PDA

Bekijk Volledige Versie : Een vraag aan van van Bommel...

kushi
19-07-04, 17:04
Zelfbevrediging of masturbatie

De meningen van de islamitische schriftgeleerden over masturbatie lopen zeer uiteen. Hedendaagse noch vroegere moslimgeleerden verbieden masturbatie echter volledig. Om niet tot overspel of ontucht (zina) te vervallen is al-istimna bi'l-yad of zelfbevrediging toegestaan, hoewel het afkeurenswaardig blijft. Zelfbevrediging wordt echter niet als zina (ontucht of overspel) beschouwd, zelfs niet indien een man met de hand van een vrouw wordt gemasturbeerd waarmee hij niet is getrouwd. Sommige geleerden staan zelfs sceptischer tegenover de eigen hand als de hand van een slavin. Publieke bekendmaking kan echter wel tot een disciplinaire straf leiden indien het alleen om wellust ging. De vraag hierover is gesteld in verband met verpleegkundige verzorging in de ziekenhuizen in Cairo, waarbij de toenmalige Sheikh al-Azhar, het heeft toegestaan.
De meest genuanceerde opvattingen hierover treffen we aan bij de leerschool van Abu Hanifa. De denkwijze hierover loopt parallel met de denkwijze over de mate van verplichting tot trouwen. Als het alleen om zelfopgewekte wellust gaat, is het verboden. Maar als de lustgevoelens te machtig worden en hij of zij is niet getrouwd, dan is het niet laakbaar. Wanneer gevaar voor overspel dreigt is het zelfs een plicht volgens de hanafieten. Binnen alle leerscholen bestaat toestemming voor zelfbevrediging wegens langdurige eenzaamheid en/of indien gevaar bestaat voor homoseksuele contacten, zoals in de gevangenis.
Ahmad ibn Hanbel heeft gevangenen en reizigers zonder partner toestemming gegeven tot masturberen als het ging om overspel te voorkomen of om gezondheidsredenen. Sommige Hanbali-geleerden hebben toestemming gegeven voor een soort vroegtijdige dildo (kirrandj) die van dierenhuid was gemaakt, voor vrouwen waarvan de man lange tijd van huis weg was.
Bezwaren tegen masturbatie van zowel vrouwen als mannen zijn erop gebaseerd dat de basis voor zelfbevrediging meestal fantasie is en dat het denken aan fantasiepartners de weg opent tot overspel. Ook zou het een aanzet tot homoseksuele contacten kunnen zijn.

Abdulwahid van Bommel

Toen ik dit las dacht ik bij mezelf: Staat dit in de Koraan? Zo niet, kunt u me dan vertellen waar u uw bewijs vandaan hebt?

van minimaal respect heb je nooit gehoord lijkt het. angkor

Joesoef
19-07-04, 17:18
Geplaatst door kushi
Toen ik dit las dacht ik bij mezelf: Staat dit in de Koraan? Zo niet, kunt u me dan vertellen waar u uw bewijs vandaan hebt?

Ik zie gewoon verwijzingen in de tekst staa. Ga zelf zoeken op die personen als je het niet vertrouwd.

kushi
19-07-04, 17:26
Geplaatst door Joesoef
Ik zie gewoon verwijzingen in de tekst staa. Ga zelf zoeken op die personen als je het niet vertrouwd.

Vroeg ik het aan jou? Geen zin om zelf uit te gaan zoeken...daar is hij immers voor...nietwaar? Hij geeft dus verwijzingen, maar wij moeten het zelf uit lopen pluizen, ik ben niet op mijn achterhoofd gevallen. Anyway...het is allemaal haram en van van Bommel moet een voorbeeld nemen aan de echte Imam's en geen ............................... zoals hij...en nee, ik vertrouw niets van wat hij hier opschrijft.

.................................................
nog even en je vliegt eruit. angkor

seniorita1988
19-07-04, 18:26
hah :wow:

Ghiezzoe
19-07-04, 18:45
Gewoon in de hel douwen die gasten... zijn er nog meer dan die je graag in de Hel ziet verdwijnen terwijl je waarschijnlijk vast wel deze Hadiet eens hebt gelezen, en bovendien weet dat het oordeel hierover (gelukkig) bij Allah (swt) ligt en niet bij jou?:

Narrated Sa'd bin Sahl As-Sa'idi

The Prophet looked at a man fighting against the pagans and he was oneof the most competent persons fighting on behalf of the Muslims. The Prophet said, "Let him who wants to look at a man from the dwellers ofthe (hell) Fire, look at this (man)." Another man followed him and kept on following him till he (the fighter) was injured and, seeking to die quickly, he placed the blade tip of his sword between his breasts and leaned over it till it passed through his shoulders (i.e.,committed suicide)." The Prophet added, "A person may do deeds that seem to the people as the deeds of the people of Paradise while in fact, he is from the dwellers of the (hell) Fire: and similarly a person may do deeds that seem to the people as the deeds of the peopleof the (hell) Fire while in fact, he is from the dwellers of Paradise.Verily, the (results of) deeds done, depend upon the last actions."

Geplaatst door kushi
Vroeg ik het aan jou? Geen zin om zelf uit te gaan zoeken...daar is hij immers voor...nietwaar? Hij geeft dus verwijzingen, maar wij moeten het zelf uit lopen pluizen, ik ben niet op mijn achterhoofd gevallen. Anyway...het is allemaal haram en van van Bommel moet een voorbeeld nemen aan de echte Imam's en geen flutventjes zoals hij...en nee, ik vertrouw niets van wat hij hier opschrijft.

Gewoon in de hel douwen die gasten...

Joesoef
19-07-04, 21:48
[QUOTE]Geplaatst door kushi
[B]Vroeg ik het aan jou? Geen zin om zelf uit te gaan zoeken...daar is hij immers voor...nietwaar? Hij geeft dus verwijzingen, maar wij moeten het zelf uit lopen pluizen, ik ben niet op mijn achterhoofd gevallen. Anyway...het is allemaal haram en van van Bommel moet een voorbeeld nemen aan de echte Imam's en geen ........................... zoals hij...en nee, ik vertrouw niets van wat hij hier opschrijft.

Je begaat drie grote zonden. Je gaat niet zelf op onderzoek uit. Je veroordeeld iemand zonder bewijzen. Je wenst iemand naar de hel. Kom je hier om wat te leren, om gemotiveerd te worden om te zoeken, of omdat je iemand wil veroordelen?

QuelleBidon
20-07-04, 13:12
Men kan nu wel allerlei negativiteiten van de topic-startster aanhalen.

Feitelijk bezien kan men concluderen dat v. Bommel niet ingaat op gestelde vragen in deze rubriek; en de meeste vragen zijn nog wel naar aanleiding van zijn eigen teksten.

Joesoef
20-07-04, 15:08
Geplaatst door QuelleBidon
Men kan nu wel allerlei negativiteiten van de topic-startster aanhalen.

Feitelijk bezien kan men concluderen dat v. Bommel niet ingaat op gestelde vragen in deze rubriek; en de meeste vragen zijn nog wel naar aanleiding van zijn eigen teksten.

Ik zie niemand die serieus met van Bommel probeert de discussie aan te gaan. het zijn alleen slap of niet onderbouwde of zelfs persoonlijke aanvallen.

Ik zou zeggen neem de uitdaging aan, zoek in literatuur en begin de uitdaging met verwijzingen naar schrijvers/ literatuur/ sounna. In de oppositie zitten is meer dan schreeuwen of roepen alleen.

QuelleBidon
20-07-04, 15:16
Geplaatst door Joesoef
Ik zie niemand die serieus met van Bommel probeert de discussie aan te gaan. het zijn alleen slap of niet onderbouwde of zelfs persoonlijke aanvallen.

Ik zou zeggen neem de uitdaging aan, zoek in literatuur en begin de uitdaging met verwijzingen naar schrijvers/ literatuur/ sounna. In de oppositie zitten is meer dan schreeuwen of roepen alleen.

Tja, volgens mij is alles in jouw ogen een aanval.

Ik had en heb het over de gestelde vragen, oppositie of geen oppositie!

Joesoef
20-07-04, 15:50
Tja, volgens mij is alles in jouw ogen een aanval.

Ik had en heb het over de gestelde vragen, oppositie of geen oppositie!

Onderbouw dan je stelling en tegenargumenten met verwijzingen naar literatuur.

QuelleBidon
20-07-04, 15:57
Geplaatst door Joesoef
Onderbouw dan je stelling en tegenargumenten met verwijzingen naar literatuur.

Heb jij geen ogen? Ik heb het over bepaalde vragen die aan hem gesteld worden en die dan niet worden beantwoord, het waarheidsgehalte van deze stelling wordt gesteund door bijvoorbeeld deze rubriek.

Je bent erg kortzichtig, laten we hopen dat dit niet de reden is dat dhr v. Bommel bepaalde vragen niet heeft beantwoord. Ik zeg toch dat je je te snel aangevallen voelt.

Joesoef
20-07-04, 16:57
Heb jij geen ogen? Ik heb het over bepaalde vragen die aan hem gesteld worden en die dan niet worden beantwoord, het waarheidsgehalte van deze stelling wordt gesteund door bijvoorbeeld deze rubriek.

Je bent erg kortzichtig, laten we hopen dat dit niet de reden is dat dhr v. Bommel bepaalde vragen niet heeft beantwoord. Ik zeg toch dat je je te snel aangevallen voelt.

Je maakt verwijten dat de heer van Bommel geen teksten uit de bronnen vermeld (wel verwijzingen naar literatuur ,Sheikh al-Azhar, leerschool van Abu Hanifa, Hanbali-geleerden). Als jij nu eens het initiatief neemde en bronnen vermeld waaruit het tegendeel blijkt, dan heb je de helft van de discussie al gewonnen. nu kom je niet verder dat hij een slechte Imam zou zijn die geen verstand heeft van de Islam.

Doe je best zou ik zeggen, ik ben heel benieuwd.

achie25
23-07-04, 08:44
Geplaatst door Joesoef

Ik zou zeggen neem de uitdaging aan, zoek in literatuur en begin de uitdaging met verwijzingen naar schrijvers/ literatuur/ sounna. In de oppositie zitten is meer dan schreeuwen of roepen alleen. Je kunt moeilijk in discussie gaan met iemand die de discussie niet aangaat. Als hij op de kritiek zou reageren, dan zou er een discussie kunnen ontstaan...