PDA

Bekijk Volledige Versie : Parlement Iran staat abortus toe



Marsipulami
20-07-04, 17:28
Parlement Iran staat abortus toe --------------------------------------------------------------------------------

Geplaatst op 20/7 '04 om 16:41u door Eric Masseus

TEHERAN (RKNieuws.net) - Het overwegend conservatieve parlement van Iran heeft dinsdag een wet aangenomen die abortus mogelijk maakt tot in de vierde maand van de zwangerschap.

De zwangerschap mag alleen worden afgebroken als het leven van de moeder in gevaar is of als de foetus misvormd is. Abortus om sociale of economische redenen blijft verboden. Omdat veel hoge geestelijken de wet steunen, gaat de invloedrijke Raad van Toezicht (Raad van Hoeders) waarschijnlijk akkoord.

Parlement en Raad van Toezicht

Het Iraamse parlement heeft 270 afgevaardigden, de Vergadering van Islamitische Raadgeving (Madjlis), met 270 leden, van wie 265 rechtstreeks voor vier jaar gekozen vertegenwoordigers en 5 vertegenwoordigers van erkende religieuze minderheden. De Madjlis heeft het recht van initiatief, interpellatie en enquête; de Raad van Toezicht heeft een vetomacht over elk parlementsbesluit dat door twaalf raadsleden (zes door de geestelijk leider benoemde islamitische rechtsgeleerden en zes door het parlement aangewezen juristen) ‘in strijd met de Heilige Wet’ wordt geacht.

Daniël Z
20-07-04, 17:31
"De zwangerschap mag alleen worden afgebroken als het leven van de moeder in gevaar is of als de foetus misvormd is."

Goh, en dat wordt mogelijk, nu al zeg! :moe:

Mensen, dat is in de beschaafde wereld altijd al zo hoor. Dit is geen enorme stap, dit is Iran dat van 1890 naar 1900 gaat. Dan lopen ze dus nog slechts 104 jaar achter in plaats van 114 jaar. :moe:

Even voor de duidelijkheid: dit soort abortussen is op de hele wereld toegestaan, zelfs in Ierland. :moe:

Iglo
20-07-04, 21:59
Geplaatst door Marsipulami
Parlement Iran staat abortus toe De zwangerschap mag alleen worden afgebroken als het leven van de moeder in gevaar is of als de foetus misvormd is. Abortus om sociale of economische redenen blijft verboden. Dit verbaasd me echt. Ik kan me goed voorstellen dat je euthanasie alleen toestaat als het leven van de moeder in gevaar is. Maar waarom sta je het ook toe als de baby misvormd is? Als je misvormd/ gehandicapt ben, dan kan je ook een normaal en goed leven leiden, waarom mag daar een eind aan gemaakt worden. Weet iemand waarom ze dit zo besloten hebben?

Daniël Z
21-07-04, 16:43
Geplaatst door Iglo
Dit verbaasd me echt. Ik kan me goed voorstellen dat je euthanasie alleen toestaat als het leven van de moeder in gevaar is. Maar waarom sta je het ook toe als de baby misvormd is? Als je misvormd/ gehandicapt ben, dan kan je ook een normaal en goed leven leiden, waarom mag daar een eind aan gemaakt worden. Weet iemand waarom ze dit zo besloten hebben?

Hmm, dat verbaasde mij ook al.

Het is wel humaner. Waarom zou je een misvormd, gehandicapt kind ter wereld brengen? Dat is voor de ouders een enorme last, voor het kind niet leuk, en het kost de staat enorm veel geld. Ik vind het dus een goede beslissing.

Maar medisch gezien is het niet noodzakelijk. Bevallen van een gehandicapt kind is niet gevaarlijker dan bevallen van een gezond kind.

Dus ja, dat verbaast mij ook wel...

Joesoef
21-07-04, 17:41
De mogelijkheid voor een arbortus middels pil of injectie bestaat al een paar jaar in Iran. Er zijn geen dwingende redenen nodig om deze medicatie niet te krijgen. Operatieve arbortus was ook al mogelijk in speciale gevallen. Geen idee waarom het nu nieuws is.

BiL@L
21-07-04, 17:48
Geplaatst door Joesoef
De mogelijkheid voor een arbortus middels pil of injectie bestaat al een paar jaar in Iran. Er zijn geen dwingende redenen nodig om deze medicatie niet te krijgen. Operatieve arbortus was ook al mogelijk in speciale gevallen. Geen idee waarom het nu nieuws is.

Hmmmm, mmmmjah. Toch weer extra pr, dat weer wel he...

Iglo
21-07-04, 18:45
Geplaatst door Daniël Z
Het is wel humaner. Waarom zou je een misvormd, gehandicapt kind ter wereld brengen? Dat is voor de ouders een enorme last, voor het kind niet leuk, en het kost de staat enorm veel geld. Ik vind het dus een goede beslissing. Dat is dus juist hetgene wat mij verbaasde. Een kind dat gehandicapt ter wereld komt heeft evenveel recht te leven als een die helemaal gezond is. Een gehandicapte kan ook een goed en vruchtbaar leven hebben. Het is zeker zodat zo'n kind het moeilijker zal hebben dan andere kinderen. Maar aan de andere kant: het 8e kind uit een arm gezin zal het ook niet makkelijk krijgen. De bottom-line is: naar mijn idee is het leven een gehandicapte baby niet minder waar dan dat van een gezonde. Weet iemand waarom ze hiervoor gekozen hebben?