PDA

Bekijk Volledige Versie : Piloot die atoombom op Nagasaki dropte, overleden



Marsipulami
18-07-04, 14:40
Piloot die atoombom op Nagasaki dropte, overleden

BRUSSEL - Charles Sweeney, de piloot die het vliegtuig bestuurde waarmee de atoombom op Nagasaki werd gedropt, in overleden. De man stierf donderdag op 84-jarige leeftijd.

Sweeney was 25 toen hij op het einde van de Tweede Wereldoorlog als legerpiloot de tweede atoombom op Nagasaki afgooide. Door de atoombom werden 70.000 mensen gedood.
Drie dagen voordien was Sweeney ook al betrokken bij de missie van de Enola Gay, die op 6 augustus 1945 de allereerste atoombom ooit gooide.

Sweeney heeft het gebruik van de twee bommen steeds verdedigd, in de media en via een boek.

18/07/2004 - belga

assassijn
18-07-04, 17:45
Die heeft straks wat te verklaren bij de hemelpoort.
Hoe verdedig je de dood van ruim 70.000 veelal onschuldige burgers....collateral damage is hier geen optie.

Hopelijk zal deze "man" zwaar lijden.

observer
19-07-04, 13:54
zijn argument is dat de 2 bommen ertoe geleid hebben dat japan zich overgaf

daardoor is een jarenlange veldtocht om japen te veroveren voorkomen

deskundigen schatten dat dat een miljoen gealieerde soldaten het leven had kunnen kosten, en een veelvoud daarvan aan japanners

70000 vs miljoenen

zware beslissing (niet de zijne overigens)

en in de 2e wo was 70000 doden een druppel
in een zee het beleg van leninggrad alleen al heeft meer als een miljoen doden gekost

Poitiers
19-07-04, 14:01
Geplaatst door assassijn
Die heeft straks wat te verklaren bij de hemelpoort.
Hoe verdedig je de dood van ruim 70.000 veelal onschuldige burgers....collateral damage is hier geen optie.

Hopelijk zal deze "man" zwaar lijden.

Wie had ook alweer 700 joodse mannen laten onthoofden?
Religious collateral damage?

assassijn
19-07-04, 14:08
Geplaatst door Poitiers
Wie had ook alweer 700 joodse mannen laten onthoofden?
Religious collateral damage?

Je slaat weer een pleefiguur.....zoals we van je gewend waren op mar0kk0.nl.

700 man tegenover de slachtoffers van de kruistochten........laat me niet lachen grapjas :lol:

Poitiers
19-07-04, 14:28
Geplaatst door assassijn
Je slaat weer een pleefiguur.....zoals we van je gewend waren op mar0kk0.nl.

700 man tegenover de slachtoffers van de kruistochten........laat me niet lachen grapjas :lol:

Even afgezien van het feit van dooreenklutsen van tijdperken.....wat is zo aantrekkelijk aan een profeet die moord en doodslag brengt, dit in tegenstelling tot de profeet van de Bergrede en geweldloosheid. De laatste zal in jouw ogen dan wel een watje zijn.

assassijn
19-07-04, 14:42
Geplaatst door Poitiers
Even afgezien van het feit van dooreenklutsen van tijdperken.....wat is zo aantrekkelijk aan een profeet die moord en doodslag brengt, dit in tegenstelling tot de profeet van de Bergrede en geweldloosheid. De laatste zal in jouw ogen dan wel een watje zijn.

Hersenloosheid alom......er bestaat meer lectuur dan het jouw ozo vertrouwde:boom,roos,vis,vuur,mus,pim,noot,aap,mie s enz. enz.

Er is inderdaad een profeet die voornamelijk moord en doodslag heeft gebracht(of beter gezegd een God),en nog steeds brengt(dat geloof heeft de meeste doden op het geweten).......maar gezien jouw "intelectuele" bagage ontoereikend is....of beter gezegd...jij behoort tot de geestelijk minder bedeelden,kan ik jou alleen maar zeggen dat je dat nooit zult vatten. :jammer:

taouanza
19-07-04, 21:32
Geplaatst door Poitiers
Even afgezien van het feit van dooreenklutsen van tijdperken.....wat is zo aantrekkelijk aan een profeet die moord en doodslag brengt, dit in tegenstelling tot de profeet van de Bergrede en geweldloosheid. De laatste zal in jouw ogen dan wel een watje zijn.

Wat heeft de profeet vzh met de atoombom te maken?


Blijf nou eens een keer ontopic.Dit is een discussieforum over het nieuws. Geen moslimtribunaal.

Olive Yao
19-07-04, 23:12
Geplaatst door Marsipulami
Piloot die atoombom op Nagasaki dropte, overleden

BRUSSEL - Charles Sweeney, de piloot die het vliegtuig bestuurde waarmee de atoombom op Nagasaki werd gedropt, in overleden. De man stierf donderdag op 84-jarige leeftijd.

Sweeney was 25 toen hij op het einde van de Tweede Wereldoorlog als legerpiloot de tweede atoombom op Nagasaki afgooide. Door de atoombom werden 70.000 mensen gedood.
Drie dagen voordien was Sweeney ook al betrokken bij de missie van de Enola Gay, die op 6 augustus 1945 de allereerste atoombom ooit gooide.

Sweeney heeft het gebruik van de twee bommen steeds verdedigd, in de media en via een boek.

18/07/2004 - belga
Veronderstel dat die eerste bom gerechtvaardigd was om de oorlog te beëindigen.
Maar hoe kan die tweede ooit gerechtvaardigd zijn?

De USA zijn de enige staat die ooit atoombommen gegooid hebben.

mark61
20-07-04, 03:30
Geplaatst door Olive Yao
Veronderstel dat die eerste bom gerechtvaardigd was om de oorlog te beëindigen.
Maar hoe kan die tweede ooit gerechtvaardigd zijn?

Ik geloof dat ze de Russen even wilden laten zien dat there was more where that came from. Dit was dan de verklaring.
De rechtvaardiging, beats me. Maar dat heb ik wel vaker met de bezigheden van de VS buitenshuis.

Ff opgezocht:

On August 9, another B-29, Bockscar, set out for the Kokura Arsenal on the southwest Japanese island of Kyushu. Foul weather, however, persuaded the pilot to proceed instead toward Nagasaki,...

(Russia officially declared war on Japan on August 8, two days after the destruction of Hiroshima).

Some suggest that Truman, fearing a Soviet attempt to dominate the postwar Asian order as it had the Eastern European, ordered the bombing to force Japan's surrender before Russia had the chance to enter the fray (and thus earn the right to affect the peace settlement). Truman may also have wanted to intimidate his potential rival Stalin with the United States' new destructive capability.

http://www.infoplease.com/spot/hiroshima1.html

Kortom, Japanners geslachtofferd om geopolitieke redenen.

mark61
20-07-04, 03:35
Oud, maar nog steeds aardig (over overeenkomst Hiroshima en 9/11):

October 25, 2001

Gory Tales of Terrorism
Hiroshima to New York
By N.D. Jayaprakash

http://www.counterpunch.org/jayaprakash1.html

Mark
20-07-04, 09:50
Waarom gaf Japan zich niet over na die eerste bom?

Mark
20-07-04, 09:54
Ik doe echt mijn best maar ik kan maar geen sympathie krijgen voor die japanners... verveeld

mark61
20-07-04, 16:48
Geplaatst door Mark
Waarom gaf Japan zich niet over na die eerste bom?

Dat kon ik zo gauw niet vinden. Maar de politieke constellatie in Japan en het gegeven dat overgeven not done is zal wel wat tijd vereisen. Twee dagen lijkt me wat kort voor de besluitvorming. Het conventionele bombardement op Tokyo maakte geloof ik ook 100.000 slachtoffers, en leidde ook niet tot dat inzicht.

mark61
20-07-04, 16:50
Geplaatst door Mark
Ik doe echt mijn best maar ik kan maar geen sympathie krijgen voor die japanners... verveeld

Ik ook niet, maar er blijft wat wringen, in de zin dat Japanners gewoon ook een keer lekker de imperialist wilden uithangen. Toen zij het deden is het opeens schunnig. Kan je natuurlijk beginnen over hun 'wreedheid', maar das ook maar relatief.