PDA

Bekijk Volledige Versie : Tip: Zomergasten ...



Simon
25-07-04, 08:45
Vanavond de eerste aflevering van Zomergasten ...

http://www.vpro.nl/programma/zomergasten/

Simon
01-08-04, 17:24
Vorige week met Heleen van Rooyen vond ik het eerlijk gezegd maar niks. Maar vanavond met Felix Rottenberg verwacht ik wel een mooie uitzending:

Ned3 - 21:10

Webredacteur Flore Deroose sprak met Felix Rottenberg enkele dagen voor de uitzending.

Ben je zenuwachtig?

Felix: “Ja, natuurlijk. Dat is maar goed ook. Als je je zenuwen gaat onderdrukken, zou het niet goed zijn. Zenuwachtigheid heeft te maken met onzekerheid, ook met de uitdaging, maar Zomergasten is dan ook geen kattenpis, drie uur is lang en je wilt onbevangen zijn, ik ben al meer dan anderhalf jaar niet meer op de televisie geweest, fysiek ben ik ook niet helemaal in orde maar zenuwen heb je nodig om goed te functioneren, dat zuivert…”

Hoe bereid je je voor op zondagavond?

Felix: “Op alle mogelijke manieren: wat ik doe is een paar uur per dag dingen doorlezen, wat eromheen lezen, concentreren, dingen overdenken, reflecteren op onderliggende thema’s. Je maakt een analyse van je eigen geheugen, hoe is je eigen persoonlijke archief, een archief van beelden dat zich in de loop van 30 ŕ 35 jaar opgestapeld heeft. Wat je in je hoofd opgeslagen hebt, komt niet alleen door beelden van televisie, maar ook door films, de bioscoop, theater…Ik ga op die manier in mijn geheugen graven en dan kijken naar dingen die me beroerd en geërgerd hebben. Je maakt omtrekkende bewegingen en zoekt naar thema's die relevant zijn, ook samen met de redactie.

Brengt het feit dat je al een tijd niet op televisie bent geweest extra spanning?

Felix: “Het is net als anderhalf jaar niet meer gezwommen hebben: het water is wat kouder. Het is geen routine…maar je moet het ook niet groter maken dan het is.”

Krijgen we een andere Rottenberg te zien?

Felix: “Dat kan ik niet beoordelen… ik kan geen rol spelen, ik ben gewoon mezelf. Zomergasten moet je ook niet te zwaar opnemen. “Je wordt bekeken”, zoals Gerrit Komrij ooit beschreef, dat hoef je niet te zwaar maken, je kiest relevante fragmenten en daarover spreek je. Het is een mooie formule, de eenvoud en de tijd die er is; dat is erg bijzonder op televisie.
Voorheen was ik altijd de ondervrager en nu ben ik degene die wordt ondervraagd. Het is een luxe om ondervraagd te worden…als je goed ondervraagd wordt, word je ertoe geďnspireerd om alles uit je brein te halen. Dat is gemakkelijker dan de rol van de ondervrager. Je kunt allerlei fouten maken: of je begrijpt iemand verkeerd of je slaat de plank mis. Als een interviewer goed is, kan die heel erg goeie dingen uit mensen halen.

Hoe vond je de eerste avond met Heleen van Royen?

Felix: “Joost vond ik erg goed die avond, paar dagen later heb ik zitten denken aan het grote dilemma van een interviewer, hoe ver ga je in je interventies. Ik was zelf altijd een dominante scherpe interviewer. Een heleboel mensen vinden dat niet plezierig. Pas drie dagen na de uitzending heb ik zitten denken dat er nog veel achterliggende vragen onbeantwoord zijn zoals haar fascinatie met sex, geweld, etc. Allemaal zaken aan gevoel en waarnemingen die niet altijd genoeg aan bod kwamen. Ik heb me op een gegeven moment verveeld die avond. Heleen, zij is een fenomeen. Dan zie je op het forum: “Dat is niet des VPRO’s” maar zij heeft zo’n een groot publiek, verkoopt zoveel boeken. Op zo’n avond maak je dan kennis met haar. Dat vind ik heel erg goed."


Interviewen was lange tijd jouw vak.
Hoe kijk jij naar dit vak?

“De kunst van het interviewen is om nooit óver-voorbereid te zijn, het moet bezonken zijn. Het is net als koken: als het allemaal letterlijk uit een kookboek komt, smaakt het niet. Het gaat erom dat je zelf improviseert en je intuďtie volgt en dan wijk je af en dan wordt het wat.
Je huiswerk goed doen, in goede conditie zijn en zelfvertrouwen hebben, dat laatste is moeilijk, dat is een soort conditie zoals topsporters, acteurs, interviewers ook nodig hebben. Dat kan niet zonder zenuwen. Er is een soort balans nodig tussen ontspanning en concentratie waarmee je die onzekerheid tegemoet treedt maar zeker niet uitschakelt. Dat maakt zo’n avond interessant, als je die spanning ook in het gesprek terugziet met de stiltes en de momenten: dan is het naturel. Dat is het unieke aan zomergasten, als je die spanning in het gesprek terugziet. Je spreekt een uur en een kwartier, dat vind je niet meer op tv.
Ik ben ervan overtuigd dat films, theaterstukken enz. tijd nodig hebben. Ik ben een groot voorstander van de vertraging. We leven in een tijdperk waarbij er te weinig tijd is wat leidt tot grenzeloze oppervlakkigheid. Ik ben blij om te zien dat een groot publiek dat ook vindt. Het publiek wordt onderschat.


Voorafgaand aan de uitzending eet de gast altijd samen met het Zomergastenteam. De gast mag dan het menu bepalen. Wat eten we zondagavond?

Felix: “Ik eet niet veel: een lichte maaltijd van gestoofde vis en wat groenten. Verder water en lotusthee … Waarom dat zo is, hoor je zondag tijdens de uitzending.”

“Eet smakelijk en ik wens je een mooie avond toe.”

bron: www.vpro.nl

Hylke
01-08-04, 23:03
Weer een ouderwets goede VPRO avond. Jammer dat de tijd zo beperkt is, ondanks dat je nooit zulke lange interviews tegenkomt.
Prachtige TV, al blijft van Dis mijn favoriet als 'zomergast presentator'.

Rottenberg was erg goed op dreef, een heerlijk filosofisch denker. Die met zijn filosofische inslag ook goed kan analyseren.

Dutchguy
01-08-04, 23:26
Een goede uitzending met een interessante gast. Ik vind Zwagerman het prima doen, hij is aanwezig maar toch ook op de achtergrond zodat hij niet stoort. Wel lijkt het alsof dit keer de samenstelling fragmentarischer is dan vroeger, maar dat kan schijn zijn.

De uitzending die mij het meest is bijgebleven is die met Piet Vroon.

Simon
01-08-04, 23:41
Felix Rottenberg is altijd boeiend. Hij heeft iets te melden en wil echt stelling nemen. Vrij ongewoon voor een politicus maar dat is hij dan ook al lang niet meer. Ook mooi dat gescheld op zijn eigen partij.
Wat tragisch ook die ziekte voor iemand die zo gedreven is.

Dutchguy
01-08-04, 23:50
Geplaatst door Simon
Felix Rottenberg is altijd boeiend. Hij heeft iets te melden en wil echt stelling nemen. Vrij ongewoon voor een politicus maar dat is hij dan ook al lang niet meer. Ook mooi dat gescheld op zijn eigen partij.
Wat tragisch ook die ziekte voor iemand die zo gedreven is.

Wat me aan Rottenberg aanspreekt is dat hij niet dogmatisch denkt. Daardoor blijft hij interessant. Pijnlijk om te moeten zien dat hij aan het eind van de avond lichamelijk er door heen zit. Maar het was absoluut een interessante avond. Hoop dat het format nog een tijd blijft bestaan. Ik vind het een verademing dat er tijd is om door te vragen en te praten.

Waterval
02-08-04, 09:54
Wat een verschil met Heleen van Royen zeg... :duim: Jammer genoeg ben ik wel in slaap gevallen tijdens die film erna, die was ook :duim: ..

Simon
02-08-04, 10:03
Geplaatst door Waterval
Wat een verschil met Heleen van Royen zeg... :duim: Jammer genoeg ben ik wel in slaap gevallen tijdens die film erna, die was ook :duim: ..

Leek mij ook maar ik heb de videorecorder aangezet en moet hem nog zien.

Maarten
02-08-04, 11:47
De film Russian Ark raakt mij als halve Rus, en astammeling van dat soort wereld buitengewoon diep. Het is met geen pen te bschrijven.
De Ark van die oude Russische cultuur is net zo goed eeuwig, als een volkomen ten dode opgeschreven stuk fantoom.

Aan buitenstaanders is nauwelijks uit te leggen hoe groot de betekenis is van de zaak.
70 jaar van communisme heeft daar meer kapot gemaakt, dan bibliotheken kunnen bevatten.
Communisme was de grootste barbarij op sociaal-, economisch-, en ideologisch gebied. Een fiasco op alle gebieden.
Toch hebben Russen heel veel om trots op te zijn. Cultureel is het heel rijk! Nog geen eeuw geleden was het een heleboel.

Maar wat is het??.. Wáar is het??.. Al het goede van de Russische cultuur is inderdaad een Ark, die ver verwijderd van het echte leven ergens ronddrijft in een donkere nevelige zee, nauwelijks bereikbaar, nauwelijks nog begrijpelijk, nauwelijks nog herkenbaar.
Miljoenen hebben geleden onder deze teloorgang. Diep geleden.
Het omgekeerde zie je ook: het idealiseren van een cultuur, die ook veel leegheid bevatte.

Maar ik moet die film nog wel een paar keer zien. De grote vraag is wie de verteller eigenlijk is, en wat de hele optiek dus is. Hier is wat om over na te denken.
Meesterlijke film, voor wie zich er voor interesseert.
Bedankt voor de tip Simon! Zonder die had ik 'm niet gezien.

Maarten
02-08-04, 11:59
Rottenberg kan ik niet hebben. Iemand die elk tweede woord benadrukt, alsof het het belangrijkste van de hele avond is, die heeft een miserabele presentatie! Niet om áan te horen. Net een overstuurde versterker, waardoor je door de vervorming heen nog net kunt horen over welke muziek het gaat.

Ik geef toe, dat ik het een groot deel van de tijd eigenlijk met iets anders bezig was, maar toch. Ook de samenwerking tussen de twee, dat liep niet. Het zat elkaar meer in de weg, dan dat het hielp om Rottenberg uit de verf te treken. En dat ligt dan toch aan de presentator.

En je kent m’n stokpaardje: 3 uur lang een linkse jood, en dan niks over Israël? Geen goed woord voor over. Of heb ik wat gemist?

Dutchguy
02-08-04, 12:46
Geplaatst door Maarten
Rottenberg kan ik niet hebben. Iemand die elk tweede woord benadrukt, alsof het het belangrijkste van de hele avond is, die heeft een miserabele presentatie! Niet om áan te horen. Net een overstuurde versterker, waardoor je door de vervorming heen nog net kunt horen over welke muziek het gaat.

Ik geef toe, dat ik het een groot deel van de tijd eigenlijk met iets anders bezig was, maar toch. Ook de samenwerking tussen de twee, dat liep niet. Het zat elkaar meer in de weg, dan dat het hielp om Rottenberg uit de verf te treken. En dat ligt dan toch aan de presentator.

En je kent m’n stokpaardje: 3 uur lang een linkse jood, en dan niks over Israël? Geen goed woord voor over. Of heb ik wat gemist?

Ik vond Rottenberg juist een zeer interessant persoon. Had er nog wel een paar uur langer naar kunnen kijken. Maar ben het met je eens dat de samenwerking met Zwagerman niet optimaal was. Zwagerman is een nogal intens persoon die graag snel vragen afvuurt en dat botst omdat Rottenberg zelf ook zo snel is.
Maar waarom zou Rottenberg eigenlijk een statement over Israel af moeten geven?

Wat Israel betreft had je even iets eerder in moeten schakelen, vlak voor Zomergasten was er een documentaire over architectuur waar een interessant item in zat over Israelische architecten die in opstand kwamen tegen andere architecten die aan settlements werkten. Erg interessant.

Waterval
02-08-04, 12:48
Geplaatst door Maarten


En je kent m’n stokpaardje: 3 uur lang een linkse jood, en dan niks over Israël? Geen goed woord voor over. Of heb ik wat gemist?


Er wordt over veel onderwerpen erg kort gesproken bij Zomergasten. Was er bij de vorige aflevering nou wel iets over het conflict gevraagd aan H. van R. en werd het daarna afgekapt door Joost? Ik denk dat het onderwerp zich niet leent om er in 2 minuten iets over te zeggen.

Simon
02-08-04, 13:14
Geplaatst door Maarten
Rottenberg kan ik niet hebben. Iemand die elk tweede woord benadrukt, alsof het het belangrijkste van de hele avond is, die heeft een miserabele presentatie! Niet om áan te horen. Net een overstuurde versterker, waardoor je door de vervorming heen nog net kunt horen over welke muziek het gaat.

Ik geef toe, dat ik het een groot deel van de tijd eigenlijk met iets anders bezig was, maar toch. Ook de samenwerking tussen de twee, dat liep niet. Het zat elkaar meer in de weg, dan dat het hielp om Rottenberg uit de verf te treken. En dat ligt dan toch aan de presentator.

En je kent m’n stokpaardje: 3 uur lang een linkse jood, en dan niks over Israël? Geen goed woord voor over. Of heb ik wat gemist?

Haha ja ik kan mij er wel iets bij voorstellen. Ik ken ook wel mensen die een hekel aan hem hebben. Bij mij is het omgekeerd: ik heb een groot zwak voor hem en vind daarom bijna alles wat hij zegt de moeite waard. Wel grappig dat iemand zulke uitersten op kan roepen.

Ik vond het contact tussen Rottenberg en Zwagerman ook nogal stroef verlopen. En ik geloof dat Zwagerman na de eerste uitzending de opdracht had gekregen zijn gasten wat meer kritisch te bejegenen hetgeen hij bij van Rooijen totaal had nagelaten. Maar Rottenberg wordt niet graag onderbroken :)

En ja, zomergasten is natuurlijk niet maroc.nl waar alles begint en eindigt met het verband aan te geven met het zionisme. Over zijn joods zijn heeft hij op zich vrij veel verteld en dat is voor het eerst dat ik hem daar over hoorde. Ik wist ook helemaal niet dat hij joods is.

Maarten
03-08-04, 15:43
Geplaatst door Simon
Maar Rottenberg wordt niet graag onderbroken :)

In een oude film wordt een bank beroofd. Dat komt nogal nauw. Ergens zit een heel klein gaatje, waar een kogel met een speciale legering in geschoten moet worden. Er komt dus een statief, waar een geweer op staat, en alles wordt piekfijn afgregegeld. En dan gebeurt het, denk je..
Maar wat er gebeurt, is dat de vent het geweer van het statief graait, de loop over de muur nar beneden laat zakken, en dan precies in het gaatje schiet!

Zo doe je dat!
Je regelt, je plant, je oefent, en je bereid je zaken goed voor, maar op het moment zelf vergeet je dat allemaal, en besluit je op dát moment wat de beste aanpak is.

De bedoeling van het programma is dat de wereld vertoont wordt door de ogen van iemand. Je laat zowel een persoon als een wereld zien. Dan zul je toch echt iets moeten doen, zodat die vent zichzelf uit de verf trekt. Dan komt het erg nauw wat je doet als interviewer. Die Belgen snappen nogal eens veel beter hoe je ruimte geeft en neemt. Dat ademt. Het draaiboek is ook maar een scenario op papier: uiteindelijk gaat het om wat je doet.

De interviewer lijkt tevel een exponent van de Nederlandse regelcultuur. Hele drommen van mensen zitten rond de regie. En daar zitten allerlei compromissen in, waarvan een boel nogal eens slecht doordacht is. En bij uitvoering in de praktijk mist dan de flexibiliteit. Zoiets?

Simon
03-08-04, 15:54
Geplaatst door Maarten

De interviewer lijkt tevel een exponent van de Nederlandse regelcultuur. Hele drommen van mensen zitten rond de regie. En daar zitten allerlei compromissen in, waarvan een boel nogal eens slecht doordacht is. En bij uitvoering in de praktijk mist dan de flexibiliteit. Zoiets?

Ja daar klopt wel wat van. Adriaan van Dis deed het bijvoorbeeld beter. Als die een kans ruikt trekt hij zich niks meer van de regie aan en volgt een zijpad. Zwagerman lijkt daar geen neus voor te hebben. Hij verantwoord zich daarvoor op de site van zomergasten. Anders zouden er video fragmenten kunnen sneuvelen die wél gepland zijn. Maar dat is duits denken en lijkt mij toch de minste zorg.

mark61
03-08-04, 16:10
Geplaatst door Simon
Ja daar klopt wel wat van. Adriaan van Dis deed het bijvoorbeeld beter. Als die een kans ruikt trekt hij zich niks meer van de regie aan en volgt een zijpad. Zwagerman lijkt daar geen neus voor te hebben. Hij verantwoord zich daarvoor op de site van zomergasten. Anders zouden er video fragmenten kunnen sneuvelen die wél gepland zijn. Maar dat is duits denken en lijkt mij toch de minste zorg.

Joop van Thijn (broer van? nu al weer vergeten) was voor mij meer de ras-interviewer. Helaas veel te vroeg gestorven. Ik kan me wel vinden in Maarten's typering van Rottenberg. Hij bedoelt het ongetwijfeld goed, maar in elke zin Heel Belangrijke Dingen zeggen is wat vermoeiend. Zwagerman kan hem niet aan en zit er sullig bij te kijken. Niet elke schrijver met een ego is een interviewer.

Maarten
03-08-04, 16:20
Geplaatst door Dutchguy

Maar waarom zou Rottenberg eigenlijk een statement over Israel af moeten geven?


Waarom zouden joden dat uberhaupt moeten?
Moslims worden al gewantrouwd sinds er eentje op duizenden kilometers van hier een geintje flikte in 2001. En iedereen vind het doodnormal om die moslims voortdurend ter verantwoording te roepen, om de twijfels over hun moraal weg te nemen.

Geen enkele jood overkomt zoiets in Nederland. En waar het bij moslims totaal ontbreekt aan band met binladen, daar stikt het van de banden van joden met Israel, en lijkt het grootste deel toaal geen boodschap te hebben aan het internationale recht, nog aan andere zaken die niet het belang van Israel en joden dienen. En eigenlijk is wel duidelijk dat een zeer groot deel in feite zware misdaden staat te vergoeilijken, te zien aan al die smoesjes over het bestaansrecht van Israel, en andere afleidingsmanouevres..
Geen woord hoor je uit die kringen, tenzij Leon de Winter weer eens geluid maakt. Dan staan ze te juichen, of zwijgen over de rotzooi, en laten het spaarzame geluid over aan EAJG, dat weinig geluid maakt.

Als dat zo door blijft gaan, dan is dat koren op de molen van de ideeen, dat joden eigenlijk een walgelijk soort mensen zijn, qua mentaliteit. Wou je die kant op? Nou, het gaat dus áardig die kant op he?
Met name ook sinds Gretta Duisenberg is gebleken, dat joden behoorlijk wat invloed hebben op de politiek en de media, en dat goed organiseren. En het enige belang wat daar behartigt wordt, is dat van Israel.

Ik vind dat ze wat uit te leggen hebben hoor. Die steun aan Israel, dat begint om verantwoording te vragen hoor! Hier is iets héel grondig mis.
Misschien het jij geen probleem met lui die misdadigers steunen, maar ik wél!

En Rottenberg als jood, en als Amsterdammer, waar het antisemitisme druk besproken wordt, en waar elk verband met Israel bij verzwegen wordt, als onderdeel van de cultuur daar? Wie niets opmerkt heeft blijkbaar niets te zeggen. Dat is al slap. Maar wie er na de grote joodse steun ook nog zwijgt, die is niet slap, maar al verdacht. Wil je een anti-joodse stemming, dan moet je voorál zo door gaan!

En Rottenberg was ook nog de grote PvdA man. Israel was duidelijk een zaak van politiek beleid. En daar heeft ie in 3 uur tijd, als jood, en als Amsterdammer met z'n antisemitisme niets over te melden?? Dit is Fishy!!

PS: Israel is al tientallen jaren vrijwel wekelijks nieuws, en vaak bijna dagelijks! Voor de media is dit echt het top-item buitenland, door de jaren heen! En de gedrevenheis van de supporters hier aan beide kanten is óok duidelijk. Maar als het over individuele Nederlandse joden en Israel gaat, dan wordt er ineens gedaan alsof het om een soort verweggistan gaat: Hoezo moet en jood een mening over Israel hebben? Sorry hoor, ik vind dit een grote leugenachtigheid. Volstrekt ongeloofwaardig.

Ravian
03-08-04, 16:25
Geplaatst door Maarten
Waarom zouden joden dat uberhaupt moeten?
Moslims worden al gewantrouwd sinds er eentje op duizenden kilometers van hier een geintje flikte in 2001.

Het was/is niet 1 persoontje, het was geen geintje, aanslagen worden wereldwijd gepleegd inclusief in Europa en de dreiging voor meer is actueel & reeel.
Moslims weigeren hiervoor ter verantwoording geroepen te worden.
Waarom zou een Hollander van joodse afkomst dat dan wel moeten doen? Hm?

Maarten
03-08-04, 16:36
Geplaatst door Ravian
Het was/is niet 1 persoontje, het was geen geintje, aanslagen worden wereldwijd gepleegd inclusief in Europa en de dreiging voor meer is actueel & reeel.
Moslims weigeren hiervoor ter verantwoording geroepen te worden.
Waarom zou een Hollander van joodse afkomst dat dan wel moeten doen? Hm?

Wat een larie! Moslims leggen voortdurend verantwoording af inzake hun mening over Bin Laden! Dat gebeurt mondiaal! Verklaringen, kranten, statements, TV, forums, waar héb je het over??
Noem eens EEN Nederlandse moslim, die zich openlijk voor binladen uit spreekt??

En of Binladen het nou in zijn éentje deed of met een paar honderd anderen, dat doet er in dit verband geen dónder toe!

Die Israeli's bepalen met miljóenen hun eigen politiek. En de steun van Nederlandse joden... ik ga er niet eens op in, te bespottelijk voor woorden. Klaarblijkelijk moeten er hele rare sprongen gemaakt worden, als het over die joodse verantwoording gaat.

Ravian
03-08-04, 17:00
Geplaatst door Maarten
Wat een larie! Moslims leggen voortdurend verantwoording af inzake hun mening over Bin Laden! Dat gebeurt mondiaal! Verklaringen, kranten, statements, TV, forums, waar héb je het over??

Doen joden overal ook over Sharon. So?


Noem eens EEN Nederlandse moslim, die zich openlijk voor binladen uit spreekt??

*hehe* Oh, die zijn er echt wel hoor.
Je hoort ze alleen niet. Soms hier anoniem op t forum.


En of Binladen het nou in zijn éentje deed of met een paar honderd anderen, dat doet er in dit verband geen dónder toe!

Wel in deze context. Je zei dat er eentje 1 keertje 1 geintje flikte.
De waarheid is anders: bloed & massamoord alom. Als jij dat wilt afzwakken, ben je raar.



Die Israeli's bepalen met miljóenen hun eigen politiek. En de steun van Nederlandse joden... ik ga er niet eens op in, te bespottelijk voor woorden. Klaarblijkelijk moeten er hele rare sprongen gemaakt worden, als het over die joodse verantwoording gaat.
Zoals voor iedereen geldt: sommigen steunen Israel, anderen niet. Sommige steunen ook Arabische dictaturen, anderen niet.

Nog altijd geen verklaring voor het feit dat jij op en neer stuitert dat Felix niks over Israel heeft gezegd. Da's jouw begeisterde fixatie, niet de zijne.