PDA

Bekijk Volledige Versie : Tweederde van Bangladesh onder water



lennart
25-07-04, 18:04
Tweederde van Bangladesh onder water

Uitgegeven: 25 juli 2004 17:18
Laatst gewijzigd: 25 juli 2004 17:43

DHAKA - Tweederde van het Zuid-Aziatische land Bangladesh staat onder water als gevolg van de ernstigste moessonoverlast sinds vijftien jaar. In de hoofdstad Dhaka functioneren de watervoorziening en het rioleringssysteem niet meer als gevolg van de enorme wateroverlast. De watervoorraden zijn besmet omdat rioolbuizen in de stad zijn gescheurd.

De hevige overstromingen in Bangladesh en delen van India en Nepal hebben de afgelopen maand bijna zeshonderd mensen het leven gekost. Miljoenen mensen moesten hun huizen ontvluchten. Velen lijden aan diarree en andere ziekten die door besmet water worden overgebracht. Tienduizenden woningen van bamboe en stro zijn door het water uit de overstromende rivieren meegesleurd.

In Dhaka staat de ambassadewijk en het commerciële centrum 1 meter onder water. De overstromingen hebben de olie- en gaswinning in het straatarme land stilgelegd en ook hebben duizenden kledingfabriekjes de deuren moeten sluiten. Dat betekent een zware slag voor de economie van het land, dat ieder jaar voor 5 miljard dollar aan textiel exporteert.
http://www.nu.nl/news.jsp?n=365818&c=24

De grootste humanitaire ramp van dit moment en de VVD doet weer niets!

Overigens vind ik dat Nederland veel meer solidair zou moeten zijn met Bangladesh. Ten eerste wij weten wat overstromingen betekenen voor een land en toen wij zeiden na de overstroming van Zeeland "Nooit meer" betekende dat meer dan alleen Nederland te beschermen tegen het water. Ten tweede heeft Nederland enorme ervaring met water management, waarom biedt Nederland niet technische steun aan Bangladesh?

barfly
25-07-04, 18:13
Geplaatst door lennart
Tweederde van Bangladesh onder water

Uitgegeven: 25 juli 2004 17:18
Laatst gewijzigd: 25 juli 2004 17:43

DHAKA - Tweederde van het Zuid-Aziatische land Bangladesh staat onder water als gevolg van de ernstigste moessonoverlast sinds vijftien jaar. In de hoofdstad Dhaka functioneren de watervoorziening en het rioleringssysteem niet meer als gevolg van de enorme wateroverlast. De watervoorraden zijn besmet omdat rioolbuizen in de stad zijn gescheurd.

De hevige overstromingen in Bangladesh en delen van India en Nepal hebben de afgelopen maand bijna zeshonderd mensen het leven gekost. Miljoenen mensen moesten hun huizen ontvluchten. Velen lijden aan diarree en andere ziekten die door besmet water worden overgebracht. Tienduizenden woningen van bamboe en stro zijn door het water uit de overstromende rivieren meegesleurd.

In Dhaka staat de ambassadewijk en het commerciële centrum 1 meter onder water. De overstromingen hebben de olie- en gaswinning in het straatarme land stilgelegd en ook hebben duizenden kledingfabriekjes de deuren moeten sluiten. Dat betekent een zware slag voor de economie van het land, dat ieder jaar voor 5 miljard dollar aan textiel exporteert.
http://www.nu.nl/news.jsp?n=365818&c=24

De grootste humanitaire ramp van dit moment en de VVD doet weer niets!

Overigens vind ik dat Nederland veel meer solidair zou moeten zijn met Bangladesh. Ten eerste wij weten wat overstromingen betekenen voor een land en toen wij zeiden na de overstroming van Zeeland "Nooit meer" betekende dat meer dan alleen Nederland te beschermen tegen het water. Ten tweede heeft Nederland enorme ervaring met water management, waarom biedt Nederland niet technische steun aan Bangladesh?

Bangladesh kan een project als de Deltawerken niet betalen, Nederland zal niet bereid zijn om de koste op zich te nemen want die zijn torenhoog.

Dus zal de internationale gemeenschap moeten bijspringen en die hebben daar kennelijk ook geen zin in. Waarschijnlijk omdat er niks te halen is oid...

lennart
25-07-04, 18:24
Geplaatst door barfly
Bangladesh kan een project als de Deltawerken niet betalen, Nederland zal niet bereid zijn om de koste op zich te nemen want die zijn torenhoog.

In de jaren 50 was Nederland ook niet rijk, en wij hebben het wel voor elkaar gespeeld. Bangladesh heeft een enorme bevolking, dus het moet te doen zijn, om dit project samen met India, in een lokale context te scheppen. Een dergelijk project kan juist een enorme verrijking van de lokale economie betekenen, zolang het maar goed gedaan wordt. Alles wat lokaal gedaan kan worden, met lokaal krediet, moet ook lokaal gedaan worden.

Wat Nederland zou kunnen betekenen, is het betalen van experts die daar naar toe gaan en helpen bij het opzetten van de infrastructuur en het meerjarig plannen van dit project. Het lijkt mij dat fysieke bijdragen van echte mensen veel meer bijdragen aan ontwikkeling dan geld alleen.

Overigens het geld argument vind ik altijd een belachelijk argument. Geld is geen commodity, het is een manier om de economie te verdelen, maar het is in werkelijkheid slechts cijfers op papier. Een landelijk project kan dus gemakkelijk gefinancieerd door lokale kredieten te gebruiken (kredieten in de landelijk valuta dus). Je moet ervan uitgaan dat wanneer dit project af is, de inwoner ook meteen meer economische voorspoed hebben. Ten eerste kan het water van de monsoen regens worden verkocht aan bijvoorbeeld de drogere regios van India en China. Ten tweede kan het natuurgeweld gebruikt worden om energie op te wekken, en energie betekent simpelweg meer economische activiteit. Ten derde, jaarlijks overstromingen, je moet eens rekenen hoeveel dat kost! Deze overstromingen kosten bangladesh enorm veel geld, bovendien zal hun oogst weer eens verwoest zijn, dus daar zullen ze ook nog eens problemen mee krijgen.

barfly
25-07-04, 18:31
Geplaatst door lennart
In de jaren 50 was Nederland ook niet rijk, en wij hebben het wel voor elkaar gespeeld. Bangladesh heeft een enorme bevolking, dus het moet te doen zijn, om dit project samen met India, in een lokale context te scheppen. Een dergelijk project kan juist een enorme verrijking van de lokale economie betekenen, zolang het maar goed gedaan wordt. Alles wat lokaal gedaan kan worden, met lokaal krediet, moet ook lokaal gedaan worden.

Wat Nederland zou kunnen betekenen, is het betalen van experts die daar naar toe gaan en helpen bij het opzetten van de infrastructuur en het meerjarig plannen van dit project. Het lijkt mij dat fysieke bijdragen van echte mensen veel meer bijdragen aan ontwikkeling dan geld alleen.

Ik zou het een goede zaak vinden als het zou gebeuren hoor, daar niet van. Ik denk ook dat het voor Nederland goed zou zijn. Je kan er weer ervaring op doen en jonge afgestudeerden een kans geven op een mooi project.

Ik denk alleen dat met de huidige regering er niets van komt. Ik heb zelden zo een stel klunzen bezig gezien op regerings niveau, dus dit soort kansen worden niet opgepakt.

Overigens is Bangladesh een van de armste landen ter wereld met zo'n 140 miljoen inwoners en zo'n 280 miljard BNP dus echt geld is er niet, afgezien van het feit dat de regering in Bangladesh slechts geinterreseerd is in het belang van de regeringsleiders zelf....

euhh
25-07-04, 18:36
Geplaatst door lennart
De grootste humanitaire ramp van dit moment en de VVD doet weer niets!

Overigens vind ik dat Nederland veel meer solidair zou moeten zijn met Bangladesh. Ten eerste wij weten wat overstromingen betekenen voor een land en toen wij zeiden na de overstroming van Zeeland "Nooit meer" betekende dat meer dan alleen Nederland te beschermen tegen het water. Ten tweede heeft Nederland enorme ervaring met water management, waarom biedt Nederland niet technische steun aan Bangladesh?

Dat kan niet omdat bangladesh voor het over grote deel wordt opgemaak door een rivierdelta, dat is gewoon technisch niet mogelijk om te temmen.
De enige goede oplossing zou zijn 2/3 van bangladesh defenitief onbewoonbaar te verklaren.

barfly
25-07-04, 18:47
Geplaatst door euhh
Dat kan niet omdat bangladesh voor het over grote deel wordt opgemaak door een rivierdelta, dat is gewoon technisch niet mogelijk om te temmen.
De enige goede oplossing zou zijn 2/3 van bangladesh defenitief onbewoonbaar te verklaren.

Nederland is een vergelijkbare situatie, welliswaar in het klein. Maar Nederland heeft de zaken ook aardig weten te temmen zonder tweederde te laten overstromen permanent.

lennart
25-07-04, 18:48
Geplaatst door euhh
Dat kan niet omdat bangladesh voor het over grote deel wordt opgemaak door een rivierdelta, dat is gewoon technisch niet mogelijk om te temmen.
De enige goede oplossing zou zijn 2/3 van bangladesh defenitief onbewoonbaar te verklaren.

Nederland is ook een rivierdelta :rolleyes:


Het gaat hier om de moesson, je moet slimmere manieren vinden om water tijdelijk op te slaan en ook om het snel af te voeren. Als je 180miljoen inwoners hebt, kan je ze heel goed geulen laten graven. Maar natuurlijk niet als kip zonder kop, daarom zou Nederland er dus een goede bijdrage aan kunnen leveren.

lennart
25-07-04, 18:50
Geplaatst door barfly
Ik zou het een goede zaak vinden als het zou gebeuren hoor, daar niet van. Ik denk ook dat het voor Nederland goed zou zijn. Je kan er weer ervaring op doen en jonge afgestudeerden een kans geven op een mooi project.

Ik denk alleen dat met de huidige regering er niets van komt. Ik heb zelden zo een stel klunzen bezig gezien op regerings niveau, dus dit soort kansen worden niet opgepakt.

Overigens is Bangladesh een van de armste landen ter wereld met zo'n 140 miljoen inwoners en zo'n 280 miljard BNP dus echt geld is er niet, afgezien van het feit dat de regering in Bangladesh slechts geinterreseerd is in het belang van de regeringsleiders zelf....

Sja.. regeringsleiders zijn wel vaker het probleem. Wat ik niet snap, is dat Nederland niet een actievere rol speelt. We moeten niet wachten totdat ze om hulp vragen, wij moeten ze het bieden. En niet dom geld pompen, maar fysieke hulp aanbieden.

Als ze het niet willen, dan pech.

euhh
25-07-04, 19:00
Geplaatst door lennart
Nederland is ook een rivierdelta :rolleyes:


Het gaat hier om de moesson, je moet slimmere manieren vinden om water tijdelijk op te slaan en ook om het snel af te voeren. Als je 180miljoen inwoners hebt, kan je ze heel goed geulen laten graven. Maar natuurlijk niet als kip zonder kop, daarom zou Nederland er dus een goede bijdrage aan kunnen leveren.

Klopt maar Nederland kent geen moesson en waar ga jij zo allejezus veel water op slaan, nederland is maar voor een klein deel rivierdelta, bangladesh is 1 grote delta.
Heb al eens op TV een Ing. die bij de Delta werken betrokken was horen zeggen als het gebied waar het in nederland over gaat 1,5 x zo groot zou zijn dat het dan technisch en economisch onmogelijk was voor nederland om het nog uit tevoeren.

Nederland :

total: 41,526 sq km
water: 7,643 sq km
land: 33,883 sq km

Bangladesh
total: 144,000 sq km
land: 133,910 sq km
water: 10,090 sq km

Jaarlijks overstroomt er gemiddeld 1/3 van het land dus dan zou er dus +/- 45.000 vierkant km, das meer dan heel nederland, en we hebben nu al moeite om hier de voeten droog te houden.
Waar zou je al dat water in bangladesh willen opslaan dan?
Ze hebben trouwens "maar" 141 miljoen inwoners.

barfly
25-07-04, 19:04
Geplaatst door euhh
Klopt maar Nederland kent geen moesson en waar ga jij zo allejezus veel water op slaan, nederland is maar voor een klein deel rivierdelta, bangladesh is 1 grote delta.
Heb al eens op TV een Ing. die bij de Delta werken betrokken was horen zeggen als het gebied waar het in nederland over gaat 1,5 x zo groot zou zijn dat het dan technisch en economisch onmogelijk was voor nederland om het nog uit tevoeren.

Nederland :

total: 41,526 sq km
water: 7,643 sq km
land: 33,883 sq km

Bangladesh
total: 144,000 sq km
land: 133,910 sq km
water: 10,090 sq km

Jaarlijks overstroomt er gemiddeld 1/3 van het land dus dan zou er dus +/- 45.000 vierkant km, das meer dan heel nederland, en we hebben nu al moeite om hier de voeten droog te houden.
Waar zou je al dat water in bangladesh willen opslaan dan?
Ze hebben trouwens "maar" 141 miljoen inwoners.

Ik kan me voorstellen dat je begint met het graven van kanalen en het ophogen van gedeeltes land waar de populatie woont. Echter ik ben geen waterbouwkundige dus zit ik hier maar een slag naar te slaan. Ik vind dat je altijd moet uitkijken om te zeggen dat iets niet kan of onmogelijk is, kijk naar het Panama kanaal? Een aardig stukje onmogelijkheid al met al.

lennart
25-07-04, 19:10
Geplaatst door euhh
Jaarlijks overstroomt er gemiddeld 1/3 van het land dus dan zou er dus +/- 45.000 vierkant km, das meer dan heel nederland, en we hebben nu al moeite om hier de voeten droog te houden.
Waar zou je al dat water in bangladesh willen opslaan dan?
Ze hebben trouwens "maar" 141 miljoen inwoners.

Bangladesh heeft ook nog buurlanden, zoals India, waar ze ook in de dikke shit zitten, met name in de in Azzam regio. En dat terwijl ze in India ook enorme regios hebben waar ze watertekorten hebben. Daar lijkt mij, moet toch business in zitten.

Uiteindelijk is er tegen bijbelse proporties aan water zoals nu niets te doen, maar het lijkt wel alsof Bangladesh elk jaar deze problemen heeft.

euhh
25-07-04, 21:23
Geplaatst door lennart
Bangladesh heeft ook nog buurlanden, zoals India, waar ze ook in de dikke shit zitten, met name in de in Azzam regio. En dat terwijl ze in India ook enorme regios hebben waar ze watertekorten hebben. Daar lijkt mij, moet toch business in zitten.

Uiteindelijk is er tegen bijbelse proporties aan water zoals nu niets te doen, maar het lijkt wel alsof Bangladesh elk jaar deze problemen heeft.

Ik ben ook geen water deskundige maar wat ik wel weet is dat grote delen van bangladesh al als natuurlijke water bassins dienen voor als de moessons vallen.
Het water heeft daar gewoon de ruimte nodig, dit is het zelfde als op een actieve vulkaan gaan wonen en dan klagen over de hitte.
Als er al projecten op gezet worden zouden die er op gericht moeten zijn die mensen uit die gebieden weg tehalen en naar betere gebieden te verhuizen, dit zou aanzienelijk goedkoper en makkelijker zijn mijn inziens.

mark61
26-07-04, 01:48
Geplaatst door euhh
Ik ben ook geen water deskundige maar wat ik wel weet is dat grote delen van bangladesh al als natuurlijke water bassins dienen voor als de moessons vallen.
Het water heeft daar gewoon de ruimte nodig, dit is het zelfde als op een actieve vulkaan gaan wonen en dan klagen over de hitte.
Als er al projecten op gezet worden zouden die er op gericht moeten zijn die mensen uit die gebieden weg tehalen en naar betere gebieden te verhuizen, dit zou aanzienelijk goedkoper en makkelijker zijn mijn inziens.

Uit de cijfers die jij geeft blijkt nog iets heel anders: Bangla Desh is dus zo'n 2 1/2 keer dichter bevolkt dan NL, dat zelf al overbevolkt is. De bevolking concentreren in gebieden die minder snel overstromen is dus ondoenlijk. En dan hebben we nog het arsenicumverhaal. BD moet als de donder aan gezinsplanning gaan doen. Maar das een taboe dat alleen China doorbroken heeft.

mark61
26-07-04, 02:00
Geplaatst door sjeng
een jongen die ik kende heeft ontwikkelingswerk in bangladesh gedaan, dijken bouwen enzo.
Schijnt dat de boedhisitsche mentaliteit daar zo fatalistisch is dat ze geen ruk doen om het te voorkomen. ...

Religions:
Muslim 83%, Hindu 16%, other 1% (1998)

http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/bg.html#People

vlegeltje
26-07-04, 02:21
Geplaatst door mark61
http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/bg.html#People

Birth rate:
30.03 births/1,000 population (2004 est.)
Death rate:
8.52 deaths/1,000 population (2004 est.)

Zo schiet dat natuurlijk niet op met die gezinsplanning... :cheefbek:

observer
26-07-04, 09:50
Geplaatst door lennart
Bangladesh heeft ook nog buurlanden, zoals India, waar ze ook in de dikke shit zitten, met name in de in Azzam regio. En dat terwijl ze in India ook enorme regios hebben waar ze watertekorten hebben. Daar lijkt mij, moet toch business in zitten.

Uiteindelijk is er tegen bijbelse proporties aan water zoals nu niets te doen, maar het lijkt wel alsof Bangladesh elk jaar deze problemen heeft. bangladesh is hindi voor "stomste plek om te gaan wonen"

het op die schaal verplaatsen van water is eigenlijk alleen in de voormalige ussr en china gedaan

met gevolgen die niet echt naar herhaling doen verlangen

zo is het bajkal meer, 1 van de oudste op de planeet al 30% van zijn oppervlakte kwijt en is de hele regio eromheen aan het uitdrogen door een groot project om land te irrigeren

MAGICA ARABICA
26-07-04, 15:23
Geplaatst door observer
bangladesh is hindi voor "stomste plek om te gaan wonen"

het op die schaal verplaatsen van <a href="http://www.ntsearch.com/search.php?q=water&v=56">water</a> is eigenlijk alleen in de voormalige ussr en <a href="http://www.ntsearch.com/search.php?q=china&v=56">china</a> gedaan

met gevolgen die niet echt naar herhaling doen verlangen

zo is het bajkal meer, 1 van de oudste op de planeet al 30% van zijn oppervlakte kwijt en is de hele regio eromheen aan het uitdrogen door een groot project om land te irrigeren Je doelt op de Aral meer!

Ze hebben er trouwens, ook veel kernmateriaal in gedumpt.
Wat funest was voor de lokale visserij.