PDA

Bekijk Volledige Versie : Arrestatieteam vergist zich bij inval in straat



S@deeQ.
17-07-04, 16:51
Arrestatieteam vergist zich bij inval in straat
http://www.nhd.nl/Show_Image/0,4735,2092856,00.jpg

onze verslaggever yvo grote
heemskerk-Het reclamefilmpje van bouwbedrijf Praxis drijft er de spot mee. Een arrestatieteam doet een inval in een woning. Oeps, sorry, verkeerde adres. Kan gebeuren. Deze nachtmerrie is voor Marko Popic werkelijkheid geworden. Op dinsdag 29 juni viel een politieteam met getrokken pistolen in alle vroegte zijn Heemskerkse flat binnen. ,,Mensen beseffen niet wat voor impact zo'n gebeurtenis heeft.''

De sporen van de drieste inval zijn nog vers. Rond het slot in de voordeur staan de cirkelvormige afdrukken van de rampaal in het hout gekerfd. Het deurkozijn wordt nu met schroeven en spijkers bijeen gehouden. Binnenkort komen een nieuwe deur en kozijn.

Maar veel meer nog dan de materiële schade heeft Popic te lijden van de splinters en scheuren in zijn innerlijk. Zijn handen trillen en in hem brandt de onrust. Hij vertelt in staccato. Slapen lukt niet meer, hooguit een uurtje of twee, drie per nacht. Ondanks de slaaptabletten. Bij elk geluid in het gehorige flatgebouw schrikt hij op.

Praten over het voorval doet hij met Slachtofferhulp. Niet zozeer met zijn familie. ,,Ik ben de oudste zoon en moet sterk zijn. Mijn moeder en zusje hebben al problemen genoeg, die hoeven mijn zorgen er niet nog eens bij te hebben. Wij zijn van Kroatische komaf en zo werkt dat in onze cultuur. Ik wil wel psychologische hulp van de Riagg, want werken gaat nu even niet.''

Vuurwapengevaarlijk
Het zijn de gevolgen van een fout bij het arrestatieteam. Dat ging op 29 juni in alle vroegte op pad met een dwangbevel tot arrestatie van drugsdealers. De verdachte kon wel eens vuurwapengevaarlijk zijn, dus werden geen risico's genomen. Kennelijk hadden de leden van het team en hulpofficier van justitie F. Rietdijk bij het inrijden van de straat niet op het straatnaambordje gekeken. Anders hadden ze gezien dat ze in de Adigestraat zaten - niet in de Arnostraat twee afslagen verderop zoals op het arrestatiebevel stond vermeld.

Op dat moment lagen Popic en zijn 19-jarige zus Sylvija in de woning te slapen. ,,Ik werd om kwart voor zes wakker van harde knallen'', blikt de Heemskerker terug. ,,Ik had meteen door dat ze op mijn deur stonden te bonken. Een dronkaard of zo, dacht ik, want zo'n goede buurt is het niet. Ik heb een korte broek en een shirt aangetrokken en ben naar de voordeur gelopen om open te doen.''

Hij stond nog amper in de hal toen grote mannen met bivakmutsen, getrokken pistolen, kogelvrije vesten en schilden binnenvielen. ,,De voorste ging meteen op een knie zitten en iets riep van 'Politie. Ga op de grond liggen en verzet je niet'. Ik ben niet gaan liggen. Je bent gewoon in je eigen huis en je weet nergens van. Dan ga je niet liggen. Wel deed ik mijn armen in de lucht. Ik moest tegen de muur gaan staan en kreeg toen nogal hardhandig een knuppel in mijn rug. Natuurlijk precies op de plek waar ik een blessure heb.''

Sylvija was door de eerste herrie heen geslapen. Ze schrok wakker toen ineens twee mannen in haar slaapkamer stonden. Later kwam er nog een vrouwelijke agent bij. Popic: ,,Ze zochten een vrouw en daarom wilden ze mijn zusje meenemen. 'Ik heb een dwangbevel om u in te rekenen', zeiden ze, waarna ze zich moest aankleden.'' Ondertussen begon het de teamleider te dagen dat ze misschien wel de verkeerde deur ingebeukt hadden. Zeker geen drugshol, maar een keurig onderhouden flatwoning.

,,Onze Kroatisch-Nederlandse paspoorten lagen toevallig op tafel. Toen wisten ze dat ze verkeerd zaten. Het team is daarna ongeveer nog sneller vertrokken dan ze binnen waren gekomen. Sommige hadden hun bivakmutsen afgedaan maar ze mogen natuurlijk niet herkend worden. Een persvoorlichtster bleef achter om excuses aan te bieden. Maar ik heb haar gezegd dat ze voor ons niets kon doen en beter kon weggaan.''

Alsof de misrekening nog niet erg genoeg was, bleek op hetzelfde moment ook een arrestatieteam bij de bovenburen van Popic binnengevallen te zijn. ,,Daar waren een vrouw en een 5-jarig jongetje aanwezig. Haar vriend is internationaal chauffeur en was er niet. Zij zijn ook zo geschrokken. Nu zijn ze op vakantie, ook om een beetje bij te komen.''

Verontschuldigingen
Excuses hebben Popic, zijn zus en de bovenburen van politie en justitie wel gehad. In woord en gebaar. ,,Officier van justitie Rietdijk is dezelfde dag nog twee keer langsgekomen. Ook meneer De Haan (teamchef Beverwijk-red.) was daarbij. Ze brachten bloemen, maar die heb ik geweigerd. Voor ons buurjongetje namen ze een politieauto mee. Met sirene. Hoe ironisch.''

De verontschuldigingen zijn welgemeend. Maar antwoord op de vraag hoe zo'n fout heeft kunnen ontstaan, heeft de gedupeerde niet gekregen. Politievoorlichter W. van Loenen houdt het op een uitzonderlijk incident. ,,Zoiets heb ik bij de politie nog nooit meegemaakt'', zegt hij. ,,Politiemensen zijn ook mensen en die maken fouten.'' Een onderzoek vindt het korps niet nodig. ,,Er is intern over gesproken en degene bij wie de fout is ontstaan is aangesproken. We houden het op een incident. Hoe vervelend dan ook, maar we kunnen het niet terugdraaien.''

Toch heeft Popic zijn rechtsbijstandverzekering ingeschakeld. Voor het geval dat. Tot werken acht hij zich nog niet in staat. ,,Voor mij was het nog extra pijnlijk dat op dezelfde dag van de inval ook op andere plaatsen invallen zijn gedaan. Op alle journaals en in de kranten werd gemeld dat een bende ramkrakers van bed is gelicht. Ook mensen uit voormalig Joegoslavië. Hoe vaak ik het ook uitleg, omdat ik allochtoon ben denken mensen toch dat er iets aan de hand is. Dat vreet aan me. Ik kijk in een gesprek de mensen niet meer in de ogen. Ik ben veranderd. Ik ben in mijn eigen huis van mijn vrijheid beroofd.''

Popic zegt dat hij geen strafblad heeft. Wel had hij in het verleden intensief contact met de politie. Popic heeft namelijk bij de Koninklijke Marechaussee gewerkt. ,,En vanuit mijn flat kijk ik uit op het politiebureau. Dat gaf een veilig gevoel toen ik hier kwam wonen. Toen nog wel.''

vrijdag 16 juli 2004, 21:42

Reageer - Print artikel - E-mail artikel

Joesoef
17-07-04, 17:01
Geplaatst door S@deeQ.
Excuses hebben Popic, zijn zus en de bovenburen van politie en justitie wel gehad. In woord en gebaar. ,,Officier van justitie Rietdijk is dezelfde dag nog twee keer langsgekomen. Ook meneer De Haan (teamchef Beverwijk-red.) was daarbij. Ze brachten bloemen, maar die heb ik geweigerd. Voor ons buurjongetje namen ze een politieauto mee. Met sirene . Hoe ironisch.''

Echt ziek.....

ZbaqZbaq
17-07-04, 17:14
weet je wat nog veel zieker is....

als een arrestatie team een jongen van 4 onderschot houdt in zijn kamer terwijl ze in de tussen tijd rustig zijn kamer doorzoeken, en zijn vader geboeid met een zak over zijn hoofd voor zijn neus wordt weggevoerd.

Ik denk dat in 50% van de gevallen AT's worden ingezet puur om de intimidatie en niet om de noodzakelijkheid.

Poitiers
17-07-04, 18:03
Sjonge, puur fascistische staat dat Nederland.

Gelukkig hebben ze die arrestaties in de gemiddelde moslimstaat veel menselijker geregeld.........

Als ik een gestolen laptop gekocht blijk te hebben, dan wil ik gearresteerd worden in Iran. Zweepslagen, met 200 in de cel....heerlijk!

..zapper
17-07-04, 18:04
Gewoon uit nieuwsgierigheid, was het een straat bij jou vandaan gebeurd?


Geplaatst door ZbaqZbaq
weet je wat nog veel zieker is....

als een arrestatie team een jongen van 4 onderschot houdt in zijn kamer terwijl ze in de tussen tijd rustig zijn kamer doorzoeken, en zijn vader geboeid met een zak over zijn hoofd voor zijn neus wordt weggevoerd.

Ik denk dat in 50% van de gevallen AT's worden ingezet puur om de intimidatie en niet om de noodzakelijkheid.

ZbaqZbaq
17-07-04, 18:12
Poitiers,

En waar wil je gearesteerd worden als je nergens iets mee te maken blijkt te hebben ?

Joesoef
17-07-04, 18:15
Geplaatst door Poitiers
Sjonge, puur fascistische staat dat Nederland.

Gelukkig hebben ze die arrestaties in de gemiddelde moslimstaat veel menselijker geregeld.........

Als ik een gestolen laptop gekocht blijk te hebben, dan wil ik gearresteerd worden in Iran. Zweepslagen, met 200 in de cel....heerlijk!

In Iran kunnen kindertjes gewon lekker naar school. In Israhel mogen ze niet eens naar het ziekenhuis en met een beetje peg krijgen ze ook nog eens een kogel door hun hoofdje.

Poitiers
17-07-04, 18:31
Geplaatst door Joesoef
In Iran kunnen kindertjes gewon lekker naar school. In Israhel mogen ze niet eens naar het ziekenhuis en met een beetje peg krijgen ze ook nog eens een kogel door hun hoofdje.

Gaan we het weer over zielige kindjes hebben?
Bedoel je dan die joodse kindjes die welbewust samen met hun moeder in hun eigen huis worden afgeknald door de heldhaftige vrijheidsstrijders?

Maar ik heb 't sterke vermoeden dat ik dat weer helemaal niet goed begrepen heb, van dat heldhaftige enzo....

Poitiers
17-07-04, 18:34
Geplaatst door ZbaqZbaq
Poitiers,

En waar wil je gearesteerd worden als je nergens iets mee te maken blijkt te hebben ?

Nou, 't liefst in een rechtsstaat. Daar kun je bij eventuele vergissingen verhaal halen (en daar worden zelfs excuses aangeboden).

Dit in tegenstelling tot de gang van zaken in allerlei rechteloze apenlanden...

Erwin
17-07-04, 18:37
Geplaatst door ZbaqZbaq
weet je wat nog veel zieker is....

als een arrestatie team een jongen van 4 onderschot houdt in zijn kamer terwijl ze in de tussen tijd rustig zijn kamer doorzoeken, en zijn vader geboeid met een zak over zijn hoofd voor zijn neus wordt weggevoerd.

Ik denk dat in 50% van de gevallen AT's worden ingezet puur om de intimidatie en niet om de noodzakelijkheid.
:maf2: Net of jij zicht hebt op de beslismomenten of ze een arrestatieteam inzetten of niet... Met je uit de lucht vallende 50% 'puur om de intimidatie'. Nooit gehoord van: "Better safe than sorry!"?

Joesoef
17-07-04, 18:46
Geplaatst door Poitiers
Gaan we het weer over zielige kindjes hebben?
Bedoel je dan die joodse kindjes die welbewust samen met hun moeder in hun eigen huis worden afgeknald door de heldhaftige vrijheidsstrijders?

Palestijnse kindertjes die door Israhelische sluipschutters heldhaftig worden uitgeschakeld.

ZbaqZbaq
17-07-04, 19:18
Geplaatst door Poitiers
Nou, 't liefst in een rechtsstaat. Daar kun je bij eventuele vergissingen verhaal halen (en daar worden zelfs excuses aangeboden).

Dit in tegenstelling tot de gang van zaken in allerlei rechteloze apenlanden...

die apen redeneringen van jou die passen daar ook makkelijk bij

ZbaqZbaq
17-07-04, 19:20
Geplaatst door Erwin
:maf2: Net of jij zicht hebt op de beslismomenten of ze een arrestatieteam inzetten of niet... Met je uit de lucht vallende 50% 'puur om de intimidatie'. Nooit gehoord van: "Better safe than sorry!"?

dat is t m juist...er is geen inzicht op....1 OVJ bepaalt dat...nada controle

..zapper
17-07-04, 20:46
WTF hebben Palestina en Israel in hemelsnaam te maken met foutieve arrestatie in Nederland? Jullie zijn werkelijk niet te geloven.
Ik wil jullie wel eens horen als een extremistische Zionist of een extremistische Islamiet weet te ontkomen doordat het ingezette AT van te voren vriendelijk opbelt om te vragen of de persoon zichzelf even bij het pliesiebureau komt melden, en vervolgens een aanslag pleegt.
Waar mensen maken worden fouten gemaakt, in Nederland worden fouten hersteld en excuses gemaakt, als het je niet bevalt flikker je mi maar een eind op naar een ander land. Stelletje kneuzen.

Arvid
17-07-04, 21:12
Velen op dit forum zijn geinfecteerd met het Maarten-syndroom :(

ZbaqZbaq
17-07-04, 21:13
Poitiers is het mizzerige gevalletje dat dacht iets te kunnen goed praten door over het buitenland te beginnen

Poitiers
17-07-04, 21:44
Geplaatst door ZbaqZbaq
Poitiers is het mizzerige gevalletje dat dacht iets te kunnen goed praten door over het buitenland te beginnen

Och jee, had de boze meneer even een vinger op de zere plek gelegd?
Traumatisch kennelijk Nabil, opgepakt worden.....onschuldig (?)...

ZbaqZbaq
17-07-04, 21:54
Och jee, Poitiers denkt de discussie nu van buitenland naar personen toe te trekken.

Traumatisch voor Nabil ? Ik denk niet dat ie koud of warm wordt van een AT.

Maar voor kinderen zoals in bovengenoemd verhaal kan het inderdaad traumatisch zijn.