PDA

Bekijk Volledige Versie : Doden door slecht vlees



De Autochtoon
24-07-04, 09:15
'Slachthuizen niet schoon' 24-07-2004


Honderd mensen sterven jaarlijks omdat ze met bacteriën besmet vlees binnen krijgen. De onhygiënische omstandigheden in slachthuizen zijn hiervan de oorzaak. Indirect overlijden nog eens driehonderd mensen aan infecties. Dat is volgens de Telegraaf de conclusie van een onderzoek verricht aan de afdeling volksgezondheid en voedselveiligheid van de Universiteit Utrecht.

Bacteriën als salmonella, campylo-bacter en ecoli zorgen er jaarlijks voor dat 5000 mensen in het ziekenhuis moeten worden opgenomen. Ruim twee miljoen Nederlanders raken door het besmet vlees gemiddeld drie dagen aan bed gekluisterd of hebben diarreeaanvallen of hevige koorts.

Vleeskeuringen voor en na een slachting zijn volgens onderzoeker Byod Berends zinloos. Hij zegt dat er niet wordt gecontroleerd op deze bacteriën. "Keurmeesters kijken alleen van buiten hoe het vlees eruit ziet, overigens geheel in overeenstemming met de door de overheid voorgeschreven wetten. Maar van buiten zie je de besmetting niet."

De onderzoeker is van mening dat het probleem heel makkelijk aan te pakken is. "Eenvoudige ingrepen zoals een ontsmetting van vlees door een behandeling met melkzuur kan 99 procent van deze doden en zieken voorkomen. Het vlees veranderd niet van smaak en een kilo vlees kost hooguit een paar eurocent extra door de behandeling die in Amerika al wel wordt toegepast", aldus Berends. Een dergelijke behandeling van het vlees wordt volgens Berends nu nog verboden.


[Copyright 2004, Novum]

mrz
24-07-04, 10:23
Pffft, alleen bejaarden en kinderen moeten beetje oppassen met salmonella was het altijd toch? :confused:

truuske22
24-07-04, 10:29
Om t ff over een hele andere boeg te gooien....----------->

5000 mensen in het ziekenhuis moeten worden opgenomen. Ruim twee miljoen Nederlanders raken door het besmet vlees gemiddeld drie dagen aan bed gekluisterd of hebben diarreeaanvallen...

behoren WIJ allochtonen ook tot die 2 miljoen.. :confused:

mrz
24-07-04, 10:41
Ik mis de koorts... :droef:

truuske22
24-07-04, 10:48
Geplaatst door mrz
Ik mis de koorts... :droef:

Beterschap <---------- in de verleden tijd

mrz
24-07-04, 10:56
Thnx maarruh, weet niet of ik ziek ben of niet is het meer hoor, mis gewoon koorts in general. Herinner me dat dat idd wel handige indicatie was van of je ziek was of niet. :P

truuske22
24-07-04, 11:05
Geplaatst door mrz
Thnx maarruh, weet niet of ik ziek ben of niet is het meer hoor, mis gewoon koorts in general. Herinner me dat dat idd wel handige indicatie was van of je ziek was of niet. :P

je SCHRIJFvaardigheid laat je in bovenstaand bericht ffkes in de steek!

OF

mijn BEGRIJPvaardigheid laat mij in de steek

( eerst altijd de fout bij een ander zoeken :D )