PDA

Bekijk Volledige Versie : Sudan: VN-macht zal verzet ontmoeten



barfly
27-07-04, 22:46
Sudan zal terugvechten als er buitenlandse troepen komen om een eind te maken aan het etnische geweld in de regio Darfur, zo heeft de minister van Buitenlandse Zaken van Sudan verklaard.

Mustafa Osman Ismail voegde er op de persconferentie tijdens een bezoek aan Turkije aan toe dat hij hoopte dat het niet zo ver hoeft te komen. "We zijn niet op zoek naar een confrontatie en we hopen dat we daar niet toe gedreven worden".

Economische sancties
Zowel de VS als de EU dreigen Sudan met economische sancties als het land niet daadkrachtiger gaat optreden. Australië en Groot-Brittannië hebben laten weten eventueel een militaire bijdrage te willen leveren aan een VN-vredesmacht.

Rebellen in Darfur beschuldigen de regering ervan de Arabische milities, die bekend staan onder de naam Janjaweed, te steunen in een ethnische zuivering, gericht tegen zwarte Sudanezen. Ismail beschuldigd de rebellen ervan de oorzaak te zijn van het geweld.

"Sudan is deze oorlog niet begonnen", zegt Ismael. "Maar we geven wel toe dat de regering verantwoordelijk is voor het terugbrengen van recht en orde, voor het ontwapenen van de milities en voor het arresteren van de Janjaweed."

Khartoem beweerd dat het vorderingen maakt met het beëindigen van het geweld in Darfur. Maar volgens de Sudanese EU-ambassadeur heeft Sudan daarvoor meer tijd nodig. De VN eist dat de Janjaweed-milities voor 3 oktober ontmanteld en ontwapend zijn.

VN-Veiligheidsraad
De Verenigde Staten willen later deze week in de VN-Veiligheidsraad een motie indienen waarin gevraagd wordt om sancties tegen Khartoem. Waarschijnlijk zullen onder meer China en Pakistan tegen stemmen.

De VN schatten dat sinds de gevechten vorig jaar begonnen ongeveer 30.000 mensen omgekomen zijn, Ongeveer anderhalf miljoen mensen zijn op de vlucht geslagen.

Bron: http://www.nos.nl/nieuws/artikelen/2004/7/27/sudan.html

Kijk Soedan weet hoe het spel gespeeld dient te worden, beetje dreigen enzo en als er toch niks te halen is dan mogen ze hun gang gaan.

Ik hoop dat de VN niet weer eens op de knieen gaat. En ander dient de VN dringende hervomingen te ondergaan.

Waar was de Nederlandse snelle reactie macht ook alweer voor.....

nard
27-07-04, 22:54
.... en dan heb ik het goed begrepen dat we daar 100 miljoen naar toe sturen?

Waar is dat goed voor? Voor ons internationale politieke prestige of zo?

barfly
27-07-04, 22:59
Geplaatst door nard
.... en dan heb ik het goed begrepen dat we daar 100 miljoen naar toe sturen?

Waar is dat goed voor? Voor ons internationale politieke prestige of zo?

Tja als je geen top 10 kennisland meer bent dan moet je andere top 10 doelen stellen :rolleyes:

Ravian
27-07-04, 23:23
Mustafa Osman Ismail: "Don't you dare! This is our Disneyland, with real men, women and children. Our spectacular attractions for real time murder, hunt and rape! Stay away or buy a ticket!"

barfly
27-07-04, 23:32
Geplaatst door Ravian
Mustafa Osman Ismail: "Don't you dare! This is our Disneyland, with real men, women and children. Our spectacular attractions for real time murder, hunt and rape! Stay away or buy a ticket!"

Tja nou je het zegt...Die Arabische milities? Waar komen die eigenlijk vandaan? Welk land is hun geboorteland? Niet Sudan in ieder geval. Komen die lui nou naar Sudan om een beetje ervaring op te doen en een beetje lol te hebben? Hoe zou dat nou in mekaar steken... Vraag ik me af.

Ravian
27-07-04, 23:43
Geplaatst door barfly
Tja nou je het zegt...Die Arabische milities? Waar komen die eigenlijk vandaan? Welk land is hun geboorteland? Niet Sudan in ieder geval. Komen die lui nou naar Sudan om een beetje ervaring op te doen en een beetje lol te hebben? Hoe zou dat nou in mekaar steken... Vraag ik me af.

Ik denk dat ze het zelf ook niet weten. Ze rossen er gewoon op los.
"Wie woont hier?"
"Who gives a damn. Let's boogie and split some dark."

Niemand legt ze een strobreed in de weg; dus gelovig of niet, het is feest op de apenrots. Met DJ Mandril en sponsored by Stengun, kids delen flyers uit. Let's party totdat de hulpgoederen de voorraden aanvullen.

850
28-07-04, 00:05
Geplaatst door barfly
Tja nou je het zegt...Die Arabische milities? Waar komen die eigenlijk vandaan? Welk land is hun geboorteland? Niet Sudan in ieder geval. Komen die lui nou naar Sudan om een beetje ervaring op te doen en een beetje lol te hebben? Hoe zou dat nou in mekaar steken... Vraag ik me af.

De milities zijn arabische nomaden die in Sudan leven (en er ook vandaan komen volgens mij) en nu met rugdekking van de regering flink aan de weg aan het timmeren zijn om West Sudan te verarabiseren. Dat het daarbij niet zozeer om religie gaat maar om etnisch zuiveren blijkt uit hun wandaden die ook tegen imams en moslims gericht zijn. Ze slopen en vernietigen alles wat op hun weg ligt.

barfly
28-07-04, 00:09
Geplaatst door 850
De milities zijn arabische nomaden die in Sudan leven (en er ook vandaan komen volgens mij) en nu met rugdekking van de regering flink aan de weg aan het timmeren zijn om West Sudan te verarabiseren. Dat het daarbij niet zozeer om religie gaat maar om etnisch zuiveren blijkt uit hun wandaden die ook tegen imams en moslims gericht zijn. Ze slopen en vernietigen alles wat op hun weg ligt.

Waanzinnig.

Ravian
28-07-04, 00:14
1 ding hieraan is goed: de wereldschijnwerpers zijn nu in elk geval, eindelijk, ook op Sudan gericht.
Daar heerste het al veel te lang dollemansidioterie in de doofpot.
Hardnekkig ontkennen, onverschilligheid, wijzen op anderen, schuld afwentelen: in Sudan was daar niemand bij gebaat.
Nu is het in elk geval een internationaal feit.

Al Sawt
28-07-04, 12:10
Geplaatst door Ravian
1 ding hieraan is goed: de wereldschijnwerpers zijn nu in elk geval, eindelijk, ook op Sudan gericht.
Daar heerste het al veel te lang dollemansidioterie in de doofpot.
Hardnekkig ontkennen, onverschilligheid, wijzen op anderen, schuld afwentelen: in Sudan was daar niemand bij gebaat.
Nu is het in elk geval een internationaal feit. Waar olievondsten naar kunnen leiden.

Expanding
28-07-04, 12:24
Geplaatst door Al Sawt
Waar olievondsten naar kunnen leiden.
Is het eigenlijk nooit in jouw intelligente brein opgekomen dat als het Bush werkelijk om olie te doen was, dat het dan vele malen voordeliger en makkelijker was om een akkoordje met Saddam te sluiten? Reken maar dat Saddam daar ook wel oren naar gehad zou hebben.

Al Sawt
28-07-04, 12:59
Geplaatst door Expanding
Is het eigenlijk nooit in jouw intelligente brein opgekomen dat als het Bush werkelijk om olie te doen was, dat het dan vele malen voordeliger en makkelijker was om een akkoordje met Saddam te sluiten? Reken maar dat Saddam daar ook wel oren naar gehad zou hebben. Mijn brein is intelligent genoeg om te beseffen dat de oorlog in Soedan 20 jr. door ettert, zonder dat het ooit in de internationale schijnwerpers gekomen is.

Pas nadat in Soedan 2 jr. geleden olie is ondekt, is plotseling Darfoer een hot item. Heel erg toevallig!

Want Darfoer wordt al 10 jr. door oorlogen en etnische geweld verscheurd en nu pas heeft men Darfoer door de mazen van de internationale brandhaarden ontdekt?


Wat betreft jouw theori over Saddam en de olieconsessie`s richting Bush, dat is een aanfluiting voor iedereen met een intelligente brein.

Want we weten dat de concessie`s van alle Iraakse olievelden, verdeeld zijn door de Iraakse, Chinese, Franse en Russische oliemaatschappijen.

Helaas ben je te dom of te intelligent voor (zeg het maar?), om de complexiteiten in internationale vraagstukken te herkennen.

Expanding
28-07-04, 13:05
Geplaatst door Al Sawt
Wat betreft jouw theori over Saddam en de olieconsessie`s richting Bush, dat is een aanfluiting voor iedereen met een intelligente brein.

Want we weten dat de concessie`s van alle Iraakse olievelden, verdeeld zijn door de Iraakse, Chinese, Franse en Russische oliemaatschappijen.

Helaas ben je te dom of te intelligent voor (zeg het maar?), om de complexiteiten in internationale vraagstukken te herkennen.
Dat vinden de Amerikanen helemaal niet zo erg. Als ze maar verzekerd zijn van een forse toevoer tegen een redelijke prijs, betalen ze er graag voor. Bovendien waren er nog genoeg consessies over om te verdelen en is het nu ook maar afwachten of Amerikaanse concerns in de toekomst wel de olievelden mogen exploiteren.

Al Sawt
28-07-04, 13:35
Geplaatst door Expanding
Dat vinden de Amerikanen helemaal niet zo erg. Als ze maar verzekerd zijn van een forse toevoer tegen een redelijke prijs, betalen ze er graag voor. Bovendien waren er nog genoeg consessies over om te verdelen en is het nu ook maar afwachten of Amerikaanse concerns in de toekomst wel de olievelden mogen exploiteren. Persoonlijk ben ik van mening, dat de Amerikaanse inval in Irak niets met olie te maken heeft. Maar uit geopolitieke redenen.

Bovendien kan met een vazaalregering beter zaken worden gemaakt, dan met een 'onbetrouwbare' voormalige bondgenoot.

DEMOcraat
28-07-04, 14:01
na soudan volgt iran en dan syrie en de hoofdprijs zal noord korea zijn.