PDA

Bekijk Volledige Versie : Driejarigen weten al of een merk cool is



Orakel
22-07-04, 23:39
Driejarigen weten al of een merk cool is
van onze redactie onderwijs
Trouw, 2004-07-22 - lezersreacties op dit artikel (9)

AMSTERDAM - Tweejarige peuters hebben al hun favoriete merken. En dat niet alleen: ze kunnen hun voorkeuren nog overtuigend aan hun ouders duidelijk maken ook. Dit is een van de conclusies uit het 'Doelgroepenrapport een- tot vijftienjarigen' dat deze week is verschenen.

Het rapport is bedoeld om adverteerders en marketeers er hun voordeel mee te laten doen: als je weet wat er onder kinderen en jongeren speelt, slaag je er nog beter in hen te bereiken.

Neem de peuters: na hun derde verjaardag zouden ze volgens marktonderzoekers zelfs al in staat moeten zijn het imago van een merk (is het sportief, is het cool?) te herkennen.

Eén ding is natuurlijk lastig: diezelfde peuters zijn zeer beïnvloedbaar en hun voorkeur wisselt snel. McDonald's wordt als voorbeeld genoemd van een merk dat veel tweejarigen al kennen: de 'M' zou tevens de eerste letter zijn die deze kinderen kunnen schrijven.

Uitgever Sanoma verzamelde in het boekje allerlei trends en weetjes over een- tot vijftienjarigen. Het boekje biedt een aardig overzicht over deze doelgroep, die uiteraard in tal van subgroepen (nul- tot driejarigen, vier- tot zesjarigen, enzovoorts) uiteenvalt.

Een doelgroep die steeds vaker apart benoemd wordt, zijn de tweens: kinderen tussen de negen en vijftien jaar, die veel te besteden hebben en zeer merkgevoelig zijn. Veel marktbureaus maken weinig onderscheid meer tussen de oudste leerlingen van de basisschool en de jongsten van de middelbare school: kinderen in de bovenbouw van de basisschool gaan immers steeds meer op middelbare scholieren lijken.

De tweens zijn ook zo belangrijk omdat zij hun invloed op 'gezinsbeslissingen' groot is. Zo heeft een kwart van de dertien- tot vijftienjarigen inspraak bij de aanschaf van een nieuwe auto, 28 procent beslist mee over een nieuwe tv en 51 procent bepaalt mede wat er 's avonds gegeten wordt.

Ook de strategieën die kinderen gebruiken om hun ouders over te halen een bepaald product te kopen (zoals pakken, vragen, kijken), zijn onderzocht.

Onderzoekers van de universiteit van Amsterdam deden een observatiestudie in supermarkten en speelgoedwinkels en kwamen tot de conclusie dat er rond zo'n aanschaf eigenlijk opvallend weinig conflicten ontstaan.

,,Er is een echte onderhandelingscultuur; ouders en kinderen overleggen en nemen samen een beslissing.''

Uiteraard bevat het rapport veel gegevens over computer- en (mobiel) telefoongebruik door kinderen van verschillende leeftijden. Een belangrijke conclusie voor adverteerders is dat de heersende 'beeldcultuur' steeds meer door een 'tekstcultuur' wordt vervangen. Door het dagelijks gebruik van e-mail, sms en chatten ontstaat een nieuwe taal, die voor jongens weer andere woorden kent dan voor meisjes.

Voor marketing- en reclamebureaus is dit lastig, omdat deze taal zeer snel verandert. Bovendien willen jongeren juist niet met hun eigen woorden, afkortingen en codes aangesproken worden.

,,Ze prikken er direct doorheen als volwassenen een tekst in namaakjongerentaal hebben geschreven.''

Overigens verzinnen ook de reclamemakers voortdurend nieuwe woorden.

Een skippy is een 'schoolkid with income and purchasing power' en ouders van Zebra-kinderen zijn ouders die de kleren voor hun kinderen bij winkels als Zeeman en Wibra kopen. Screenagers (ook wel: msn-generatie) is een woord dat de hele doelgroep uit het boekje samenvat: dit is de generatie die vanaf de geboorte met computerspelletjes, internet en multimedia geconfronteerd wordt.

sjaen
22-07-04, 23:54
Aha, de Filosofie van de "vrijheid"

:huil2:

Bofko
23-07-04, 00:00
Geplaatst door Orakel

Het rapport is bedoeld om adverteerders en marketeers er hun voordeel mee te laten doen: als je weet wat er onder kinderen en jongeren speelt, slaag je er nog beter in hen te bereiken.





Geplaatst door sjaen
Aha, de Filosofie van de "vrijheid"

:huil2:

Stop de marketing ! Tot hier en niet verder. Er hoeven geen 3-jarigen bereikt te worden !!!
Het is ethisch verwerpelijk!

nard
23-07-04, 00:11
Geplaatst door Bofko
Stop de marketing ! Tot hier en niet verder. Er hoeven geen 3-jarigen bereikt te worden !!!
Het is ethisch verwerpelijk!

Vind ik ook.

Alleen de hele professionele marketingbenadering van deze jonge doelgroep is maar één kant van de zaak.
Binnen de doelgroep zelf spelen zich vaak ook bizarre taferelen af. Ik zie dat aan de kinderen in mijn directe omgeving. Waren de flippo's als gedachte, produkt of hoe je het ook noemen wilt nog begeleid met een heel intensieve marketingcampagne, zo niet de scooby-doo-touwtjes waar opeens ongeveer de hele wereld mee loopt te slepen....
Daar is eigenlijk niets van een systematische marktbenadering te merken en het wordt binnen 3 weken een ongelofelijke rage....
Alle kinderen weten het en kennen in no-time een hele serie knopen en vlechten uit hun hoofd, waar ik toen ik zo oud was never ever aan gedacht zou hebben.

Hoe het ontstaat?
De touwtjes waren er allang. Maar dat er nu een hele vlecht-knopenrage omheen ontstaat is volgens mij puur een volledig oncontroleerbaar proces dat zich binnen in de groep afspeelt.
En dat het dan ook nog eens genoemd wordt naar dat lullige striphondje is mij helemaal een raadsel.....

Ik bedoel maar te zeggen; de "groep" zorgt zelf ook voor haar rages, merken- en produktvoorkeuren.....

Bofko
23-07-04, 00:15
Geplaatst door nard

Hoe het ontstaat?
De touwtjes waren er allang. Maar dat er nu een hele vlecht-knopenrage omheen ontstaat is volgens mij puur een volledig oncontroleerbaar proces dat zich binnen in de groep afspeelt.
En dat het dan ook nog eens genoemd wordt naar dat lullige striphondje is mij helemaal een raadsel.....

Ik bedoel maar te zeggen; de "groep" zorgt zelf ook voor haar rages, merken- en produktvoorkeuren.....

Onzekere ouders zijn hierin de katalysator. Mode is ´heilig´.

nard
23-07-04, 00:16
Geplaatst door Bofko
Onzekere ouders zijn hierin de katalysator. Mode is ´heilig´.

Geldt t omgekeerd ook?

Bofko
23-07-04, 00:18
Geplaatst door nard
Geldt t omgekeerd ook?
Verduidelijk jezelf svp. ?

nard
23-07-04, 00:20
Geplaatst door Bofko
Verduidelijk jezelf svp. ?

Ik bedoel: neemt de zekerheid van de ouders significant toe naarmate de kinderen minder meedoen met rages?

:D

Bofko
23-07-04, 00:29
Geplaatst door nard
Ik bedoel: neemt de zekerheid van de ouders significant toe naarmate de kinderen minder meedoen met rages?

:D
:) . Nee. Want de ouders doen dat zelf ook en hebben dat dus niet altijd in de gaten.
Ik geloof best wel dat in de huidige samenleving (beeld-cultuur) de invloed van ouders op kinderen op steeds jongere leeftijd minder wordt.
Foute ontwikkeling.

nard
23-07-04, 00:31
Geplaatst door Bofko
:) . Nee. Want de ouders doen dat zelf ook en hebben dat dus niet altijd in de gaten.
Ik geloof best wel dat in de huidige samenleving (beeld-cultuur) de invloed van ouders op kinderen op steeds jongere leeftijd minder wordt.
Foute ontwikkeling.

Dus afschaffen die TV.
En op dieet met dat internet !!

Bofko
23-07-04, 00:33
Geplaatst door nard
Dus afschaffen die TV.
En op dieet met dat internet !!

Juist !

nard
23-07-04, 00:34
Geplaatst door Bofko
Juist !

Werkelijk?

Bofko
23-07-04, 00:38
Geplaatst door nard
Werkelijk?

:) Nee.Maar wel zo veel mogelijk buiten bereik van die kinderen houden.

nard
23-07-04, 00:49
Geplaatst door Bofko
:) Nee.Maar wel zo veel mogelijk buiten bereik van die kinderen houden.


Niet?
Helaas ....
:)

Ik vind namelijk van wel.
TV heeft geen toegevoegde waarde dan slechts de factor tijd. Hetgeen weer wordt in geleverd op objectiviteit en vooringenomenheid.
Internet heeft wel toegevoegde waarde, maar heeft dermate grote gevaren in zich dat strenge censuur voor kinderen noodzakelijk is.

En... het gelezen woord is immer beter dan het aanschouwde beeld.

Bofko
23-07-04, 01:00
Geplaatst door nard

En... het gelezen woord is immer beter dan het aanschouwde beeld.

Die stelligheid heb ik niet maar ik vind het wel een heel interessant thema.
Interessant genoeg om op door te gaan. Meen ik !!! Alleen niet nu. Welterusten.

nard
23-07-04, 10:49
Geplaatst door Bofko
Die stelligheid heb ik niet maar ik vind het wel een heel interessant thema.
Interessant genoeg om op door te gaan. Meen ik !!! Alleen niet nu. Welterusten.

Goedemorgen.

Je hebt gelijk. Ik dacht het toen ik het schreef, maar toch maar gedaan.
't Zal stuk genuanceerder liggen maar wel interessant voer voor een discussie.

Ik denk dat ik qua mening vrij dicht tegen de stelling aan"schuur".

:)

Joepie
23-07-04, 11:40
Geplaatst door Bofko
Stop de marketing ! Tot hier en niet verder. Er hoeven geen 3-jarigen bereikt te worden !!!
Het is ethisch verwerpelijk!

en de bottum up benadering dan?

sjaen
23-07-04, 11:44
http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/16456426/

Voor wie hier dieper op in wil gaan.
:boogie:

nard
23-07-04, 11:47
Geplaatst door Joepie
en de bottum up benadering dan?

Bottum up associeer is met manament.
Bedoel je hiermee vraaggerichte marketing?

Joepie
23-07-04, 11:49
Geplaatst door nard
Bottum up associeer is met manament.
Bedoel je hiermee vraaggerichte marketing?


ik bedoel idd de vraag uit de markt die het aanbod beinvloedt.

nard
23-07-04, 11:54
Geplaatst door Joepie
ik bedoel idd de vraag uit de markt die het aanbod beinvloedt.

Maar hoe signaleer de omvang en het karakter van de vraag bij de groep kleuters en tweeners?

Door peilingen lijkt me. En volgens mij kan je deze doelgroep slecht peilen met interviews en steekproeven. Het lijkt me dat deze jonge doelgroep "onderzocht" wordt door voortdurend potentiele rages de populatie in te sturen, waarvan al rekening is gehouden dat slechts een beperkt aantal pogingen overleefd. Denk aan mijn voorbeeld van de Scooby-doo-touwen-knopen-rage .....

Of is dit een vreemde gedachte?

Joepie
23-07-04, 11:57
Geplaatst door nard
Maar hoe signaleer de omvang en het karakter van de vraag bij de groep kleuters en tweeners?

Door peilingen lijkt me. En volgens mij kan je deze doelgroep slecht peilen met interviews en steekproeven. Het lijkt me dat deze jonge doelgroep "onderzocht" wordt door voortdurend potentiele rages de populatie in te sturen, waarvan al rekening is gehouden dat slechts een beperkt aantal pogingen overleefd. Denk aan mijn voorbeeld van de Scooby-doo-touwen-knopen-rage .....

Of is dit een vreemde gedachte?

Dat lijkt me ook wel, het draait om de centen he, dus als ze maar een manier vinden om de doelgroep te bedienen.... (denk ook maar es aan Finding nemo en idd die knopen rage)... (mijn buurmeisje had me eentje gemaakt :)

Maar je zou toch via de ouders hun voorkeuren kunnen vragen?

Het is zoviezo een wisselwerking van vraag en aanbod.