PDA

Bekijk Volledige Versie : Een gewone godsdienst



De Autochtoon
25-07-04, 23:24
2004-07-26

In januari stond voor de overgrote meerderheid van de Tweede Kamer nog als een paal boven water dat dertig jaar minderhedenbeleid op een faliekante mislukking was uitgelopen. Weliswaar had een enquête van datzelfde parlement als conclusie opgeleverd dat de integratie van veel allochtonen succesvol was verlopen (vaak ondanks het overheidsbeleid), maar daar wilde de Kamer niet aan. Het leek toen wel zo opportuun om met name de islam als een sta-in-de-weg te beschouwen voor integratie en zelfs als een gevaar af te schilderen voor de democratie. Die godsdienst dreigde immers meer en meer in de greep te raken van het moslimfundamentalisme?

Deze negatieve kijk op moslims werd onlangs nog eens bevestigd in een opinieonderzoek van de Volkskrant: de gemiddelde Nederland weet weinig of niets over de islam, wil er ook niets vanaf weten, desondanks heeft men geen al te hoge pet op van deze bevolkingsgroep. Een flink percentage voelt zich zelfs regelrecht door hen bedreigd, vanwege de kans op terroristische aanslagen.

Vergeleken met deze, vaak al te gemakkelijke beeldvorming, is het rapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau een verademing. Daaruit blijkt dat moslims nauwelijks verschillen van gewone Nederlanders. Zo oordelen zij over tal van maatschappelijke kwesties hetzelfde als de rest van de bevolking. Dat geldt met name voor moslims die in Nederland geboren zijn, voor moslims met een hogere opleiding, of met een betaalde baan. Bovendien blijkt de moslimgemeenschap in Nederland in hoog tempo te ontkerkelijken.

Die laatste bevinding bracht minister Verdonk tot de uitspraak dat de islam een gewone godsdienst is, die als als andere godsdiensten in een proces van secularisatie verkeert. Uit de rest van haar betoog kon gemakkelijk worden opgemaakt dat zij secularisatie opvat als een belangrijke voorwaarde om tot integratie te komen. Dat is jammer, want met zo'n opvatting komt ze toch weer dicht in de buurt van de omstreden stelling dat religie een sta-in-de-weg is voor democratie en moderniteit. Dat is echt een onzin stelling, zoals een religieus land als de VS bewijst.

Moslims gaan minder naar de moskee. Dat is waar. Maar uit het SCP-rapport blijkt ook dat de islam voor hen belangrijk blijft. Die ruimte zal de minister hen royaal moeten gunnen.

De Autochtoon
25-07-04, 23:25
Oh ja, Taouanza, hou je cynische reacties maar voor je, ik voel 'm al aankomen.

barfly
25-07-04, 23:29
Geplaatst door De Autochtoon
2004-07-26

In januari stond voor de overgrote meerderheid van de Tweede Kamer nog als een paal boven water dat dertig jaar minderhedenbeleid op een faliekante mislukking was uitgelopen. Weliswaar had een enquête van datzelfde parlement als conclusie opgeleverd dat de integratie van veel allochtonen succesvol was verlopen (vaak ondanks het overheidsbeleid), maar daar wilde de Kamer niet aan. Het leek toen wel zo opportuun om met name de islam als een sta-in-de-weg te beschouwen voor integratie en zelfs als een gevaar af te schilderen voor de democratie. Die godsdienst dreigde immers meer en meer in de greep te raken van het moslimfundamentalisme?

Deze negatieve kijk op moslims werd onlangs nog eens bevestigd in een opinieonderzoek van de Volkskrant: de gemiddelde Nederland weet weinig of niets over de islam, wil er ook niets vanaf weten, desondanks heeft men geen al te hoge pet op van deze bevolkingsgroep. Een flink percentage voelt zich zelfs regelrecht door hen bedreigd, vanwege de kans op terroristische aanslagen.

Vergeleken met deze, vaak al te gemakkelijke beeldvorming, is het rapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau een verademing. Daaruit blijkt dat moslims nauwelijks verschillen van gewone Nederlanders. Zo oordelen zij over tal van maatschappelijke kwesties hetzelfde als de rest van de bevolking. Dat geldt met name voor moslims die in Nederland geboren zijn, voor moslims met een hogere opleiding, of met een betaalde baan. Bovendien blijkt de moslimgemeenschap in Nederland in hoog tempo te ontkerkelijken.

Die laatste bevinding bracht minister Verdonk tot de uitspraak dat de islam een gewone godsdienst is, die als als andere godsdiensten in een proces van secularisatie verkeert. Uit de rest van haar betoog kon gemakkelijk worden opgemaakt dat zij secularisatie opvat als een belangrijke voorwaarde om tot integratie te komen. Dat is jammer, want met zo'n opvatting komt ze toch weer dicht in de buurt van de omstreden stelling dat religie een sta-in-de-weg is voor democratie en moderniteit. Dat is echt een onzin stelling, zoals een religieus land als de VS bewijst.

Moslims gaan minder naar de moskee. Dat is waar. Maar uit het SCP-rapport blijkt ook dat de islam voor hen belangrijk blijft. Die ruimte zal de minister hen royaal moeten gunnen.

De regering faalt nogal in haar taken om al haar onderdanen veiligheid te bieden bedoel je?

taouanza
25-07-04, 23:30
Geplaatst door De Autochtoon
Oh ja, Taouanza, hou je cynische reacties maar voor je, ik voel 'm al aankomen.

We hebben helemaal geen last van vooroordelen he Isaac?:rolleyes:

WAT voel je al aankomen?:verward:

De Autochtoon
25-07-04, 23:31
Geplaatst door taouanza
We hebben helemaal geen last van vooroordelen he Isaac?:rolleyes:

WAT voel je al aankomen?:verward:

Je bent net een muziekdoos. Die speelt ook keer op keer hetzelfde liedje.

taouanza
25-07-04, 23:32
Geplaatst door barfly
De regering faalt nogal in haar taken om al haar onderdanen veiligheid te bieden bedoel je?

Of ze minstens het gevoel geven dat ze erbij horen.:rolleyes:

Minister van integratie?! Van segregatie zullen zal ze bedoelen. :watte?:

taouanza
25-07-04, 23:37
Geplaatst door De Autochtoon
Je bent net een muziekdoos. Die speelt ook keer op keer hetzelfde liedje.

Irritant he consequentie en standvastigheid?
Ik zou een voorbeeld nemen aan de andere die voor elke topic een andere mening hebben.
Regels voor discriminatie tegen moslims
Regels voor discrimintatie van moslims
Regels voor schending van mensenrechten door moslims
Regels voor schending van mensenrechten van moslim

Kan me voorstellen dat het irritant is dat er mensen zijn die consequent dezelfde mening hebben.

Maar nog begrijp ik niet wat je wil zeggen vandaar deze lege opmerking weer. Maar verwacht ook niet opeens dat je ineens wel inhoudelijk kan reageren.

Simon
26-07-04, 00:16
Geplaatst door De Autochtoon
Vergeleken met deze, vaak al te gemakkelijke beeldvorming, is het rapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau een verademing. Daaruit blijkt dat moslims nauwelijks verschillen van gewone Nederlanders. Zo oordelen zij over tal van maatschappelijke kwesties hetzelfde als de rest van de bevolking. Dat geldt met name voor moslims die in Nederland geboren zijn, voor moslims met een hogere opleiding, of met een betaalde baan. Bovendien blijkt de moslimgemeenschap in Nederland in hoog tempo te ontkerkelijken.


Dat zou inderdaad een eye-opener moeten zijn voor veel autochtonen en is overigens ook wel eerder uit onderzoek gebleken. Als het over moslims en politieke opvattingen gaat dan laat men vaak opvattingen van de AEL horen. De AEL vertegenwoordigt echter absoluut niet de politieke opvatting van de gemiddelde allochtoon en ook niet van de gemiddelde moslim. Wat dat betreft vond ik een onderzoek van de SP wel leuk (ik geloof vorig jaar). Die zijn gewoon honderden mensen gaan enquêteren en daaruit bleek inderdaad dat opvattingen van allochtonen en autochtonen helemaal niet zo sterk uiteen lopen als de media ons willen doen geloven. Maar dit zou toch vooral voor de autochtoon aanleiding moeten zijn de beeldvorming bij te stellen en vooral ... beter te integreren.

Joepie
26-07-04, 10:46
Geplaatst door Simon
Dat zou inderdaad een eye-opener moeten zijn voor veel autochtonen en is overigens ook wel eerder uit onderzoek gebleken. Als het over moslims en politieke opvattingen gaat dan laat men vaak opvattingen van de AEL horen. De AEL vertegenwoordigt echter absoluut niet de politieke opvatting van de gemiddelde allochtoon en ook niet van de gemiddelde moslim. Wat dat betreft vond ik een onderzoek van de SP wel leuk (ik geloof vorig jaar). Die zijn gewoon honderden mensen gaan enquêteren en daaruit bleek inderdaad dat opvattingen van allochtonen en autochtonen helemaal niet zo sterk uiteen lopen als de media ons willen doen geloven. Maar dit zou toch vooral voor de autochtoon aanleiding moeten zijn de beeldvorming bij te stellen en vooral ... beter te integreren.

beter te richten op de overeenkomsten (zijn er nl. genoeg) dan de verschillen. Zou wel eens fijn zijn als een goed standpunt naar buiten komt zodat de sceptische autochtoon inziet dat de islam een gewoon geloof is. En met een hoplijk neveneffect nl. dat fundamentalisme eerder toegerekend kan worden aan individuen en hun opvattingen dan aan het geloof. (fundamentalisme en radicalisering kan nl. m.b.t. elk geloof dan ook).

taouanza
26-07-04, 11:17
Wat dat betreft vond ik een onderzoek van de SP wel leuk (ik geloof vorig jaar). Die zijn gewoon honderden mensen gaan enquêteren en daaruit bleek inderdaad dat opvattingen van allochtonen en autochtonen helemaal niet zo sterk uiteen lopen als de media ons willen doen geloven. Maar dit zou toch vooral voor de autochtoon aanleiding moeten zijn de beeldvorming bij te stellen en vooral ... beter te integreren.



En wat zegt onze bruggenbouwert?:rolleyes:



Geplaatst door Joepie
beter te richten op de overeenkomsten (zijn er nl. genoeg) dan de verschillen. Zou wel eens fijn zijn als een goed standpunt naar buiten komt zodat de sceptische autochtoon inziet dat de islam een gewoon geloof is. En met een hoplijk neveneffect nl. dat fundamentalisme eerder toegerekend kan worden aan individuen en hun opvattingen dan aan het geloof. (fundamentalisme en radicalisering kan nl. m.b.t. elk geloof dan ook).



Bruggenbouwert Joepie staat voor de Erasmusbrug:'Welke brug? Ik zie geen brug, zou het niet handig zijn om hier een brug te bouwen van het Centrum naar de Kop van Zuid?'


:loens:

Joepie
26-07-04, 11:19
Geplaatst door taouanza
En wat zegt onze bruggenbouwert?:rolleyes:






Bruggenbouwert Joepie staat voor de Erasmusbrug:'Welke brug? Ik zie geen brug, zou het niet handig zijn om hier een brug te bouwen van het Centrum naar de Kop van Zuid?'


:loens:

Taouanza de autochtoonhater slaat weer toe.

taouanza
26-07-04, 11:21
Geplaatst door Joepie
Taouanza de autochtoonhater slaat weer toe.

Hoe de waard is vertrouwt hij zijn gasten.:fpetaf:

Joepie
26-07-04, 11:25
Geplaatst door taouanza
Hoe de waard is vertrouwt hij zijn gasten.:fpetaf:

Nee schatje,

ik maak gewoon een nuchtere constatering... dat je een autochtoonhater bent, zeker gezien je replies hier op dit forum.

Dus hou nu maar op met wijzen... :wohaa:

taouanza
26-07-04, 11:30
Geplaatst door Joepie
Nee schatje,

ik maak gewoon een nuchtere constatering die ik makkelijk kan onderbouwen...je weet zelf ook dat je door de mand bent gevallen bij mij.

:haha:

Daarom dat je je toevlucht zoekt naar goedkope valse beschuldigingen.

Dus onderbouw jij waarom een onderzoek heeft uitgewezen dat allochtonen hetzelfde denken als autochtonen en jij nog steeds op zoek bent naar overeenkomsten. Omdat ze er niet zijn? Nee omdat je ze niet wil zien.

En roepen dat ik door de mand gevallen ben is sjow goedkoop. Je hebt geen enkel argument dus denk je dat ik onder de indruk raak van je loze beschuldigingen. Je moet je beeld van allochtonen een beetje bijstellen meneertje. Ik buig niet voor je voor niemand niet dus gaat het ook niet proberen.

Joepie
26-07-04, 11:41
Geplaatst door taouanza
:haha:

Daarom dat je je toevlucht zoekt naar goedkope valse beschuldigingen.

Dus onderbouw jij waarom een onderzoek heeft uitgewezen dat allochtonen hetzelfde denken als autochtonen en jij nog steeds op zoek bent naar overeenkomsten. Omdat ze er niet zijn? Nee omdat je ze niet wil zien.

En roepen dat ik door de mand gevallen ben is sjow goedkoop. Je hebt geen enkel argument dus denk je dat ik onder de indruk raak van je loze beschuldigingen. Je moet je beeld van allochtonen een beetje bijstellen meneertje. Ik buig niet voor je voor niemand niet dus gaat het ook niet proberen.

Nee dombo,

We moeten ons richten op de overeenkomsten juist omdat ze er zijn!!, maar ach dat snap jij waarschijnlijk nog niet.... even langer denken dan valt bij jou het kwartje hopelijk uiteindelijk ook.

Tijn
26-07-04, 11:46
Geplaatst door taouanza
Of ze minstens het gevoel geven dat ze erbij horen.:rolleyes:


Dat zou de Nederlandse overheid idd meer moeten doen.....maar tegelijkertijd krijg ik nou niet echt `t idee dat iedereen de behoefte heeft om d`er ook echt bij te horen;
Zo is verkaast een scheldwoord, beginnen veel (3de generatie) kids op hun 3-4e jaar een keer met Nederlands en trouwt men uiteraard ook niet met iemand uit Nederland.

....Als je zelf al niet accepteert dat je Nederlander bent, hoe kan je dan verwachten dat anderen dit wel allemaal doen?

taouanza
26-07-04, 11:49
Geplaatst door Joepie
Nee dombo,

We moeten ons richten op de overeenkomsten juist omdat ze er zijn!!, maar ach dat snap jij waarschijnlijk nog niet.... even langer denken dan valt bij jou het kwartje hopelijk uiteindelijk ook.

Ja Einstein ze zijn er maar jij wil ze niet zien net als vele anderen. De ene roept dat ze er zijn en jij roept dat ze er zijn maar dat het aan de moslims ligt dat ze niet gezien worden. Jij denkt dat jouw mening anders maar dat is niet zo je geeft gewoon de moslims de schuld. Dus ben jij net zo erg als degene die zeggen er zijn geen overeenkomsten.
Maar jij ziet ze ook niet anders zou je niet dingen roepen als: Jullie gelovige hoofdjes.
Wie bedoel je daarmee dan als je zegt dat we allemaal gelijk zijn?
Ik begrijp heel goed wat je zegt alleen jammer voor je dat ik niet zo dom ben om het te begrijpen zoals JIJ het wil: Het ligt aan de moslims.

Joepie
26-07-04, 12:10
Geplaatst door taouanza
Ja Einstein ze zijn er maar jij wil ze niet zien net als vele anderen. De ene roept dat ze er zijn en jij roept dat ze er zijn maar dat het aan de moslims ligt dat ze niet gezien worden. Jij denkt dat jouw mening anders maar dat is niet zo je geeft gewoon de moslims de schuld. Dus ben jij net zo erg als degene die zeggen er zijn geen overeenkomsten.
Maar jij ziet ze ook niet anders zou je niet dingen roepen als: Jullie gelovige hoofdjes.
Wie bedoel je daarmee dan als je zegt dat we allemaal gelijk zijn?
Ik begrijp heel goed wat je zegt alleen jammer voor je dat ik niet zo dom ben om het te begrijpen zoals JIJ het wil: Het ligt aan de moslims.

jij mag dat denken, we leven in een vrij land.


Als ik zeg rood is mijn lievelingskleur zal jij reageren met "shandelijk dat jij blauw als lievelingskleur hebt" en je gaat meteen je conclusies trekken. Sommigen mensen interpeteren gewoon zodat ze hun vooroordelen kunnen bevestigen...... je doet maar.

taouanza
26-07-04, 12:17
Geplaatst door Joepie
jij mag dat denken, we leven in een vrij land.


Als ik zeg rood is mijn lievelingskleur zal jij reageren met "shandelijk dat jij blauw als lievelingskleur hebt" en je gaat meteen je conclusies trekken. Sommigen mensen interpeteren gewoon zodat ze hun vooroordelen kunnen bevestigen...... je doet maar.

Ja joh daarom begin je over klagen en dankbaarheid voor rust in topic over een Afghaans gezin die wordt geterroriseerd door de buurt.
Baksteen door je raam? Je huisdeur gebariccadeerd? Niet zeuren je hebt rust van de Taliban wees daar dankbaar voor.Als je te klagen hebt verhuis je maar naar elders.

Ja hoor Joepie IK ben degene die dingen ziet die er niet zijn.:rolleyes:

Marsipulami
26-07-04, 12:21
Geplaatst door De Autochtoon
Dat geldt met name voor moslims die in Nederland geboren zijn, voor moslims met een hogere opleiding, of met een betaalde baan. Bovendien blijkt de moslimgemeenschap in Nederland in hoog tempo te ontkerkelijken.

(...)

Moslims gaan minder naar de moskee. Dat is waar. Maar uit het SCP-rapport blijkt ook dat de islam voor hen belangrijk blijft. Die ruimte zal de minister hen royaal moeten gunnen.

In een samenleving waar je van school gestuurd wordt en geen werk krijgt omdat je een hoofddoek draagt, lijkt het me logisch dat moslims die vooruit willen in het leven gedwongen worden om een aantal uiterlijkheden van hun geloof tussen haakjes te plaatsen. Het is jammer dat moslims alleen vooruit kunnen geraken als ze bereid zijn om hun godsdienst te verloochenen.

Het zou beter zijn dat de vrijdag een verplichte rustdag werd voor moslims en de zondag voor de christenen, dat het weigeren van werknemers omwille van een hoofddoek strafbaar zou gesteld worden. Verder strekt het tot aanbeveling gebedsruimtes in te richten in scholen en bedrijven. Tenslotte is het ook aanbevolen om van islamitische feestdagen verlofdagen te maken.

taouanza
26-07-04, 12:24
Geplaatst door Tijn
Dat zou de Nederlandse overheid idd meer moeten doen.....maar tegelijkertijd krijg ik nou niet echt `t idee dat iedereen de behoefte heeft om d`er ook echt bij te horen;
Zo is verkaast een scheldwoord, beginnen veel (3de generatie) kids op hun 3-4e jaar een keer met Nederlands en trouwt men uiteraard ook niet met iemand uit Nederland.

....Als je zelf al niet accepteert dat je Nederlander bent, hoe kan je dan verwachten dat anderen dit wel allemaal doen?


Mischien juist omdat je niet geaccepteerd wordt hou je nog een slag om de arm. Als je dan toch het land wordt uitgegooid kan je tenminste nog redden. Dan heb je tenminste nog enige keuze.
Hoe de regering het nu doet heb je totaal geen keuze. Je mag geen Marokkaan zijn maar Nederlander zul je nooit worden. Je bent overgeleverd aan de nukken van de avondlandsemeerderheidpolitiek.
Ik ben persoonlijk erg blij dat ik 3talig opgevoed ben.

Joepie
26-07-04, 12:32
Geplaatst door taouanza
Ja joh daarom begin je over klagen en dankbaarheid voor rust in topic over een Afghaans gezin die wordt geterroriseerd door de buurt.
Baksteen door je raam? Je huisdeur gebariccadeerd? Niet zeuren je hebt rust van de Taliban wees daar dankbaar voor.Als je te klagen hebt verhuis je maar naar elders.

Ja hoor Joepie IK ben degene die dingen ziet die er niet zijn.:rolleyes:

Blijf jij maar lekker in je eigen verzonen gedachtensppinseltjes hangen....

Tijn
26-07-04, 12:47
Geplaatst door taouanza
Mischien juist omdat je niet geaccepteerd wordt hou je nog een slag om de arm. Als je dan toch het land wordt uitgegooid kan je tenminste nog redden. Dan heb je tenminste nog enige keuze.
Hoe de regering het nu doet heb je totaal geen keuze. Je mag geen Marokkaan zijn maar Nederlander zul je nooit worden. Je bent overgeleverd aan de nukken van de avondlandsemeerderheidpolitiek.
Ik ben persoonlijk erg blij dat ik 3talig opgevoed ben.


Je hebt `t erover hoe de regering `t nu doet.......niet dat ze het in mijn ogen in `t verleden veel beter deden......maar ook toen accepteerden o.a. veel Mocro`s niet dat ze Nederlander waren. Geloof dat zo`n 500.000 mensen vaak na jaren hier te hebben gewoond geen/amper Nederlands spreken. De overheid had dit natuurlijk ook meer moeten promoten., maar `t laat ook zien waar de prioriteiten van velen dus duidelijk (niet) liggen...

Daarnaast zijn de voorbeelden die ik eerder gaf natuurlijk ook al jaren de praktijk van de dag.


Ik denk dat de meeste nieuwkomers hier enkel om economische redenen kwamen en dat de rest ze vaak gestolen kon/kan worden......dat kan natuurlijk, maar die "rest" bepaald waarschijnlijk in grote mate hoeverre je als Nederlander wordt geaccepteerd door zowel de kaaskoppen als jezelf.

dicksr
26-07-04, 13:08
Geplaatst door Simon
Dat zou inderdaad een eye-opener moeten zijn voor veel autochtonen en is overigens ook wel eerder uit onderzoek gebleken.
............. ........ ....... Maar dit zou toch vooral voor de autochtoon aanleiding moeten zijn de beeldvorming bij te stellen en vooral ... beter te integreren.

Naar mijn mening blijkt hieruit dat juist de allochtonen hun beeldvorming bij dienen te stellen. De verschillen zijn niet zo groot als wel wordt aangenomen, we maken ze groot omdat we de oogkleppen niet afzetten.

dicksr