PDA

Bekijk Volledige Versie : Anouar (1) moet zelf terug naar Marokko



BiL@L
16-07-04, 10:30
gewist

Rabi'ah.
16-07-04, 10:36
Geplaatst door BiL@L
Door Marc Kruyswijk

Anouar is bij het gesprek onder tafel gekropen en trekt de grote mensen aan hun broekspijpen. Grijnzende ogen en spierwitte tandjes (twee onder, vier boven). De overtreffende trap van onbezorgdheid, geen enkele notie van de problemen waarin hij verkeert.

Anouar is net één jaar geworden en redelijk vast ter been. Zo vast zelfs, dat de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) vindt dat het jongetje 'op eigen gelegenheid' naar Marokko kan reizen. Sterker: hij móet weg. Dat bleek toen zijn uit Marokko afkomstige ouders Mohammed en Nadia enkele maanden geleden een brief van de IND kreeg. De dienst had de politie gemeld dat de dreumes illegaal in Nederland verblijft. En illegalen moeten Nederland worden uitgezet, baby of niet.

Mohammed (30) en Nadia (25) zijn de wanhoop nabij. Het probleem is overzichtelijk. Beide ouders hebben een verblijfsvergunning en kunnen zonder enig probleem papieren aanvragen voor hun zoontje. Daar zijn echter onoverkomelijke kosten aan verbonden, zegt Mohammed. ,,We moeten daarvoor bijna 300 euro leges betalen en dat hebben we gewoon niet.''

Het gezin, dat niet met de achternaam in de krant wil, moet rondkomen van een uitkering van 870 euro in de maand. Vader Mohammed: ,,Vier dagen geleden is bovendien onze tweede zoon geboren, Redouan. Voor hem moeten we ook de leges ophoesten. Maar ik ben werkloos. We kunnen het gewoon niet betalen.''

Volgens Farid el Khassim, zelfbenoemd belangenbehartiger van de familie, hebben zich sinds het geval-Anouar deze week in de plaatselijke media bekend werd al verscheidene mensen gemeld die het gezin financieel willen ondersteunen.

,,Maar dat weigeren we beleefd. Het gaat ons om het principe. 285 euro is veel te veel voor een eenvoudige administratieve handeling. Als we het geld aannemen, verandert er nooit wat en hebben we volgende week of volgende maand een nieuwe Anouar.'' Terwijl Anouar alle kastdeurtjes opent, rekent vader Mohammed voor dat het voor hem kiezen of delen is.

,,Of een verblijfsvergunning, óf de huur betalen. Tja, dan is de keuze snel gemaakt: ik ga mijn eigen gezin niet op straat zetten.''El Khassim maakt zich vooral boos over de toon waarvan de IND zich bedient. Hij meent dat de medewerkers willens en wetens een inhumaan beleid uitvoeren. ,,Er is hier geen sprake van een computerprogramma dat automatisch een brief aanmaakt en verstuurt, dit is mensenwerk. Men geeft uitvoering aan het beleid van minister Verdonk die op deze manier feitelijk voor deportaties verantwoordelijk is.''

Hoe het verder gaat en of Anouar werkelijk het land moet verlaten, is onduidelijk. De IND gaat niet in op individuele gevallen. El Khassim kan zich niet voorstellen dat het zover komt. ,,Maar het ergste is dat áls het gebeurt, de IND nog in zijn recht staat ook.''

AD, 16 juli 2004

Schandalig! :jammer: :( :droef:

Al3arbi
16-07-04, 10:38
Geplaatst door Rabi'ah.
Schandalig! :jammer: :( :droef:


Best `n treurig verhaal. Maar `kzou bijna willen zeggen, slik je trots even door en accepteer de hulp die men je aanbiedt.

Rabi'ah.
16-07-04, 10:45
Geplaatst door Al3arbi
Best `n treurig verhaal. Maar `kzou bijna willen zeggen, slik je trots even door en accepteer de hulp die men je aanbiedt.

Mee eens, het gaat om het belang van de kinderen.

Kewl onderschrift heb je trouwens. :wink:

opmerker
25-08-04, 11:25
Geplaatst door BiL@L
Gemeente stelt Marokkanen teleur

[B]Het Marokkaans Comité van Bergen op Zoom is zwaar teleurgesteld in de gemeente en de plaatselijke politiek. Dit vanwege het uitblijven van een reactie op de kwestie van baby Anouar.

Enkele weken geleden haalde de Bergse baby de media omdat hij van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) de opdracht had gekregen zo snel mogelijk op eigen gelegenheid het land te verlaten. Dit, terwijl Anouar op dat moment nog geen jaar oud was.

Reden voor de aangekondigde uitzetting was het feit dat de Marokkaanse ouders van Anouar hadden nagelaten de leges te betalen die nodig waren voor de verblijfsvergunning van de baby.

De ouders konden dat niet, weet Farid el Khassim van het Marokkaans Comité. „De leges bedragen 285 euro. Een belachelijk hoog bedrag. Helemaal voor wie, net als de vader van Anouar, werkloos is.“

Het Marokkaans Comité had verwacht dat de gemeente, of op zijn minst de lokale politiek, in de bres zou springen voor de baby en zijn ouders. Maar niets bleek minder waar. „Niemand van de gemeente maakt zich blijkbaar druk om het feit dat een inwoner van Bergen op Zoom die nog geen jaar oud is, zomaar kan worden uitgezet.“

Dat bestrijdt Erwin Stander, woordvoerder van de gemeente Bergen op Zoom. „Bij de gemeente zijn destijds enkele telefoontjes binnengekomen van mensen die het bedrag wel wilden betalen voor de baby. Die hebben wij keurig het telefoonnummer gegeven van het Marokkaans Comité. Dat dat vervolgens beslist het geld niet aan te nemen, is ons niet te verwijten.“

„Verder“, zegt Stander, „is het in onze ogen een kwestie van geld. Er wordt een bedrag gevraagd voor de aanvraag van een verblijfsvergunning en dat wordt vervolgens niet betaald. Het heeft weinig zin om daartegen in Den Haag te protesteren.“

Maar dan heeft Bergen op Zoom niet begrepen waar het nou eigenlijk over gaat, meent El Khassim. „Het gaat niet om het geld, dat hadden wij als comité natuurlijk ook kunnen voorschieten. Het gaat om het principe.“

Hij zucht: „Wie in Nederland een paspoort aanschaft moet enkele tientjes leges betalen. Wie echter een verblijfsvergunning nodig heeft, moet aan leges bedragen betalen die in sommige gevallen kunnen oplopen tot bijna duizend euro. Dat is een oneerlijk beleid dat er in onze ogen op gericht is om buitenlanders te ontmoedigen zich in Nederland te vestigen.“

Tegen dat beleid, en tegen de uitwassen die tot gevolg hebben dat baby’s als Anouar kunnen worden uitgezet, had de gemeente Bergen op Zoom in Den Haag moeten protesteren, vindt Khassim. „Dat is niet gebeurd en dat is jammer.“

Overigens is tegen de beslissing van de IND bezwaar aangetekend. „Tot de IND antwoordt, en dat kan wel een jaar duren, ondernemen wij niets. Anouar is nog gewoon in Nederland. Mocht de IND beslissen om het bezwaar ongegrond te verklaren, dan spannen wij een rechtszaak aan. Dit om de kwestie van de hoge leges nog eens extra onder de aandacht te brengen.“




Het lijkt me wel verstandig, dat als Anouar inderdaad wordt uitgezet, z'n ouders met hem mee gaan.

Couscousje
25-08-04, 12:01
Weet je wat schandalig is?

Mensen die kinderen nemen, terwijl ze er niet voor kunnen zorgen.

Dat is pas schandalig.

Cc

opmerker
25-08-04, 12:21
Geplaatst door Couscousje
Weet je wat schandalig is?

Mensen die kinderen nemen, terwijl ze er niet voor kunnen zorgen.

Dat is pas schandalig.

Cc

kinderen neem je niet, die krijg je...

amadeus
25-08-04, 12:42
Geplaatst door opmerker
kinderen neem je niet, die krijg je...
nog nooit gehoord van anti-conceptie zeker?

mark61
25-08-04, 15:23
Geplaatst door BiL@L
Hij zucht: „Wie in Nederland een paspoort aanschaft moet enkele tientjes leges betalen. Wie echter een verblijfsvergunning nodig heeft, moet aan leges bedragen betalen die in sommige gevallen kunnen oplopen tot bijna duizend euro. Dat is een oneerlijk beleid dat er in onze ogen op gericht is om buitenlanders te ontmoedigen zich in Nederland te vestigen.“

Dan is Bergen oz bijzonder goedkoop. Mijn laatste paspoort kostte 100 euro. Dat beleid is er ws. op gericht om mensen die in Nederland geboren worden, leven en sterven te stimuleren de NL nationaliteit aan te nemen. In NL zijn financiële stimulansen, zowel neg. als pos., een geaccepteerd beleidsmiddel van de maakbare samenleving.

Of dat altijd een goed idee is is wat anders.

Al3arbi
25-08-04, 17:22
Kunnen die ouders zich niet laten naturaliseren.

euhh
25-08-04, 17:48
Geplaatst door Rabi'ah.
Schandalig! :jammer: :( :droef:

Niks schandalig, gewoon de regels, dan vertrekken ze toch lekker allemaal als het ergens anders goedkoper is.
Ik vind het zwitserse systeem wel goed, een half jaar geen werk => wegwezen.

mark61
25-08-04, 18:12
Geplaatst door Al3arbi
Kunnen die ouders zich niet laten naturaliseren.

Das ws. het goedkoopste. In ieder geval op de lange termijn.

nl-x
25-08-04, 19:13
Geplaatst door euhh
Niks schandalig, gewoon de regels, dan vertrekken ze toch lekker allemaal als het ergens anders goedkoper is.
Ik vind het zwitserse systeem wel goed, een half jaar geen werk => wegwezen.
Dan flikker je toch op naar Zwitserland?

nl-x
25-08-04, 19:16
Kan iemand mij trouwens vertellen of een illegaal die zichzelf aangeeft en meewerkt aan zn uitzetting wordt onderworpen aan een foto/vingerafdrukafname?

mark61
25-08-04, 19:28
Geplaatst door nl-x
Kan iemand mij trouwens vertellen of een illegaal die zichzelf aangeeft en meewerkt aan zn uitzetting wordt onderworpen aan een foto/vingerafdrukafname?

Ik weet het niet, maar ongetwijfeld. Je kan tegenwoordig geen lollie meer kopen of ze moeten je biooptimetriseren. En een DNA-monster aub.

mark61
25-08-04, 19:31
Geplaatst door euhh
Niks schandalig, gewoon de regels, dan vertrekken ze toch lekker allemaal als het ergens anders goedkoper is.
Ik vind het zwitserse systeem wel goed, een half jaar geen werk => wegwezen.

Fantastisch land, dat Zwitserland. Het enige land in Europa dat nog steeds geen toestemming heeft gegeven voor de bouw van een moskee. Maar dat zal jij ook wel fantastisch vinden.

Al3arbi
25-08-04, 19:36
Geplaatst door mark61
Fantastisch land, dat Zwitserland. Het enige land in Europa dat nog steeds geen toestemming heeft gegeven voor de bouw van een moskee. Maar dat zal jij ook wel fantastisch vinden.


Jep. Alle Anti-Islamtische Europeanen gaan naar Zwitserland verhuizen. Daar gaan ze heel erg ruim leven van goud en bankrekeningen.

mark61
25-08-04, 20:08
Geplaatst door Al3arbi
Jep. Alle Anti-Islamtische Europeanen gaan naar Zwitserland verhuizen. Daar gaan ze heel erg ruim leven van goud en bankrekeningen.

Joods en Afrikaansdictatorgoud nog wel. Is dat even genieten.

euhh
25-08-04, 22:49
Ik weet niet van welke planeet jullie komen, maar Meneer heeft een UITKERING en wil daarom dat de STAAT de legalisering van zijn kind betaald zodat ie daar ook nog eens Kinderbijslag e.d. voor kan vangen.

Ik heb er niks op tegen dat dat kind een verblijfsverguinning krijgt maar hij betaald hem wel lekker zelf.
Is toch van den zotte dat ie vind dat de staat dat maar moet betalen.

Al3arbi
25-08-04, 22:53
Geplaatst door euhh
Ik weet niet van welke planeet jullie komen, maar Meneer heeft een UITKERING en wil daarom dat de STAAT de legalisering van zijn kind betaald zodat ie daar ook nog eens Kinderbijslag e.d. voor kan vangen.

Ik heb er niks op tegen dat dat kind een verblijfsverguinning krijgt maar hij betaald hem wel lekker zelf.
Is toch van den zotte dat ie vind dat de staat dat maar moet betalen.

Harteloos manneke. :jammer:

Lawrence
25-08-04, 23:21
Als mohammed echt wil dat zijn kind wordt geneutraliseerd, dan kan hij het echt wel betalen.
Wie echt wil kan altijd werk vinden. Mohammed komt er achter dat de wereld van tegenwoordig niet meer zo lief voor hem is.

Verder moet hij alleen kinderen nemen als hij er voor kan zorgen. Sorry hoor, maar ik heb niet zoveel medelijden met hem. Wel voor zijn zoontje, die kan er immers niks aan doen. Wel hoop ik dat zijn zoontje later een betere mentaliteit krijgt.

euhh
25-08-04, 23:24
Geplaatst door Al3arbi
Harteloos manneke. :jammer:

Mag misschien wel als harteloos overkomen, maar gewoon de regels consequent toepassen, als we dat niet doen kunnen we de regels net zo goed afschaffen he.

Dan staan straks de volgende Anouar(s) in de rij, daar komt nog eens bij als ie werkelijk zo arm is moet ie gewoon de huur niet betalen en die leges wel, want als ie dan kan aantonen dat ie geen geld voor de huur heeft komt ie in aanmerking voor Bijzondere Bijstand (evt renteloze lening).

Lawrence
25-08-04, 23:42
Geplaatst door BiL@L
Gewoon regelgeving aanpassen. Kinderen waarover normaal gesproken kinderbijslag over wordt uitgekeerd, die moet je tegemoet komen met een gratis verblijfsvergunning.

En kinderbijslag en een gratis verblijfvergunning, is dat niet een beetje dubbel op?

Trouwens,als ik het niet verkeer heb is je Iraqi body count de laatste tijd niet meer gestegen. Je wil toch niet zeggen dat het nu pais en vree is in Irak?

euhh
25-08-04, 23:48
Geplaatst door BiL@L
Gewoon regelgeving aanpassen. Kinderen waarover normaal gesproken kinderbijslag over wordt uitgekeerd, die moet je tegemoet komen met een gratis verblijfsvergunning.

Dat zou een goede oplossing zijn, ware het niet dat het kind op dit moment geen recht heeft op kinderbijslag.
Dus waarom zouden we dat willen doen, dan worden de ouders alsnog financieel bevoordeeld.
Als die ouders daadwerkelijk het beste met dat kind voor hebben dan vertrekken ze gewoon, nu komt het op mij over alsof ze niet willen vertrekken en dat hun kind maar gewoon een verblijfsvergunning op kosten van de staat moet krijgen.

Sneu voor het kind, maar de regels moeten gewoon consequent toegepast worden, anders is het hek van de dam.