PDA

Bekijk Volledige Versie : Lagere scholen slecht in natuurkunde en techniek



De Autochtoon
15-07-04, 07:25
Drie kwartier per maand techniekles

Door Arianne Mantel

AMSTERDAM - Docenten op de basisschool hebben nauwelijks tijd, kennis of materiaal voorhanden om aandacht te besteden aan natuurkunde en techniek. Van de leerlingen uit groep 6, 7 en 8 haalt slechts eenderde een voldoende voor techniek. Bij natuurkunde ligt dat percentage op 50 procent.

Uit een periodieke peiling van het Cito blijkt bijvoorbeeld dat een op de vijf leerlingen niet weet dat de schaduw korter wordt als de zon hoger komt te staan, dat je in water minder weegt en dat ijsblokjes drijven op water. " Aan belangrijke onderwerpen als licht, kleur, zinken, zweven en drijven besteden de meeste leraren weinig of geen aandacht," meldt het rapport. Aan het onderzoek werkten 113 basisscholen, 2163 leerlingen en 300 docenten mee. Er wordt te weinig tijd uitgetrokken voor natuurkunde en nog minder voor techniek, concludeert het Cito. Bijna de helft van de docenten geeft toe in groep 8 niet meer dan drie kwartier per maand aan techniek te besteden.

Overladen

Negentig procent van de docenten vindt het onderwijsprogramma zo overladen, dat er te weinig tijd is om les te geven in natuurkunde en techniek. Eenzelfde percentage zegt niet over geschikt materiaal te beschikken om natuurkundeproefjes uit te voeren en meer dan de helft van de docenten meent dat de benodigde materialen voor het geven van techniek te duur zijn. Opvallend eerlijk zijn de docenten over hun kennis: driekwart geeft aan soms niet deskundig genoeg te zijn om goed techniekonderwijs te kunnen geven. Minister Van der Hoeven wil dat basisscholen meer aandacht geven aan techniek. Zo'n 250 scholen proberen samen met het techniekplatform Axis dit vak aantrekkelijker te maken voor zowel docenten als leerlingen.

De Autochtoon
15-07-04, 07:26
Mijn beta-hart bloedt. :huil2:

Mark
15-07-04, 08:19
Geplaatst door De Autochtoon
Mijn beta-hart bloedt. :huil2:

kom kom toen ik op de lagere school zat kreeg ik 0 uur natuurkunde.

komt wel goed, en anders minder concurrentie op de arbeidsmarkt voor ons :ego:

Mark
15-07-04, 08:19
dpvbai

:haha: