PDA

Bekijk Volledige Versie : Tijden veranderen?



taouanza
22-07-04, 11:51
Deze hele periode in Indonesie was- net als onze ervaringen in NY- net zo goede een leerschool voor mijn ouders als voor mij. Zij konden zien dat ik gevangen zat tussen de waarden die zij mij hadden bijgebracht en het leven dat ik om heen op school zag; ook voor hen was de overgang van de islam naar het Westen moeilijk. Toen mijn zuster, die vijf jaar jonger is dan ik, een puber werd, woonden zij al jaren in het buitenland, waren milder en ontspannender geworden, en heel wat minder beschermend.
Ik begon me langzamerhand te realiseren dat het lesprogramma in Indonesie een even groot obstakel vormde als de sexuele gewoontes van mijn leeftijdsgenoten. Aarderijkskunde werd gegeven in de termen van 'ontdekkingen'-waarbij Columbus in sentimentele en heldhaftige bewoordingen beschreven werd. Toen een Hollands meisje dat naast me zat, zag waar Syrie lag op de kaart, zei ze echt geschrokken tegen me: 'Jij komt uit Azie!'
Hoewel Indonesie een moslim derde-wereldland was, werd ons de geschiedenis van de blanken geleerd- Amerikaanse en Europese oorlogen, revoluties, overwinningen.
De rest van de wereld werd of genegeerd of bekeken vanuit de westerse superioriteit. Communisme was het schrikbeeld van de school, een opvatting die gedeeld werd door de leerlingen, aangezien velen van hen kinderen waren van Amerikaanse diplomaten of van mariniers. Maar ik kwam uit Syrie, een moslimland dat nauwe betrekkingen onderhield met de Sovjetunie. Toen wij een verslag moesten schrijven over een land naar eigen keuze, schreef ik het mijne over Rusland en schilderde het, tot ergenis van mijn lerares, niet als een duivelse plek af.
Israel was de lieveling, en ons werd gezegd dat we bewondering moesten hebben voor het succes van de zionisten bij het vruchtbaar maken van de barre woestijn. Toen ik mijn vinger opstak om te zeggen dat de Palestijnen er eerst waren en van de velden die zij geplant hadden, verdreven waren, werd de lerares erg kwaad.' Jullie Arabieren moeten dat maar eens vergeten,'riep zij.'Winnende landen mogen houden wat zij hebben gewonnen!'
Elk probleem had maar een kant, en het was niet de kant waaraan ik stond.


Uit:Rana Kabbani(1958)- Brief van een islamitische vrouw

Joepie
22-07-04, 14:09
inderdaad die mevrouw had andere standpunten en dat kan ik me voorstellen.


Nu eens een andere invalshoek:
Een islamitisch land als iran. Er wordt aardrijkskunde les gegeven. De leraar vraagt waar Egypte ligt, waar nederland ligt.
Een jongen steekt zijn hand op en verteld over zijn oom die in nederland woont en dat hij graag naar Nederland wilt verhuizen aangezien hem het leven daar leuker lijkt want hij mist o.a. zijn oom. Hij zegt erbij : " mijn oom zei: voor de revolutie was alles hier veel leuker in Iran. Hij kreeg straf van de leraar" .

Alles heeft nl. 2 kanten.

Olive Yao
22-07-04, 17:45
Geplaatst door Joepie
inderdaad die mevrouw had andere standpunten en dat kan ik me voorstellen.

Nu eens een andere invalshoek:
Een islamitisch land als iran. Er wordt aardrijkskunde les gegeven. De leraar vraagt waar Egypte ligt, waar nederland ligt.
Een jongen steekt zijn hand op en verteld over zijn oom die in nederland woont en dat hij graag naar Nederland wilt verhuizen aangezien hem het leven daar leuker lijkt want hij mist o.a. zijn oom. Hij zegt erbij : " mijn oom zei: voor de revolutie was alles hier veel leuker in Iran. Hij kreeg straf van de leraar" .

Alles heeft nl. 2 kanten.
Dat is waar. Vaak wel meer dan twee.

Maar dat maakt de kant die Taouanza hier belicht niet minder belangrijk.
Dus voor je over een andere kant gaat praten, kun je misschien toch naar Rana Kabbani luisteren.

Er zitten in Europa tegenwoordig veel uitboorlingen op school.
Misschien bij sommige vakken ook met hun gezichtspunten rekening houden?

Misschien kan wereldgeschiedenis echt wereldgeschiedenis worden?

Wat dacht je van een nieuw vak, wereldliteratuur?

School mag dan wel een jaartje langer duren.

taouanza
22-07-04, 19:05
Geplaatst door Joepie
inderdaad die mevrouw had andere standpunten en dat kan ik me voorstellen.


Nu eens een andere invalshoek:
Een islamitisch land als iran. Er wordt aardrijkskunde les gegeven. De leraar vraagt waar Egypte ligt, waar nederland ligt.
Een jongen steekt zijn hand op en verteld over zijn oom die in nederland woont en dat hij graag naar Nederland wilt verhuizen aangezien hem het leven daar leuker lijkt want hij mist o.a. zijn oom. Hij zegt erbij : " mijn oom zei: voor de revolutie was alles hier veel leuker in Iran. Hij kreeg straf van de leraar" .

Alles heeft nl. 2 kanten.

I hear ya: Laten we een voorbeeld nemen aan Iran.:moe:

Joepie
22-07-04, 19:43
Geplaatst door Olive Yao
Dat is waar. Vaak wel meer dan twee.

Maar dat maakt de kant die Taouanza hier belicht niet minder belangrijk.
Dus voor je over een andere kant gaat praten, kun je misschien toch naar Rana Kabbani luisteren.

Er zitten in Europa tegenwoordig veel uitboorlingen op school.
Misschien bij sommige vakken ook met hun gezichtspunten rekening houden?

Misschien kan wereldgeschiedenis echt wereldgeschiedenis worden?

Wat dacht je van een nieuw vak, wereldliteratuur?

School mag dan wel een jaartje langer duren.

de vrijheids van menigsuitting mag gewoon niet in gedring komen.

BiL@L
22-07-04, 19:55
Tijden wel, maar morelen niet.
http://www.maroc.nl/nieuws/forums/images/smilies/coolgleamA.gif

taouanza
22-07-04, 20:18
Geplaatst door Joepie
de vrijheids van menigsuitting mag gewoon niet in gedring komen.
Verklaar je nader?

taouanza
22-07-04, 20:19
Geplaatst door BiL@L
Tijden wel, maar morelen niet.
http://www.maroc.nl/nieuws/forums/images/smilies/coolgleamA.gif

tijden ook niet.Same shit different day.

BiL@L
22-07-04, 20:26
Geplaatst door taouanza
tijden ook niet.Same shit different day.

O, nog beter! :D

Joepie
22-07-04, 20:26
Geplaatst door taouanza
Verklaar je nader?

nou dat dat ze aangeeft dat ze de communisme niet als onprettig ervaren heeft is haar mening en die moet ook waardeerd worden alsmede haar opvatting over palestina en israel bijvoorbeeld.

dat bedoel ik met vijheids van meningsuitting ook al zint he die lerares niet.

taouanza
22-07-04, 20:37
Geplaatst door Joepie
nou dat dat ze aangeeft dat ze de communisme niet als onprettig ervaren heeft is haar mening en die moet ook waardeerd worden alsmede haar opvatting over palestina en israel bijvoorbeeld.

dat bedoel ik met vijheids van meningsuitting ook al zint he die lerares niet.


tzzz ik heb zelfs op de gang gestaan voor topografie van Nederland.:rolleyes: