PDA

Bekijk Volledige Versie : Video van Faluja bombardement



assassijn
20-07-04, 17:52
Een beeld zegt nog altijd meer dan duizend woorden.
Luister vooral naar het commentaar van de piloot.

klik (http://prisonplanet.com/articles/july2004/190704liberationvideo.htm)

euhh
20-07-04, 18:12
wel een bizar filmpje idd

nl-x
20-07-04, 20:53
Hoe makkelijk men daar groepen mensen wel niet vermoord...

Sandrosi
20-07-04, 21:00
Geplaatst door nl-x
Hoe makkelijk men daar groepen mensen wel niet vermoord...
In Darfur bedoel je?

nl-x
20-07-04, 21:16
Geplaatst door Sandrosi
In Darfur bedoel je?
En hoe makkelijk men het ook weer probeert goed te praten en de aandacht af te leiden...

nl-x
20-07-04, 21:27
Geplaatst door Roderik
Hoe durven ze toch! Aandacht vestigen op duizenden mensen die momenteel worden afgeslacht, terwijl we het ook kunnen hebben over spannende filmpjes waarin de vervloekte Amerikanen een groepje opstandigen aanpakten. Foei!
Pardon? Probeer jij hier soms te zeggen dat er in Irak minder doden zijn gevallen dan in Darfur?

En wat is eigenlijk het punt zo een beetje? Horen jullie hier iemand goedkeuren wat er in Darfur gebeurt? Of op zn minst sympatiseert? De enige die sympatiseren zijn een handje vol debielen die vinden dat Amerika goed werk verricht in Irak. (Ja, ik wijs ook jou aan ja.)

Flikker toch een end op en start anders een eigen topic als het je zo hoog zit, wil je?

lennart
20-07-04, 21:33
Dodental in Iraq sinds de invasie is 20.000+, oh en de Amerikaanse soldaten verkrachten kleine jongetjes in de gevangenis.

De situatie in Darfur en de situatie in Iraq zijn goed met elkaar te vergelijken.

euhh
20-07-04, 21:42
Geplaatst door lennart
Dodental in Iraq sinds de invasie is 20.000+, oh en de Amerikaanse soldaten verkrachten kleine jongetjes in de gevangenis.

De situatie in Darfur en de situatie in Iraq zijn goed met elkaar te vergelijken.

vergeet niet dat ze zich als terroristen verkleden en daarna koppen snellen, bah stoute amerikanen toch.

Ik kan me nog herinneren dat die incidenten met probleem jongeren in nederland die naar aanleiding van 11/9 al feestend over straat trokken vergoeilijkt werden door hun gemeenschap.
Nu mogen wij de zaak vergoeilijken.

Ik praat de daden van de amerikanen niet goed, maar ik oordeel er ook niet over want voor het zelfde geld was er iemand op de grond die die aanval aangevraagt heeft omdat ze bedreigd werden door die groep.

Dat wordt namelijk niet duidelijk uit het filmpje, ik krijg het gevoel dat bewust het stuk wat er zich voor afspeelt er af geknipt is.

nl-x
20-07-04, 21:43
Geplaatst door Roderik
Ik hoorde net op tv dat er in Darfur al zeker 30.000 doden zijn gevallen inmiddels. Dus dan zijn er in Irak inderdaad minder gevallen.
In irak 20.000+ NA de invasie. Tel er eens bij op hoeveel gedurende de invasie.

En mocht je je dan nog vervelen... Tel eens alle kinderen op die aan gebrek van medicijnen overleden gedurende de medicijn-boycots van een decennium.

nl-x
20-07-04, 21:46
Geplaatst door euhh
Ik kan me nog herinneren dat die incidenten met probleem jongeren in nederland die naar aanleiding van 11/9 al feestend over straat trokken vergoeilijkt werden door hun gemeenschap.
Ow jah joh? En kan je je dan ook nog herinneren dat het hele verhaal bleek te zijn aangedikt, overdreven en gelogen ? En dat er zelfs een politiechef was die had gezegd dat die dezelfde jongens destijds wel meerdere malen per week feestend zaten te rellen in die buurt. Nog voor 9/11. Maar op 9/11 werd het ineens aangezien als een feest voor de aanval :moe:

*Iets zegt me van niet...*

assassijn
20-07-04, 21:49
Geplaatst door nl-x
En hoe makkelijk men het ook weer probeert goed te praten en de aandacht af te leiden...

Je begon goed.

De steeds terugkomende strategie begint iedereen nu wel een beetje door te hebben.Elk bericht wat maar een beetje negatief richting het "westen" wijst,proberen sommige mensen zo om te draaien dat "wij" uiteindelijk onszelf staan te verdedigen :hihi:

Wel grappig overigens...dat moet ik "ze" wel nageven.

nl-x
20-07-04, 21:49
Geplaatst door Roderik
Nee, niemand weet precies hoeveel doden er zijn gevallen in Irak.

Niemand weet ook precies hoeveel haren er aan de vacht van een paard zitten. Maar ik durf wel een wedje te leggen dat het er meer zijn als het aantal haren op mn kop.


Geplaatst door Roderik
Je gaat het haast denken vanwege de weinige aandacht die eraan geschonken wordt. In tegenstelling tot Israel, dat zo ongeveer in de helft van alle topics ter sprake komt.

Dan kijk je opzettelijk niet goed genoeg. Ik heb zelfs personen gezien met Darfur in hun signature.


Geplaatst door Roderik
Makkelijk om zulke etiketjes te plakken zonder mensen te kennen.

Iets met een pot en een ketel dacht ik.


Geplaatst door Roderik
Nee.
Kleinzieligerd.

euhh
20-07-04, 21:56
Geplaatst door nl-x
Ow jah joh? En kan je je dan ook nog herinneren dat het hele verhaal bleek te zijn aangedikt, overdreven en gelogen ? En dat er zelfs een politiechef was die had gezegd dat die dezelfde jongens destijds wel meerdere malen per week feestend zaten te rellen in die buurt. Nog voor 9/11. Maar op 9/11 werd het ineens aangezien als een feest voor de aanval :moe:

*Iets zegt me van niet...*

ach het is wel heel 'toevallig' hoor.
Voor hetzelfde geld is dit filmpje gemanipuleerd, aangedikt, overdreven en gelogen.
Het begint en eindigt behoorlijk raar, het enige wat je ziet is dat er een bom op mensen valt, je weet niet wat die mensen doen, je weet niet eens of dit wel daadwerkelijk in IRAK is.

nl-x
20-07-04, 22:03
Geplaatst door Roderik
Die mag je op het conto van Saddam Hussein schrijven. Of is het de schuld van de internationale gemeenschap dat Saddam liever miljarden besteedde aan het bouwen van paleizen ipv het aanschaffen van voedsel en medicijnen?
Het aanschaffen van voedsel en medicijnen gaat een beetje moeilijk als de internationale gemeenschap een boycot op je heeft geplaatst... Ben je nou echt zo snugger?

nl-x
20-07-04, 22:05
Geplaatst door euhh
ach het is wel heel 'toevallig' hoor.
Voor hetzelfde geld is dit filmpje gemanipuleerd, aangedikt, overdreven en gelogen.
Het begint en eindigt behoorlijk raar, het enige wat je ziet is dat er een bom op mensen valt, je weet niet wat die mensen doen, je weet niet eens of dit wel daadwerkelijk in IRAK is.
Das waar... Maar ik ga er gemakshalve van uit dat het waar is. Ik heb ook wel CNN beelden gezien van mariniers die uit genot al neergeschoten Irakezen verder afmaakten. Die bleken ook waar.

euhh
20-07-04, 22:05
Geplaatst door nl-x
Het aanschaffen van voedsel en medicijnen gaat een beetje moeilijk als de internationale gemeenschap een boycot op je heeft geplaatst... Ben je nou echt zo snugger?

die 2 dingen werden nou net NIET geboycot

nl-x
20-07-04, 22:08
Geplaatst door euhh
die 2 dingen werden nou net NIET geboycot
Medicijnen werden wél geboycot. En werden alleen aan het land geleverd in ruil voor haar olie.

euhh
20-07-04, 22:08
Geplaatst door nl-x
Das waar... Maar ik ga er gemakshalve van uit dat het waar is. Ik heb ook wel CNN beelden gezien van mariniers die uit genot al neergeschoten Irakezen verder afmaakten. Die bleken ook waar.

ik vind het ook geen leuke beelden hoor, en misschien zijn ze waar, of niet waar ik durf het niet te zeggen.

Maar ik de indruk dat ze uit verband zijn gerukt want ik kan me niet voorstellen dat een piloot toestemming vraagt om lukraak een groep mensen te bombarderen en die nog zou krijgen ook nog.

euhh
20-07-04, 22:11
Geplaatst door nl-x
Medicijnen werden wél geboycot. En werden alleen aan het land geleverd in ruil voor haar olie.

Dat klopt dat was het olie voor voedsel programma, nee medicijnen mag je niet boycotten, da's humaniatere hulp en die mag je niet boycotten.
Het is een ander verhaal dat geen land het je wil verkopen (maar dat liujkt me sterk, want als er 1 industrie is met winstbejag dan is het de farmaceutische industrie)

assassijn
20-07-04, 22:20
Geplaatst door euhh
ik vind het ook geen leuke beelden hoor, en misschien zijn ze waar, of niet waar ik durf het niet te zeggen.

Maar ik de indruk dat ze uit verband zijn gerukt want ik kan me niet voorstellen dat een piloot toestemming vraagt om lukraak een groep mensen te bombarderen en die nog zou krijgen ook nog.

Sommige mensen gelo(ven)ofden ook niet dat de yanks gevangenen mishandel(en)den.

Zijn tal van docu's die de werkwijze van de yanks in o.a. Vietnam zeer juist documenteren......dat ze hele dorpen onschuldige burgers trakteerden op napalm,of gewoon platschoten is natuurlijk ook helemaal uit het verband gerukt.

Sandrosi
20-07-04, 22:22
Geplaatst door nl-x
Medicijnen werden wél geboycot. En werden alleen aan het land geleverd in ruil voor haar olie.
En aan olie had Irak nu net zo'n enorm tekort. :moe:

Soms kun je maar beter je mond houden, als je zulke baarlijke nonsens uitkraamt NL-X.

euhh
20-07-04, 22:30
Geplaatst door assassijn
Sommige mensen gelo(ven)ofden ook niet dat de yanks gevangenen mishandel(en)den.

Zijn tal van docu's die de werkwijze van de yanks in o.a. Vietnam zeer juist documenteren......dat ze hele dorpen onschuldige burgers trakteerden op napalm,of gewoon platschoten is natuurlijk ook helemaal uit het verband gerukt.

Oke dus als het ene waar is dan is al het andere ook gelijk waar?
In dat geval is van nu elke aanslag gepleegd door moslims want 11/9 en 11/3 zijn door moslims gepleegd dus alle andere aanslagen zijn dus ook automatisch gepleegd door moslims.
Wat ik duidelijk wil maken is dat je niet eens uit dit filmpje kan opmaken of het uberhaupt wel een amerikaan is, het kan ook een brit zijn, remember?
Maar er wordt een bom gedropt op een menigte en het is gelijk een amerikaan die een bom dropt op een stel irakezen.

over VOOROORDELEN gesproken.

assassijn
20-07-04, 22:47
Geplaatst door euhh
Oke dus als het ene waar is dan is al het andere ook gelijk waar?
In dat geval is van nu elke aanslag gepleegd door moslims want 11/9 en 11/3 zijn door moslims gepleegd dus alle andere aanslagen zijn dus ook automatisch gepleegd door moslims.
Wat ik duidelijk wil maken is dat je niet eens uit dit filmpje kan opmaken of het uberhaupt wel een amerikaan is, het kan ook een brit zijn, remember?
Maar er wordt een bom gedropt op een menigte en het is gelijk een amerikaan die een bom dropt op een stel irakezen.

over VOOROORDELEN gesproken.

Mischien moet je je geluid wat harder zetten en luisteren naar de uitspraak van de piloot,en de conversatie met zijn bevelhebber.
Het is wel degelijk een Amerikaan.En als je goed hebt geluisterd hoor je de piloot zeggen dat hij een stel mensen ziet en vraagt om toestemming om te bombarderen.

Mocht dit nog niet genoeg zijn,dan raad ik je aan om te gaan googelen op "apache 3 iraki's".Leuk filmpje waarin je ziet hoe de piloot van een apache(let wel 30mm),3 ongewapende Iraki's uit elkaar schiet.

En dan natuurlijk dit (http://www.informationclearinghouse.info/article5365.htm) bewerkte filmpje(is overigens wel in geknipt),dat door een stel arabieren is bewerkt,alsof het zogenaamd van CNN afkomstig is.........ik wist het...een wereldwijd Arabisch complot tegen Amerika

DEMOcraat
20-07-04, 22:55
Geplaatst door Roderik
Hoe durven ze toch! Aandacht vestigen op duizenden mensen die momenteel worden afgeslacht, terwijl we het ook kunnen hebben over spannende filmpjes waarin de vervloekte Amerikanen een groepje opstandigen aanpakten. Foei!

ik vraag me af hoe de nederlandse regering zal reageren als de friezen naar wapens grijpen om zich af te afschijden van nederland.

nl-x
20-07-04, 22:57
Geplaatst door Sandrosi
En aan olie had Irak nu net zo'n enorm tekort. :moe:

Soms kun je maar beter je mond houden, als je zulke baarlijke nonsens uitkraamt NL-X.

Go read it again, nitwit

$adeeQ
20-07-04, 23:02
Geplaatst door nl-x
Go read it again, nitwit

je moet het in het hebreeuws opschrijven, iets anders snapt die zionist toch niet :duizelig:

euhh
21-07-04, 07:24
Geplaatst door DEMOcraat
ik vraag me af hoe de nederlandse regering zal reageren als de friezen naar wapens grijpen om zich af te afschijden van nederland.

Dan zouden ze waarschijnlijk raar opkijken aangezien Trix ook van Fries/Duitse afkomst en niet Nederlands/Duits in tegestelling wat iedereen denkt he.

euhh
21-07-04, 07:28
Geplaatst door assassijn
Mischien moet je je geluid wat harder zetten en luisteren naar de uitspraak van de piloot,en de conversatie met zijn bevelhebber.
Het is wel degelijk een Amerikaan.En als je goed hebt geluisterd hoor je de piloot zeggen dat hij een stel mensen ziet en vraagt om toestemming om te bombarderen.

Mocht dit nog niet genoeg zijn,dan raad ik je aan om te gaan googelen op "apache 3 iraki's".Leuk filmpje waarin je ziet hoe de piloot van een apache(let wel 30mm),3 ongewapende Iraki's uit elkaar schiet.

En dan natuurlijk dit (http://www.informationclearinghouse.info/article5365.htm) bewerkte filmpje(is overigens wel in geknipt),dat door een stel arabieren is bewerkt,alsof het zogenaamd van CNN afkomstig is.........ik wist het...een wereldwijd Arabisch complot tegen Amerika

Kijk dat vind ik knap, aan iemand horen uit welk land ie komt (engels is de voertaal in de lucht).
Je zegt het al zelf, hij vraagt toestemming omn te mogen bombarderen, goh wat zou er voor hebben afgespeeld, wie zou hem daar naar toe gestuurd hebben, en waarom denk je dat ie toestemming heeft gekregen.
Weet jij veel, voor het zelfde geld heeft die groep net een aanval gepleegt, dat wordt nogmaals NIET duidelijk in het filmpje.
Het is voor de laatste maal nog niet eens duidelijk of het wel in Irak is, het kan net zo goed een groep taliban in afghanistan zijn.

assassijn
21-07-04, 13:35
Geplaatst door euhh
Kijk dat vind ik knap, aan iemand horen uit welk land ie komt (engels is de voertaal in de lucht).
Je zegt het al zelf, hij vraagt toestemming omn te mogen bombarderen, goh wat zou er voor hebben afgespeeld, wie zou hem daar naar toe gestuurd hebben, en waarom denk je dat ie toestemming heeft gekregen.
Weet jij veel, voor het zelfde geld heeft die groep net een aanval gepleegt, dat wordt nogmaals NIET duidelijk in het filmpje.
Het is voor de laatste maal nog niet eens duidelijk of het wel in Irak is, het kan net zo goed een groep taliban in afghanistan zijn.



Dat ik dat hoor heeft mischien te maken met dat ik veel Amerikaanse collega's heb,en regelmatig met ze aan de phone zit.Ook heb ik veel Britse,Schotse en Ierse collega's......neem maar van mij aan dat je wel degelijk kan horen waar iemand vandaan komt.
Klaarblijkelijk is Engels niet echt je sterkste kant,als je goed luistert hoor je de piloot zeggen: "I’ve got numerous individuals on the road. You want me to take those out?"
Dat impliceert dus dat het "gewone" mensen zijn.

Het is wel degelijk in Irak,diverse Amerikaanse media hebben al bericht over deze "actie"

assassijn
21-07-04, 13:43
Heb ook gelijk even voor je gegoogeld, en heb het beruchte apache filmpje voor je gevonden.

filmpje (http://media.ebaumsworld.com/helicopterkills.mpg)

Maar dat zijn natuurlijk ook geen Amerikanen volgens jou

euhh
21-07-04, 13:58
Geplaatst door assassijn
Dat ik dat hoor heeft mischien te maken met dat ik veel Amerikaanse collega's heb,en regelmatig met ze aan de phone zit.Ook heb ik veel Britse,Schotse en Ierse collega's......neem maar van mij aan dat je wel degelijk kan horen waar iemand vandaan komt.
Klaarblijkelijk is Engels niet echt je sterkste kant,als je goed luistert hoor je de piloot zeggen: "I’ve got numerous individuals on the road. You want me to take those out?"
Dat impliceert dus dat het "gewone" mensen zijn.

Het is wel degelijk in Irak,diverse Amerikaanse media hebben al bericht over deze "actie"

'A number of induviduals' kan van alles zijn, ook soldaten hoor, het is gewoon een zegswijze.
Ik heb ook niet ontkent dat het niet zo is, maar ik kan dat niet allemaal afleiden uit dat filmpje hoor.
Het filmpje roept nogwel meer vragen op zoals :

- Waarom begint het filmpje pas vlak voor het bombardament?
- Waarom was die piloot daar?
- Wat heeft er zich voor die tijd afgespeeld in dat gebied?
- Wat en/of wie was dat groepje mensen(terroristen, vrijheidstrijders, plunderaars, maffia whatever?)

Het zelfde geld eigenlijk voor het apache filmpje,

- Het filmpje begit met het schieten van de apache
- Wat doen die mensen daar
- waarom vluchten ze niet?

(ik geef toe, die gewonde hadden ze niet hoeven neerschieten)

wat ik wil zeggen, misschien hebben die mensen wel als eerste op die piloten geschoten en reageert die piloot daarop.
Door eventueel het eerste stuk van de film afteknippen lijkt het dan net of die piloot begint met schieten.
Zolang er geen volle versie van het filmpje is blijf ik sceptisch er over.
Of denk je dat de amerikanen express dit soort filmpjes uit brengen om zichzelf in een kwaad daglicht te zetten.

euhh
21-07-04, 14:04
Graphic video footage from the gun camera of a U.S. Apache helicopter provides a window into the rules of engagement that often determine life and death in Iraq.
By Martha Raddatz
originally posted on http://pub63.ezboard.com/ , Jan 9, 2004



The video, obtained by ABCNEWS, shows grainy images of three Iraqis on the ground handling a long cylindrical object that the helicopter pilots believe is a weapon.

The pilots, from the Army's 4th Infantry Division, ask their commanders for permission to engage, then take the three men out one by one, using the Apache's devastating 30 mm cannons.

Nighttime Scene
The video opens with the helicopter tracking a man in a pickup truck north of Baghdad on Dec. 1, one day after the 4th Infantry Division engaged in the bloodiest battles with Iraqi insurgents since the end of major combat.

The pilots watch as the man pulls over and gets out to talk to another man waiting by a larger truck.

"Uh, big truck over here," one of the pilots is heard saying. "He's having a little powwow."

The pickup driver looks around, then reaches into his vehicle, takes out a tube-shaped object that appears to be about 4 or 5 feet long, and runs away from the road into a field. He drops the object in the field and heads back to the trucks.

"I got a guy running throwing a weapon," one of the pilots says. Retired Gen. Jack Keane, an ABCNEWS consultant who viewed the tape, said the object looked like a rocket-propelled grenade launcher, "or something larger than a rifle."

The pilots check in with their operational commander, who is monitoring the situation. When they tell him they are sure the man was carrying a weapon, he tells them: "Engage. Smoke him."

The pilots wait as a tractor arrives on the scene, near the spot where the pickup driver dropped the object. One of the Iraqis approaches the tractor driver.

Then, within minutes, the Apache pilots open fire with the heavy 30 mm cannon, killing first the Iraqi in the field, then the tractor driver. The pilots then fire at the large truck and wait to see if they hit the last of three men.

When he rolls out from under the truck, one of the pilots says, "He's wounded."

The other pilot says, "Hit him," and the Apache opens fire again, killing the man.

The Apache fires nearly 100 30 mm cannon rounds in all.

When he rolls out from under the truck, one of the pilots says, "He's wounded."

The other pilot says, "Hit him," and the Apache opens fire again, killing the man.

The Apache fires nearly 100 30 mm cannon rounds in all.



--------------------------------------------------------------------------------

Engagement Called Justified
A senior Army official who viewed the tape said the pilots had the legal right to kill the men because they were carrying a weapon. He said there were no ground troops in the area and if the Apache pilots had let the three Iraqis go, the men might have gone on to kill American troops.

Keane agreed. "Those weapons were obviously not being pointed at them in particular, but they [the three Iraqis] are using those weapons in their minds for lethal means and they [the Apache pilots] have a right to interfere with that," he said.

Anthony Cordesman, an ABCNEWS defense consultant who also viewed the tape, said the Apache pilots would have had a much clearer picture of the scene than what was recorded on the videotape. He also said they would have had intelligence about the identity of the men in the vehicles. "They're not getting a sort of blurred picture. They have a combination of intelligence and much better imagery than we can see."

As to whether the Apache pilots could have called in ground troops to apprehend the men, Cordesman said: "In this kind of war, wherever you find organized resistance among the insurgents, you have to act immediately. If you wait to send in ground troops almost invariably your enemy is going to be gone."

Army officials acknowledged that the 30 mm cannons used by the Apache gunners were far bigger than what was needed to kill the men, but said it is the smallest weapon the Apaches have

assassijn
21-07-04, 14:05
Je hebt helemaal gelijk.....het is een groot Arabisch complot.

De Yanks hebben altijd gelijk,en zijn voorbeeldige mensen die dat soort dingen niet doen.

Rust zacht

euhh
21-07-04, 14:09
Geplaatst door assassijn
Je hebt helemaal gelijk.....het is een groot Arabisch complot.

De Yanks hebben altijd gelijk,en zijn voorbeeldige mensen die dat soort dingen niet doen.

Rust zacht

Ik heb nooit gezegd dat amerikanen dat niet doen, maar jij neemt het ook zo maar aan voor zoete koek en trekt conclusies die een normaal mens niet uit dat filmpje kan trekken.

Sterker nog, de enige conclusie die ik uit dit filmpje kan trekken is m.b.t. de zin "I see numoures induviduals on the road, do you want me to take those out" namelijk dat de piloot in radio conact staat met een FAC (Forward Air Controller) en die FAC'r geeft de opdracht tot bombarderen.
Dus iemand op de grond wordt misschien wel bedreigd door die groep en roept luchtsteun in.

mark61
21-07-04, 14:39
Ik geloof dat iedereen maar zit te gissen over hoe het zat met dat oil-for-food programma. Zo zat het:

About the Programme
Oil-for-Food

Origins: In August 1990 the Security Council adopted resolution 661, imposing comprehensive sanctions on Iraq following that country’s invasion of Kuwait. In the immediate aftermath of the Gulf War in 1991, the Secretary-General dispatched an inter-agency mission to assess the humanitarian needs arising in Iraq and Kuwait. The mission visited Iraq from 10 to 17 March 1991 and reported that "the Iraqi people may soon face a further imminent catastrophe, which could include epidemic and famine, if massive life-supporting needs are not rapidly met." (S/22366, para. 37). Throughout 1991, with growing concern over the humanitarian situation in the country, the United Nations proposed measures to enable Iraq to sell limited quantities of oil to meet its people's needs. The Government of Iraq declined these offers , contained in particular, in resolutions 706 (1991) and 712 (1991), adopted, respectively, in August and September 1991.

Resolution 986: On 14 April 1995, acting under Chapter VII of the United Nations Charter, the Security Council adopted resolution 986, establishing the "oil-for-food" programme, providing Iraq with another opportunity to sell oil to finance the purchase of humanitarian goods, and various mandated United Nations activities concerning Iraq. The programme, as established by the Security Council, is intended to be a "temporary measure to provide for the humanitarian needs of the Iraqi people, until the fulfillment by Iraq of the relevant Security Council resolutions, including notably resolution 687 (1991) of 3 April 1991".

Agreement: Although established in April 1995, the implementation of the programme started only in December 1996, after the signing of the Memorandum of Understanding (MOU) between the United Nations and the Government of Iraq on 20 May 1996 (S/1996/356). The first Iraqi oil under the Oil-for-Food Programme was exported in December 1996 and the first shipments of food arrived in March 1997.

Funding: Until 20 March 2003, when war intervened and oil exports under the programme ended, the Oil-for-Food Programme was funded exclusively from the proceeds of Iraqi oil exports, authorised by the Security Council.

In the initial stages of the programme, Iraq was permitted to sell $2 billion worth of oil every six months , with two-thirds of that amount to be used to meet Iraq’s humanitarian needs. In 1998, the limit on the level of Iraqi oil exports under the programme was raised to $5.26 billion every six months, again with two-thirds of the oil proceeds earmarked to meet the humanitarian needs of the Iraqi people. In December 1999, the ceiling on Iraqi oil exports under the programme was removed by the Security Council.
Seventy two per cent of Iraqi oil export proceeds funded the humanitarian programme, of which 59% was earmarked for the contracting of supplies and equipment by the Government of Iraq for the 15 central and southern governorates and 13% for the three northern governorates, where the United Nations implemented the programme on behalf of the Government of Iraq. The balance included 25% for a Compensation Fund for war reparation payments; 2.2% for United Nations administrative and operational costs; and 0.8% for the weapons inspection programme.

http://www.un.org/Depts/oip/background/index.html

Is de vraag alleen, waarom er aanvankelijk een bestedingsplafond was. Dat vind ik onbegrijpelijk. En natuurlijk waarom Saddam vier jaar lang (aug. 91 tot april 95) weigerde mee te doen.

euhh
21-07-04, 14:49
Voor de duidelijkheid, hier een link naar de volledige apache film

http://www.vampirebat.com/war/Apache%20Kills%20in%20Iraq.mpeg

(32mb)

assassijn
21-07-04, 17:14
Geplaatst door euhh
Voor de duidelijkheid, hier een link naar de volledige apache film

http://www.vampirebat.com/war/Apache%20Kills%20in%20Iraq.mpeg

(32mb)

Voor de duidelijkheid....dat is dus het "bewerkte" filmpje.
Waarom zie je geen kogels uit de apache komen als ze schieten voor de "eerste keer"....daar waar het door mij geposte filmpje je de kogels wel ziet.

Waar is het "kleine gebouw" waar ze zich achter verschuilen in het stuk wat er aan toe is gevoegd.........eerst staat er niets,en dan staat er "plotseling" een op een klein gebouw lijkend voorwerp.

euhh
21-07-04, 18:38
Geplaatst door assassijn
Voor de duidelijkheid....dat is dus het "bewerkte" filmpje.
Waarom zie je geen kogels uit de apache komen als ze schieten voor de "eerste keer"....daar waar het door mij geposte filmpje je de kogels wel ziet.

Waar is het "kleine gebouw" waar ze zich achter verschuilen in het stuk wat er aan toe is gevoegd.........eerst staat er niets,en dan staat er "plotseling" een op een klein gebouw lijkend voorwerp.


Nee dit zijn dus de orginele beelden, je ziet geen kogels omdat als je goed geluisterd had "I'm out of range" m.a.w. het kanon schiet niet waar de camera kijkt.

Als je dat ding links bedoeld, da's een traktor die aan is komen rijden, die is dus bijna over dat wapen heen gereden, want dat is de reden dat het vuur is geopend omdat die drie een wapen bij zich hadden.

Dit filmpje was dan ook niet omstreden vanwege deze aanval maar vanwege dat ze doorschieten op die gewonde (waar ik van kots overig :kotsen2: )
Daarom was ie ook ingekort want alle experts zijn het er over eens dat er legitiem is geschoten in eerste instantie.
De reden dus dat ik dit filmpje op gezocht heb is dat als iemand het werkelijke verhaal niet kent en de korte versie ziet hij gelijk denkt "Ze schieten zo maar zonder reden"en da's dus niet waar.