PDA

Bekijk Volledige Versie : ‘Het is zo rommelig die kleine euromuntjes’



barneveld
18-07-04, 22:14
‘Het is zo rommelig die kleine euromuntjes’

BARNEVELD - Muntjes van 1 en 2 eurocent worden zeldzaam. Winkeliers mogen per 1 september bedragen aan de kassa afronden op 5 eurocent. De meeste Barnevelders vinden dat uitstekend, zo blijkt uit een enquęte op straat.


Tot het buiten gebruik stellen van de twee kleinste euromuntjes is besloten binnen het MOB (Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer), waarin De Nederlandsche Bank, detailhandel, banken en consumenten zijn vertegenwoordigd. Naar verwachting gaat minstens 85 procent van de winkeliers afronden op 5 eurocent.


Ook Barneveldse winkeliers zijn dit van plan. Edah van Pinxteren aan het Jan Seppenplein wacht de beslissing van Laurens af, maar verwacht wel dat de hele keten meegaat.

Bij supermarkt Spar-Kennis aan de Korenbloemstraat leeft het vermoeden dat verreweg de meeste klanten blij zullen zijn met de afronding. Die komt ook de snelheid bij de kassa’s ten goede.

Een plaatselijke groenteboer: ,,Het zal veel werk schelen. De klanten vinden die kleine muntjes lastig en wij vinden ze lastig.” De omwisselkosten bij banken lopen ook op. Sommige winkeliers betalen bij de bank een halve euro per rolletje munten dat ze willen inruilen.

Winkeliers die gaan afronden, zijn straks te herkennen aan bijvoorbeeld stickers op de kassa. Als regel wordt het totaalbedrag op de kassabon bij een contante betaling afgerond op 5 cent: een bedrag van 24,48 euro naar 24,50 euro en een bedrag van 24,47 naar 24,45 euro. Er vindt dus geen afronding plaats per artikel, maar alleen over het totaal van de aankopen.


,,Prima toch?”, vindt een vrouw die zegt dat ze regelmatig moeite heeft om een 2 eurocentstuk en een 5 eurocentstuk uit elkaar te houden. Aan die verwarring zal straks een einde komen. Haar vriendin is ook voor afschaffing van de kleinste muntjes. ,,Het is zo rommelig in je portemonnee, al dat kleine spul. Je portemonnee is overvol.”

De dikke, om niet te zeggen uitpuilende portemonnee wordt vaak te berde gebracht. ,,Je krijgt hem bijna niet uit je broekzak en dan stelt al dat kleine muntgeld nog zowat niks voor ook.” Of je stopt dat kleingeld rechtstreeks in je broekzak. ,,Je hele broekzak zit er vol mee, je loopt er scheef van en wat heb je dan nog?”

Een mevrouw: ,,Ik heb een knipportemonnee waar ik erg aan gehecht ben, maar al dat kleine geld kan er allemaal niet in. Daarom neem ik het wisselgeld vaak niet aan. Dan zeg ik: laat maar zitten.”


Toch zijn er ook plaatsgenoten die wat voorzichtiger op afronding reageren. Die denken dat alles toch wel weer duurder zal worden, dat er vooral naar boven zal worden afgerond en dat we ,,erop achteruit gaan”. Anderen kan dat niets schelen. ,,Weg met die kleine muntjes.” Een enkeling wordt er niet warm of koud van. ,,Ik ben aan de situatie gewend zoals die nu is” of: ,,Het maakt me helemaal niks uit.”


Een oudere man: ,,Ik vond het al zo gek dat met de euro die kleine muntjes terugkwamen. Lang geleden is de cent afgeschaft. Alles werd daarna afgerond op hele stuivers. Vrijwel niemand had daar bezwaar tegen. Ik vond het een hele stap terug toen er eurocenten kwamen. En nou kan Nederland wel net doen alsof ze er na 1 september niet meer zijn, maar andere landen houden ze wel. We zijn er nog niet vanaf!”

,,Nee, de eurocenten moeten blijven”, zegt een vrouw fel. ,,Anders kost het me mijn fooien.” Ze blijkt bij een benzinepomp te werken en ze krijgt vooral van mannen nogal wat 1 en 2 eurocenten als fooi. ,,Die mannen hebben zo’n hekel aan die kleine muntjes. Soms hebben ze echt zoiets als: wil jij die troep hebben, alsjeblieft.”


Al worden de muntjes van 1 en 2 eurocent straks in de ban gedaan, formeel is er geen sprake van afschaffing van de eurocent. Het blijft officieel een wettig betaalmiddel. Nederland kan in Europa niet op eigen houtje de kleinste munten waardeloos verklaren. Dat zou in Brussel geregeld moeten worden.

Nederland is na Finland het tweede land dat bedragen aan de kassa gaat afronden. Het ministerie van Financiën kijkt of er minder centen gebruikt gaan worden. Zo ja dan gaat de Nederlandse Munt de productie ervan sterk terugschroeven. Volgens DNB zal het gebruik van de muntjes na 1 september snel afnemen en kan mogelijk de productie spoedig worden gestopt.

Eind 2003 waren er volgens DNB in Nederland 520 miljoen 1 eurocenten in omloop en 535 miljoen van 2 eurocent. Dit jaar komen er respectievelijk 120 miljoen en 130 miljoen bij. In Duitsland zijn tekorten ontstaan omdat veel mensen de munten thuis opsparen. In Nederland is dat ook een probleem, al leidt dat bij ons niet tot tekorten.


u