PDA

Bekijk Volledige Versie : Passion in Maleisië verboden voor moslims



Marsipulami
22-07-04, 23:10
Passion in Maleisië enkel voor christelijke ogen

Hilversum (Van onze redactie/Reuters) 22 juli 2004 – De film brak bezoekrecords in het islamitische Midden-Oosten. Nu gaat The Passion of the Christ ook in de moslimstaat Maleisië in première. Maar de film is voor moslims verboden. Alleen christenen hebben toestemming om de controversiële verfilming van Jezus’ lijdensweg te bekijken.

Censuur
Het verbod is omwille van politieke stabiliteit genomen. Vrije vertoning "zou religieuze conflicten in dit land kunnen veroorzaken", aldus zegsvrouwe Kathy Kok van de Maleisische filmcensuur. Nadat kerken de minister-president hadden verzocht de film te mogen zien, besloot de nationale filmraad op dat verzoek in te gaan.

Richtlijnen islam
In Maleisië is meer dan de helft van de bevolking moslim. De islam verbiedt het vertonen van realistische afbeeldingen van heilige figuren. Jezus is volgens het geloof een profeet en noch gekruisigd, noch de Zoon van God. Ongeveer negen procent van de bevolking is christen.

Kaartverkoop
Details over de kaartverkoop moeten nog uitgewerkt worden. De kaartjes zullen echter niet verkrijgbaar zijn aan het loket van de bioscoop. Waarschijnlijk zullen de kerken verkooppunten worden. Het kaartje geeft toegang tot een privé-vertoning in commerciële bioscopen.


Indonesië
In het naburige Indonesië mag iedereen de film zien. De meest gewelddadige fragmenten werden er echter op last van de censuur uitgeknipt.

Bofko
22-07-04, 23:18
Geplaatst door Marsipulami
Passion in Maleisië enkel voor christelijke ogen
De film brak bezoekrecords in het islamitische Midden-Oosten. Nu gaat The Passion of the Christ ook in de moslimstaat Maleisië in première. Maar de film is voor moslims verboden.

Verbazingwekkend. Ik had altijd het idee dat de Oost-Aziaten niet echt dogmatisch waren. Althans minder dan het midden-oosten.

Hamza-T
22-07-04, 23:35
Dat lijkt dan maar wellicht, ik heb ook gehoord dat de desbetreffende film zeer stigmatiserend over de Joden is.

Bofko
23-07-04, 00:35
Geplaatst door Hamza-T
Dat lijkt dan maar wellicht, ik heb ook gehoord dat de desbetreffende film zeer stigmatiserend over de Joden is.

Is het daarom in het midden-oosten niet gecensureerd ?

nard
23-07-04, 00:36
Geplaatst door Bofko
Is het daarom in het midden-oosten niet gecensureerd ?

Ik denk dat wel.

Ik vind, los van de joden, dit besluit om de film niet te verbieden een applaus waard

observer
23-07-04, 08:03
als je het geweld eruitknipt blijft er weinig meer over

raar hoor alsof moslims niet in staat zijn zelfde te bepalen of ze naar een film willen