PDA

Bekijk Volledige Versie : Joods-islamitische religieuze staat?



Daniël Z
19-07-04, 18:49
Is dat mogelijk?

Een land waar zowel de sharia als de halacha gelden.

Voor moslims de sharia in islamitische rechtbanken, voor joden de halacha in joodse rechtbanken, voor wie geen religieuze rechtbank wil en voor christenen seculiere rechtbanken, daarbij het huidige Israelische recht gebruiken (want dat is volledig seculier zonder religieuze invloeden).

De shabbat (joodse zaterdagsrust) houden in openbare domeinen is verplicht. Dat wil zeggen, winkels zijn gesloten (ook islamitische), het OV ligt plat, autogebruik is verboden. Maar moslims mogen natuurlijk wel met een stapel boeken onder de arm over straat lopen (wat joden niet mogen).

Moslims mogen op vrijdag de hele dag vrij nemen en zoveel bidden als ze willen, en bedrijven worden verplicht zowel een joodse als islamitische gebedsruimte te hebben.

Blauwdruk voor een succesvolle staat?
Kan dat, een religieuze staat die op twee religies gefundeerd is?

Afrux
19-07-04, 18:59
Een land dat geregeerd wordt door relegie is gedoemd te mislukken. De beste manier om een land te regeren is scheiding tussen kerk en staat en relegie reduceren tot een persoonlijke zaak waarvoor iedereen alle vrijheid heeft om het te belijden.

Daniël Z
19-07-04, 19:01
Geplaatst door Afrux
Een land dat geregeerd wordt door relegie is gedoemd te mislukken. De beste manier om een land te regeren is scheiding tussen kerk en staat en relegie reduceren tot een persoonlijke zaak waarvoor iedereen alle vrijheid heeft om het te belijden.

Dat is voor Het Conflict geen oplossing, want aan beide kanten is een grote groep die er een religieuze staat van wil maken. En die twee groepen zullen met elkaar in vrede moeten leven...
Zolang een van de groepen z'n zin niet krijgt blijft het oorlog. Dus de enige oplossing is beide groepen hun zin te geven.

Ghiezzoe
19-07-04, 19:13
Ik denk dat dat zeker mogelijk is.. Kijk maar naar Malaysie daar leven 3 hoofd religies (nml Islam 50%, Hinduisme en boeddhisme) naast elkaar. Op elke hoek van de straat heb je dus een Moskee een Boeddhistische (chinezen) tempel en een (Indiaas) Hindu tempel....
Alleen daar geldt wel merendeels Islamitische wetgeving (tip als vakantieland.. naast mooie natuur en culturen zijn vb De Burger King en de Mac HALAL! :) )


Geplaatst door Daniël Z
Is dat mogelijk?

Een land waar zowel de sharia als de halacha gelden.

Voor moslims de sharia in islamitische rechtbanken, voor joden de halacha in joodse rechtbanken, voor wie geen religieuze rechtbank wil en voor christenen seculiere rechtbanken, daarbij het huidige Israelische recht gebruiken (want dat is volledig seculier zonder religieuze invloeden).

De shabbat (joodse zaterdagsrust) houden in openbare domeinen is verplicht. Dat wil zeggen, winkels zijn gesloten (ook islamitische), het OV ligt plat, autogebruik is verboden. Maar moslims mogen natuurlijk wel met een stapel boeken onder de arm over straat lopen (wat joden niet mogen).

Moslims mogen op vrijdag de hele dag vrij nemen en zoveel bidden als ze willen, en bedrijven worden verplicht zowel een joodse als islamitische gebedsruimte te hebben.

Blauwdruk voor een succesvolle staat?
Kan dat, een religieuze staat die op twee religies gefundeerd is?

Sarit
19-07-04, 19:26
Geplaatst door Daniël Z
Dat is voor Het Conflict geen oplossing, want aan beide kanten is een grote groep die er een religieuze staat van wil maken. En die twee groepen zullen met elkaar in vrede moeten leven...
Zolang een van de groepen z'n zin niet krijgt blijft het oorlog. Dus de enige oplossing is beide groepen hun zin te geven.

Het moeten 2 volledig seculiere staten zijn.
Iedereen moet zélf weten waar hij/zij zich aan houdt.
Dwang is nooit goed, wekt alleen maar antipathie bij een grote groep.
Werkt dus niet.
Als je je aan religieuze 'wetten' wilt houden, moet je dat zelf weten, maar je mag er nooit toe gedwongen worden. Religie kent geen dwang.

Afrux
19-07-04, 22:38
Geplaatst door Ghiezzoe
Ik denk dat dat zeker mogelijk is.. Kijk maar naar Malaysie daar leven 3 hoofd religies (nml Islam 50%, Hinduisme en boeddhisme) naast elkaar. Op elke hoek van de straat heb je dus een Moskee een Boeddhistische (chinezen) tempel en een (Indiaas) Hindu tempel....
Alleen daar geldt wel merendeels Islamitische wetgeving (tip als vakantieland.. naast mooie natuur en culturen zijn vb De Burger King en de Mac HALAL! :) )


Je hoeft niet zover te gaan. Kijk maar naar melilla, de inwoners van spaanse autome provencie in Noord Marokko bestaan voor 45% uit Berbers (dus moslims), 45% Spaanjaarden (dus christen) en de rest is joods, hindoe en een kleine minderheid andere relegies.

Een paar jaar geleden stond een artikel over (een hele pagina) in de volkskrant, als ik het me goed kan herinneer was de titel als volgt:
Yerusalem moet een voorbeeld nemen aan Melilla.
In een straal van 100 meter heb je een moskee, Synagoge, Kerk en een hindoe tempel.

de hindoestanen, ik heb daar een horloge en wat kleding gekocht (erg goedkoop vanwege de belastingvrije status) en toit mijn verbazing waren de winkels beide van hindoestanen. Eeen hing de foto's van vier generaties van zijn familie die in melilla zijn opgegroeid. de hindoestanen zijn er terecht gekomen via England (gibraltar)..

melilla is een seculaire autonomie

info over Melilla:
http://www.camelilla.es/portal/presentacion_en.htmlmelilla

mark61
20-07-04, 02:12
Geplaatst door Daniël Z
Blauwdruk voor een succesvolle staat?
Kan dat, een religieuze staat die op twee religies gefundeerd is?

Wel s van het Osmaanse rijk gehoord? Islam, jodendom en diverse smaken christendom vrolijk met hun eigen jurisdictie.

Rijden er in Tel Aviv op zaterdag geen auto's?

euhh
20-07-04, 06:03
Geplaatst door mark61
Wel s van het Osmaanse rijk gehoord? Islam, jodendom en diverse smaken christendom vrolijk met hun eigen jurisdictie.


En toch werd de islam voorgetrokken in het ottomaanse rijk, anders hadden de moslims in bosnie namelijk nooit bestaan (dat zijn 'bekeerde' serven en kroaten omdat ze dan belastingvoordeel kregen en/of een overheidsbaan)

Sarit
20-07-04, 08:00
Geplaatst door mark61


Rijden er in Tel Aviv op zaterdag geen auto's?

In Tel Aviv wel, iig net zo veel als op maandag, dinsdag, woensdag enz of misschien zelfs wel meer. In jeruzalem in bepaalde delen niet (sommige worden zelfs afgezet), in andere delen wel maar minder.

RitaMaria
20-07-04, 09:32
In Marokko bestaan dit soort 'regelgevingen' al generaties..
voor de moslims en joden gelden 'aparte wetten'..volgens de eigen
religie..

danush
20-07-04, 10:39
Geplaatst door Daniël Z
Is dat mogelijk?

Een land waar zowel de sharia als de halacha gelden.

Voor moslims de sharia in islamitische rechtbanken, voor joden de halacha in joodse rechtbanken, voor wie geen religieuze rechtbank wil en voor christenen seculiere rechtbanken, daarbij het huidige Israelische recht gebruiken (want dat is volledig seculier zonder religieuze invloeden).

De shabbat (joodse zaterdagsrust) houden in openbare domeinen is verplicht. Dat wil zeggen, winkels zijn gesloten (ook islamitische), het OV ligt plat, autogebruik is verboden. Maar moslims mogen natuurlijk wel met een stapel boeken onder de arm over straat lopen (wat joden niet mogen).

Moslims mogen op vrijdag de hele dag vrij nemen en zoveel bidden als ze willen, en bedrijven worden verplicht zowel een joodse als islamitische gebedsruimte te hebben.

Blauwdruk voor een succesvolle staat?
Kan dat, een religieuze staat die op twee religies gefundeerd is?

Insha'Allah/ Be'ezrat hashem...

freya
20-07-04, 10:49
Natuurlijk is dat mogelijk.

De fundies gaan in hun eigen wijken bij elkaar wonen en de normale mensen nemen de rest van het land :haha:

Kunnen joodse fundies, net als nu al in Jerusalem, op zaterdag de straten in hun wijk afsluiten.
Moslim fundies op vrijdag alle winkels dichtgooien.
Als die wijken dan fijn tegen elkaar aanliggen, kunnen ze samen een groot gebied creeren zonder blote reclames enz.

Iedereen blij :blij:

En de normale mensen weten wel in welke wijk ze op vrijdag of zaterdag het beste boodschappen kunnen doen.:duim:

Daniël Z
20-07-04, 11:04
Geplaatst door mark61
Wel s van het Osmaanse rijk gehoord? Islam, jodendom en diverse smaken christendom vrolijk met hun eigen jurisdictie.

Rijden er in Tel Aviv op zaterdag geen auto's?

Natuurlijk rijden daar auto's. :D
In Tel Aviv, kom op zeg. :D Daar houdt nog geen 5% zich aan de shabbat, schat ik.
Tel Aviv is de meest seculiere stad van heel Israel.

(Ik ben zelf trouwens nog nooit in Israel geweest. Maar goed, veel Nederlandse Palestijnen zijn ook nog nooit in Palestina geweest [hun ouders zijn er geboren].)

Wijken als Mea Shearim in Jeruzalem... En de plaats Bnei Brak... Daar is het wel anders, daar worden straten op vrijdagmiddag al afgesloten met paaltjes tegen het autoverkeer. ;)

taouanza
20-07-04, 11:04
Geplaatst door freya
Natuurlijk is dat mogelijk.

De fundies gaan in hun eigen wijken bij elkaar wonen en de normale mensen nemen de rest van het land :haha:

Kunnen joodse fundies, net als nu al in Jerusalem, op zaterdag de straten in hun wijk afsluiten.
Moslim fundies op vrijdag alle winkels dichtgooien.
Als die wijken dan fijn tegen elkaar aanliggen, kunnen ze samen een groot gebied creeren zonder blote reclames enz.

Iedereen blij :blij:

En de normale mensen weten wel in welke wijk ze op vrijdag of zaterdag het beste boodschappen kunnen doen.:duim:

En als je geen fundi's EN geen blote reclames wil?:moe:

euhh
20-07-04, 11:06
Geplaatst door taouanza
En als je geen fundi's EN geen blote reclames wil?:moe:

dan ga je maar in Noord-Korea wonen :)

Daniël Z
20-07-04, 11:10
Geplaatst door danush
Insha'Allah/ Be'ezrat hashem...

:)


Geplaatst door freya
Natuurlijk is dat mogelijk.

De fundies gaan in hun eigen wijken bij elkaar wonen en de normale mensen nemen de rest van het land :haha:

Kunnen joodse fundies, net als nu al in Jerusalem, op zaterdag de straten in hun wijk afsluiten.
Moslim fundies op vrijdag alle winkels dichtgooien.
Als die wijken dan fijn tegen elkaar aanliggen, kunnen ze samen een groot gebied creeren zonder blote reclames enz.

Iedereen blij :blij:

En de normale mensen weten wel in welke wijk ze op vrijdag of zaterdag het beste boodschappen kunnen doen.:duim:

Precies. :)

Misschien beland ik wel bij de joodse fundie's dan. ;) Maar ach, zolang iedereen elkaar respecteert is het toch best.

Als ik met een keppeltje in Amsterdam loop ben ik trouwens niet bang als ik een man in islamitische gewaden zie, eerder wanneer ik een groep hangjochies ('kutmarokkaantjes' - geen discriminatie) zie.

Ik denk dat echt religieuze mensen veel beter met elkaar kunnen samenleven (nouja, naast elkaar ;)) dan minder streng religieuze mensen.

taouanza
20-07-04, 11:13
Geplaatst door euhh
dan ga je maar in Noord-Korea wonen :)

Ik heb een nog beter idee.
Dan ga JIJ maar in N-Korea wonen.:)

freya
20-07-04, 11:14
Geplaatst door taouanza
En als je geen fundi's EN geen blote reclames wil?:moe:

Dan moet je maar gewoon je eigen heilstaat wijkje oprichten :p

Met borden "verboden voor fundies", maar hoe je het fundamentalistische karakter van de bewoner moet gaan controleren, daar mag je zelf over nadenken :haha:

nard
20-07-04, 11:14
Taouanza gaat niet in Noord Korea wonen!

Die blijft in Rotterdam



:tik:

freya
20-07-04, 11:16
Geplaatst door Daniël Z
Ik denk dat echt religieuze mensen veel beter met elkaar kunnen samenleven (nouja, naast elkaar ;)) dan minder streng religieuze mensen.

Met de nadruk op echt idd!

Daniël Z
20-07-04, 11:16
Geplaatst door freya
Dan moet je maar gewoon je eigen heilstaat wijkje oprichten :p

Met borden "verboden voor fundies", maar hoe je het fundamentalistische karakter van de bewoner moet gaan controleren, daar mag je zelf over nadenken :haha:

Verplicht naaktlopen als het warmer dan 22 graden is.
Verplicht muziek maken, autorijden, computeren etc. op vrijdag, zaterdag en zondag.

Daar schrik je *alle* fundie's mee af.

Daniël Z
20-07-04, 11:17
Geplaatst door freya
Met de nadruk op echt idd!

Ja... Want die hebben normen en waarden... (Oh Grote Balkellende! :moe: )

Ik zou wel eens willen zien hoeveel 'criminele allochtonen' ook religieus zijn... Waarschijnlijk maar heel erg weinig...

Wat meteen partijen als NieuwRechts en de LPF als racistisch bestempelt, want het is volgens mij een fabeltje dat veel moslims crimineel zijn. Dat veel jonge allochtonen crimineel zijn, tja, dat is helaas waarheid (vooral in de grote steden). Maar hoeveel van die jonge allochtonen religieus zijn is nooit duidelijk...

euhh
20-07-04, 11:18
Geplaatst door taouanza
Ik heb een nog beter idee.
Dan ga JIJ maar in N-Korea wonen.:)

ik heb geen moeite met vrouwelijk bloot hoor, fundie's mag je daarintegen wel houden.

taouanza
20-07-04, 11:19
Geplaatst door Daniël Z
Verplicht naaktlopen als het warmer dan 22 graden is.
Verplicht muziek maken, autorijden, computeren etc. op vrijdag, zaterdag en zondag.

Daar schrik je *alle* fundie's mee af.


:moe:

Je hebt niet goed gelezen he?

freya
20-07-04, 11:22
Geplaatst door taouanza
:moe:

Je hebt niet goed gelezen he?

Maar met dat verplicht muziek maken ben je het toch wel eens?!

:boogie:

taouanza
20-07-04, 11:26
Geplaatst door freya
Maar met dat verplicht muziek maken ben je het toch wel eens?!

:boogie:

Absoluut!
Behalve op Zaterdag en Vrijdag zal ik proberen me in te houden. Respect is geven en nemen. :wink:

Daniël Z
20-07-04, 11:28
Geplaatst door taouanza
:moe:

Je hebt niet goed gelezen he?

Oh, nee, nu zie ik het.

Je hebt natuurlijk wel een Stasi/KGB nodig om de bevolking te controleren of ze wel *echt* volgens jouw streng-atheistische fundamentalistische ideologie leven...

taouanza
20-07-04, 11:30
Geplaatst door Daniël Z
Oh, nee, nu zie ik het.

Je hebt natuurlijk wel een Stasi/KGB nodig om de bevolking te controleren of ze wel *echt* volgens jouw streng-atheistische fundamentalistische ideologie leven...

Like a give a shit wat mensen thuis doen zolang ze niemand er mee schaden.:rolleyes:

Daniël Z
20-07-04, 11:33
Geplaatst door taouanza
Like a give a shit wat mensen thuis doen zolang ze niemand er mee schaden.:rolleyes:

Bidden aan Hashem, Allah of Jezus dat die hen snel uit deze ellende zal verlossen?

Dan zijn het fundamentalisten, en die horen niet in jouw ultra-atheistische fundamentalistische rijk thuis.

taouanza
20-07-04, 11:47
Geplaatst door Daniël Z
Bidden aan Hashem, Allah of Jezus dat die hen snel uit deze ellende zal verlossen?

Dan zijn het fundamentalisten, en die horen niet in jouw ultra-atheistische fundamentalistische rijk thuis.

Ben geen atheist, das Mark zelfs niet meer.

Ansari
20-07-04, 12:17
Geplaatst door Afrux
Een land dat geregeerd wordt door relegie is gedoemd te mislukken. De beste manier om een land te regeren is scheiding tussen kerk en staat en relegie reduceren tot een persoonlijke zaak waarvoor iedereen alle vrijheid heeft om het te belijden.

Denk je dat Allah een fout heeft gemaakt?

850
20-07-04, 12:24
Geplaatst door Ansari
Denk je dat Allah een fout heeft gemaakt?

De fout ligt niet bij de bron zelf maar ergens halverwege.

taouanza
20-07-04, 12:24
Geplaatst door Ansari
Denk je dat Allah een fout heeft gemaakt?


:loens:

RitaMaria
20-07-04, 13:16
Geplaatst door Daniël Z
Ja... Want die hebben normen en waarden... (Oh Grote Balkellende! :moe: )

Ik zou wel eens willen zien hoeveel 'criminele allochtonen' ook religieus zijn... Waarschijnlijk maar heel erg weinig ...

Wat meteen partijen als NieuwRechts en de LPF als racistisch bestempelt, want het is volgens mij een fabeltje dat veel moslims crimineel zijn. Dat veel jonge allochtonen crimineel zijn, tja, dat is helaas waarheid (vooral in de grote steden). Maar hoeveel van die jonge allochtonen religieus zijn is nooit duidelijk ...



:duim: Toppie Daniël!!!

Joepie
20-07-04, 14:21
Als je als israelische jood (geen ortodoxe) al perongeluk link ipv. rechts afslaat en perongeluk een ortodoxe wijk inrijdt heb je kans dat je moet rennen voor je leven....

Daniël Z
20-07-04, 15:13
Geplaatst door Joepie
Als je als israelische jood (geen ortodoxe) al perongeluk link ipv. rechts afslaat en perongeluk een ortodoxe wijk inrijdt heb je kans dat je moet rennen voor je leven....

Ervaring mee?

Zoniet, STFU. :)

Tenzij het op shabbat is. Maar dan staan er paaltjes. En, ze zullen je niet *aanvallen*, hooguit wat onvriendelijk aankijken, afkeurend.
Maar aanvallen? Pfoe.

Het is verboden voor een Jood om een andere Jood erop te wijzen dat hij een gebod overtreedt als de 1e weet dat de overtreder niet naar hem zal luisteren. En bij iemand die op shabbat in een auto rijdt is dat duidelijk van toepassing.

Sarit
20-07-04, 15:17
Geplaatst door Daniël Z
Ervaring mee?

Zoniet, STFU. :)

Tenzij het op shabbat is. Maar dan staan er paaltjes. En, ze zullen je niet *aanvallen*, hooguit wat onvriendelijk aankijken, afkeurend.
Maar aanvallen? Pfoe.

Het is verboden voor een Jood om een andere Jood erop te wijzen dat hij een gebod overtreedt als de 1e weet dat de overtreder niet naar hem zal luisteren. En bij iemand die op shabbat in een auto rijdt is dat duidelijk van toepassing.

Daniel ik weet niet of je het weet, maar de ultra-orthodoxen leven in israel in aparte wijken en als je daar als niet-religieuze (native israeli)komt wordt je aangestaard en behandeld als een alien.
Maar goed je bent nog nooit in israel geweest dus ik kan het je niet kwalijk nemen.

:zwaai:

Daniël Z
20-07-04, 15:20
Geplaatst door Sarit
Daniel ik weet niet of je het weet, maar de ultra-orthodoxen leven in israel in aparte wijken en als je daar als niet-religieuze (native israeli)komt wordt je aangestaard en behandeld als een alien.
Maar goed je bent nog nooit in israel geweest dus ik kan het je niet kwalijk nemen.

:zwaai:

Dat zei ik ook.

Aangestaard, alsof je een alien bent, ja. Dat zei ik net.

Maar 'rennen voor je leven' lijkt me toch een beetje overdreven.

Nouja, tenzij je er wervingsfoldertjes van de ****-Getuigen rond gaat strooien. :D ;) Dat lijkt me niet bepaald slim...

Sarit
20-07-04, 15:23
Geplaatst door Daniël Z


Maar 'rennen voor je leven' lijkt me toch een beetje overdreven.



Op bepaalde plekken duidelijk niet. :aanwal:

mark61
20-07-04, 15:30
Geplaatst door euhh
En toch werd de islam voorgetrokken in het ottomaanse rijk, anders hadden de moslims in bosnie namelijk nooit bestaan (dat zijn 'bekeerde' serven en kroaten omdat ze dan belastingvoordeel kregen en/of een overheidsbaan)

Natuurlijk werd de islam dat, het was de staatsgodsdienst. Dat verschijnsel dat je aanhaalt is algemeen; Joegoslavië had de pech aan de frontlijn van de drie grote rijken te liggen (OR, Habsburg, Rusland). Dat is dan ook de oorzaak van alle huidige ellende. Die drie rijken zagen zich allemaal geconfronteerd met etnisch en religieus diverse onderdanen. Alleen in het Osmaanse rijk kregen etnisch/religieuze gemeenschappen een vorm van gereguleerde autonomie.

Afrux
20-07-04, 17:39
Geplaatst door RitaMaria
In Marokko bestaan dit soort 'regelgevingen' al generaties..
voor de moslims en joden gelden 'aparte wetten'..volgens de eigen
religie..


wetgeving op papier is overal goed in elkaar gezet, maar in de praktijk is helemaal geen wetgeving in Marokko. De rijken en elite bepaalt de wet. Ik zweer het je, je kan het ontkennen wat je wilt, als ik de zoon van een minister ben dan sla ik je veroot en ga jij de gevangennnis in.

De joden mogen nog steeds hun wetgeving in marokko gebruiken.

Abd elkrim de leider van de republiek van Rif had ook een wet ontworrpen in 1921 die de joden beschermde en ze gelijke rechten als de berbers garandeerde. De inhoud van de wet en een uitgebreide verslag is te vinden in het boek: abd elkrim van Mohammed amezian.