PDA

Bekijk Volledige Versie : Belastingdienst loopt miljoenen mis door softwarefout



barfly
27-07-04, 22:17
AMSTERDAM - Door een computerfout bij de Belastingdienst zijn miljoenen euro's aan successierecht (de belasting over een erfenis) niet betaald. Dat staat in het magazine van de Vereniging Eigen Huis . Sinds 1998 kregen enkele erfgenamen te horen dat ze geen geld hoefden te betalen. Kamerlid Marleen de Pater-Van der Meer (CDA) heeft hierover inmiddels Kamervragen gestuurd aan staatssecretaris Joop Wijn van Financiën.

De CDA'er wil weten wanneer en door wie de softwarefout is ontdekt bij de Belastingdienst. En wat er aan gedaan gaat worden. Het is alsnog onbekend om hoeveel geld het gaat, maar volgens Eigen Huis moet worden gedacht aan mogelijk tientallen miljoenen euro's. De Belastingdienst zegt inmiddels druk bezig te zijn de fout te herstellen. Wie binnenkort een erfenis verwacht, zal zeer waarschijnlijk weer gewoon successierecht moeten betalen.

De fout kwam aan het licht na een uitspraak van het gerechtshof in Den Bosch. Een weduwe had tot twee keer toe te horen gekregen dat zij geen aanslag zou krijgen. Ze hield vol dat er sprake moest zijn van een fout en kreeg uiteindelijk gelijk in de vorm van een aanslag en een navordering. Naast de belasting kreeg de vrouw dus ook een boete. Haar bezwaar hiertegen werd uiteindelijk onderschreven door het gerechtshof. Er zou geen sprake zijn van een vergissing maar van nalatigheid. De Belastingdienst was, volgens de rechter, op de hoogte van de fout.

Bron: http://nu.nl/news.jsp?n=366742&c=37

Kijk ik kan me goed voorstellen dat niemand bij de belasting wil werken, maar dat er zulke kneuzen werken, dat had ik niet bedacht nog :haha:

Joesoef
27-07-04, 22:35
Schiphol heeft ook eens zo een misser gemaakt met een foutje in een excelsheet waardoor de geluidsbelasting veel positiever was dan dat hij daadwerkelijk is.

Baan ook zo een leuk programma.

an3sdejj
27-07-04, 22:37
Hopelijk kan alles alsnog ingevorderd worden

barfly
27-07-04, 22:40
Geplaatst door Joesoef
Schiphol heeft ook eens zo een misser gemaakt met een foutje in een excelsheet waardoor de geluidsbelasting veel positiever was dan dat hij daadwerkelijk is.

Baan ook zo een leuk programma.

Ik ken die problemen wel ja, ze gebruiken niet zomaar een standaard. Ze switchen sneller van systeem, dan ik van wietpijp.

Joepie
27-07-04, 22:42
Zal wel een programmeerfout dus fout in het verwerkingsproces geweest zijn. De werknemers geven vervolgens het programma/it de schuld. Het is immers een overheidsbedrijf dus dit kan afgeschoven worden aangezien het winstoogmerk voor de werknemer niet zo relevant is.Vervolgens wordt er niks gedaan aangezien de oplossing is: het verwerkingsproces aanpassen, wat veel geld kost en waar ze nu niet zo blij mee zijn, gezien de stand van zaken m.b.t. economie.

Stelletje kneuzen dus....

Orakel
27-07-04, 22:47
Geplaatst door barfly
AMSTERDAM - Door een computerfout bij de Belastingdienst zijn miljoenen euro's aan successierecht (de belasting over een erfenis) niet betaald.

Hoeveel meer fouten zouden er in dat programma zitten en wat scheelt/kost ons dat?


Een weduwe had tot twee keer toe te horen gekregen dat zij geen aanslag zou krijgen. Ze hield vol dat er sprake moest zijn van een fout

:duizelig: Was die vrouw Samaritaan? Geheelonthoudster? Of gewoon niet goed bij d'r harses?

barfly
27-07-04, 22:52
Geplaatst door Orakel
:duizelig: Was die vrouw Samaritaan? Geheelonthoudster? Of gewoon niet goed bij d'r harses?

Oude mensen gaan wel eens dementeren, en denken dan dat het hun voorspoed is, om belasting te mogen betalen... :moe:

Joepie
27-07-04, 22:56
Geplaatst door barfly
Oude mensen gaan wel eens dementeren, en denken dan dat het hun voorspoed is, om belasting te mogen betalen... :moe:

of gewoon denken dat het hun voorspoed is door gewoon te eerlijk te blijven ;)

Joesoef
27-07-04, 23:03
Heb ook is zo een gevalletje gehad met de gemeentebelasting, onroerend goed. Ik kreeg maar geen rekening en iedereen in de straat wel. Ik bellen. Mijn huis was niet geregistreerd in hun systeem als een zelfstandige wooneenheid. 15 jaar lang niets hoeven te betalen :fparty: . Totdat de bestanden overgingen naar de gemeente zelf en met andere bestanden werden gekoppeld, dit jaar moet ik dus wel gaan betalen. :brozac:

Moet je je btw overzicht is een keer te laat op de bus doen G**J**** wat een gezeik is het dan.

an3sdejj
27-07-04, 23:38
Geplaatst door Joesoef
Heb ook is zo een gevalletje gehad met de gemeentebelasting, onroerend goed. Ik kreeg maar geen rekening en iedereen in de straat wel. Ik bellen. Mijn huis was niet geregistreerd in hun systeem als een zelfstandige wooneenheid. 15 jaar lang niets hoeven te betalen :fparty: . Totdat de bestanden overgingen naar de gemeente zelf en met andere bestanden werden gekoppeld, dit jaar moet ik dus wel gaan betalen. :brozac:

Moet je je btw overzicht is een keer te laat op de bus doen G**J**** wat een gezeik is het dan.
Borrelpraat :boer:

barfly
27-07-04, 23:43
Geplaatst door an3sdejj
Hopelijk kan alles alsnog ingevorderd worden

Je leeft nog, je was toch vreselijk ziek?

an3sdejj
27-07-04, 23:46
Geplaatst door barfly
Je leeft nog, je was toch vreselijk ziek?
Ik zit in de WAO maar ben niet vreselijk ziek. Wie vertelde jou dat?

Joesoef
27-07-04, 23:47
Geplaatst door an3sdejj
Borrelpraat :boer:

Paviljoen 3 heeft haar deur weer eens open laten staan. Je oogjes zijn in ieder geval niet helder Andries. Anders had je kunnen lezen dat ik het zelf heb meegemaakt.

barfly
27-07-04, 23:49
Geplaatst door an3sdejj
Ik zit in de WAO maar ben niet vreselijk ziek. Wie vertelde jou dat?

Dat heb je zelf gedaan. Je kon nog nauwelijks bewegen enzo. Je vrouw moest je kont afvegen enzo. Heb je allemaal zelf verteld hoor echt waar.

an3sdejj
27-07-04, 23:50
Geplaatst door Joesoef
Paviljoen 3 heeft haar deur weer eens open laten staan. Je oogjes zijn in ieder geval niet helder Andries. Anders had je kunnen lezen dat ik het zelf heb meegemaakt.
Dat beweren ze in de kroeg ook altijd. :slapen:

Neem er nog eentje Jozef :cola:

Joesoef
28-07-04, 00:01
Geplaatst door an3sdejj
Dat beweren ze in de kroeg ook altijd. :slapen:

Neem er nog eentje Jozef :cola:


Tjeee je Risperdal is echt op en zo te merken al een tijdje!

Couscousje
28-07-04, 00:04
Geplaatst door barfly
Dat heb je zelf gedaan. Je kon nog nauwelijks bewegen enzo. Je vrouw moest je kont afvegen enzo. Heb je allemaal zelf verteld hoor echt waar.

Ik wist niet dat je tegenwoordig met je huisdier kon trouwen?

:hihi:

Cc

an3sdejjjj
28-07-04, 00:10
Geplaatst door Couscousje
Ik wist niet dat je tegenwoordig met je huisdier kon trouwen?

:hihi:

Cc
Hoe kun jij dat nou niet weten? Je bent zelf het product van zo'n huwelijk. :schok:

Couscousje
28-07-04, 00:13
Geplaatst door an3sdejjjj
Hoe kun jij dat nou niet weten? Je bent zelf het product van zo'n huwelijk. :schok:

Nee, hoor.

Doe eens nog zo een wanhoopspoging?

Je bent bijzonder vermakelijk in je onkunde onder je vernedering uit te lullen.

:haha:

Cc