PDA

Bekijk Volledige Versie : Washington tegen zetel Duitsland in Veiligheidsraad



De Autochtoon
16-07-04, 14:20
Uitgegeven: 16 juli 2004 15:09
BERLIJN - De Amerikaanse regering wil niet dat Duitsland permanent lid van de Veiligheidsraad wordt. Dat meldde The Financial Times Deutschland vrijdag. Bondskanselier Schröder werft al maanden voor steun voor een permanente zetel voor zijn land in de Veiligheidsraad. De Duitse regering ontkent de Amerikanase tegenwerking.

Volgens een Amerikaanse diplomaat in de zakenkrant is het niet "het juiste tijdstip'' voor Duitsland om dit na te streven. Op de lange termijn ziet hij op dit vlak wel kansen voor Berlijn. De diplomaat zei dat het niet-permanente lidmaatschap van Duitsland in de raad de afgelopen anderhalf jaar "zeer problematisch'' was geweest.

"We hadden in de Veiligheidsraad sinds Duitsland lid is, meer problemen dan ooit'', zei de Amerikaanse zegsman. Hij noemde als voorbeeld de strijd over de Amerikaanse eis om Amerikaanse militairen immuun te maken voor vervolging door het Internationaal Strafhof. Voordat Berlijn in de raad zat kon Washington met Europa tot een regeling komen, aldus de diplomaat. "Duitsland heeft echter de kwestie aangezwengeld.''

Bovendien voerde Duitsland samen met Frankrijk de oppositie tegen de oorlog in Irak aan. Berlijn en Parijs verhinderden dat er een resolutie kwam die de inval sanctioneerde. Ook de Duitse ambassadeur Gunter Pleuger bij de Verenigde Naties kan op weinig symphatie bij de Amerikanen rekenen. Zij zien in hem een "muggenzifter'', aldus de krant.

De Autochtoon
16-07-04, 14:21
Ik zou graag zien dat Frankrijk z'n zetel in de veiligheidsraad opgeeft, zodat Europa die plek kan innemen.
Helaas zal Frankrijk dat nooit doen, en is Europa voor hun alleen een project om de eigen macht te vergroten.

lennart
16-07-04, 14:23
Geplaatst door De Autochtoon
Ik zou graag zien dat Frankrijk z'n zetel in de veiligheidsraad opgeeft, zodat Europa die plek kan innemen.
Helaas zal Frankrijk dat nooit doen, en is Europa voor hun alleen een project om de eigen macht te vergroten.

Engeland mag er dan gewoon in blijven? Of wat?

De Autochtoon
16-07-04, 14:26
Geplaatst door lennart
Engeland mag er dan gewoon in blijven? Of wat?

Nee sorry, die was ik ff vergeten. Die moeten hun zetel natuurlijk ook opgeven.

BiL@L
16-07-04, 14:31
Geplaatst door De Autochtoon
Nee sorry, die was ik ff vergeten. Die moeten hun zetel natuurlijk ook opgeven.

Wat blijft er dan nog over?

:confused:

De Autochtoon
16-07-04, 14:36
Geplaatst door BiL@L
Wat blijft er dan nog over?

:confused:

Dan kan India d'r in.

David
16-07-04, 14:38
Of Saoedie Arabië

De Autochtoon
16-07-04, 14:56
Geplaatst door David
Of Saoedie Arabië

Doe dan vaticaanstad ook maar meteen.

Al Sawt
16-07-04, 15:10
Geplaatst door FT
BERLIJN - De Amerikaanse regering wil niet dat Duitsland permanent lid van de Veiligheidsraad wordt. Dat meldde The Financial Times Deutschland vrijdag. Bondskanselier Schröder werft al maanden voor steun voor een permanente zetel voor zijn land in de Veiligheidsraad. De Duitse regering ontkent de Amerikanase tegenwerking.

Volgens een Amerikaanse diplomaat in de zakenkrant is het niet "het juiste tijdstip'' voor Duitsland om dit na te streven. Op de lange termijn ziet hij op dit vlak wel kansen voor Berlijn. De diplomaat zei dat het niet-permanente lidmaatschap van Duitsland in de raad de afgelopen anderhalf jaar "zeer problematisch'' was geweest.

"We hadden in de Veiligheidsraad sinds Duitsland lid is, meer problemen dan ooit'', zei de Amerikaanse zegsman. Hij noemde als voorbeeld de strijd over de Amerikaanse eis om Amerikaanse militairen immuun te maken voor vervolging door het Internationaal Strafhof. Voordat Berlijn in de raad zat kon Washington met Europa tot een regeling komen, aldus de diplomaat. "Duitsland heeft echter de kwestie aangezwengeld.''

Bovendien voerde Duitsland samen met Frankrijk de oppositie tegen de oorlog in Irak aan. Berlijn en Parijs verhinderden dat er een resolutie kwam die de inval sanctioneerde. Ook de Duitse ambassadeur Gunter Pleuger bij de Verenigde Naties kan op weinig symphatie bij de Amerikanen rekenen. Zij zien in hem een "muggenzifter'', aldus de krant. Wat kan het vreemd lopen.

Eerst was VS een pleitbezorger voor een Duitse lidmaatschap en nu een tegenstander ervan.

Ze dachten zeker dat de CDU, voor altijd aan de macht zou blijven.


Maar ik ben wel eens met De Autochtoon.

Weg met Frankrijk en GB in de veiligheidsraad. Voor hun mogen EU en de Arabische liga of IOC voor in de plaats komen.

mark61
16-07-04, 15:32
Indonesië? Japan?

IOC? De Internationale Schaatsbond lijkt me wel wat.

@al Sawt: als de Arabische Liga het onderling al nooit eens kan worden, heeft zo'n permanent lid ook nooit iets te melden. Zal zich denk ik altijd moeten onthouden van stemming, behalve bij de bekende onderwerpen.

David
16-07-04, 15:34
Ik ga voor de Katholieke Plattelandsvrouwen.

Al Sawt
16-07-04, 15:45
Geplaatst door mark61
Indonesië? Japan?

IOC? De Internationale Schaatsbond lijkt me wel wat.

@al Sawt: als de Arabische Liga het onderling al nooit eens kan worden, heeft zo'n permanent lid ook nooit iets te melden. Zal zich denk ik altijd moeten onthouden van stemming, behalve bij de bekende onderwerpen. Dat is zo.

Maar ik ben een voorstander van een meer representatieve veiligheidsraad. En niet een waarvan de leden op grond van hun overwinging van 60 jr. terug en op basis van hun koloniale macht, lid zijn geworden van de veiligheidsraad.

Huidige veiligheidsraad is een aanfluiting van Int. recht.

mark61
16-07-04, 15:54
Geplaatst door Al Sawt
Dat is zo.

Maar ik ben een voorstander van een meer representatieve veiligheidsraad. En niet een waarvan de leden op grond van hun overwinging van 60 jr. terug en op basis van hun koloniale macht, lid zijn geworden van de veiligheidsraad.

Huidige veiligheidsraad is een aanfluiting van Int. recht.

Natuurlijk!

euhh
16-07-04, 17:29
de gehele VN moet worden afgeschaft, geldverslindende onzinnige organisatie