PDA

Bekijk Volledige Versie : Annan: Lubbers niet schuldig aan seksuele intimidatie



Zwarte Schaap
15-07-04, 22:54
Annan: Lubbers niet schuldig aan seksuele intimidatie

GENEVE - Secretaris-generaal Kofi Annan van de Verenigde Naties heeft Unhcr-topman Ruud Lubbers donderdag vrijgepleit van seksuele intimidatie. Annan heeft echter wel zijn zorgen uitgesproken over de manier waarop Lubbers de klacht heeft behandeld.

"Hoewel ik de klacht tegen de heer Lubbers ongegrond acht, heb ik hem schriftelijk in de sterkste bewoordingen mijn zorgen overgebracht over het incident en over de daarop volgende gebeurtenissen." Dit schreef Annan aan kaderpersoneel van de Hoge Commissaris voor de Vluchtelingen.

Naar de 65-jarige Nederlandse oud-premier liep sinds mei een onderzoek van het Bureau voor Intern Toezicht van de VN. Dat gebeurde na een klacht van een Amerikaans vrouwelijk staflid van de Unhcr in Genève. Zij beschuldigde Lubbers van seksuele intimidatie. Volgens Lubbers ging het om een " vriendschappelijk gebaar".

In de brief van Annan staan geen details over het incident, maar wordt alleen verwezen naar "klachten over seksuele intimidatie". Lubbers heeft steeds ontkend iets verkeerds te hebben gedaan. Volgens de 51-jarige klaagster deed het incident zich voor toen zij Lubbers' kantoor verliet na een vergadering met andere stafleden, kort voor Kerstmis 2003.

De Amerikaanse krant The New York Times meldde begin deze maand dat Lubbers de vrouw een brief naar haar privé-adres had gestuurd waarin hij haar vroeg de klacht in te trekken. Diezelfde krant onthulde op 19 mei het bestaan van de klacht tegen Lubbers.

Volgens Annan waren "verdere gebeurtenissen tijdens het onderzoek" waarschijnlijk van invloed op het verloop van dat onderzoek. "Ik heb hem er nadrukkelijk op gewezen dat het zijn plicht is het recht van stafleden om klachten in te dienen over alle vormen van wangedrag te beschermen", schreef Annan.

Premier Balkenende zei over een brief die Lubbers eerder schreef, dat dit gebeurde met de bedoeling rust te creëren in de organisatie. Dat deed geen afbreuk aan het feit dat iedereen het recht heeft om een klacht in te dienen, aldus Balkenende.

Bron: De Telegraaf 15/07/04

delirious
15-07-04, 23:02
Lubbers is een goeie vent. Zo zie je maar zelfs een conservatieve CDA` er kan om switchen. Goed bezig Lubbers. Graadloze Annan had meteen al partij moeten kiezen!! :mad: