PDA

Bekijk Volledige Versie : Turkije rommelt met maagdelijkheidscontrole



Couscousje
24-07-04, 19:56
Turkije rommelt met maagdelijkheidscontrole

In Turkije is nog steeds per wet geregeld dat meisjes zonodig een maagdelijkheidscontrole moeten ondergaan. Een Turks meisje kan door haar ouders, onderwijzer of de schoolleiding gedwongen worden een dergelijke controle te ondergaan bij een arts. Het Turkse parlement wilde af van die controles, ook al omdat het strafrecht aangepast moet worden aan die van Europa, wil men zich daarbij aansluiten.

De parlementscommissie die het Turkse strafrecht moet aanpassen aan het Europese, lijkt nu echter toch een maas in de wet te hebben gevonden om de maagdelijkheidscontroles niet geheel te verbieden. Zo wil de commissie dat onderwijzers en de schoolleiding niet langer leerlingen aan de controle mogen onderwerpen. Maar ouders mogen het nog wel. Die hebben dan wel de toestemming nodig van een rechter en een officier van justitie, voordat de controle mag plaatsvinden.

Vrouwenbewegingen in Turkije zijn woedend en eisen dat de maagdelijkheidscontroles helemaal uit de wet verdwijnen: ''Deze controles zijn één van de middelen in een door mannen gedomineerde maatschappij om vrouwen te blijven onderdrukken'', aldus Müjde Bilgütay, woordvoerster van veertig vrouwenorganisaties.

De woede is er ook omdat de commissie een U-bocht-constructie lijkt te hebben gemaakt om meisjes toch aan een maagdelijkheidstest te onderwerpen. Men wil namelijk dat seks tussen kinderen van 15 tot 18 jaar onderling verboden is, ook als het met beider instemming plaats vindt. Een familielid hoeft alleen maar een klacht in te dienen dat zijn dochter, nichtje, kleinkind of zus seks gehad zou hebben, en een rechter moet een maagdelijkheidstest goedkeuren. Er moet immers een strafbaar feit onderzocht worden.

Eerwraak

Eerwraak plegers komen er tot nu toe met relatief lichte straffen van af. De Turkse wet beschouwde de 'seksuele daad' van meisjes namelijk als zwaar provocatief. De commissie wil nu dat de daders levenslang krijgen, als aan de moord een gezamenlijk familiebesluit ten grondslag ligt, en deze dus gepland was. Maar de dader die op eigen initiatief handelt kan strafvermindering tegemoet zien, wanneer hij aantoont dat sprake was van ''provocerend gedrag'' door het meisje.

Ook dit voorstel heeft de woede gewekt van de vrouwenbeweging: ''De meeste moorden vinden op eigen initiatief van de man plaats. Hoe moet je bewijzen dat de familie erbij betrokken was? Als deze wetten worden toegepast, vrees ik dat er niet veel zal veranderen voor Turkse meisjes en vrouwen'', zegt Bilgutay.

De Turkse volksvertegenwoordiging zal in september stemmen over de voorstellen van de parlementscommissie. De verwachting is dat ze onveranderd zullen worden aangenomen. De vrouwenbeweging kan dan nog proberen via internationaal recht het besluit te laten vernietigen. Het is namelijk in strijd met onder andere Europese verdragen, die Turkije al heeft getekend.

BiL@L
24-07-04, 20:18
Belachelijk zeg. Dit noem ik nou ZO OERDOM! Echt weer zo'n Attaturk overblijfsel.

En dan te bedenken dat onze lieve profeet, vrede en zegeningen zij met hem, bijna alleen maar ontmaagde vrouwen heeft gehuwd...

:eek:

Couscousje
24-07-04, 20:29
Geplaatst door Olive Yao
Zie Angst voor uithuwelijken groot in vakantie

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&postid=1460341#post1460341


Wel gedwongen maagdelijkheidscontrole en eerwraak, geen gedwongen huwelijken?

(Ik neem aan dat de banden met thuislanden niet helemaal doorgesneden zijn).

Ik ben Marokkaanse.

Fijne voortzetting van je avond verder. :zwaai:

Cc

Couscousje
24-07-04, 20:30
Geplaatst door BiL@L
Belachelijk zeg. Dit noem ik nou ZO OERDOM! Echt weer zo'n Attaturk overblijfsel.

En dan te bedenken dat onze lieve profeet, vrede en zegeningen zij met hem, bijna alleen maar ontmaagde vrouwen heeft gehuwd...

:eek:

De Islam moedigt dit soort praktijken niet aan.

Een norm binnen de Islam is dat zaken binnen de vier muren van een slaapkamer ook binnen de vier muren van een slaapkamer blijven. Het is niet toegestaan "openlijk" te spreken over je intimiteiten, zonder dat je daar een perfect plausibele reden voor hebt, zoals bijvoorbeeld gezondheidsredenen. Privacy wordt zeer gerespecteerd en hoog in het vaandel gehouden binnen de Islam. Niemand heeft het recht te weten of je nu wel of geen maagd bent, dat is tussen jou en je partner en Allah. Indien je besluit niet "kuis" te leven, dan is dat nog steeds een zaak tussen jou, je partner en Allah. Verder niemand.

Kortom, dit is weer zo een triest fenomeen geboren uit een door mannen gedomineerde cultuur.

Cc

Couscousje
24-07-04, 20:41
Geplaatst door Olive Yao
Dat is het punt niet, Couscousje.

Beide berichten gaan mede over Turkije, dat is het punt.

Die berichten staan los van elkaar.

Als jij ze bij elkaar wilt trekken, moet je dat zelf weten.

Fijne avond verder! :zwaai:

Cc

Couscousje
24-07-04, 21:05
Geplaatst door Olive Yao
En als jij ze los van elkaar wil zien, moet je dat ook zelf weten.
Maar dan kom je niet overtuigend over.
Daarom reageer je zo.

Ik vind jou anders totaal niet boeiend genoeg om me daar druk over te gaan maken.

Ik stel voor dat je je mening over het onderwerp dropt, of jezelf verwijderd van deze topic en gaat chatten op www.internetbeef.com, waar je gezeur van harte welkom zal zijn.

:zwaai:

Cc

Couscousje
24-07-04, 22:16
Geplaatst door Olive Yao
Mijn mening is dat je tegenstrijdig bent. Dat heb ik al aangetoond en drop ik niet. Daarom maak je je zo druk.

Mijn mening is dat je zelf niets inhoudelijks in te brengen hebt, en daarom op de persoonlijke toer gaat.

Ga lekker een potje vingeren ofzo, dan is het allemaal een stuk rooskleuriger in je weinig boeiende leventje!

Hoef je je gebrek aan intellect ook niet meer op mijn topics te ventileren.

:zwaai:

Cc

Couscousje
24-07-04, 22:57
Geplaatst door Olive Yao
Couscousje, ik schreef:


Dat is inhoudelijk, en juist niet persoonlijk.


Dit is wel persoonlijk - je vertelt veel over je.

Ik vertel dat ik nog steeds in staat ben triestige takkewijven als jij een paar welverdiende verbale klapjes te geven.

Zoals ik al zei: die 2 berichten hebben niets met elkaar te maken

Ik ben Marokkaanse, en ik gaf mijn mening vanuit Marokkaans standpunt.

Zint het je niet: Alt F4. Zijn we ook van je oeverloze gezwam af, zeiksnor.

:zwaai:

Cc

mark61
24-07-04, 23:25
http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=105316

Kan ik ook. Dit is wel hetzelfde onderwerp.