilste begin tot het allerlaatste einde.

Mag ik me hier als (afvallige) gereformeerde van harte bij aansluiten?

David
14-07-04, 11:10
Ik heb begrepen dat veel vrouwen die Nederlandse arrogantie wel een uitkomst vonden.

mark61
14-07-04, 14:03
Geplaatst door David
Ik heb begrepen dat veel vrouwen die Nederlandse arrogantie wel een uitkomst vonden.

Zeg, dit is een zelfgenoegzame discussie onder mannenbroeders. Wat vrouwen zelf vinden is niet interessant. Dat hoor je toch te weten.

David
14-07-04, 14:17
Geplaatst door mark61
Zeg, dit is een zelfgenoegzame discussie onder mannenbroeders. Wat vrouwen zelf vinden is niet interessant. Dat hoor je toch te weten.

Oeps, sorry, dat vergeet ik steeds. :gniffel:

mark61
14-07-04, 14:21
Geplaatst door David
Oeps, sorry, dat vergeet ik steeds. :gniffel:

Beroepsdeformatie? :hihi:

David
14-07-04, 14:22
Geplaatst door mark61
Beroepsdeformatie? :hihi:

Vast. De hele dag lastige, bazige wijven om me heen. Gelukkig houd ik ze thuis buiten de deur.

mark61
14-07-04, 14:30
Geplaatst door David
Vast. De hele dag lastige, bazige wijven om me heen. Gelukkig houd ik ze thuis buiten de deur.

Wat een gezegende rust in de echtelijke sponde. Ik ben blij voor je.

David
14-07-04, 14:42
Geplaatst door Marsipulami
Die abortusboot is symbool van de arrogantie van Nederlanders die denken dat hun kijk op etische kwesties superieur is en de norm die men ongevraagd aan andere landen mag opdringen. Ik zou wel eens willen weten wat de Nederlanders er van vonden als voor hun kust een boot kwam dobberen waar vrouwenbesnijdenissen werden uitgevoerd om de Nederlandse wetgeving terzake te omzeilen.


Die boot is helemaal geen "Nederlands" initiatief, zij is het initiatief van een aantal Nederlandse mensen. Niets officieels aan. Het is aan ieder vrij dergelijke intiiatieven te nemen. Persoonlijk vind ik het ook wel een goed initiatief. Abortus verbieden is belachelijk, het is aan vrouwen om te beslissen of ze dat al dan niet willen, niet aan regeringen of religies - die beiden door mannen worden gedomineerd. En volgens mij zijn er maar weinig vrouwen die een dergelijk besluit lichtzinnig nemen. Een link naar besnijdenis is absurd en kinderachtig.

mark61
14-07-04, 14:45
Geplaatst door David
Die boot is helemaal geen "Nederlands" initiatief, zij is het initiatief van een aantal Nederlandse mensen. Niets officieels aan. Het is aan ieder vrij dergelijke intiiatieven te nemen. Persoonlijk vind ik het ook wel een goed initiatief. Abortus verbieden is belachelijk, het is aan vrouwen om te beslissen of ze dat al dan niet willen, niet aan regeringen of religies - die beiden door mannen worden gedomineerd. En volgens mij zijn er maar weinig vrouwen die een dergelijk besluit lichtzinnig nemen. Een link naar besnijdenis is absurd en kinderachtig.

Tsja David daar was ik nou te moe ( :moe: ) voor. Goegedaan.

Orakel
14-07-04, 21:06
Geplaatst door sjaen
Als ik je goed begrijp orakel, dan vind je de regering hypocriet inzake honoreren uitspraken CU, SGP en CDA versus AEL?!

Op de eerste plaats vind ik abortus versus alcohol/prostitutie een onmogelijke vergelijking!

De vergelijking gaat in die zin op dat de CU/SGP zich ook wel een uitgesproken hebben tegen alchol, andere drugs en prostitutie. Bij hen wordt er echter wat meesmuilend en meewarig op gerageerd en hoe anders zijn de reacties als de AEL dezelfde standpunten propageert.
Daarom mijn aanvankelijke vraag: hoe zijn de reacties als Islam & Burgerschap gaat vragen om het opheffen van het recht op abortus?
Het gaat mij dus meer om de selectiviteit in de wijze van reageren en dat koppel ik aan het morele begrip rechtvaardigheid.



Tweede plaats wordt er niet tot arbortus gedwongen!! Mag ik je nog even fijntjes op de drooglegging in Amerika wijzen en wat daar het resultaat van was!?
Wanneer begrijp je eens dat dwang averechts werkt!! Het gaat om innerlijke ontwikkeling, educatie. Ik vind ook dat nederland zich niet met andere landen moet bemoeien, maar voor jouw informatie veel vrouwen lenen geld of krijgen geld van de (zgn. vader) en komen dan met de bus hier na toe. En zij dit dit niet kunnen betalen komen bij kwakzalvers terecht!! Of bestaat dit niet in de arabische wereld!!!! Wat is beter: volgens AEL op straffe van ...... of ...........

:aanwal:

Mijn stellingname betrof dus de wijze van reageren of, in dit geval, beter gezegd het gebrek aan nationale verontwaardiging, dat we anders wel hadden mogen smaken.
Daarmee is dus niets gezegd over mijn standpunten m.b.t. alcohol of abortus of een combinatie daarvan.

Orakel
14-07-04, 21:12
Geplaatst door Marsipulami
Nee, nee, de vergelijking is niet zo achterlijk. Het wetens en willens doden van een kwetsbaar kind in wording is een veel grotere misdaad dan het besnijden van vrouwen. Katholicisme staat voor eerbied voor het leven als goddelijk geschenk. Alleen God heeft het recht om te oordelen over leven en dood, vanaf het prilste begin tot het allerlaatste einde.

"eerbied voor het leven als Goddelijk geschenk" is een mooie frasering en ik begrijp de religieuze en ethische connotatie ervan.
Er zijn echter gevallen waarin het dragen van een vrucht niet als Goddelijk geschenk gezien wordt, omdat er sprake is geweest van een onvrijwillige 'vaderschapsactie'.
Slachtoffers van verkrachting hebben er alle recht toe om het weg te laten halen.
Bij experimenterende en knoeiende pubers van 15 jaar, vraag ik me zelfs af of we niet de plicht hebben om in te grijpen. NIet alleen omwille van de 15-jarige, maar juist omwille het kind dat anders ter wereld komt en dit treurige leven met een enorme achterstand aanvangt.

Abortus als consumentisme vink ook niks; kind komt niet uit vanwege de vakantie of de hypotheek en meer van die onzin.

Orakel
14-07-04, 21:20
Geplaatst door Bofko
Rechtvaardigheid heeft dus altijd context. En is dus daarmee nooit objectief. ´Rechtvaardigheid´in een samenleving wordt dus bepaald door de heersende cultuur in die samenleving. Dit is een puur praktische constatering die volgens mij geldt voor alle samenlevingen. [/B]

Dat vink juist een beangstigende constatering, want rechtvaardigheid zou juist wel objectief moeten zijn en niet afhankelijk van de willekeur van het volk.
Dat het volk grillig is heeft het wel bewezen en dat mag geen implicaties hebben voor rechtvaardigheid. Anders krijg je weer de roep om de doodstraf, prinsen die boetes gaan betalen....volksgerichten is wat overdreven hé?
Als je met 'de heersende cultuur' doelt op een stelsel van rechtvaardigheid dat door de 'eeuwen' gegroeid en gevormd is, kan ik me erin vinden.
Als je ermee doelt op de waan van de dag die het land nu lijkt te beheersen, en mede vorm geeft aan de huidge incidentenpolitiek, dan vrees ik voor de houdbaarheidsdatum van die rechtvaardigheid.

De Autochtoon
14-07-04, 21:32
Geplaatst door Orakel

Mijn stellingname betrof dus de wijze van reageren of, in dit geval, beter gezegd het gebrek aan nationale verontwaardiging, dat we anders wel hadden mogen smaken.
Daarmee is dus niets gezegd over mijn standpunten m.b.t. alcohol of abortus of een combinatie daarvan.

Als ik puur naar mezelf kijk heeft het alles te maken met aantallen.

De Christenfundamentalisten zijn een met uitsterven bedreigde diersoort.

De moslims daarentegen, planten zich voort als konijnen, om het maar even oneerbiedig te zeggen.

Orakel
14-07-04, 23:24
Geplaatst door De Autochtoon
Als ik puur naar mezelf kijk heeft het alles te maken met aantallen.

De Christenfundamentalisten zijn een met uitsterven bedreigde diersoort.

De moslims daarentegen, planten zich voort als konijnen, om het maar even oneerbiedig te zeggen.

Wil ik je ff van die blinde vlek afhelpen dan?

Aantallen moslims in Nederland naar herkomstgroepering (2003):
319.000 Turken
285.000 Marokkanen
42.000 Westerse islamieten
41.000 Irakezen
34.000 Afghanen
31.000 Surinamers
28.000 Iraniërs
28.000 Somaliërs
112.000 Overige herkomstgroeperingen

Uit CBS-cijfers blijkt dat het aantal islamieten op dit moment bijna gelijk is aan het aantal gereformeerden.Zo'n 5 procent van de bevolking in Nederland van 18 jaar en ouder is islamiet. Daarmee is de islam in omvang de vierde levensbeschouwelijke groep.
De meeste islamieten in ons land zijn va oorspronkelijk afkomstig uit Turkije ( bijna 320.000) en Marokko ( 285.000).
Uit de cijfers blijkt dat bijna 40 procent van onze landgenoten niet-kerkelijk is. 31 procent noemt zich rooms-katholiek; 14 procent geeft aan Nederlands hervormd te zijn en 7 procent is gereformeerd

Marsipulami
15-07-04, 00:37
Geplaatst door Orakel
"eerbied voor het leven als Goddelijk geschenk" is een mooie frasering en ik begrijp de religieuze en ethische connotatie ervan.
Er zijn echter gevallen waarin het dragen van een vrucht niet als Goddelijk geschenk gezien wordt, omdat er sprake is geweest van een onvrijwillige 'vaderschapsactie'.

Tja 99.99 % van de gepleegde abortussen hebben niks met verkrachting te maken. Verkrachting is het breekijzerargument dat men ten onrechte hanteert om de algemene norm onderuit te halen. Een norm mag echter nooit gebaseerd zijn op uitzonderlijke situaties, maar eerder op de gewone gang van zaken.

Ter vergelijking: In de bebouwde kom mag men maar 50 km/u rijden op de openbare weg. Dat heeft te maken met verkeersveiligheid. Het is echter mogelijk dat de passagier in je wagen net een hartaanval heeft gehad en dat je hem zo snel mogelijk in het ziekenhuis wil krijgen. In zulke gevallen kan die 50 km wel als knap traag overkomen. Dit is een plausibele situatie. Maar niemand zal op het idee komen om de snelheidsbeperking naar aanleiding van deze uitzonderlijke situatie voor iedereen op te trekken tot 120 km/u in de bebouwde kom. De hele abortuswetgeving baseren op een uitzonderlijke situatie als verkrachting kan je daarmee vergelijken.

Bovendien, zelfs in geval van verkrachting is het plegen van abortus helemaal niet zo evident als het soms wel lijkt. Ik zag ooit een EO'achtig katholiek pro-life programma op tv waar een blanke vrouw zat te glunderen achter een "koffie-met-(weinig)-melk-gekleurde" tweeling. Die kinderen waren het resultaat van een verkrachting en de geïnterviewde vrouw was er moeder van en ze was apetrots op haar kinderen.

Zelfs een verkrachte vrouw kan mogelijks wel begrijpen dat die kinderen niet schuldig zijn aan het onrecht dat die vrouw werd gedaan en het trauma dat ze daarbij opliep. Dat heeft niets te maken met het bagatelliseren van de verkrachting zelf.

De Autochtoon
15-07-04, 01:03
Geplaatst door Orakel
Wil ik je ff van die blinde vlek afhelpen dan?

Aantallen moslims in Nederland naar herkomstgroepering (2003):
319.000 Turken
285.000 Marokkanen
42.000 Westerse islamieten
41.000 Irakezen
34.000 Afghanen
31.000 Surinamers
28.000 Iraniërs
28.000 Somaliërs
112.000 Overige herkomstgroeperingen

Uit CBS-cijfers blijkt dat het aantal islamieten op dit moment bijna gelijk is aan het aantal gereformeerden.Zo'n 5 procent van de bevolking in Nederland van 18 jaar en ouder is islamiet. Daarmee is de islam in omvang de vierde levensbeschouwelijke groep.
De meeste islamieten in ons land zijn va oorspronkelijk afkomstig uit Turkije ( bijna 320.000) en Marokko ( 285.000).
Uit de cijfers blijkt dat bijna 40 procent van onze landgenoten niet-kerkelijk is. 31 procent noemt zich rooms-katholiek; 14 procent geeft aan Nederlands hervormd te zijn en 7 procent is gereformeerd

Wat verder niets af doet aan mijn opmerking. Het aantal Christenen daalt, en het aantal Moslims stijgt, simpel. De aanhang van de SGP/CU is dan ook voornamelijk oud, terwijl die van bijvoorbeeld de AEL redelijk jong is.

De Autochtoon
15-07-04, 01:07
Geplaatst door Marsipulami
Tja 99.99 % van de gepleegde abortussen hebben niks met verkrachting te maken. Verkrachting is het breekijzerargument dat men ten onrechte hanteert om de algemene norm onderuit te halen. Een norm mag echter nooit gebaseerd zijn op uitzonderlijke situaties, maar eerder op de gewone gang van zaken.

Ter vergelijking: In de bebouwde kom mag men maar 50 km/u rijden op de openbare weg. Dat heeft te maken met verkeersveiligheid. Het is echter mogelijk dat de passagier in je wagen net een hartaanval heeft gehad en dat je hem zo snel mogelijk in het ziekenhuis wil krijgen. In zulke gevallen kan die 50 km wel als knap traag overkomen. Dit is een plausibele situatie. Maar niemand zal op het idee komen om de snelheidsbeperking naar aanleiding van deze uitzonderlijke situatie voor iedereen op te trekken tot 120 km/u in de bebouwde kom. De hele abortuswetgeving baseren op een uitzonderlijke situatie als verkrachting kan je daarmee vergelijken.

Bovendien, zelfs in geval van verkrachting is het plegen van abortus helemaal niet zo evident als het soms wel lijkt. Ik zag ooit een EO'achtig katholiek pro-life programma op tv waar een blanke vrouw zat te glunderen achter een "koffie-met-(weinig)-melk-gekleurde" tweeling. Die kinderen waren het resultaat van een verkrachting en de geïnterviewde vrouw was er moeder van en ze was apetrots op haar kinderen.

Zelfs een verkrachte vrouw kan mogelijks wel begrijpen dat die kinderen niet schuldig zijn aan het onrecht dat die vrouw werd gedaan en het trauma dat ze daarbij opliep. Dat heeft niets te maken met het bagatelliseren van de verkrachting zelf.

Wat een arogantie, om iemand die dat zelf wil, een abortus te onthouden.
Jij wordt toch niet gedwongen tot een abortus of wel?
Waarom zou jij jouw opvattingen door een ander z'n strot douwen?

~Panthera~
15-07-04, 01:12
"Eerbied voor het leven" Mars ??

HOEVEEL kinderen worden er jaarlijks in Belgie dmv mishandeling om het leven gebracht ??

:knife_hea

Marsipulami
15-07-04, 01:15
Geplaatst door ~Panthera~
"Eerbied voor het leven" Mars ??

HOEVEEL kinderen worden er jaarlijks in Belgie dmv mishandeling om het leven gebracht ??

:knife_hea

Hoi Panthera,

Lang geleden, ook een goeienacht. :wink:

~Panthera~
15-07-04, 01:17
Geplaatst door Marsipulami
Hoi Panthera,

Lang geleden, ook een goeienacht. :wink:
------------


Ja precies, dat dacht ik al. :moe:


En jij ook de ballen he ? :D

Marsipulami
15-07-04, 01:18
Geplaatst door De Autochtoon
Wat een arogantie, om iemand die dat zelf wil, een abortus te onthouden.
Jij wordt toch niet gedwongen tot een abortus of wel?
Waarom zou jij jouw opvattingen door een ander z'n strot douwen?

Ik kom gewoon op voor de rechten van de mens in de meest weerloze fase van zijn bestaan. Meest fundamentele recht is het recht op leven.

Marsipulami
15-07-04, 01:24
Geplaatst door ~Panthera~
------------


Ja precies, dat dacht ik al. :moe:


En jij ook de ballen he ? :D

Ik kan me alvast helemaal vinden in je opmerking dat er veel te veel weerloze kinderen om het leven worden gebracht.

~Panthera~
15-07-04, 01:25
Geplaatst door Marsipulami
Ik kom gewoon op voor de rechten van de mens in de meest weerloze fase van zijn bestaan. Meest fundamentele recht is het recht op leven.
-----------

Neem me niet kwalijk dat ik het recht wat jij zo geweldig verdedigd, IETS belangrijker vind als het om een kind van 5 gaat, dan om een klompje cellen van een paar weken.
Een kind van 5 is nl NET ZO weerloos tegenover een ouder die het met het hoofd tegen de muur slaat, of in elkaar trapt. :vlammen:

Marsipulami
15-07-04, 01:36
Geplaatst door ~Panthera~
dan om een klompje cellen van een paar weken.

Ja, 'een klompje cellen' klinkt heel anders dan een 'ongeboren menselijk kind' . Eerder zei orakel al dat in geval van verkrachting men het recht had om 'het' weg te doen.

Het zal je misschien verwonderen, maar jij bent ook een klompje - desgevallend klomp- cellen. In Auschwitz werden de gevangenen genoemd met hun 'nummer' i.p.v. met hun naam. Ontmenselijking is altijd de eerste stap om 'het' weg te doen.

Verder heb je absoluut overschot van gelijk wat die kinderen van vijf betreft.

De Autochtoon
15-07-04, 08:32
Geplaatst door Marsipulami
Ik kom gewoon op voor de rechten van de mens in de meest weerloze fase van zijn bestaan. Meest fundamentele recht is het recht op leven.

Ik ben het met je eens dat er niet lichtvaardig moet worden omgesprongen met het (beginnende) leven.

Maar ik vind ook dat vrouwen baas zijn in eigen buik. Dus als man past terughoudendheid.

Eelke
15-07-04, 10:10
Geplaatst door De Autochtoon
Ik ben het met je eens dat er niet lichtvaardig moet worden omgesprongen met het (beginnende) leven.

Maar ik vind ook dat vrouwen baas zijn in eigen buik. Dus als man past terughoudendheid.

Vrouw is baas in eigen buik, maar hoe zit het dan met de rechten van de vader? Het is ook zijn kind, als hij het wil houden kan hij dan ook de abortus tegenhouden?

Groet, groet Eelke

Marsipulami
15-07-04, 11:25
Geplaatst door De Autochtoon
Maar ik vind ook dat vrouwen baas zijn in eigen buik.

Bij een abortus zijn er minimaal drie partijen betrokken, de moeder, de vader en -allerbelangrijkste- het kind.

Eelke
15-07-04, 12:30
Geplaatst door Marsipulami
Bij een abortus zijn er minimaal drie partijen betrokken, de moeder, de vader en -allerbelangrijkste- het kind.

Laat ik de discussie maar eens aangaan dan:

Wanneer is het een kind en wanneer een nog een aantal cellen?

Groet, groet Eelke

Marsipulami
15-07-04, 13:47
Geplaatst door Eelke
Laat ik de discussie maar eens aangaan dan:

Wanneer is het een kind en wanneer een nog een aantal cellen?

Groet, groet Eelke

Vanaf de conceptie begint een mens zich te ontwikkelen. Die ontwikkeling blijft continu doorlopen tot aan zijn of haar dood. Er is nergens een breukmoment waar een 'ding' plots een mens zou worden.

Dat een mens eerst een 'ding' (klompje cellen, 'het') is en pas daarna een mens zou worden, dat is een uitvinding van degenen die op zoek zijn naar argumenten om abortus te vergoeilijken. Dat verhullend taalgebruik moet gewoon de menselijkheid van het ongeboren kind verdoezelen.

Je kan het vergelijken met de zestiende eeuwse discusie of zwarten wel een 'ziel' hebben. Als de inheemse volkeren van de nieuw ontdekte wereld geen ziel hebben, dan zijn het van nature slaven. Dan mogen de Spaanse veroveraars de indianen verder blijven uitbuiten en dreigt volledige uitroeiing. Maar als ze wel een ziel hebben, dan zit men met een probleem, want dan maken de conquistadores zich schuldig aan genocide en is slavernij niet meer toegelaten.

Eelke
15-07-04, 14:58
Geplaatst door Marsipulami
Vanaf de conceptie begint een mens zich te ontwikkelen. Die ontwikkeling blijft continu doorlopen tot aan zijn of haar dood. Er is nergens een breukmoment waar een 'ding' plots een mens zou worden.

Dat een mens eerst een 'ding' (klompje cellen, 'het') is en pas daarna een mens zou worden, dat is een uitvinding van degenen die op zoek zijn naar argumenten om abortus te vergoeilijken. Dat verhullend taalgebruik moet gewoon de menselijkheid van het ongeboren kind verdoezelen.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Mens zijn is namelijk een abstract concept en niet lichamelijk of fysiek. Elke dag vallen er namelijk talloze cellen van mijn lichaam af, elke zoveel maanden wordt vrijwel mijn hele lichaam vervangen door nieuwe cellen. Als ik dus nu een been verlies, waarom is het been dan geen mens en "de rest" wel mens.
Zowel een het begin als ook aan het einde heb je een fase waarin het moeilijk is vast te stellen of je al of nog mens bent. Als ik volledig in coma lig en geen hersenactiviteit meer vertoon, ben ik dan nog mens? Als je dus de enkele cel als nieuw mens ziet, dan gaan er talloze "mensen" dood op het moment dat die ene cel geen kans ziet om zich in te nestelen in de baarmoeder. Persoonlijk vind ik dat wat te ver gezocht.


Je kan het vergelijken met de zestiende eeuwse discusie of zwarten wel een 'ziel' hebben. Als de inheemse volkeren van de nieuw ontdekte wereld geen ziel hebben, dan zijn het van nature slaven. Dan mogen de Spaanse veroveraars de indianen verder blijven uitbuiten en dreigt volledige uitroeiing. Maar als ze wel een ziel hebben, dan zit men met een probleem, want dan maken de conquistadores zich schuldig aan genocide en is slavernij niet meer toegelaten.

Het concept ziel is net zoiets als het concept god. Je moet er in geloven om het op waarde te schatten. En als je gelooft in een ziel, hebben dieren dan misschien ook een ziel? De discussie was dus niet zo gek aangezien zwarten immers niet bekend waren en dus ook niet gelijk als mens werden geaccepteerd.
Het blijft dus allemaal een kwestie van defenitie. Wat verstaan we onder leven en wat verstaan we onder mens. De grenzen hiervan zijn soms lastig aan te geven en zeker niet bij iedereen gelijk. Tot op zekere hoogte is het dus een vrije keus van de ouders om een te bepalen waar ze de grens van mens neerleggen. Die keuze moet naar mijn mening gerespecteerd worden.

Groet, groet Eelke

De Autochtoon
15-07-04, 17:05
Geplaatst door Eelke
Vrouw is baas in eigen buik, maar hoe zit het dan met de rechten van de vader? Het is ook zijn kind, als hij het wil houden kan hij dan ook de abortus tegenhouden?


Moeilijke vraag. In principe heeft een man ook wel enige rechten. Maar het is de vrouw die er 9 maanden mee moet rondlopen. Ik neig er dus naar om haar stem iets zwaarder te laten wegen. Maar hoe je dat precies goed kan regelen...ik ben er nog niet uit.

Wat heb jij trouwens met dit soort onderwerpen?

Een tijdje terug had ik op girlsboard een enquete geopend over een eventueel verbod op huwelijken tussen neven en nichten. Dit vanwege een verhoogde kans op genetische afwijkingen. Toen was jij de eerste die reageerde. En nu reageer je weer in deze topic, terwijl je jouw verder bijna nooit ziet.

Toeval? :D

De Autochtoon
15-07-04, 17:06
Geplaatst door Eelke
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Mens zijn is namelijk een abstract concept en niet lichamelijk of fysiek. Elke dag vallen er namelijk talloze cellen van mijn lichaam af, elke zoveel maanden wordt vrijwel mijn hele lichaam vervangen door nieuwe cellen. Als ik dus nu een been verlies, waarom is het been dan geen mens en "de rest" wel mens.
Zowel een het begin als ook aan het einde heb je een fase waarin het moeilijk is vast te stellen of je al of nog mens bent. Als ik volledig in coma lig en geen hersenactiviteit meer vertoon, ben ik dan nog mens? Als je dus de enkele cel als nieuw mens ziet, dan gaan er talloze "mensen" dood op het moment dat die ene cel geen kans ziet om zich in te nestelen in de baarmoeder. Persoonlijk vind ik dat wat te ver gezocht.



Het concept ziel is net zoiets als het concept god. Je moet er in geloven om het op waarde te schatten. En als je gelooft in een ziel, hebben dieren dan misschien ook een ziel? De discussie was dus niet zo gek aangezien zwarten immers niet bekend waren en dus ook niet gelijk als mens werden geaccepteerd.
Het blijft dus allemaal een kwestie van defenitie. Wat verstaan we onder leven en wat verstaan we onder mens. De grenzen hiervan zijn soms lastig aan te geven en zeker niet bij iedereen gelijk. Tot op zekere hoogte is het dus een vrije keus van de ouders om een te bepalen waar ze de grens van mens neerleggen. Die keuze moet naar mijn mening gerespecteerd worden.

Groet, groet Eelke

Ik wou nog reageren op Marsipulami, maar ik sluit me maar bij jou aan. Aangezien bovenstaande grotendeels ook mijn mening is.

850
15-07-04, 17:07
Geplaatst door De Autochtoon
Een tijdje terug had ik op girlsboard een enquete geopend over een eventueel verbod op huwelijken tussen neven en nichten. Dit vanwege een verhoogde kans op genetische afwijkingen.

:lekpuh: Ben je zonder kleerscheuren de enquette doorgekomen?

De Autochtoon
15-07-04, 17:24
Geplaatst door 850
:lekpuh: Ben je zonder kleerscheuren de enquette doorgekomen?

Mwah, redelijk. Op Girlsboard gaat het er ook een stuk relaxter aan toe dan hier. Ik had kort daarna wel een ban aan m'n broek, maar dat was vanwege een ander onderwerp op NVDD.

Dat was nog onder het regime van Al3arbi. Het vreemde is dat sinds ie weg was, ik nooit meer gebanned ben. En wat blijkt, deze week duikt ie weer op en voila...ban. Nee, ik voorzie moeilijke tijden voor de vrijheid van meningsuiting, nu hij terug is.

850
15-07-04, 17:48
Geplaatst door De Autochtoon
Mwah, redelijk. Op Girlsboard gaat het er ook een stuk relaxter aan toe dan hier. Ik had kort daarna wel een ban aan m'n broek, maar dat was vanwege een ander onderwerp op NVDD.

Dat was nog onder het regime van Al3arbi. Het vreemde is dat sinds ie weg was, ik nooit meer gebanned ben. En wat blijkt, deze week duikt ie weer op en voila...ban. Nee, ik voorzie moeilijke tijden voor de vrijheid van meningsuiting, nu hij terug is.

:haha:
Het was wel toevallig ja dat je er 2 dagen geleden gelijk uit lag.
Hoewel ik me menig keer groen en geel heb geirriteerd aan het ban-gedrag van Royce heeft hij mij nooit voor de voeten gelopen maar ik ga ervan uit dat jij het dan wel weer voor de kiezen zult gaan krijgen. :hihi:

Eelke
16-07-04, 07:17
Geplaatst door De Autochtoon
Moeilijke vraag. In principe heeft een man ook wel enige rechten. Maar het is de vrouw die er 9 maanden mee moet rondlopen. Ik neig er dus naar om haar stem iets zwaarder te laten wegen. Maar hoe je dat precies goed kan regelen...ik ben er nog niet uit.

Ik ben er ook nog niet echt uit. Als vaders aan de andere kant ook altijd hun verantwoording namen dan was het eenvoudiger. Maar aangezien genoeg vrouwen "blijven zitten" met een kind ben ik ook van mening dat de vrouw een zwaardere stem heeft dan man. Maar dit kan natuurlijk heel moeilijk worden voor de vader als die het kind wel had willen houden en opvoeden, desnoods alleen.


Wat heb jij trouwens met dit soort onderwerpen?

Ik vind het altijd wel leuk om eens "de tegenpartij" te "spelen". Als je een discussie hebt waarbij iedereen het eens is, heb je geen discussie. Vaak probeer ik dus ook met wat heldere feiten eens een ander licht te laten schijnen op het punt van discussie. Er zijn namelijk altijd meerdere kanten aan een dicussie en vaak worden deze niet altijd even goed belicht.
Verder heb ik geen zin in flauwe chat dus daarom zit ik vrijwel alleen op het girlsbord en in Islam en meer. Daarnaast vind ik de nieuwe Islam en Sexualtiteit ook wel een goede.


Een tijdje terug had ik op girlsboard een enquete geopend over een eventueel verbod op huwelijken tussen neven en nichten. Dit vanwege een verhoogde kans op genetische afwijkingen. Toen was jij de eerste die reageerde. En nu reageer je weer in deze topic, terwijl je jouw verder bijna nooit ziet.

Toeval? :D

Het topic over neven en nichten bestaat nog steeds. Gisteren heb ik er ook nog in geschreven. Deze discussie passen wel in mijn straatje dus daarom ben je me hier ook weer tegengekomen.

Groet, groet Eelke

Erwin
19-07-04, 12:00
Geplaatst door Marsipulami
Die abortusboot is symbool van de arrogantie van Nederlanders die denken dat hun kijk op etische kwesties superieur is en de norm die men ongevraagd aan andere landen mag opdringen. Ik zou wel eens willen weten wat de Nederlanders er van vonden als voor hun kust een boot kwam dobberen waar vrouwenbesnijdenissen werden uitgevoerd om de Nederlandse wetgeving terzake te omzeilen.
Dat jij die abortusboot ziet als symbool van Nederlandse arrogantie zegt misschien meer over jou dan over Nederlanders.

Stond in de koran niet beschreven hoe het leven zich ontwikkelt vanaf de conceptie? Na hoeveel dagen blaast Allah de ziel in het lichaampje?

Vrouwen hebben VEEL meer te zeggen over al dan niet aborteren. Sterker nog, wat mij betreft hebben ze het alleenrecht. Kijk naar het verschil in waarde tussen eicellen en spermacellen en rest van de (lichamelijke) investering die gedaan moet worden voor een kind. Bijkomend kun je de beslissing baseren op je financiele situatie, maar dit is uiteraard van ondergeschikt belang. Evenals je sociale positie (scholier, werkend, werkloos bijvoorbeeld).

nard
19-07-04, 12:10
Geplaatst door Marsipulami
Tja 99.99 % van de gepleegde abortussen hebben niks met verkrachting te maken. Verkrachting is het breekijzerargument dat men ten onrechte hanteert om de algemene norm onderuit te halen. Een norm mag echter nooit gebaseerd zijn op uitzonderlijke situaties, maar eerder op de gewone gang van zaken.

Ter vergelijking: In de bebouwde kom mag men maar 50 km/u rijden op de openbare weg. Dat heeft te maken met verkeersveiligheid. Het is echter mogelijk dat de passagier in je wagen net een hartaanval heeft gehad en dat je hem zo snel mogelijk in het ziekenhuis wil krijgen. In zulke gevallen kan die 50 km wel als knap traag overkomen. Dit is een plausibele situatie. Maar niemand zal op het idee komen om de snelheidsbeperking naar aanleiding van deze uitzonderlijke situatie voor iedereen op te trekken tot 120 km/u in de bebouwde kom. De hele abortuswetgeving baseren op een uitzonderlijke situatie als verkrachting kan je daarmee vergelijken.

Bovendien, zelfs in geval van verkrachting is het plegen van abortus helemaal niet zo evident als het soms wel lijkt. Ik zag ooit een EO'achtig katholiek pro-life programma op tv waar een blanke vrouw zat te glunderen achter een "koffie-met-(weinig)-melk-gekleurde" tweeling. Die kinderen waren het resultaat van een verkrachting en de geïnterviewde vrouw was er moeder van en ze was apetrots op haar kinderen.

Zelfs een verkrachte vrouw kan mogelijks wel begrijpen dat die kinderen niet schuldig zijn aan het onrecht dat die vrouw werd gedaan en het trauma dat ze daarbij opliep. Dat heeft niets te maken met het bagatelliseren van de verkrachting zelf.

Ik lees het nu pas.

Ijzersterk ..... :)

Orakel
23-07-04, 00:19
Geplaatst door Marsipulami
Tja 99.99 % van de gepleegde abortussen hebben niks met verkrachting te maken. Verkrachting is het breekijzerargument dat men ten onrechte hanteert om de algemene norm onderuit te halen. Een norm mag echter nooit gebaseerd zijn op uitzonderlijke situaties, maar eerder op de gewone gang van zaken.

Bovendien, zelfs in geval van verkrachting is het plegen van abortus helemaal niet zo evident als het soms wel lijkt. Ik zag ooit een EO'achtig katholiek pro-life programma op tv waar een blanke vrouw zat te glunderen achter een "koffie-met-(weinig)-melk-gekleurde" tweeling. Die kinderen waren het resultaat van een verkrachting en de geïnterviewde vrouw was er moeder van en ze was apetrots op haar kinderen.

Zelfs een verkrachte vrouw kan mogelijks wel begrijpen dat die kinderen niet schuldig zijn aan het onrecht dat die vrouw werd gedaan en het trauma dat ze daarbij opliep. Dat heeft niets te maken met het bagatelliseren van de verkrachting zelf.

Mwoahh, dat van die 99.99% ben ik niet zo zeker van Sjaak maar als is dat wel het geval dan rechtvaardigt dat in mijn optiek alsnog het recht op abortus.
Kan me alles voorstellen bij de wens om abortus als een vrouw zwanger is van een verkrachter, haar boer of haar vader. Dat soort praktijken vallen namelijk binnen die 0,01%, en als er consumentistische opportunisten mee willen surfen op deze wrange golf dan zij het zo.
Die hebben nadien echter een ander probleem, want vaak komt dan de wroeging en de kwestie van de fysieke integriteit nadat ze "gespread" en vaccuum en uitgezogen zijn.
Maar die 0,01% wordt bij een verbod op abortus wel keer op keer (min of meer) gedwongen tot het herbeleven van de wandaad die heeft geresulteerd in de vorming van het kind.

Wil allemaal geenszins zeggen dat er de ruimte moet bestaan voor abortuspraktijken waarbij er airmiles en zegeltjes gespaard kunnen worden ten behoeve van een gratis weekendje Lesbos.

dicksr
23-07-04, 08:50
Geplaatst door Marsipulami
Die abortusboot is symbool van de arrogantie van Nederlanders die denken dat hun kijk op etische kwesties superieur is en de norm die men ongevraagd aan andere landen mag opdringen. Ik zou wel eens willen weten wat de Nederlanders er van vonden als voor hun kust een boot kwam dobberen waar vrouwenbesnijdenissen werden uitgevoerd om de Nederlandse wetgeving terzake te omzeilen.


Goed punt.

Allereerst beste Marsipulami heeft die boot niets met arrogantie van Nederlanders te maken, maar met het idealisme van een groep. Ik heb geen idee wat we met een vrouwenbesnijdenisboot voor de deur zouden doen. Wel ga ik ervan uit dat dan onze regering ook 'moord en brand' zou schreeuwen. Ik neem aan dat wegen gezocht zouden worden om binnen de ruimte die de wet daarvoor biedt van die boot af te komen.
Wellicht speelt hierbij mee dat de vrouwenbesnijdenis internationaal wel min of meer unaniem wordt veroordeeld en abortus niet.

Overigens voel ik wel mee met een eerder standpunt hier ingenomen dat het lijkt of sommigen meer gelijk zijn dan anderen, als de AEL vanuit haar vertrekpunt tegen de abortusboot zou hebben geageerd heb je grote kans dat de boot nog zou varen en dat is goed fout.

dicksr