PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Gedwongen integratie immigranten is zinloos'



BniMakaada
16-07-04, 11:29
AMSTERDAM - Het heeft weinig zin immigranten te dwingen tot integratie in het gastland, vindt het Ontwikkelingsprogramma van de VN (UNDP). De multiculturele samenleving is geen achterhaald ideaal, maar de enige remedie tegen spanningen tussen bevolkingsgroepen.

VN-organisatie signaleert in het Westen 'extreem-nationalistische, xenofobe' tendenzen die conflicten juist aanwakkeren


'Culturele vrijheid' is een onmisbaar ingrediënt voor ontwikkeling en economische mondialisering. Dit is de boodschap van het UNDP-jaarrapport.

De VN-organisatie gaat in het Human Development Report, dat donderdag werd gepresenteerd, lijnrecht in tegen de heersende tendens, vooral in westerse landen zoals Nederland, om immigranten te verplichten zich aan te passen aan de cultuur van het gastland in de hoop zo de spanning tussen autochtonen en allochtonen te verminderen. Het debat over immigratie roept vaak 'extreem nationalistische, zelfs xenofobe' reacties op, vindt het UNDP, en de culturele diversiteit in de samenleving wordt ten onrechte gezien als een bedreiging voor nationale tradities.


Het is juist de onderdrukking van de culturele identiteit van minderheden die leidt tot conflict, wordt in het rapport betoogd. De oplossing is niet het stoppen van immigratie, maar het bouwen van een samenleving waarin minderheden worden opgenomen, rekening houdend met hun diversiteit. Individuen hebben niet één enkele identiteit, maar een aantal. Zo kan een Marokkaanse immigrant zich Nederlander gaan voelen en tegelijkertijd Marokkaan, moslim en nog meer. Als daarvoor de ruimte wordt geboden.

Immigratielanden voeren ofwel het beleid om de immigrantengemeenschappen apart te houden, ofwel zoveel mogelijk te assimileren. Beide benaderingen falen in het bereiken van de combinatie van respect voor verschillen en stimuleren van nationale eenheid. De multiculturele benadering daarentegen staat verschillen toe maar streeft ook naar erkenning door iedereen van kernwaarden, waaronder mensenrechten, de rechtstaat, gelijkheid van man en vrouw, diversiteit en tolerantie.

Het UNDP baseert zich geheel op het gedachtegoed van de Indiase econoom en Nobelprijswinnaar Amartya Sen, die het eerste hoofdstuk van het rapport schreef. Vrijheid is in diens opvatting essentieel voor economische ontwikkeling.

In het rapport bestrijdt het UNDP de argumenten voor de inperking van de culturele identiteit (godsdienst, taal, etniciteit) van minderheden, die in veel landen in de Derde Wereld tot onderdrukking leidt. Ook keert het UNDP zich fel tegen het idee van een 'botsing van beschavingen'.

GroteWolf
16-07-04, 12:46
Lijkt mij nou ook. Mensen dwingen te integreren werkt niet.

Want helaas zijn mensen zo dom en kortzichtig om hun eigen cultuur, hun eigen kleding, het geloof dat ze van hun ouders hebben geleerd, hun eigen taal en weet ik veel wat ontzettend interessant te vinden en dus niet in te zien dat ze allemaal slapen, poepen, zoenen, bang zijn, pijn voelen, dood gaan en nog zoal wat.
Wie de wereld van een afstand bekijkt begrijpot er niets van, die ellende die mensen elkaar aandoen op basis van de indeling die ze zelf maken (ik ben een Hutu! Ik ben een Tutsi! pats bang!)
En die 'eigen identiteit ' staat dus integratie in de weg, dat moeten we maar eens accepteren.
Dus......laat ze dan allemaal op hun eigen manier, in hun eigen wijken, hun eigen boontjes doppen. Positief dus, geen thuislanden gedoe, maar laat mensen voor zichzelf een omgeving creeren waarin ze zich thuis voelen. Ik wil een nachtmarkt in West! Ik wil een groter Chinatown, met winkels en restaurants! Ik wil een Euro-Afrikaanse Bijlmer, met evenementen, architectuur en kunst uit Afrika! Dan is niet-integreren zo gek nog niet (maar iedereen moet op het werk natuurlijk gewoon werknemer zijn).