PDA

Bekijk Volledige Versie : ING Groep stapt uit landmijnen



Orakel
18-07-04, 22:28
ING Groep stapt uit landmijnen

AMSTERDAM (ANP) - De ING Groep trekt zich op termijn terug uit de omstreden landmijnproducent STE. De bankverzekeraar zei vrijdag ,,de mogelijkheden te onderzoeken de bestaande posities af te bouwen en betrokkenheid bij STE in de toekomst te voorkomen''.


ING kreeg in april op de aandeelhoudersvergadering een flinke lading kritiek van onder meer de SP over beleggingen in wapenfabrikanten. Met name STE was volgens de linkse partij een slechte investering, omdat de onderneming uit Singapore antipersoneelmijnen (?) fabriceert. Die zijn in internationale verdragen verboden.

Regels

De toenmalige topman van ING, Ewald Kist, zegde op de vergadering toe de zaak te onderzoeken. Hij zei toen niet te weten of de groep geld in STE had gestoken. ,,De onderneming is zo groot, geef ons een kans om het uit te zoeken. Als het zo is, maken we er een eind aan op basis van onze regels die we bij kredietverlening en beleggingen volgen.''

ING heeft 3 maanden onderzoek gedaan naar de zaak. Daar is uit gebleken dat de bankverzekeraar zowel eigen kapitaal als geld van klanten in STE heeft gestoken. ING maakte niet bekend hoe groot de investeringen zijn. Ook wilde het moederconcern van onder meer Nationale Nederlanden en Postbank niet zeggen op welke manier geld in de fabriek is gestoken.

De SP reageerde terughoudend op de stappen van ING. De partij maande de bankverzekeraar tot spoed bij het afbouwen van de belangen en benadrukte bovendien dat STE ,,het topje van de ijsberg is'' in de portefeuille van ING. Volgens de SP zou ING ook af moeten zien van zijn investeringen in EADS, Lockheed Martin en BAE Systems.

Geactualiseerd om 12.27 uur

euhh
18-07-04, 22:43
Ach fiat en nog een hele riedel italiaanse bedrijven maken landmijnen, sterker nog italie is geloof ik een van de grootste mijn producenten ter wereld, niet alleen dat ze maken ook nog eens de hufterigste mijnen van allemaal.

En nog steed rijden er hele volks stammen in fiat's en gaan ze naar italie op vakantie, selectieve verontwaardiging dus.

Orakel
18-07-04, 22:57
Geplaatst door euhh
Ach fiat en nog een hele riedel italiaanse bedrijven maken landmijnen, sterker nog italie is geloof ik een van de grootste mijn producenten ter wereld, niet alleen dat ze maken ook nog eens de hufterigste mijnen van allemaal.

En nog steed rijden er hele volks stammen in fiat's en gaan ze naar italie op vakantie, selectieve verontwaardiging dus.

Dat woest ik nie. Weer wat geleerd:


After subsequent investigation by land-mine activists, it emerged that the V-69s discovered in the mosque at Kadir Karam were part of a shipment of nine million anti-personnel mines sold to Iraq by the Italian weapons manufacturer Valsella in the 1980s.
The deal was in clear violation of UN sanctions, but the company made so much money from its sales to Saddam that it became a takeover target and was eventually purchased by Fiat. Valsella was forced to end its trade with Iraq when factory workers in northern Italy staged a protest strike, and the subsequent controversy led to the arrest of seven company executives.
In 1994, the Italian government ordered a halt to all land-mine production. It completed the destruction of its remaining stockpile of the weapon in November 2002, just as the Italian prime minister, Silvio Berlusconi, was pledging support for US efforts to oust Saddam Hussein. Of course, that task would be made more difficult by the presence of millions of Italian mines .

www.irishreader.com/Features/ZuluTime.htm+fiat+valsella&hl=nl (http://www.google.nl/search?q=cache:7gGNrvgOdagJ:bron