PDA

Bekijk Volledige Versie : Israël rolt loper uit voor joodse broer van presidentskandidaat Kerry



Marsipulami
16-07-04, 02:31
Israël rolt loper uit voor joodse broer van Kerry

TEL AVIV - Als het aan premier Sharon ligt, wordt president George W. Bush in november herkozen.Want Israël heeft nog nooit zo'n goede vriend in het Witte Huis gehad. Helemaal zeker dat die wens wordt gehonoreerd, is Sharon na de laatste Amerikaanse opiniepeilingen niet meer. Daarom sloot hij gisteren een diplomatieke verzekeringspolis. Hij ontving Cameron Kerry, de tot het jodendom bekeerde broer van de Democratische senator en presidentskandidaat.


Laatst in Washington veinsde Sharon geen tijd te hebben voor een ontmoeting met John Kerry zelf, maar nu werd voor broer en adviseur Cameron de loper uitgerold. Cameron en zijn joodse echtgenote Kathy Weinman worden ontvangen op een manier die nauwelijks verschilt van de programma's van bezoekende Amerikaanse of Europese ministers, tenminste als zij braaf zijn en Arafat mijden. De hele top van de Israëlische regering, de leiding van het Joods Agentschap, culturele instellingen en de leider van de Arbeidspartij, Shimon Peres, hebben voor Cameron tijd vrijgemaakt.

Het inhoudelijke belang van de gesprekken is nihil, het gaat vooral om de foto's en tv-beelden. Voor de Israëliërs is de ontmoeting een investering voor het geval John Kerry president wordt. En voor het Kerry-team zijn de beelden back home een bonus in de campagne om de joodse stem. Cameron, telecommunicatieadvocaat in Boston, is behalve politiek adviseur van zijn broer ook de brug van Kerry naar de joodse gemeenschappen in de VS.

Niet alleen wisselde Cameron in 1983 van godsdienst, met goedkeurend geknik is in Jeruzalem ook kennis genomen van het feit dat de grootouders van de Kerry's aan vaderszijde in het negentiende-eeuwse Oostenrijk het katholicisme verruilden voor het jodendom. En met nog grotere tevredenheid zijn de uitgesproken pro-Israëlische standpunten van kandidaat Kerry gelezen.

Voor alle zekerheid krijgt broer Cameron daarom de speciale behandeling, inclusief een speciale tour en briefing langs het ,,veiligheidshek'' tegen Palestijnse zelfmoordterroristen alvorens hij de toeristische ronde langs de sights and sounds van het oude Jeruzalem mag maken.

© NRC Handelsblad


16/07/2004 © NRC Handelsblad

©Copyright De Standaard

Pixelshade
16-07-04, 09:53
zucht

mark61
16-07-04, 10:00
Aparte familie die in 3 generaties 3 keer van godsdienst wisselt.

observer
16-07-04, 10:35
Geplaatst door mark61
Aparte familie die in 3 generaties 3 keer van godsdienst wisselt. aangezien je nooit zeker kan weten welke de echte is kun je maar beter het risico spreiden

BniMakaada
16-07-04, 12:39
Dit hadden we niet verwacht :rolleyes:

Nadat Kerry zich vorige week positief over "de muur" op Palestijns gebied wist ik wel in hoeverre de Zionistische lobby was gepenetreerd in het programma van Kerry....

:jammer:

mark61
16-07-04, 13:28
Geplaatst door BniMakaada
Dit hadden we niet verwacht :rolleyes:

Nadat Kerry zich vorige week positief over "de muur" op Palestijns gebied wist ik wel in hoeverre de Zionistische lobby was gepenetreerd in het programma van Kerry....

:jammer:

Voor de Palestijnse zaak hoef je in de US of A niet te wezen. Clinton was zo'n beetje het meeste wat je kon verwachten. Which is tamelijk weinig. Denk eraan dat de Amerikaanse joden traditioneel Democraten stemmen, en de Republikeinen, net als andere steile protestanten (in NL bijvoorbeeld) overigens, een eigenaardige mix van antisemitisme en Israelverering koesteren.

Wizdom
16-07-04, 16:04
Bush en Kerry... EEN POT NAT...

Poitiers
16-07-04, 16:28
Geplaatst door Wizdom
Bush en Kerry... EEN POT NAT...

Ja, ik moet 't toegeven....een win-win situatie is niet onaangenaam.

Al Sawt
16-07-04, 21:02
Geplaatst door Poitiers
Ja, ik moet 't toegeven....een win-win situatie is niet onaangenaam. Geniet er van zolang het nog duurt.

Al Sawt
16-07-04, 21:03
Geplaatst door mark61
Aparte familie die in 3 generaties 3 keer van godsdienst wisselt. Ik dacht altijd dat je nooit tot de Jodendom kan bekeren?

mark61
16-07-04, 21:14
Geplaatst door Al Sawt
Ik dacht altijd dat je nooit tot de Jodendom kan bekeren?

Ik ook, maar je ziet. Tegenwoordig kan alles. Als je een land moet vullen ofzo.