PDA

Bekijk Volledige Versie : Barbaarse predators: 'allochtonen verjagen gezin'.



Orakel
14-07-04, 23:48
Asielgezin door jeugd weggepest
door Jan Hengeveld

14 JULI 2004 - IJSSELMUIDEN/KAMPEN - Een jonge alleenstaande Afghaanse moeder en haar vier kinderen zijn weggepest uit de IJssselmuider wijk Groenendael. Het sterk getraumatiseerde gezin is afgelopen weekeinde verhuisd naar Kampen.

Gedurende drie jaar zijn de 32-jarige vrouw en haar vier kinderen stelselmatig gepest en geïntimideerd door een groep jongeren uit IJsselmuiden en Kampen, variërend in de leeftijd van twaalf tot zestien jaar. Bovendien kregen de slachtoffers geregeld discriminerende opmerkingen als ‘rot op naar je eigen land‘ en ‘vieze moslims‘ naar hun hoofd geslingerd. Eenmaal werd zelfs geprobeerd via de brievenbus brand te stichten in de woning. Volgens Margriet de Haan, werkzaam bij Vluchtelingenwerk Kampen en al geruime tijd begeleider van het gezin, was de situatie onhoudbaar. ‘Tijdens Koninginnedag is de zaak geëscaleerd. Toen is er een grote ruit van hun woning aan Groenendael vernield. Juist daarvoor was het een tijdje rustig geweest‘, licht De Haan toe.

GEDISCRIMINEERD

Volgens haar ging het vaak om kleine pesterijen die de afgelopen drie jaar werden gepleegd door de jongeren. ‘Dan bonkten ze midden in de nacht op de ruiten of belden aan. Ze hebben ook de voordeur eens vastgebonden. Moest de vrouw via de achterdeur haar woning verlaten. Ja, ze werden ook gediscrimineerd‘, vertelt De Haan.

De meeste daders zijn volgens de medewerkster van Vluchtelingenwerk bekend bij de politie. ‘De Afghaanse vrouw kan de jongens ook aanwijzen. Velen van hen gaan naar christelijke scholen. Die vrouw woonde in een keurige buurt. De meeste bewoners gaan zondags twee keer naar de kerk‘, aldus De Haan.

Het Afghaanse gezin vluchtte enkele jaren geleden sterk getraumatiseerd naar Nederland, met de bedoeling hier een betere toekomst op te bouwen. Maar vervolgens werden ze in IJsselmuiden geconfronteerd met de intimidaties van lokale jongeren. ‘De kinderen lopen nu allemaal bij de RIAGG. Ze durfden ‘s avonds niet naar bed en het licht uit te doen, bang als ze waren voor nieuwe pesterijen.‘

MEDEWERKING

De zaak is bekend bij politie IJsselland. De Haan heeft echter niet de indruk dat de politie krachtig heeft opgetreden. ‘Ze surveilleerden wel eens door de wijk, maar dan waren de jongeren alweer verdwenen. Het was volgens mij een beetje pappen en nathouden‘, stelt ze.

Nadat tijdens de nacht van Koninginnedag een grote steen door de kamerruit van de woning vloog, is Vluchtelingenwerk onmiddellijk begonnen met het zoeken naar een andere woning. Door de bereidwillige medewerking van Woningbouwvereniging deltaWonen werd vrij snel vervangende woonruimte gevonden in Kampen. Uit angst voor represailles van de jongeren wordt de naam van de straat niet bekendgemaakt. De vier kinderen - tussen de negen en veertien jaar oud - gaan het komende jaar in Kampen naar school.

taouanza
14-07-04, 23:51
Ach we zijn allemaal jong geweest.
Ik denk niet dat die jongelui het bewust hebben gedaan.

barfly
14-07-04, 23:53
Ik ga ervan uit dat er streng zal worden gesproken met de ouders... Bureau Jeugdzorg erop! Als die tenminste tijd hebben na het verbouwen...

barfly
14-07-04, 23:57
Geplaatst door sjeng
ik hoop dat ze de auto van de ouders van die jochies in de fik zetten. eikels. Tuig is het en ik haat tuig, en de ouders van tuig en ook de biostabiel 2000. :sniper: :sniper: :sniper:

Wist jjij al eigenlijk al dat er een topic aan je gewijd is? :p

lennart
14-07-04, 23:57
Geplaatst door sjeng
ik hoop dat ze de auto van de ouders van die jochies in de fik zetten. eikels. Tuig is het en ik haat tuig, en de ouders van tuig en ook de biostabiel 2000. :sniper: :sniper: :sniper:

Heb jij geen holocaustkampen meer om je druk om te maken?

jans
15-07-04, 01:08
M'n oude woonplaats :(