PDA

Bekijk Volledige Versie : Eerste bedrijf naar 40-urige werkweek



Simon
16-07-04, 16:50
Dit is nog maar de eerste stap. Er is nog een lange weg te gaan voordat we met India en China kunnen concurreren.

Eerste bedrijf naar 40-urige werkweek

Uitgegeven: 16 juli 2004 08:21

HOOGEZAND - Een fabrikant van kantoorbenodigdheden, Smead Europe in het Groningse Hoogezand, verlengt als eerste in Nederland de werkweek van 36 naar 40 uur. De werknemers krijgen daar geen extra loon voor. Dat meldt Trouw vrijdagochtend.

De vakbonden zijn woedend en willen de maatregel via de rechter voorkomen. Ook zijn zij bang dat meer bedrijven het voorbeeld van het van oorsprong Amerikaanse Smead zullen volgen.

Met de maatregel hoopt het bedrijf de slechte arbeidsresultaten te verbeteren. De werknemers van twee vestigingen (Reuver en Hoogezand) hebben ingestemd met de maatregel. Van het filiaal in Groeneveld liggen de werknemers dwars. Daar zijn slechts drie van de veertig mensen bereid meer te werken voor hetzelfde loon.

al qalam
16-07-04, 17:00
In china is de loonkost 1/50 van hier. Puur op loon ga je daar NOOIT mee kunnen concureren. Om dat wel te kunnen moet ofwel de prijs van het transport drastisch de hoogte in of de wisselkoers veranderen.

plexus
16-07-04, 17:03
goeie zaak! op naar de 50..

Simon
16-07-04, 17:08
Geplaatst door al qalam
In china is de loonkost 1/50 van hier. Puur op loon ga je daar NOOIT mee kunnen concureren. Om dat wel te kunnen moet ofwel de prijs van het transport drastisch de hoogte in of de wisselkoers veranderen.

En er is slavernij in China. Miljoenen gevangenen die zonder vorm van proces gevangen zitten worden ingezet in de industrie. Dus we hebben nog een hele weg te gaan ....

mark61
16-07-04, 17:15
Ik denk niet dat de concurrentiekracht van NL zit (of moet zitten) in het prikken van gaatjes in papier in sweatshops.

al qalam
16-07-04, 17:37
In china maakt men vrijwel alles, chips, cds, dvd, dvd spelers, tvs, lasposten, slijpschijven, ... alles. En dat komt hier tegen waanzinprijzen op de markt, de prijs van de verlenkabel is soms nog hoger dan van het toestel.

Ohja een kennis werk met een 27 uur contract .... 54uur/week (6x9uur!) in de zorgsector.

De Autochtoon
16-07-04, 17:49
Vreemd! Tijdens mijn laatste full-time baan werkte ik ook al gewoon 40 uur.

Simon
16-07-04, 18:14
Geplaatst door mark61
Ik denk niet dat de concurrentiekracht van NL zit (of moet zitten) in het prikken van gaatjes in papier in sweatshops.

Ik denk dat je een wat verouderd beeld hebt van het soort werk dat naar india en china verdwijnt. Daar zit steeds meer hoog geschoold werk bij.

Joesoef
16-07-04, 18:34
Smead is een metaalbedrijf dat de laatste jaren veel werk heeft uitbesteed aan landen in het oostblok. Echter de sturing van dit soort productie is gecompliceerd, levertijden werden niet gehaald en de kwaliteit voldeed niet. Nieuwe mensen aannemen is te link met een economie die net aan het opklimmen is. vandaar heel simpel op naar 40 uur. Natuurlijk zijn de bonden pissig.

mark61
16-07-04, 19:36
Geplaatst door Simon
Ik denk dat je een wat verouderd beeld hebt van het soort werk dat naar india en china verdwijnt. Daar zit steeds meer hoog geschoold werk bij.

Ach, twas wat kortaf. Sloeg op de ordners van Smead. Maar produktiewerk, ook hoog technologisch, is niet echt meer de toekomst van Europa. Het verhaal van het verdwijnen van werk bestaat al zo'n 40 jaar, staalindustrie en textiel o.a. Toch is de werkgelegenheid hier niet dramatisch gedaald.

barfly
16-07-04, 20:49
Ok, je werkt in een productie maatschappij en die draait slecht. Dan krijg je op een gegeven moment twee kansen.

1: De boel gaat de bietenbrug op.
2: Je gaat er wat aan doen.

Nu ben je dus werknemer en de directeur heeft bedacht dat ie 4 x productiemedewerkers kan winnen door ze 4 uur per week langer te laten werken zonder vergoeding daarvan.

Dan wint de maatschappij door het extra aantal productieve uren en kan goedkoper werken en sneller en meer produceren in dezelfde tijd.

Tevens ben je als werknemer 4 uur langer aan het werk maarrrrr je zit niet in de ww en je hebt nog een baan.

Wat doe je dan als werknemer?

Simon
16-07-04, 21:42
Geplaatst door barfly

Wat doe je dan als werknemer?

Een stapje terug ?

barfly
16-07-04, 21:44
Geplaatst door Simon
Een stapje terug ?

Dat denk ik ook, iets meer werken voor hetzelfde geld.

850
16-07-04, 22:05
Geplaatst door barfly
Dat denk ik ook, iets meer werken voor hetzelfde geld.

:ego: Dacht t niet.

barfly
16-07-04, 22:11
Geplaatst door 850
:ego: Dacht t niet.

Dan zijn er volgens mij weer twee keuzes.

1: Je gaat vrijwillig weg
2: Jij wordt ontslagen.

Er werken mensen bij dat soort bedrijven die gezinnen hebben, en veel te dure huizen, etc. Of biedt jij ze een aardig alternatief aan in Vrankrijk? :hihi:

850
16-07-04, 22:19
Geplaatst door barfly
Dan zijn er volgens mij weer twee keuzes.

1: Je gaat vrijwillig weg
2: Jij wordt ontslagen.

Er werken mensen bij dat soort bedrijven die gezinnen hebben, en veel te dure huizen, etc. Of biedt jij ze een aardig alternatief aan in Vrankrijk? :hihi:

:blowen: Er tegenin gaan en er tegen protesteren. Temeer de mensen er financieel niet op vooruit gaan. Ik ben geen vakbond liefhebber maar wat dit betreft mag ik hopen dat ze sterk staan.

:boogie: Ik werk maar gemiddeld 5 dagen per maand. Tis genoeg om van rond te komen.

barfly
16-07-04, 22:43
Geplaatst door 850
:blowen: Er tegenin gaan en er tegen protesteren. Temeer de mensen er financieel niet op vooruit gaan. Ik ben geen vakbond liefhebber maar wat dit betreft mag ik hopen dat ze sterk staan. Communist!


:boogie: Ik werk maar gemiddeld 5 dagen per maand. Tis genoeg om van rond te komen. Eh, wat voor werk doe je dan? Prostitutie? :D

nl-x
16-07-04, 23:23
Wat een gelul zeg allemaal. (Hey, zo begin ik wel vaker mn posts :D)

Dat een bedrijf slecht presteert valt onder de verantwoordelijkheid van het management. Niet die van de werknemers.

Als het bedrijf niet voldoende afkrijgt in een bepaalde tijdsinterval dan moet het bedrijf maar meer mensen inzetten. Als het bedrijf dat niet kan betalen betekent dat dat het bedrijf niet (meer) levensvatbaar is en er mee moet nokken. Niet dat het bedrijf het dan moet forceren door haar loonslaafjes maar harder aan te zwepen zonder ze beter te vergoeden.

Als het bedrijf haar werkers harder laat werken zal het bedrijf beter presteren. Als het bedrijf beter presteert krijgt het bedrijf meer geld binnen. Het is dan achterlijk om te verwachten dat er mensen gratis voor je extra werk zullen doen als je niet bereid bent hen te laten delen in de extra winst die ze voor je gaan genereren.

Als werknemer heb je een contract. In dat contract staat hoeveel geld je krijgt voor hoeveel uur. Als je baas dat tegen je wil wilt veranderen moet je gewoon nee zeggen. De 2 opties van Barfly zijn wel erg naar de baas toe gekleurd. (Is Barfly toevallig ergens baas :P ?!) Als je nee zegt ... en je stapt niet vanzelf op ... dan moet de baas maar een ontslag aanvragen bij de rechter. En ik lach me rot als de rechter de baas gelijk geeft simpelweg omdat de baas sneller rijk wilt worden.

De rechter heeft uiteraard oog voor bedrijven die op de afgrond balanceren. Maar dat betekent meestal dat een baas iemand mag ontslaan... Niet dat de baas zijn positie kan misbruiken om zn werkers te chanteren tot gratis arbeid.

nl-x
16-07-04, 23:24
Geplaatst door 850
:boogie: Ik werk maar gemiddeld 5 dagen per maand. Tis genoeg om van rond te komen.

Bolletjesslikker?

850
16-07-04, 23:28
Geplaatst door barfly
Communist!
Eh, wat voor werk doe je dan? Prostitutie? :D

Grafische vormgeving en een beetje webdesing erbij

:ego: Geen communist maar anarchist

barneveld
16-07-04, 23:28
er is nog niemand dood gegaan van werken

nl-x
16-07-04, 23:43
Geplaatst door barneveld
er is nog niemand dood gegaan van werken

I beg to differ...

(Kan me alleen al een illegale Marokkaan herinneren die door zn baas werd uitgebuit bij (jawel hoor) een kippenboerderij. De Marokkaan mogt de gierput gaan schoonmaken en stikte als gevolg van de dampen. Een inspectie zou eea uitzoeken, maar hoorde er verder nooit meer wat over.)

barneveld
16-07-04, 23:55
Geplaatst door nl-x
I beg to differ...

(Kan me alleen al een illegale Marokkaan herinneren die door zn baas werd uitgebuit bij (jawel hoor) een kippenboerderij. De Marokkaan mogt de gierput gaan schoonmaken en stikte als gevolg van de dampen. Een inspectie zou eea uitzoeken, maar hoorde er verder nooit meer wat over.)

niet geloven als je het niet zelf hebt gezien