PDA

Bekijk Volledige Versie : Gedwongen integratie fout



freya
16-07-04, 13:50
Gedwongen integratie fout
VN-ontwikkelingsorganisatie bepleit behoud culturele identiteit
TROUW
2004-07-16

AMSTERDAM - Immigranten moeten hun eigen cultuur kunnen behouden, zonder gedwongen integratie. Overheden moeten nieuwkomers -die nodig zijn om de Europese economie te versterken- ruimte geven om hun eigen taal te spreken, hun godsdienst te beleven en een dubbele nationaliteit aan te houden.


Dat stelt de VN-organisatie voor ontwikkelingssamenwerking UNDP in het jaarlijkse Human Development Report, dat vandaag is verschenen. Het rapport, dat dit jaar het thema 'culturele vrijheid' heeft, is één groot pleidooi voor multiculturele ontwikkeling. ,,Het omarmen van diversiteit is de enige duurzame weg naar stabiliteit, vrede en democratie'', aldus Sakiko Fukuda-Parr, hoofdredacteur van het rapport. De auteurs stellen dat 900 miljoen mensen, een zevende van de wereldbevolking, lijden onder discriminatie.

Het rapport gaat in tegen een trend -die de auteurs signaleren- waarin de nadruk ligt op dominante nationale culturen. ,,Er bestaat het idee dat we afstevenen op een botsing der beschavingen'', aldus Ad de Raad, beleidsadviseur bij UNDP. ,,Maar culturele verschillen leiden niet noodzakelijkerwijs tot conflicten. We moeten verschillen zien als een verrijking, niet als een risico.''

Zo pleit De Raad, in lijn met het rapport, voor de mogelijkheid dat immigranten een dubbele nationaliteit kunnen behouden. ,,Identiteit kan meervoudig zijn. Is de Nederlandse cultuur afhankelijk van een grens die ooit is getrokken rond een stukje land? In deze dynamische wereld kan iemand zowel Nederlander als Turk zijn.'' Het kabinet wil de mogelijkheden om twee paspoorten te hebben juist beperken, maar over het Nederlandse beleid wil De Raad geen oordeel vellen.

Het rapport benadrukt het belang van onderwijs in de eigen taal voor minderheden en immigranten. ,,Kinderen die de eerste jaren onderwijs in hun eigen taal krijgen, behalen uiteindelijk veel betere resultaten'', aldus De Raad. Godsdienst is voor de UNDP een wezenlijk onderdeel van culturele identiteit. Het dragen van een hoofddoekje is voor de auteurs geen taboe. De Raad: ,,Daar moet ruimte voor zijn, zolang het niet functioneel belemmerend is.''

De auteurs erkennen het belang van inburgering, maar verzetten zich tegen een gedwongen aanpak zoals het kabinet die voorstaat. ,,Integratie moet wel gebeuren met behoud van de eigen identiteit, anders werkt het niet.''

Culturele vrijheid is volgens het rapport niet alleen een mensenrecht, het is ook een voorwaarde voor het welzijn van mensen en voor de ontwikkeling van samenlevingen, ook economisch.


___________________

:lole:

Tis net of dit stuk door DAJJ is geschreven :strik: :D

De Autochtoon
16-07-04, 13:58
Hoeveel keer gaat dit bericht nog gepost worden? Na 5 keer weten we het wel.

Mark
16-07-04, 14:00
Dit is toch jaren het Nederlandse beleid geweest? Tot een paar jaar terug.

Blijkbaar zijn er veel mensen die het niet beviel aan hun stemgedrag te zien.

freya
16-07-04, 14:01
Geplaatst door De Autochtoon
Hoeveel keer gaat dit bericht nog gepost worden? Na 5 keer weten we het wel.

Heb alleen deze gevonden;

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=104329

en dat is niet hetzelfde bericht :ego:


Vin jut vervelend om te lezen soms? :p

De Autochtoon
16-07-04, 14:09
Geplaatst door freya
Heb alleen deze gevonden;

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=104329

en dat is niet hetzelfde bericht :ego:


Vin jut vervelend om te lezen soms? :p

En hier nog een:

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=104283

Ik geloof dat zwarte schaap 'm ook nog ergens geplaatst heeft, maar ik kan me vergissen.

En trouwens, ik vind het helemaal niet vervelend om ut te lezen. Ik ben de laatste tijd opvallend positief over Marokkanen en Turken.

Vraag me alleen niet waarom, ik heb geen idee. :D

Rabi'ah.
16-07-04, 14:13
Geplaatst door De Autochtoon

En trouwens, ik vind het helemaal niet vervelend om ut te lezen. Ik ben de laatste tijd opvallend positief over Marokkanen en Turken.

Vraag me alleen niet waarom, ik heb geen idee. :D

Zeker een mooie Marokkaan(se)/Turk(se) tegen het lijf gelopen. :stout:




:moe:

De Autochtoon
16-07-04, 14:17
Geplaatst door Rabi'ah.
Zeker een mooie Marokkaan(se)/Turk(se) tegen het lijf gelopen. :stout:


Nee hoor, op het moment heb ik iets met een lekkere Surinaamse.

Rabi'ah.
16-07-04, 14:23
Geplaatst door De Autochtoon
Nee hoor, op het moment heb ik iets met een lekkere Surinaamse.

Gefeliciteerd! :moe:

De Autochtoon
16-07-04, 14:25
Geplaatst door Rabi'ah.
Gefeliciteerd! :moe:

Waarom doe je nou zo? :(






:gniffel:

Rabi'ah.
16-07-04, 14:31
Geplaatst door De Autochtoon
Waarom doe je nou zo? :(






:gniffel:

:rolleyes:

Daarom! :fpuh:

Mark
16-07-04, 14:33
Geplaatst door Rabi'ah.
:rolleyes:

Daarom! :fpuh:

Omdat je zus sinds kort een nederlands vriendje uit rotterdam heeft? ;)

freya
16-07-04, 14:38
Heeft iemand ook nog iets inhoudelijks te melden ? :moe:

nard
16-07-04, 14:39
Geplaatst door Mark
Omdat je zus sinds kort een nederlands vriendje uit rotterdam heeft? ;)

Zo'n blonde irritante sproeten-puber ....

Rabi'ah.
16-07-04, 14:42
Geplaatst door Mark
Omdat je zus sinds kort een nederlands vriendje uit rotterdam heeft? ;)

:haha:

Nee hij komt uit Delft. :D :p

De Autochtoon
16-07-04, 14:43
Geplaatst door nard
Zo'n blonde irritante sproeten-puber ....

:ego:

Mark
16-07-04, 15:01
Geplaatst door Rabi'ah.
:haha:

Nee hij komt uit Delft. :D :p

Dat is allemaal tuig! :fplet:

Iwan
16-07-04, 15:47
Geplaatst door freya
Gedwongen integratie fout
VN-ontwikkelingsorganisatie bepleit behoud culturele identiteit
TROUW
2004-07-16

AMSTERDAM - Immigranten moeten hun eigen cultuur kunnen behouden, zonder gedwongen integratie. Overheden moeten nieuwkomers -die nodig zijn om de Europese economie te versterken- ruimte geven om hun eigen taal te spreken, hun godsdienst te beleven en een dubbele nationaliteit aan te houden.


Dat stelt de VN-organisatie voor ontwikkelingssamenwerking UNDP in het jaarlijkse Human Development Report, dat vandaag is verschenen. Het rapport, dat dit jaar het thema 'culturele vrijheid' heeft, is één groot pleidooi voor multiculturele ontwikkeling. ,,Het omarmen van diversiteit is de enige duurzame weg naar stabiliteit, vrede en democratie'', aldus Sakiko Fukuda-Parr, hoofdredacteur van het rapport. De auteurs stellen dat 900 miljoen mensen, een zevende van de wereldbevolking, lijden onder discriminatie.

Het rapport gaat in tegen een trend -die de auteurs signaleren- waarin de nadruk ligt op dominante nationale culturen. ,,Er bestaat het idee dat we afstevenen op een botsing der beschavingen'', aldus Ad de Raad, beleidsadviseur bij UNDP. ,,Maar culturele verschillen leiden niet noodzakelijkerwijs tot conflicten. We moeten verschillen zien als een verrijking, niet als een risico.''

Zo pleit De Raad, in lijn met het rapport, voor de mogelijkheid dat immigranten een dubbele nationaliteit kunnen behouden. ,,Identiteit kan meervoudig zijn. Is de Nederlandse cultuur afhankelijk van een grens die ooit is getrokken rond een stukje land? In deze dynamische wereld kan iemand zowel Nederlander als Turk zijn.'' Het kabinet wil de mogelijkheden om twee paspoorten te hebben juist beperken, maar over het Nederlandse beleid wil De Raad geen oordeel vellen.

Het rapport benadrukt het belang van onderwijs in de eigen taal voor minderheden en immigranten. ,,Kinderen die de eerste jaren onderwijs in hun eigen taal krijgen, behalen uiteindelijk veel betere resultaten'', aldus De Raad. Godsdienst is voor de UNDP een wezenlijk onderdeel van culturele identiteit. Het dragen van een hoofddoekje is voor de auteurs geen taboe. De Raad: ,,Daar moet ruimte voor zijn, zolang het niet functioneel belemmerend is.''

De auteurs erkennen het belang van inburgering, maar verzetten zich tegen een gedwongen aanpak zoals het kabinet die voorstaat. ,,Integratie moet wel gebeuren met behoud van de eigen identiteit, anders werkt het niet.''

Culturele vrijheid is volgens het rapport niet alleen een mensenrecht, het is ook een voorwaarde voor het welzijn van mensen en voor de ontwikkeling van samenlevingen, ook economisch.


___________________

:lole:

Tis net of dit stuk door DAJJ is geschreven :strik: :D
mee eens.