PDA

Bekijk Volledige Versie : Moslims voelen zich minder betrokken bij godsdienst



De Autochtoon
22-07-04, 09:46
Uitgegeven: 22 juli 2004 10:26

DEN HAAG - De betrokkenheid van moslims met hun geloof neemt af. In korte tijd is het moskeebezoek onder zowel Turkse als Marokkaanse moslims flink teruggelopen. Ging in 1998 nog 44 procent van de Turken en 38 procent van de Marokkanen naar de moskee, in 2002 was dat 35 en 23 procent.

Dat blijkt uit het onderzoeksrapport Moslim in Nederland dat het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) donderdag heeft aangeboden aan minister Verdonk (Vreemdelingenzaken). De Tweede Kamer had om het onderzoek gevraagd op voorstel van het GroenLinks-Kamerlid Azough.

Met name jongeren, hoger opgeleiden en moslims die goed geïntegreerd zijn, hechten minder belang aan de islam in het dagelijks leven. Dat wil overigens niet zeggen dat de gelovigen zich niet meer met hun religie identificeren. Ze doen dat alleen anders. Vooral moslims van de tweede generatie zien hun godsdienst als een privé-zaak. Dat geldt voor Marokkanen trouwens sterker dan voor Turken.

Godsdienst niet samen met politiek

Een minderheid (31 procent van de Turken en 35 procent van de Marokkanen) vindt dat religie ook in de publieke sfeer een rol moet spelen. Daarvan wil een overgrote meerderheid de godsdienst wel weghouden van de politiek. Slechts een zeer klein deel van de Turkse en Marokkaanse jongeren is 'exclusionistisch' te noemen, wat wil zeggen dat zij religie en politiek met elkaar vermengen en het daarbij niet zo nauw nemen met de democratische rechten en vrijheden.

Het SCP verwacht dat de secularisering zich voortzet. Toch moet volgens het planbureau rekening worden gehouden met een kleine minderheid van Turken en Marokkanen die de Nederlandse samenleving als vijandig en discriminerend ervaren. Die zouden als gevolg van oplopende etnische spanningen, hun toevlucht kunnen zoeken tot illegale vormen van protest en actie.

Bron: www.nu.nl

taouanza
22-07-04, 10:00
OMG.

Wat is dit voor bull!
Volgende week staat er weer in de krant :radicalisering neemt toe.
Echt schijtziek wordt je van die kranten die elke dag iets nieuws verzinnen om kranten mee te vullen.

En onder welke rijtje staat dit nieuwsbericht? Goed nieuws of slecht nieuws?:moe:

En gaan er nu mensen zich op hun schouders kloppen?
Zovan de islambashing heeft geholpen?
Als je ze maar 'de waarheid' verteld over de islam dan stappen ze op een gegeven moment af?
Of hoe hoger opgeleid hoe minder man vatbaar is voor de klauwen van de islam?
Nog even volhouden met de hetze en dan helpen we de rest ook over de brug.

Jarenlang van angst en haatzaaierij : Ze komen eraan, de Moren komen. Sluit deuren en ramen barricadeer je fort. Het groene monster komt eraan. Wees bang wees banger en nog banger.
En dan komt er zo'n kulonderzoek die we morgen allemaal weer vergeten zijn want waar zouden we in Godsnaam zijn zonder onze paranoia?

En waarom zou ik mijn best doen om sympathie te winnen van zo'n paranoide opgejaagd kuddeschapen?????

Mill
22-07-04, 10:04
Geplaatst door taouanza
Als je ze maar 'de waarheid' verteld over de islam dan stappen ze op een gegeven moment af?

Ehm...er staat toch niet dat ze afstappen? Volgens mij zegt het onderzoek dat religie onverminderd sterk is, maar minder in georganiseerd verband, en meer persoonlijk wordt beleden/beleefd.

Joepie
22-07-04, 10:17
Geplaatst door taouanza
OMG.

Wat is dit voor bull!
Volgende week staat er weer in de krant :radicalisering neemt toe.
Echt schijtziek wordt je van die kranten die elke dag iets nieuws verzinnen om kranten mee te vullen.

En onder welke rijtje staat dit nieuwsbericht? Goed nieuws of slecht nieuws?:moe:

En gaan er nu mensen zich op hun schouders kloppen?
Zovan de islambashing heeft geholpen?
Als je ze maar 'de waarheid' verteld over de islam dan stappen ze op een gegeven moment af?
Of hoe hoger opgeleid hoe minder man vatbaar is voor de klauwen van de islam?
Nog even volhouden met de hetze en dan helpen we de rest ook over de brug.

Jarenlang van angst en haatzaaierij : Ze komen eraan, de Moren komen. Sluit deuren en ramen barricadeer je fort. Het groene monster komt eraan. Wees bang wees banger en nog banger.
En dan komt er zo'n kulonderzoek die we morgen allemaal weer vergeten zijn want waar zouden we in Godsnaam zijn zonder onze paranoia?

En waarom zou ik mijn best doen om sympathie te winnen van zo'n paranoide opgejaagd kuddeschapen?????



Leg eens uit:
1)Met argumentatie dat dit verzonnen is en dat dit geen onderzoek is van Het CPB, of dat de uitkomsten beinvloedt zijn of zoals je zelf zegt verzonnen....

2)Waarom dit weer negatief moet uitpakken, bijv dit:



Met name jongeren, hoger opgeleiden en moslims die goed geïntegreerd zijn, hechten minder belang aan de islam in het dagelijks leven. Dat wil overigens niet zeggen dat de gelovigen zich niet meer met hun religie identificeren. Ze doen dat alleen anders. Vooral moslims van de tweede generatie zien hun godsdienst als een privé-zaak. Dat geldt voor Marokkanen trouwens sterker dan voor Turken.



Er staat nl. dat ze minder belang hechten aan de islam in het "dagelijks leven" Dat wil overigens niet zeggen dat de gelovigen zich niet meer met hun religie identificeren. Ze doen dat alleen anders

MAW: Beargumenteer es wat je bedoelt....

taouanza
22-07-04, 10:24
Geplaatst door Joepie
Leg eens uit:
1)Met argumentatie dat dit verzonnen is en dat dit geen onderzoek is van Het CPB, of dat de uitkomsten beinvloedt zijn of zoals je zelf zegt verzonnen....

2)Waarom dit weer negatief moet uitpakken, bijv dit:



Er staat nl. dat ze minder belang hechten aan de islam in het "dagelijks leven" Dat wil overigens niet zeggen dat de gelovigen zich niet meer met hun religie identificeren. Ze doen dat alleen anders

MAW: Beargumenteer es wat je bedoelt....

Ik beargumenteer niks!
Ik heb mijn mening gegeven punt.
Dit is een reactie wat zulke berichten bij mij oproepen.

Mischien had je verwacht dat ik een vreugdedansje ging doen omdat een keer over islam wordt gesproken zonder terrorisme maar de Nederlandse media is net als het Nederlandse weer, je weet nooit waar je aan toe bent.

BiL@L
22-07-04, 10:25
Geplaatst door taouanza
En waarom zou ik mijn best doen om sympathie te winnen van zo'n paranoide opgejaagd kuddeschapen?????

Waarom niet? De mens is toch een kuddedier?
:lachu:

taouanza
22-07-04, 10:27
Geplaatst door BiL@L
Waarom niet? De mens is toch een kuddedier?
:lachu:

Ikke niet ik ben het Zwarte Schaap.:duivels:

Joepie
22-07-04, 10:28
Geplaatst door taouanza
Ik beargumenteer niks!
Ik heb mijn mening gegeven punt.
Dit is een reactie wat zulke berichten bij mij oproepen.

Mischien had je verwacht dat ik een vreugdedansje ging doen omdat een keer over islam wordt gesproken zonder terrorisme maar de Nederlandse media is net als het Nederlandse weer, je weet nooit waar je aan toe bent.

Ik geef je groot gelijk dat er soms wel wat (zachtjes uitgedrukt) domme uitspraken en berichten zijn verschenen wat de moslim niet ten goede komt en dus onterecht is. Een vreugdedansje is niet echt reeel daar moet nog veel voor gebeuren zowel door moslims als door niet moslims.

vlegeltje
22-07-04, 10:44
Taouanza heeft helemaal gelijk.

Vooral deze opmerking van het SCP doet de deur dicht:


Het SCP verwacht dat de secularisering zich voortzet. Toch moet volgens het planbureau rekening worden gehouden met een kleine minderheid van Turken en Marokkanen die de Nederlandse samenleving als vijandig en discriminerend ervaren. Die zouden als gevolg van oplopende etnische spanningen, hun toevlucht kunnen zoeken tot illegale vormen van protest en actie.

ipv om iets aan die discriminatie en vijandigheid van de Nederlandse samenleving te doen, moeten we iets doen tegen mensen die illegale protestacties willen uitvoeren tegen discriminatie.

Discriminatie is okeej.
Protesteren tegen discriminatie is niet okeej.

De Autochtoon
22-07-04, 10:46
Geplaatst door taouanza

Jarenlang van angst en haatzaaierij : Ze komen eraan, de Moren komen. Sluit deuren en ramen barricadeer je fort. Het groene monster komt eraan. Wees bang wees banger en nog banger.
En dan komt er zo'n kulonderzoek die we morgen allemaal weer vergeten zijn want waar zouden we in Godsnaam zijn zonder onze paranoia?


Over paranoia gesproken...

Achter elke boom een moslimhater...

Joepie
22-07-04, 11:05
Geplaatst door vlegeltje
Taouanza heeft helemaal gelijk.

Vooral deze opmerking van het SCP doet de deur dicht:



ipv om iets aan die discriminatie en vijandigheid van de Nederlandse samenleving te doen, moeten we iets doen tegen mensen die illegale protestacties willen uitvoeren tegen discriminatie.

Discriminatie is okeej.
Protesteren tegen discriminatie is niet okeej.

In Nederland is discriminatie verboden, dus ALS dan hebben ze een zaak. Doe er wat mee zou ik zeggen ipv. te klagen. Het heft ligt nu in jouw handen.

MAW: Er moet zeker wat gedaan worden tegen de haat en ook tegen discriminatie. niet een partij kiezen want die is er in deze context niet.

Ghiezzoe
22-07-04, 11:13
""Met name jongeren, hoger opgeleiden en moslims die goed geïntegreerd zijn, hechten minder belang aan de islam in het dagelijks leven. Dat wil overigens niet zeggen dat de gelovigen zich niet meer met hun religie identificeren. Ze doen dat alleen anders. Vooral moslims van de tweede generatie zien hun godsdienst als een privé-zaak. Dat geldt voor Marokkanen trouwens sterker dan voor Turken.""


Met name jongeren, hoger opgeleiden en moslims die goed geïntegreerd zijn, DIT GELDT VOOR MIJ

hechten minder belang aan de islam in het dagelijks leven, DIT GELDT NIET VOORMIJ.

Zou bovenstaande Quote/uitspraak op cijvers gebaseerd zijn???

Mill
22-07-04, 11:17
Geplaatst door Ghiezzoe
cijvers


hoger opgeleiden, DIT GELDT VOOR MIJ

Lijkt me stug.

De Autochtoon
22-07-04, 11:17
Geplaatst door Ghiezzoe

Zou bovenstaande Quote/uitspraak op cijvers gebaseerd zijn???

Ik ken het SCP als een degelijk instituut. Dus ik denk niet dat dit hele verhaal op los zand is gebaseerd.

Ghiezzoe
22-07-04, 11:23
Leg uit waar je deze uitspraak op baseert dan geef ik je een kijkje in mijn :
Met name jongeren, hoger opgeleiden en moslims die goed geïntegreerd zijn



Geplaatst door Mill
Lijkt me stug.

BiL@L
22-07-04, 11:29
Geplaatst door Ghiezzoe
""Met name jongeren, hoger opgeleiden en moslims die goed geïntegreerd zijn, hechten minder belang aan de islam in het dagelijks leven. Dat wil overigens niet zeggen dat de gelovigen zich niet meer met hun religie identificeren. Ze doen dat alleen anders. Vooral moslims van de tweede generatie zien hun godsdienst als een privé-zaak. Dat geldt voor Marokkanen trouwens sterker dan voor Turken.""


Met name jongeren, hoger opgeleiden en moslims die goed geïntegreerd zijn, DIT GELDT VOOR MIJ

hechten minder belang aan de islam in het dagelijks leven, DIT GELDT NIET VOORMIJ.

Zou bovenstaande Quote/uitspraak op cijvers gebaseerd zijn???

Wat doe je dan voor opleiding?

Al3arbi
22-07-04, 11:54
Verrek, `kga juist steeds meer richting de Moskee.

BiL@L
22-07-04, 11:58
Geplaatst door Al3arbi
Verrek, `kga juist steeds meer richting de Moskee.

Tjah, je gaat dan ook niet voor niets naar het HBO.
:duim:

Ghiezzoe
22-07-04, 11:59
Ik heb mijn opleiding al voltooid, ben afgestudeerd als apotheker.
Mag ik okk naar jouw opleiding vragen?

P.S. je Manhaj moet ik nog lezen, ga echte over een uur weg en kom pas over 2 weken weer terug. Maar laat je nog wel weten isjaAllah wat ik ervan vindt.

Salaam


Geplaatst door BiL@L
Wat doe je dan voor opleiding?

Goodnight
22-07-04, 12:01
Geplaatst door De Autochtoon
Vooral moslims van de tweede generatie zien hun godsdienst als een privé-zaak. Dat geldt voor Marokkanen trouwens sterker dan voor Turken.{/quote]


Een minderheid (31 procent van de Turken en 35 procent van de Marokkanen) vindt dat religie ook in de publieke sfeer een rol moet spelen.
Bron: www.nu.nl

:hihi:

BiL@L
22-07-04, 12:06
Geplaatst door Ghiezzoe
Ik heb mijn opleiding al voltooid, ben afgestudeerd als apotheker.
Mag ik okk naar jouw opleiding vragen?

P.S. je Manhaj moet ik nog lezen, ga echte over een uur weg en kom pas over 2 weken weer terug. Maar laat je nog wel weten isjaAllah wat ik ervan vindt.

Salaam

Ik ben derde jaars Hogere Informatica, met afstudeer richting Telematica.

Waarschijnlijk ga je op vakantie. Nou fijne vakantie dan maar alvast en een goede reis!

Ma'a sallama...

Al3arbi
22-07-04, 12:13
Geplaatst door BiL@L
Tjah, je gaat dan ook niet voor niets naar het HBO.
:duim:


:hihi: Op `t HBO gaan we enkel stoeltjes warm houden en Stu-Fi Incasseren. En natuurlijk het minimale scoren, anders moeten we gaan dokken. Weetje wat apart is, en waar ik nog steeds niet aan kan wennen. Fadjr in Moskee. Nog steeds `n heel apart iets.

BiL@L
22-07-04, 12:19
Geplaatst door Al3arbi
:hihi: Op `t HBO gaan we enkel stoeltjes warm houden en Stu-Fi Incasseren. En natuurlijk het minimale scoren, anders moeten we gaan dokken. Weetje wat apart is, en waar ik nog steeds niet aan kan wennen. Fadjr in Moskee. Nog steeds `n heel apart iets.

Omdat het zo leeg is in vergelijking met het middag gebed op de vrijdag?
:cola:

Goodnight
22-07-04, 12:19
Ik vraag me echt af op wat voor vragen dit onderzoek gebaseerd is.
Naar mijn idee identificeren juist steeds meer jongeren zich met de Islam.Ik zie in ieder geval in mijn buurtje in Nieuw-West steeds meer jongetjes met baardjes en meisjes met grote hoofdoekjes.
En op vrijdag moeten ze zowat buiten bidden zo vol is de moskee....
dat ze het gescheiden houden verbaast me niets.....dat is toch wat men wil en roept.
De islam is niet bepaald populair op dit moment ( als het al ooit wel populair was)

Al3arbi
22-07-04, 12:46
Geplaatst door BiL@L
Omdat het zo leeg is in vergelijking met het middag gebed op de vrijdag?
:cola:

Ik ben er nooit op vrijdagmiddag, moet werken. :verward: Het is gewoon apart. Door lege straten fietsen, en daarna weer terug. En maar 1 saf. Is gewoon fsjkel.

BiL@L
22-07-04, 12:48
Geplaatst door Al3arbi
Ik ben er nooit op vrijdagmiddag, moet werken. :verward: Het is gewoon apart. Door lege straten fietsen, en daarna weer terug. En maar 1 saf. Is gewoon fsjkel.

:) Maar het voelt wel lekker... :rolleyes:

Couscousje
22-07-04, 12:49
Geplaatst door Mill
Lijkt me stug.

:haha:

Cc

Couscousje
22-07-04, 12:50
Geplaatst door taouanza
OMG.

Wat is dit voor bull!
Volgende week staat er weer in de krant :radicalisering neemt toe.
Echt schijtziek wordt je van die kranten die elke dag iets nieuws verzinnen om kranten mee te vullen.

En onder welke rijtje staat dit nieuwsbericht? Goed nieuws of slecht nieuws?:moe:

En gaan er nu mensen zich op hun schouders kloppen?
Zovan de islambashing heeft geholpen?
Als je ze maar 'de waarheid' verteld over de islam dan stappen ze op een gegeven moment af?
Of hoe hoger opgeleid hoe minder man vatbaar is voor de klauwen van de islam?
Nog even volhouden met de hetze en dan helpen we de rest ook over de brug.

Jarenlang van angst en haatzaaierij : Ze komen eraan, de Moren komen. Sluit deuren en ramen barricadeer je fort. Het groene monster komt eraan. Wees bang wees banger en nog banger.
En dan komt er zo'n kulonderzoek die we morgen allemaal weer vergeten zijn want waar zouden we in Godsnaam zijn zonder onze paranoia?

En waarom zou ik mijn best doen om sympathie te winnen van zo'n paranoide opgejaagd kuddeschapen?????

Wat taouanza zegt in het kwadraat. Helemaal mee eens.

Cc

BiL@L
22-07-04, 12:51
Geplaatst door Couscousje
:haha:

Cc

Grrrrrrrrr, kon je niet je eigen topic openen.
:zweep:

Al3arbi
22-07-04, 12:54
Geplaatst door BiL@L
:) Maar het voelt wel lekker... :rolleyes:

Fhal sji Jwanna.

Couscousje
22-07-04, 12:56
Geplaatst door BiL@L
Grrrrrrrrr, kon je niet je eigen topic openen.
:zweep:

Heb ik al gedaan! :haha:

Cc

assassijn
22-07-04, 13:44
Geplaatst door De Autochtoon
Uitgegeven: 22 juli 2004 10:26

DEN HAAG - De betrokkenheid van moslims met hun geloof neemt af. In korte tijd is het moskeebezoek onder zowel Turkse als Marokkaanse moslims flink teruggelopen. Ging in 1998 nog 44 procent van de Turken en 38 procent van de Marokkanen naar de moskee, in 2002 was dat 35 en 23 procent.

Dat blijkt uit het onderzoeksrapport Moslim in Nederland dat het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) donderdag heeft aangeboden aan minister Verdonk (Vreemdelingenzaken). De Tweede Kamer had om het onderzoek gevraagd op voorstel van het GroenLinks-Kamerlid Azough.

Met name jongeren, hoger opgeleiden en moslims die goed geïntegreerd zijn, hechten minder belang aan de islam in het dagelijks leven. Dat wil overigens niet zeggen dat de gelovigen zich niet meer met hun religie identificeren. Ze doen dat alleen anders. Vooral moslims van de tweede generatie zien hun godsdienst als een privé-zaak. Dat geldt voor Marokkanen trouwens sterker dan voor Turken.

Godsdienst niet samen met politiek

Een minderheid (31 procent van de Turken en 35 procent van de Marokkanen) vindt dat religie ook in de publieke sfeer een rol moet spelen. Daarvan wil een overgrote meerderheid de godsdienst wel weghouden van de politiek. Slechts een zeer klein deel van de Turkse en Marokkaanse jongeren is 'exclusionistisch' te noemen, wat wil zeggen dat zij religie en politiek met elkaar vermengen en het daarbij niet zo nauw nemen met de democratische rechten en vrijheden.

Het SCP verwacht dat de secularisering zich voortzet. Toch moet volgens het planbureau rekening worden gehouden met een kleine minderheid van Turken en Marokkanen die de Nederlandse samenleving als vijandig en discriminerend ervaren. Die zouden als gevolg van oplopende etnische spanningen, hun toevlucht kunnen zoeken tot illegale vormen van protest en actie.

Bron: www.nu.nl

Nu krijg ik dagelijks danwel jaarlijks dit soort "onderzoekjes" naar mijn hoofd geslingerd,ik vraag me telkenmale een ding af.......wie ondervragen ze voor dit soort pseudo-wetenschappelijke "onderzoekjes.

Nooit maar dan ook nooit ben ik benaderd voor een dergelijk "onderzoek"....en het meest frapante is dat ook niemand uit mijn omgeving voor zoiets dergelijks is benaderd.En dan moet ik zeggen dat mijn omgeving best "gemixed" is,namelijk van laag-opgeleid tot universitair geschoold.

Maar het zal wel weer aan mij liggen :alien:

The_Jackal_999
22-07-04, 14:09
We zitten niet voor niets in de Media-revolutie.
Die van de industrie is geweest, die van de IT ook en nu die van de media.
Media is macht, vraag maar aan Berlusconi.

Mijn reactie op het onderwerp:

Dit is een tacktiek van de overheid om de mensen in verwarring te brengen. Zoals een cameleon van kleur verandert, zo verandert ook de opinie van enkele politieke figuren ivm alles wat Islam gerelateerd is.

Ik zou eerder zeggen dat de jongeren meer en meer naar de Moskee gaan (de geleerden en minder geleerden en ga zo maar voort)

Niet dat ik mijn vriendenkring als representatief neem, maar deze bestaat voornamelijk uit geleerden (de media vertaald dit als geïntegreerden) en ik zie een duidelijk patroon in hun verhouding tot de dagelijkse belijdenis van de Islam.

Het is juist omdat ze geleerd zijn (verschillende talen, meer wetenschappelijkje inzichten, ruimere denkvermogen, ...) dat ze zich meer en meer gaan bezig houden met de Islam.
Hoe meer zelfonderzoek, hoe meer kennis.
Hoe meer kennis des te groter de drang deze 'optimaal' te gebruiken.

Ik kan hierover een boek schrijven (zoals ik al tothiertoe vele boeken zou geschreven hebben) maar laat het duidelijk zijn dat de media tegenover de moslims zelden eerlijk is geweest.

(grootste voorbeeld: net na de aanslagen van 11/9 hadden ze beelden laten zien van dansende palestijnen, later bleken deze beelden te dateren van 2 jaar voordien).

The_Jackal_999
22-07-04, 14:36
Geplaatst door Roderik
:melig:

Ik ben een bescheiden iemand en ik ben niet ijdel (dit is Haram, verboden dus).

De Autochtoon
22-07-04, 15:10
SCP-onderzoek: moskeebezoek neemt af

Band moslims met islam wordt minder

Door een onzer redacteuren

DEN HAAG, 22 JULI. De betrokkenheid van Nederlandse moslims bij de islam neemt af. Het moskeebezoek daalt. Een kleine groep van enkele procenten steunt meer extreme islamitische bewegingen.

Bij de rest van de naar schatting 900.000 moslims in Nederland nemen godsdienstige activiteiten als moskeebezoek en vasten af en wordt de beleving van de islam steeds meer een persoonlijke keuze.

Dit leidt evenwel niet tot een geringere identificatie met de islam. Ook de tweede generatie Turkse en Marokkaanse Nederlanders definieert zich onverminderd sterk als moslim.

Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van Moslim in Nederland, een onderzoek naar de religieuze betrokkenheid van Turken en Marokkanen van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). Het onderzoek, dat op verzoek van de Tweede Kamer werd gedaan, werd vanmiddag aangeboden aan minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie, VVD).

Tussen 1998 en 2002 is het moskeebezoek onder Turken van 44 maar 35 procent teruggelopen. Van de Marokkanen geeft 23 procent nog de voorkeur aan een islamitische school voor hun kinderen; dat was 38 procent in 1998.

Wel waarschuwt het SCP voor ,,etnisch-religieuze frontvorming'' bij een minderheid van met name jonge moslims die de Nederlandse samenleving als ,,vijandig en discriminerend ervaren''. Volgens de onderzoekers geldt dat meer voor Marokkanen dan voor Turken, de twee grootste groepen moslims in Nederland. ,,Een verdere verharding van de verhoudingen tussen allochtonen en autochtonen'', aldus het onderzoeksrapport, ,,zou kunnen leiden tot meer assertieve of minder vriendelijke vormen van islambeleving.''

Een schatting van het gevaar van de radicale, fundamentalistische islam valt volgens onderzoekscoördinator Carlo van Praag van het SCP op basis van de bestaande onderzoeksgegevens niet te maken.

Het SCP heeft geen nieuw onderzoek gedaan, maar moest noodgedwongen terugvallen op grootschalige enquêtes van deels het SCP zelf uit 1998 en 2002 naar de algemene levensomstandigheden van Turken en Marokkanen en onderzoek van Ercomer, het European Centre on Migration and Ethnic Relations van de universiteit Utrecht, uit 1999 onder Turkse, Marokkaanse en autochtone Rotterdammers.

Van Praag: ,,Veel moslims lijken, misschien wel vanwege de vijandige houding in Nederland tegenover de islam, niet meer bereid om aan enquêtes deel te nemen.'' Ook in 2002 hadden enquêteurs van het SCP volgens hem grote moeite om in gesprek te komen met allochtonen. ,,Nieuw, duur onderzoek zou weggegooid geld zijn geweest'', aldus Van Praag.

Wel vindt het SCP dat zo gauw deze tendens zich keert, uitgezocht moet worden of de huidige dominante trend van 'ontkerkelijking' zich daadwerkelijk voortzet. ,,Als moslims ouder worden en een gezin stichten'', aldus de onderzoekscoördinator van het SCP, ,,richten ze zich, naar het zich laat aanzien, sterker op de islam.''


22 juli 2004

De Autochtoon
22-07-04, 15:12
Geplaatst door De Autochtoon

Van Praag: ,,Veel moslims lijken, misschien wel vanwege de vijandige houding in Nederland tegenover de islam, niet meer bereid om aan enquêtes deel te nemen.'' Ook in 2002 hadden enquêteurs van het SCP volgens hem grote moeite om in gesprek te komen met allochtonen. ,,Nieuw, duur onderzoek zou weggegooid geld zijn geweest'', aldus Van Praag.


Das niet zo slim. Enquetes zijn bij uitstek geschikt om vooroordelen te bestrijden. Nu is het net alsof ze iets te verbergen hebben.

Daniël Z
22-07-04, 15:20
Geplaatst door De Autochtoon
Over paranoia gesproken...

Achter elke boom een moslimhater...

Jij hebt als autochtoon geen flauw idee hoe een Nederlandse moslim bekeken wordt...

ZbaqZbaq
22-07-04, 15:21
geintegreede en opgeleide turken en marokkanen gaan niet naar de moskee.

dus ben je cool en wil je erbij horen dan moet je vooral niet naar de moskee gaan.

of willen ze hiermee zeggen...als je naar de moskee gaat dan ben je hoogst waarschijnlijk niet geintegreerd...laag opgeleid....en potentieel gevaarlijk.


ik zie het bericht meer als een propaganda aanval op jonge moslims die nogal vatbaar zijn voor imago en beeldvormingsoffensieven.

De Autochtoon
22-07-04, 15:25
Geplaatst door Daniël Z
Jij hebt als autochtoon geen flauw idee hoe een Nederlandse moslim bekeken wordt...

Volgens mij heb ik daar een beter beeld van dan de gemiddelde moslim. Omdat ik inderdaad autochtoon ben, en veel autochtone vrienden heb. Dus ik weet hoe er in "onze" kringen gedacht wordt.

sjo
22-07-04, 15:31
Geplaatst door Daniël Z
Jij hebt als autochtoon geen flauw idee hoe een Nederlandse moslim bekeken wordt...

Heb jij als Nederlandse Jood wel een idee hoe een Nederlandse Moslim bekeken wordt ?

groet
sjo

vlegeltje
22-07-04, 15:31
Geplaatst door De Autochtoon
Das niet zo slim. Enquetes zijn bij uitstek geschikt om vooroordelen te bestrijden. Nu is het net alsof ze iets te verbergen hebben.

Je bedoelt: Enquetes zijn bij uitstek geschikt om vooroordelen te bevestigen.

Joepie
22-07-04, 15:33
Geplaatst door vlegeltje
Je bedoelt: Enquetes zijn bij uitstek geschikt om vooroordelen te bevestigen.

hoe dan ook of je nu denkt om vooroordelen te bevestigen of weg te nemen, het is dmv. een enquete wel onderbouwd, dus wordt een feit.

Daniël Z
22-07-04, 16:03
Geplaatst door sjo
Heb jij als Nederlandse Jood wel een idee hoe een Nederlandse Moslim bekeken wordt ?

groet
sjo

Gek genoe: ja.

Ik weet hoe het is om vanwege wat je op je hoofd draagt uitgescholden te worden.
En ik *weet* dat moslima's worden uitgescholden en soms zelfs aan hoofddoeken wordt getrokken.

Nou zijn het vaak juist jonge allochtonen die voor Joden voor problemen zorgen, maar ik zie een verschil tussen allochtonen.

Ik kan een onderscheid maken tussen de mensen op dit forum en de 'kutmarokkaantjes' die in Amsterdam mensen lastig vallen. De mensen hier op het forum zijn volgens mij toch niet echt drop-outs van het VMBO die op straat rondhangen en door iedereen zijn opgegeven.

Dat is ook mijn grootste bezwaar tegen racistische partijen... Ik zou er geen enkel bezwaar tegen hebben om die 'kutmarokkaantjes' uit de grote steden op het vliegtuig te zetten of hier op te sluiten. Maar die rechtse partijen willen *alle* Marokkanen op het vliegtuig zetten. En HO, daar gaat het fout!

Daniël Z
22-07-04, 16:06
Geplaatst door vlegeltje
Je bedoelt: Enquetes zijn bij uitstek geschikt om vooroordelen te bevestigen.

Inderdaad...
Want je kan zelf kiezen waar je die enquete houdt.

Een enquete in Brunssum over 'wat vindt u van moslims' zal een andere uitslag geven dan een enquete in De Baarsjes...
En 'representatief' en 'op verschillende plaatsen in het land gehouden', daar geloof ik geen zak van.

Chatoloog
22-07-04, 16:11
Geplaatst door assassijn
Nu krijg ik dagelijks danwel jaarlijks dit soort "onderzoekjes" naar mijn hoofd geslingerd,ik vraag me telkenmale een ding af.......wie ondervragen ze voor dit soort pseudo-wetenschappelijke "onderzoekjes.

Nooit maar dan ook nooit ben ik benaderd voor een dergelijk "onderzoek"....en het meest frapante is dat ook niemand uit mijn omgeving voor zoiets dergelijks is benaderd.En dan moet ik zeggen dat mijn omgeving best "gemixed" is,namelijk van laag-opgeleid tot universitair geschoold.

Maar het zal wel weer aan mij liggen :alien:


Sterker nog
Ik zit in een koepel-organisatie van moskeëen in Brabant en geen enkele moskee is gevraagd om mee te doen aan dergelijke onderzoek.

Dit is een puur gelogen/verzonnen onderzoek om Rita Verdonk te steunen in haar anti-Islam beleid

vlegeltje
22-07-04, 16:15
Geplaatst door Joepie
hoe dan ook of je nu denkt om vooroordelen te bevestigen of weg te nemen, het is dmv. een enquete wel onderbouwd, dus wordt een feit.

Verkiezingen maar afschaffen dan?

Peiling is voldoende toch?

Joepie
22-07-04, 16:16
Geplaatst door Daniël Z
Inderdaad...
Want je kan zelf kiezen waar je die enquete houdt.

Een enquete in Brunssum over 'wat vindt u van moslims' zal een andere uitslag geven dan een enquete in De Baarsjes...
En 'representatief' en 'op verschillende plaatsen in het land gehouden', daar geloof ik geen zak van.



Nee zo werkt het niet.... een onderzoek moet gevalideerd worden en valkuilen dienen van te voren weggenomen worden wil de uitkomst legitiem verklaard worden, je kunt het onderzoek niet beinvloeden door ergens steekproeven te nemen. Indien het voor heel nederland geldt zul je dit moeten onderbouwen dat je dat ook gedaan hebt.
Niet alles is een complot.


Doordat je zelf kunt kiezen waar je hem houdt (kan al niet, maar dat terzijde) wilt dat nog niet zeggen dat het onderzoek is gedaan om te bevestigen.... de bevestiging zou dan toch zijn meer moslims voelen zich betrokken met het geloof? dat evt. weer koppellen met radicalisering....

Joepie
22-07-04, 16:17
Geplaatst door Chatoloog
Sterker nog
Ik zit in een koepel-organisatie van moskeëen in Brabant en geen enkele moskee is gevraagd om mee te doen aan dergelijke onderzoek.

Dit is een puur gelogen/verzonnen onderzoek om Rita Verdonk te steunen in haar anti-Islam beleid

zijn genoeg andere moskeeen om een represantatief beeld te vormen middels een steekproef? Daar al eens aan gedacht?

vlegeltje
22-07-04, 16:18
Geplaatst door Chatoloog
Sterker nog
Ik zit in een koepel-organisatie van moskeëen in Brabant en geen enkele moskee is gevraagd om mee te doen aan dergelijke onderzoek.

Dit is een puur gelogen/verzonnen onderzoek om Rita Verdonk te steunen in haar anti-Islam beleid

Er is inderdaad geen nieuw onderzoek gehouden Chato, dat staat hierboven ook al:


Het SCP heeft geen nieuw onderzoek gedaan, maar moest noodgedwongen terugvallen op grootschalige enquêtes van deels het SCP zelf uit 1998 en 2002 naar de algemene levensomstandigheden van Turken en Marokkanen en onderzoek van Ercomer, het European Centre on Migration and Ethnic Relations van de universiteit Utrecht, uit 1999 onder Turkse, Marokkaanse en autochtone Rotterdammers.

Van Praag: ,,Veel moslims lijken, misschien wel vanwege de vijandige houding in Nederland tegenover de islam, niet meer bereid om aan enquêtes deel te nemen.'' Ook in 2002 hadden enquêteurs van het SCP volgens hem grote moeite om in gesprek te komen met allochtonen. ,,Nieuw, duur onderzoek zou weggegooid geld zijn geweest'', aldus Van Praag.

Joepie
22-07-04, 16:18
Geplaatst door vlegeltje
Verkiezingen maar afschaffen dan?

Peiling is voldoende toch?

Nee dat is wat anders.... hoe dan ook een peiling geeft wel een naukeurige indicatie van de uitslag.....

Joepie
22-07-04, 16:21
Het SCP heeft geen nieuw onderzoek gedaan, maar moest noodgedwongen terugvallen op grootschalige enquêtes van deels het SCP zelf uit 1998 en 2002 naar de algemene levensomstandigheden van Turken en Marokkanen en onderzoek van Ercomer, het European Centre on Migration and Ethnic Relations van de universiteit Utrecht, uit 1999 onder Turkse, Marokkaanse en autochtone Rotterdammers.

Van Praag: ,,Veel moslims lijken, misschien wel vanwege de vijandige houding in Nederland tegenover de islam, niet meer bereid om aan enquêtes deel te nemen.'' Ook in 2002 hadden enquêteurs van het SCP volgens hem grote moeite om in gesprek te komen met allochtonen. ,,Nieuw, duur onderzoek zou weggegooid geld zijn geweest'', aldus Van Praag.


Ow dit verandert de zaak :) hehe

vlegeltje
22-07-04, 16:24
Geplaatst door Joepie

Niet alles is een complot.


idd, meestal is het pure domheid, onwetendheid of onwil.
Nee dat is wat anders.... hoe dan ook een peiling geeft wel een naukeurige indicatie van de uitslag.....

Was misschien een ongelukige vergelijking.
Een peiling voor de verkiezingen is heel simpel: Wat gaat u stemmen a,b of c.

De vraag: 'hoe beleeft u uw geloof' is wat moeilijker te kwantificeren.

Daniël Z
22-07-04, 16:27
Het SCP heeft geen nieuw onderzoek gedaan, maar moest noodgedwongen terugvallen op grootschalige enquêtes van deels het SCP zelf uit 1998 en 2002 naar de algemene levensomstandigheden van Turken en Marokkanen en onderzoek van Ercomer, het European Centre on Migration and Ethnic Relations van de universiteit Utrecht, uit 1999 onder Turkse, Marokkaanse en autochtone Rotterdammers.

Van Praag: ,,Veel moslims lijken, misschien wel vanwege de vijandige houding in Nederland tegenover de islam, niet meer bereid om aan enquêtes deel te nemen.'' Ook in 2002 hadden enquêteurs van het SCP volgens hem grote moeite om in gesprek te komen met allochtonen. ,,Nieuw, duur onderzoek zou weggegooid geld zijn geweest'', aldus Van Praag.

Ze hebben het dus niet eens GEVRAAGD. :moe:

Als ze geen zin hebben om er werk van te maken moeten ze ook niet met onzinnige persberichten komen die nergens op slaan. Dan moet het SCP z'n bek houden.

Daniël Z
22-07-04, 16:30
Geplaatst door Joepie
Nee zo werkt het niet.... een onderzoek moet gevalideerd worden en valkuilen dienen van te voren weggenomen worden wil de uitkomst legitiem verklaard worden, je kunt het onderzoek niet beinvloeden door ergens steekproeven te nemen. Indien het voor heel nederland geldt zul je dit moeten onderbouwen dat je dat ook gedaan hebt.
Niet alles is een complot.


Doordat je zelf kunt kiezen waar je hem houdt (kan al niet, maar dat terzijde) wilt dat nog niet zeggen dat het onderzoek is gedaan om te bevestigen.... de bevestiging zou dan toch zijn meer moslims voelen zich betrokken met het geloof? dat evt. weer koppellen met radicalisering....

Whahaha, nu hebben we dus volgens jou (in mij) een zionistische Jood die probeert aan te tonen dat er in Nederland een anti-islamitische hetze is? :D Dat is toch wel de lacher van het jaar geloof ik. :D

Er is een anti-islamitische hetze in Nederland. Whether you like it or not.
I definitely don't.

Joepie
22-07-04, 16:39
Geplaatst door Daniël Z
Whahaha, nu hebben we dus volgens jou (in mij) een zionistische Jood die probeert aan te tonen dat er in Nederland een anti-islamitische hetze is? :D Dat is toch wel de lacher van het jaar geloof ik. :D

Er is een anti-islamitische hetze in Nederland. Whether you like it or not.
I definitely don't.

nee eerder het tegendeel gezien de uitkomsten van het onderzoek,maar daar wil ik me niet eens op richten.
Een gevalideerde enquete kan niet zomaar alle kanten uitgeduwd worden om de boel te beinvoeden en als dan werd ie wel een hele andere kant uitgeduwd.

waarom zie ik dit niet als negatief nieuws voor de moslim?

Omdat de nederlander een " moslim met strenge band met het geloof " vlugger als afzetting ziet tegen de nederlandse samenleving... dus moslims die zich minder met hun godsdient betrokken voelen zal voor de niet moslims positief ervaren worden.

Daniël Z
22-07-04, 16:43
Geplaatst door Joepie
nee eerder het tegendeel gezien de uitkomsten van het onderzoek,maar daar wil ik me niet eens op richten.
Een gevalideerde enquete kan niet zomaar alle kanten uitgeduwd worden om de boel te beinvoeden en als dan werd ie wel een hele andere kant uitgeduwd.

waarom zie ik dit niet als negatief nieuws voor de moslim?

Omdat de nederlander een heftige band met het geloof als afzetting ziet tegen de nederlandse samenleving... dus moslims die zich minder met hun godsdient betrokken voelen zal voor de niet moslims positief ervaren worden.

Ja, geweldig he. Het Nederlandse tolerante volk...

Ongeveer even tolerant tegenover moslims als Duitsland in 1938 tegenover Joden. *Het volk dan he, niet de staat.*

(In 1938 had Duitsland al concentratiekampen en waren alle Joden uit Duitsland verwijderd.)

Joepie
22-07-04, 16:45
Geplaatst door Daniël Z
Ja, geweldig he. Het Nederlandse tolerante volk...

Ongeveer even tolerant tegenover moslims als Duitsland in 1938 tegenover Joden. *Het volk dan he, niet de staat.*

Ja helaas het gaat niet goed wat tollerantie betreft, maar dat is nu in de rest van de wereld ook gaande zeker tegen moslims.
Hoe zal dat nu komen? Ja idd. wij zijn niet tollerant genoeg!

Joepie
22-07-04, 16:51
Geplaatst door vlegeltje


Was misschien een ongelukige vergelijking.
Een peiling voor de verkiezingen is heel simpel: Wat gaat u stemmen a,b of c.

De vraag: 'hoe beleeft u uw geloof' is wat moeilijker te kwantificeren.

de eerste vraag is idd. een gesloten de tweede een open. Dus maak die eerst eens gesloten. Maar gevoelskwesties zijn idd. moeilijker expliciet te maken.

Afrux
22-07-04, 17:27
Geplaatst door taouanza
OMG.

Wat is dit voor bull!
Volgende week staat er weer in de krant :radicalisering neemt toe.
Echt schijtziek wordt je van die kranten die elke dag iets nieuws verzinnen om kranten mee te vullen.

En onder welke rijtje staat dit nieuwsbericht? Goed nieuws of slecht nieuws?:moe:

En gaan er nu mensen zich op hun schouders kloppen?
Zovan de islambashing heeft geholpen?
Als je ze maar 'de waarheid' verteld over de islam dan stappen ze op een gegeven moment af?
Of hoe hoger opgeleid hoe minder man vatbaar is voor de klauwen van de islam?
Nog even volhouden met de hetze en dan helpen we de rest ook over de brug.

Jarenlang van angst en haatzaaierij : Ze komen eraan, de Moren komen. Sluit deuren en ramen barricadeer je fort. Het groene monster komt eraan. Wees bang wees banger en nog banger.
En dan komt er zo'n kulonderzoek die we morgen allemaal weer vergeten zijn want waar zouden we in Godsnaam zijn zonder onze paranoia?

En waarom zou ik mijn best doen om sympathie te winnen van zo'n paranoide opgejaagd kuddeschapen?????

Jij bent degenen die het meest bulfhit hier neerzet.

Dit is gewoon het resultaat van een onderzoek dat door een moslim is aangevraagd.

Het is trouwens mogelijk dat beide toenemen., al heeft het niets met dit onderwerp te maken.

Stel je voor dat die 150 gekken, die nu continue geschaduwt worden, volgende jaar 300 worden. Dan is het een stijging van 100%.

Voor hetzelfde geld stijgt het aantal moslims die niet dag en nacht bezig zijn met het luisteren naar onzinnige, geweldadige, racistische redes van extreme imams. In het geval van de Marokkanen is het natuurlijk een geimporteerde ideologie uit het Midden Oosten. De islam houdt voor mij in velen iets anders in. Om te beginnen het woord zelf, dat vrede betekent (afgeleid van vrede). Zij zijn moslim en voelen ze het zelf ook zo. Zij besteden in tegenstelling tot jouw soort, geen aandacht aan onnuttige zaken die werkelijk niet uitmaken. Zaken zoals het verbod op rijbewijs voor vrouwen (saudi arabia). Maakt een rondje auto rijden dan een slechte mens van je?

Wakker worden, het lijkt net of je schuldgevoel aan het goed praten bent door hier onzin te vertellen. Net mensne die met een biertje in de extremisten verdedigen. Dit heb ik meegemaakt, je gelooft het niet maar het zijn academici. Ik kon mijn ogen niet geloven. Zij zelf worden door dezelfde extremisten beschouwd als kafirs en kafirs verdienen de dood.

Orakel
22-07-04, 17:32
Geplaatst door Joepie

waarom zie ik dit niet als negatief nieuws voor de moslim?


Hoeft ook niet per sé negatief te zijn, maar het gevaar ligt er wel in besloten. B.v. (zoals Taouanza al terecht opmerkte) dat de huidige rechtse kliek het als bevestiging kan zien van de effectiviteit van hun gevoerde beleid en daar dan ook vrolijk mee verder gaan, of zelfs een tandje bijschakelen.

Het onderzoek handelt anderzijds echter over 1998 en 2002 en gezien het huidige multiculturele (Islam)debat, de soms ronuit racistische beleidsvoorstellen en -voornemens van de politiek en het gebrek aan nuance over de hele breedte, is dit onderzoek nietszeggend.
Anderhalf jaar bashen kan gekke dingen doen met mensen en ik durf er m'n houten poot onder te verwedden dat de uitkomsten van een recent onderzoek een ander beeld zouden laten zien.

Blijft de vraag waarom een gerenomeerd instituut als het SCP komt met:


Het SCP heeft geen nieuw onderzoek gedaan, ,,Nieuw, duur onderzoek zou weggegooid geld zijn geweest'', aldus Van Praag.

Ook zij weten dat je daar nu niks mee kunt. Nu schijnt mw. Azough van Groen Links om het onderzoek gevraagd te hebben en haar beweegredenen zijn mij niet bekend.
Neemt niet weg dat het SCP, gezien haar prominente rol m.b.t. beleidsontwikkeling en -bepaling, zich hier erg amateuristisch opstelt en dat is negatief, getuige het volgende citaat:


Een schatting van het gevaar van de radicale, fundamentalistische islam valt volgens onderzoekscoördinator Carlo van Praag van het SCP op basis van de bestaande onderzoeksgegevens niet te maken.

Als (een vorm van) secularisatie onder Moslims als wenselijk en positief gezien wordt, waarom dan hier een negatieve correlatie proberen te leggen? Waarom deze opmerking van Carlo van Praag? Was het onderzoek bedoeld om secularisatie-ontwikkelingen aan te duiden of om het gevaar van radicalisering te kunnen taxeren?

Couscousje
22-07-04, 18:31
Geplaatst door Daniël Z
Gek genoe: ja.

Ik weet hoe het is om vanwege wat je op je hoofd draagt uitgescholden te worden.
En ik *weet* dat moslima's worden uitgescholden en soms zelfs aan hoofddoeken wordt getrokken.

Nou zijn het vaak juist jonge allochtonen die voor Joden voor problemen zorgen, maar ik zie een verschil tussen allochtonen.

Ik kan een onderscheid maken tussen de mensen op dit forum en de 'kutmarokkaantjes' die in Amsterdam mensen lastig vallen. De mensen hier op het forum zijn volgens mij toch niet echt drop-outs van het VMBO die op straat rondhangen en door iedereen zijn opgegeven.

Dat is ook mijn grootste bezwaar tegen racistische partijen... Ik zou er geen enkel bezwaar tegen hebben om die 'kutmarokkaantjes' uit de grote steden op het vliegtuig te zetten of hier op te sluiten. Maar die rechtse partijen willen *alle* Marokkanen op het vliegtuig zetten. En HO, daar gaat het fout!

Ik geloof niet dat wij moslima's in Nederland aan ons hoofddoekje getrokken worden.

Dat lijken me eerder Israëlitische praktijken.

Cc

taouanza
22-07-04, 18:45
Er is dus niet eens onderzoek gedaan
Wat moet ik hier op zeggen?



Omdat de nederlander een " moslim met strenge band met het geloof " vlugger als afzetting ziet tegen de nederlandse samenleving... dus moslims die zich minder met hun godsdient betrokken voelen zal voor de niet moslims positief ervaren worden.

Toen ik hetzelfde zei vroeg Joepie om argumenten hiervoor en nu breng hij het zelf als argument.
Het moet niet gekker worden hier.
Echt domheid kent geen grenzen.

mark61
22-07-04, 19:19
Even in het algemeen over de enquete: om een betrouwbaar resultaat te krijgen moet een aselecte steekproef worden gedaan. Maar een steekproef is nooit aselect als de benaderde kan weigeren mee te doen. Bereid zijn vragen te beantwoorden is dan al een selectiecriterium, al is dat ongewild, en onduidelijk hoe dat precies het resultaat beïnvloedt. Om nog maar te zwijgen over de suggestiviteit van vragen en het moment waarop ze gesteld worden.

assassijn
22-07-04, 19:42
Vraag 1:moeten alle joden de zee in worden gedreven?
Antwoord: Nee,natuurlijk niet...ik heb alleen een hekel aan zionisten en de facistische en racistische politiek van israel.

Vraag 2:Kan u zich identificeren met de Taliban?
Antwoord: Nee man,dat is een bij elkaar geraapt zooitje hersenloos gepeupel die geen kaas hebben gegeten van de Islam.

Vraag 3:Wat vind u van vrouwen-besnijden?
Anywoord: Hoe ziek kan je zijn om een vrouw op die manier te mishandelen.

Vraag 4:Wat vind u van het hoofddoekje?
Antwoord: Die keus is aan de vrouw...het is voornamelijk een persoonlijke keuze om die te dragen of niet.

Vraag 5:Mag een vrouw werken of studeren?
Antwoord: Tuurlijk,dat is alleen beter voor de ontwikkeling en emancipatie van de moslima.

Vraag 6:Bent u voor een jihad tegen het westen?
Antwoord: De grote jihad vecht je tegen jezelf,het is een innerlijke strijd.De kleine jihad vecht je alleen als je wordt aangevallen in een oorlogs-situatie.


Conclusie van de enquete : Die achterlijke allochtonen kennen de islam niet eens,ik heb immers de "vertaalde" versie doorgebladerd,en mag mij nu een expert noemen.Neen dat zijn geen echte moslims meer,maar meer een stelletje moslim-wannabee's die niets meer aan hun geloof doen.