PDA

Bekijk Volledige Versie : Taalplan Verdonk werkt averechts



NIS
28-07-04, 20:12
Van onze verslaggeefster Charlotte Huisman

AMSTERDAM - De kabinetsplannen voor de verplichte inburgering van allochtonen werken niet. Zij zullen het integratieproces eerder vertragen dan versnellen. Dat vinden de 26 middelgrote gemeenten (G26), aldus hun woordvoerder, de Tilburgse wethouder Gon Mevis. De gemeenten zijn erover in gesprek met de minister.

Minister Verdonk van Integratie wil de inburgering van allochtonen drastisch hervormen. De inburgering zal niet meer alleen verplicht zijn voor nieuwe immigranten, maar ook voor allochtonen die al langer in Nederland zijn, maar de taal niet goed beheersen. Bovendien wil zij het cursusaanbod op de schop nemen, omdat dit te veel uitval kent en te betuttelend is. Ook moet het lesgeld grotendeels zelf betaald worden.

Op het ogenblik krijgen zogeheten nieuwkomers van de gemeente verplichte taal- en maatschappijoriëntatielessen aangeboden bij de Regionale Opleidingscentra (ROC's). Die worden vaak aangevuld met opleidingstrajecten om hen aan het werk te krijgen.

In het nieuwe stelsel moeten de immigranten hun inburgering zelf regelen en betalen. Als deelnemers binnen drie jaar slagen voor het examen, krijgen zij een deel van hun kosten terug. Als zij na vijf jaar de taaltoets niet hebben gehaald, krijgen zij geen permanente verblijfsvergunning.

De gemeenten vrezen dat het leren van de taal langer zal gaan duren. Mevis: 'Er wordt pas na vijf jaar definitief gecontroleerd of de deelnemer zijn toetsen heeft gehaald. Nu gaan de nieuwkomers, zodra ze zich in een stad vestigen, een lesprogramma volgen.'

Het ministerie is de gemeenten tegemoet gekomen door toestemming te geven voor een aantal proefprojecten. Vorige week kwam het ministerie met onder meer Tilburg, Gouda, Rotterdam en Den Haag overeen dat zij een groep werkloze zogeheten oudkomers wel een door de gemeente vastgelegd programma van taallessen mogen aanbieden in combinatie met een reïntegratietraject. De resultaten van deze aanpak kunnen vervolgens worden vergeleken met die van de 'vrije' aanpak die de minister voorstaat.

Sarit
28-07-04, 21:37
Tja, ze zullen toch iets moeten verzinnen om het probleem aan te pakken. Bij mijn buren spreekt de man heel goed nederlands, de kinderen vloeiend maar de vrouw geen enkel woord. Wat doe je eraan?:(

Sarit
30-07-04, 09:18
:cheefbek:

NIS
30-07-04, 10:26
Geplaatst door Sarit
:cheefbek:

Vrouw slaan! (joke)

Even seriouz,

Je moet gewoon het leven laten leven.. Laat de mensen praten wat ze willen en ga niks verbieden..

Je weet half niet hoeveel Chinezen, Indonesiers etc. slecht of helemaal geen NLs kunnen sprechen..

Integratie is in een andere hoek te vinden.. :schreeuw:

TonH
30-07-04, 10:51
Geplaatst door Sarit
Tja, ze zullen toch iets moeten verzinnen om het probleem aan te pakken. Bij mijn buren spreekt de man heel goed nederlands, de kinderen vloeiend maar de vrouw geen enkel woord. Wat doe je eraan?:(

De 'doelstellingen' van Verdonk zijn niet op deze 'gevallen' van toepassing. Zou het wel moeten zijn wanneer integratie werkelijk primair zou staan.

Selectie of poortwachter is nu de hoofddoelstelling en of daar mensen bij tussen de spleetjes zakken... Ach, dat kost tot de volgende verkiezingen tenminste niet direct geld en anders lossen de gemeenten het wel op, desnoods met het verhogen van de lokale lasten.

Max Stirner
30-07-04, 11:24
Geplaatst door NIS
Vrouw slaan! (joke)

Even seriouz,

Je moet gewoon het leven laten leven.. Laat de mensen praten wat ze willen en ga niks verbieden..

Je weet half niet hoeveel Chinezen, Indonesiers etc. slecht of helemaal geen NLs kunnen sprechen..

Integratie is in een andere hoek te vinden.. :schreeuw:

Ik kan me niet herinneren dat iemand het over het 'verbieden' van zaken heeft gehad.

Dat iedereen zich echter een beetje verstaanbaar kan maken lijkt me niet zoveel gevraagd. Ik vind het wel kinderachtig tav diegenen die nu al 55+ zijn en nu ineens zo`n cursus moet gaan volgen, aan de andere kant vraag ik me ook af waarom heeft dit allemaal zolang moeten duren? - om alleen de overheid daar de schuld van te geven vind ik een beetje makkelijk...

En wat die gemeentelijke overheden betreft.....die zijn gewoon liever lui dan moe, heb ik wel ns het idee.

TonH
30-07-04, 11:29
Geplaatst door Max Stirner
En wat die gemeentelijke overheden betreft.....die zijn gewoon liever lui dan moe, heb ik wel ns het idee.

:confused:

Max Stirner
30-07-04, 12:19
Geplaatst door TonH
:confused:

Oh man, breek me de bek niet open.....
Ik wil niet 100zoveelduizend gemeenteambtenaren over een kam scheren, er zullen vast hele ijverige capabele mensen tussen zitten....'k stuit vermoedelijk steeds op de verkeerden...

Ravian
30-07-04, 12:42
Het is makkelijk om achteraf de NL overheid te bekritiseren.
Zo vind je natuurlijk altijd wel een zondebok.

Het is de normaalste zaak van de wereld dat wanneer je je in een ander land vestigt, je de taal gaat spreken en de gewoontes leert. Het enige wat je de overheid kwalijk kan nemen, is dat zij er vanuit zijn gegaan dat alle immigranten zich hetzelfde zouden gedragen als Nederlandse emigranten.

Nou, een gedeelte van die immigranten doet dat dus niet, zo is gebleken. En dat heeft nadelige gevolgen, zo is gebleken.
Dus wordt er nog meer in deze mensen geinvesteerd. Ik snap echt niet waarom hierover zoveel brommerige commotie is. Behalve dan dat nu publiekelijk bekend wordt dat er zaken niet goed gaan. Komt nou weer die gekrenkte trots de kop opsteken?
Whatever, dat moet dan maar.

TonH
30-07-04, 12:42
Geplaatst door Max Stirner
Oh man, breek me de bek niet open.....
Ik wil niet 100zoveelduizend gemeenteambtenaren over een kam scheren, er zullen vast hele ijverige capabele mensen tussen zitten....'k stuit vermoedelijk steeds op de verkeerden...

Open er eens een topic over. Gooi het er maar uit. Heeft Sadeeq ook gedaan over de politie.

Max Stirner
30-07-04, 13:00
Geplaatst door TonH
Open er eens een topic over. Gooi het er maar uit. Heeft Sadeeq ook gedaan over de politie.

Dat is in dit stadium nog te pijnlijk......ik denk dat ik er dan emotioneel aan onderdoor ga :)

TonH
30-07-04, 13:03
Geplaatst door Max Stirner
Dat is in dit stadium nog te pijnlijk......ik denk dat ik er dan emotioneel aan onderdoor ga :)

Kom, kom, je bent al op de goede weg... :begrijpend:

Max Stirner
30-07-04, 13:12
Geplaatst door TonH
Kom, kom, je bent al op de goede weg... :begrijpend:

Eerlijk gezegd heb ik het idee dat psychologen vaak net zo nutteloos zijn als ambtenaren..... :wink:

TonH
30-07-04, 13:17
Geplaatst door Max Stirner
Eerlijk gezegd heb ik het idee dat psychologen vaak net zo nutteloos zijn als ambtenaren..... :wink:

He, jammer nou, zo'n terugval in agressie :jammer:

Max Stirner
30-07-04, 13:29
Geplaatst door TonH
He, jammer nou, zo'n terugval in agressie :jammer:


Maar daar kan IK natuurlijk helemaal niets aan doen. :student: Het is allemaal de schuld van...........