PDA

Bekijk Volledige Versie : Kwantumcomputer dichterbij



De Autochtoon
24-07-04, 10:20
23 juli 2004

Delftse onderzoekers hebben een techniek ontwikkeld om de spinrichting van een elektron te bepalen. Deze methode is 22 juli gepubliceerd in het tijdschrift Nature. “We hebben zo een belangrijke hobbel genomen in de ontwikkeling van de kwantumcomputer”, aldus eerste auteur Jeroen Elzerman.

Negatief geladen elektronen kunnen op twee manieren ronddraaien. Dit wordt aangegeven door de spin, die omhoog of omlaag gericht kan zijn. Volgens de kwantummechanica is er echter nog een derde mogelijkheid, de superpositie, waarbij een elektron tegelijk ‘spin-up’ en ‘spin-down’ is.

Wetenschappers willen de spin van elektronen gebruiken als bouwsteen voor een kwantumcomputer, de zogenaamde qubit. Door de superpositie is een qubit een bit die behalve nul en één ook nul en één tegelijk kan zijn. Hierdoor kan een kwantumcomputers verschillende berekeningen parallel uitvoeren en is zo vele malen sneller dan huidige computers. Maar om dit te realiseren, moet je de toestand van een qubit, oftewel de spinrichting, wel kunnen uitlezen.

Om de spin van een elektron te bepalen, hielden de onderzoeker een elektron opgesloten in een nanokristal, ook wel ‘quantum dot’ genoemd. Vervolgens werd een elektrisch veld zó ingesteld, dat alleen een spin-down electron uit de quantum dot kon ontsnappen. Hierdoor veranderde de lading van de quantum dot, die kan worden gemeten. Daarmee is dus de spin van het elektron bekend. Het bleek dat de spinrichting bijna een milliseconde stabiel bleef onder de gebruikte omstandigheden (gekoeld tot vlak bij het absolute nulpunt met een magneetveld van tien Tesla). Volgende stap is nu om de superpositie van elektronen in dit systeem te realiseren.

Bron: persbericht TU Delft en vpro.nl, 22 juli 2004

jacko
24-07-04, 15:34
Waarom zo moeilijk?
Ik heb al een Aldi-computer... betalen (niet duur) inpakken, stekker erin, alles plug en play, een half jaar garantie...
En ik heb niet zomaar een vriezer in huis met het absolute nulpunt en een magneetveld van 10 Tesla daar zullen mijn buren met hun magnetron en schoteltje ook niet blij mee zijn...
Bovendien zitten alle Kwantums midden in de stad en dus moeilijk en duur bereikbaar...

Weg met de Kwantum en lang leve de Aldi :slaap:

Marsipulami
24-07-04, 16:04
Geplaatst door jacko
Waarom zo moeilijk?
Ik heb al een Aldi-computer... betalen (niet duur) inpakken, stekker erin, alles plug en play, een half jaar garantie...
En ik heb niet zomaar een vriezer in huis met het absolute nulpunt en een magneetveld van 10 Tesla daar zullen mijn buren met hun magnetron en schoteltje ook niet blij mee zijn...
Bovendien zitten alle Kwantums midden in de stad en dus moeilijk en duur bereikbaar...

Weg met de Kwantum en lang leve de Aldi :slaap:

:lachu: :lole: :lole: :lol: