PDA

Bekijk Volledige Versie : Zweedse moslim zegt mishandeld te zijn in Guantanamo



Marsipulami
14-07-04, 13:18
Zweed uit Guantanamo zegt dat hij mishandeld werd


13:00:13

STOCKHOLM - Een Zweed die meer dan twee jaar gevangen heeft gezeten op de Amerikaanse marinebasis in Guantanamo Bay op Cuba beweert gemarteld te zijn. Ook zou een vrouwelijke bewaker hebben geprobeerd hem te verleiden.



,,Het was vooral psychische marteling, maar de laatste maand ook fysieke marteling", zei de 25-jarige Mehdi-Muhammed Ghezali in een interview met de Zweedse radio. Zo werd Ghezali opgesloten in een verhoorkamer ,,die als een ijskast werd gebruikt". ,,Het was er heel koud en je moest er twaalf tot veertien uur vastgeketend blijven zitten." Op de avances van de cipier is hij niet ingegaan, omdat dat tegen zijn geloof was geweest. ,,Ze probeerden me mijn geloof te laten verzaken, misschien om dat tegen mij te gebruiken, zodat ik zou meewerken." Het Amerikaanse ministerie van defensie spreekt tegen dat Ghezali is mishandeld, maar zegt dat alle klachten zullen worden onderzocht.

Ghezali, in Zweden geboren als kind van een Finse moeder en een Algerijnse vader, werd in 2001 opgepakt in Pakistan, in de buurt van de Afghaanse grens. Hij zegt dat hij in augustus 2001 naar Pakistan is gegaan om te studeren. In Afghanistan heeft hij naar eigen zeggen een vriend bezocht. Toen de Amerikanen de oorlog aangingen met het land, ging hij er vandoor.

De Amerikanen verdachten Ghezali van banden met Al-Qaeda of de Taliban. Vorige week werd hij vrijgelaten. Volgens Ghezali bewijst zijn vrijlating dat hij niets heeft misdaan. In Zweden wordt hij niet vervolgd omdat een onderzoek geen belastende feiten heeft opgeleverd.


14/07/2004 - ap

taouanza
14-07-04, 16:51
Waren het NoordAfrikanen die hem martelden?