PDA

Bekijk Volledige Versie : Er was helemaal geen terreur dreigbrief. Remkes heeft gelogen.



Joesoef
19-07-04, 06:51
maandag 19 juli 2004 uur.
Brief Al Qa'ida aan VN bestaat niet
Van onze verslaggever Jan Meeus


AMSTERDAM/DEN HAAG - Minister Remkes van Binnenlandse Zaken heeft onjuiste informatie gegeven over een dreigbrief van terreurorganisatie Al Qa'ida. Die brief blijkt niet te bestaan. Desondanks verklaarde Remkes donderdag na een bericht van RTL-Nieuws dat de inlichtingendienst AIVD het schrijven in onderzoek had.



Een bron binnen een van de betrokken opsporingsdiensten spreekt van een beschamende vertoning. 'Het is onbestaanbaar dat de minister van Binnenlandse Zaken over dit soort zaken uitlatingen doet, terwijl niet goed is uitgezocht wat er aan de hand is.' De zaak ligt extra gevoelig, omdat Nederland op dit moment voorzitter is van de Europese Unie.

Remkes bevestigde afgelopen donderdag na een persconferentie over de terreurdreiging in Nederland dat de Verenigde Naties een brief van Al Qa'ida hadden ontvangen. Daarin werd gedreigd met aanslagen op doelen in Brussel en Nederland. Een woordvoerder van het ministerie bevestigt dat die brief niet bestaat. 'Er is een fout gemaakt. De zaak was op dat moment nog in onderzoek.'

Sinds vrijdag 9 juli geldt in Nederland een verhoogde staat van paraatheid in verband met aanwijzingen van de AIVD dat moslimradicalen aanslagen in Nederland beramen. 'Die dreiging bestaat nog steeds', verklaarde Remkes zaterdag. Een groot aantal concrete doelen wordt extra bewaakt, bijvoorbeeld de luchthaven Schiphol, overheidsgebouwen en ambassades. Ook wordt gevreesd voor aanslagen op locaties waar grote groepen mensen bijeen komen.

De fout rond de dreigbrief is opmerkelijk, omdat de aanpak van het internationale terrorisme topprioriteit is sinds de aanslagen van 11 september 2001 in de Verenigde Staten en de aanslagen van 11 maart dit jaar in Madrid. Na 'Madrid' is de druk op de Europese inlichtingen- en opsporingsdiensten om samen te werken groot. De Europese Unie benoemde nadien de Nederlander Gijs de Vries tot Europese anti-terreurcoördinator.

De samenwerking tussen Europese inlichtingen- en politiediensten ligt gevoelig. Vorig jaar verklaarde topman Willy Bruggeman van de Europese politiedienst Europol in de Volkskrant dat een Europol-onderzoek naar radicale moslims in Europa vlak voor de aanslagen in Amerika bijna was stopgezet, omdat de Europese diensten niet wilden meewerken.

Na de aanslagen is de politieke druk om samen te werken vergroot, maar dat verloopt nog moeizaam. 'Een fout zoals Remkes afgelopen donderdag maakte, leidt in de internationale opsporingsgemeenschap tot grote commotie', zegt een ingewijde.


De volkskrant

Simon
19-07-04, 07:19
Tja wel een blunder van de eerste orde. Ik hoorde hem nog zeggen dat de AIVD aan het uitzoeken was wat de ernst van de brief is. Ben benieuwd of het volk nog een verklaring krijgt van de minister.

NIS
19-07-04, 08:37
Dit bevestigd weer hoe dom het Westen is. Allemaal leugens verspreiden en maar paniek zaaien. Stelletje sukkels bij elkaar! :student:

nard
19-07-04, 08:43
Geplaatst door NIS
Dit bevestigd weer hoe dom het Westen is. Allemaal leugens verspreiden en maar paniek zaaien. Stelletje sukkels bij elkaar! :student:

Wij zijn niet dom, we zijn waakzaam. En nog onvoldoende bovendien.

Dat daarbij af en toe gelogen wordt, is niet goed te praten, maar affijn, in de arabische gordel is liegen dagelijks voedsel.
Alleen komt daar de leugen niet boven tafel, laat staan in de krant of op TV.
Waarom niet?
Wel, omdat de regimes dictatoriaal en de media overheidsgecontroleerd zijn. Zo eenvoudig is dat.

Dat is trouwens ook direct het kromme in de oorlog tegen de terreur. Bij een klassieke oorlog is één van de eerste activiteiten een verstrengd regime voor de pers over bepaalde onderwerpen; daar zijn verschillende censuurniveaus mogelijk.
In deze oorlog, waarin we nu zitten, wordt dat helemaal niet toegepast.
Dus, NIS, als je al iets dom zou willen noemen, dan is het de volledige vrijheid waarmee de pers onder de huidige omstandigheden mag publiceren.

Simon
19-07-04, 09:41
SP dreigt Kamer terug te roepen over 'spookbrief'

Uitgegeven: 19 juli 2004 10:01
Laatst gewijzigd: 19 juli 2004 10:15

DEN HAAG - SP-Tweede-Kamerlid Van Bommel wil onmiddellijk opheldering van minister Remkes van Binnenlandse Zaken over een vermeende dreigbrief van terreurorganisatie Al-Qaeda aan de Verenigde Naties. Als de uitleg van de minister over de 'spookbrief' niet toereikend is, wil Van Bommel dinsdag de Tweede Kamer terugroepen van reces.

Remkes liet vorige week weten dat de inlichtingendienst Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) de brief van Al-Qaeda, waarin gedreigd zou worden met aanslagen in Den Haag en Brussel, in onderzoek had.

Inmiddels heeft het ministerie van Binnenlandse Zaken toegegeven dat de brief niet bestaat. Het departement was maandagochtend onbereikbaar voor nadere toelichting.

Van Bommel neemt de zaak hoog op. "Het belangrijkste wapen van Al-Qaeda is angst", zegt hij. "Dat betekent dat de overheid uiterst terughoudend moet zijn in het verspreiden van angstaanjagende berichten, anders speelt ze het terrorisme in de kaart."

Volgens het SP-Kamerlid zou het 'beschamend' zijn als Nederland als EU-voorzitter de bevolking ten onrechte schrik heeft aangejaagd.

taouanza
19-07-04, 09:44
Ik moet steeds denken aan:
Een olifant en een muis lopen over een brug.
Zegt de muis tegen de olifant:Wat stampen we hard he?

nard
19-07-04, 09:46
Geplaatst door taouanza
Ik moet steeds denken aan:
Een olifant en een muis lopen over een brug.
Zegt de muis tegen de olifant:Wat stampen we hard he?

En nu de boeiende vraag:

Wie is de muis en wie de olifant?

:)

Simon
19-07-04, 09:48
Nou ik ben wel erg benieuwd wat hier achter zit. Je kan je moeilijk voorstellen dat zoiets 'per ongeluk' gebeurt. Dus heeft iemand het verzonnen. Maar met welk doel?

nard
19-07-04, 09:50
Geplaatst door Simon
Nou ik ben wel erg benieuwd wat hier achter zit. Je kan je moeilijk voorstellen dat zoiets 'per ongeluk' gebeurt. Dus heeft iemand het verzonnen. Maar met welk doel?

Mogelijk weer een dwarse topambtenaar die weer eens zin had om de minister op zijn bakkes te laten gaan?

Of is dat onwaarschijnlijk?

taouanza
19-07-04, 09:50
Geplaatst door Simon
Nou ik ben wel erg benieuwd wat hier achter zit. Je kan je moeilijk voorstellen dat zoiets 'per ongeluk' gebeurt. Dus heeft iemand het verzonnen. Maar met welk doel?



Een olifant en een muis lopen over een brug.
Zegt de muis tegen de olifant:Wat stampen we hard he?

Simon
19-07-04, 10:16
Geplaatst door nard
Mogelijk weer een dwarse topambtenaar die weer eens zin had om de minister op zijn bakkes te laten gaan?

Of is dat onwaarschijnlijk?

Dat zou best kunnen. Het zou echter ook kunnen dat het uit amerikaanse inlichtingenbron komt. We hebben recent gezien dat de amerikaanse regering weer druk doende is de spanning op te voeren (volgens mij vooral in verband met de herverkiezing van Bush).
Ik vond het wel opvallend dat Remkes zeer concreet aangaf dat de AIVD de brief aan het bestuderen was.

freya
19-07-04, 10:18
Geplaatst door Simon
Dat zou best kunnen. Het zou echter ook kunnen dat het uit amerikaanse inlichtingenbron komt. We hebben recent gezien dat de amerikaanse regering weer druk doende is de spanning op te voeren (volgens mij vooral in verband met de herverkiezing van Bush).
Ik vond het wel opvallend dat Remkes zeer concreet aangaf dat de AIVD de brief aan het bestuderen was.

Ik gok op deze mogelijkheid. :fpetaf:


Durf ik zelfs veel geld op in te zetten

nard
19-07-04, 10:28
Geplaatst door freya
Ik gok op deze mogelijkheid. :fpetaf:


Durf ik zelfs veel geld op in te zetten

Dus we zijn bedrogen door Bush, Rumsfeld, Wolfowitz en kornuiten?

Dan slepen we die even voor't Internationaal Strafhof ..... :cool:

illmatik
19-07-04, 11:20
Geplaatst door nard
Wij zijn niet dom, we zijn waakzaam. En nog onvoldoende bovendien.

Dat daarbij af en toe gelogen wordt, is niet goed te praten, maar affijn, in de arabische gordel is liegen dagelijks voedsel.
Alleen komt daar de leugen niet boven tafel, laat staan in de krant of op TV.
Waarom niet?
Wel, omdat de regimes dictatoriaal en de media overheidsgecontroleerd zijn. Zo eenvoudig is dat.


Goh, wat indrukwekkend.

Ravian
19-07-04, 11:26
Brief of geen brief: gevaar voor aanslagen is nogal realistisch.

Of WTC, Marokko, Turkije, Madrid, Kenia etc etc moeten uit de koker komen van de filmindustrie, met goed geslaagde special effects.

Het is trouwens zondermeer nutteloos om je er druk om te maken.

NIS
19-07-04, 11:27
Geplaatst door Simon
Nou ik ben wel erg benieuwd wat hier achter zit. Je kan je moeilijk voorstellen dat zoiets 'per ongeluk' gebeurt. Dus heeft iemand het verzonnen. Maar met welk doel?

Op deze manier kan men meer geld krijgen voor terrorismebestrijding. Alleen werden ze dit keer op tijd betrapt. Alles is een leugen. Kijk maar naar Engeland met toestanden rond Blair. Om maar niet te spreken over de leugens van die bitch ass Bush :D

Verklaring:

The question everbody wants to know is --
why'd they get this nigga (Remkes) started?
Tupac, rather Makaveli, was not available for comment
but released this statement:

It's not about East or West
It's about niggaz and bitches, power and money, riders and punks. Which side are you on?

Dit is waar de wereld om draait. Ik hoop, dat je me een beetje volgt.. :D

Ravian
19-07-04, 11:31
En wat is het nut om geld te werven voor terrorismebestrijding als er geen terreur dreigt?

Hebben de mensen in Den Haag wellicht een rits vrienden/familieleden die ze op bepaalde posities willen neerzetten om van een fijn salaris te kunnen voorzien? Aandelen in bedrijven die aan monitoring doen? Of zoeken ze naar middelen waarmee het volk nog minutieuzer in de gaten kan worden gehouden? En welk doel dient dat dan?

NIS
19-07-04, 17:49
Geplaatst door Ravian
En wat is het nut om geld te werven voor terrorismebestrijding als er geen terreur dreigt?

Hebben de mensen in Den Haag wellicht een rits vrienden/familieleden die ze op bepaalde posities willen neerzetten om van een fijn salaris te kunnen voorzien? Aandelen in bedrijven die aan monitoring doen? Of zoeken ze naar middelen waarmee het volk nog minutieuzer in de gaten kan worden gehouden? En welk doel dient dat dan?

Jij snapt 'm! :D

Daniël Z
19-07-04, 18:58
Wel grappig hoe Remkes nu in z'n hemd staat. :D