PDA

Bekijk Volledige Versie : Arabische milities steken burgers levend in brand



Marsipulami
28-07-04, 21:18
Nieuwe gruweldaden in Sudan


18:09:50

ADDIS ABEBA/NAIROBI - Arabische milities blijven gruwelijke daden uitvoeren in de Sudanese regio Darfour. Volgens militaire waarnemers van de Afrikaanse Unie deinzen plaatselijke rebellen er zelfs niet voor terug om burgers op een rijtje te zetten en levend in brand te steken.

De plaatselijke rebellen vielen begin juli een dorp in Darfour binnen en moordden de bewoners op die gruwelijke wijze uit, waarna ze ook het dorp in brand staken.

De Afrikaanse waarnemers hebben geen bewijzen dat soldaten van het Sudanese leger zouden deelnemen aan die gruwelijke praktijken.

Vergelding

De Sudanese regering dreigt ondertussen met vergeldingsmaatregelen als er buitenlandse troepen naar Darfour worden gestuurd om het geweld daar te stoppen. ,,Wij zijn niet uit op een confrontatie en we hopen daar niet toe te worden gedwongen. Maar als we worden aangevallen zullen we niet stil blijven zitten, maar terugslaan.'' Dat zei minister van Buitenlandse Zaken Mustafa Osman Ismail bij een bezoek aan Turkije.

Gisteren had het kabinet na een spoedzitting nog een mededeling verspreid waarin stond dat ,,Sudan heel goed in staat is zijn eigen problemen op te lossen''.

Voorlopig heeft nog geen enkel land of organisatie concrete plannen om troepen te sturen. Maar nu het steeds duidelijker wordt dat de Sudanese regering er niet in slaagt het geweld in Darfour te beteugelen, wordt de kans op een internationale interventie groter.

De crisis in Sudan situeert zich in de westelijke regio Darfour. Nadat de zwarte bevolking van de regio in februari vorig jaar in opstand was gekomen tegen de volgens haar oneerlijke verdeling van land en middelen tussen de zwarte en Arabische gemeenschap zijn door de regering bewapende Arabische milities, Janjaweed, een terreurcampagne begonnen die aan 30.000 voornamelijk zwarte bewoners het leven heeft gekost, een miljoen mensen op de vlucht heeft gejaagd en 2,2 miljoen in nood heeft gebracht.

In de Veiligheidsraad wordt een resolutie voorbereid die dreigt met sancties tegen Sudan.


28/07/2004 - ap -

BiL@L
28-07-04, 23:14
Ik ook. Een hele tijd geleden heeft OBL nog veel geld geschonken aan dat land...
:eek:

barfly
28-07-04, 23:20
Geplaatst door BiL@L
Ik ook. Een hele tijd geleden heeft OBL nog veel geld geschonken aan dat land...
:eek:

Nederland ook net honderdmiljoen! T zal d'r wel een enorme kolerebende worden.

BiL@L
28-07-04, 23:40
Abdul Wahhaab, moge Allaah hem genadig zijn, was gewoon een van de grote geleerden die opriep tot het zuivere monotheisme. Als ik bekend wordt met die oproep, ga je dan de mensen die mijn boeken lezen en bestuderen ook aanhangers van het Bilalisme noemen? :D

barfly
28-07-04, 23:46
Geplaatst door BiL@L
Abdul Wahhaab, moge Allaah hem genadig zijn, was gewoon een van de grote geleerden die opriep tot het zuivere monotheisme. Als ik bekend wordt met die oproep, ga je dan de mensen die mijn boeken lezen en bestuderen ook aanhangers van het Bilalisme noemen? :D

Neuh dan is het plagiaat heh...