PDA

Bekijk Volledige Versie : CDA wil verbod op 'spermashows'



Marsipulami
28-07-04, 22:02
CDA wil verbod op 'spermashows'

Hilversum (ANP) 28 juli 2004 - Het CDA is fel tegen de plannen van Endemol International om twee televisieprogramma's in het buitenland te maken met sperma in de hoofdrol. In Sperm Race wordt gezocht naar de man met de beste kwaliteit sperma en in Make me a mum is de hoofdprijs het zwanger maken van een vrouw.

Embryowet
De CDA-Tweede-Kamerleden Atsma en Ormel zien er helemaal niets in. Ze vragen zich bovendien af of dergelijke programma's, mochten ze in Nederland op de buis komen, strijdig zijn met de Embryowet, waarin het commercieel gebruik van sperma en eicellen wordt verboden. Het CDA riep dinsdag dan ook het kabinet op te bekijken hoe Endemol tegengehouden kan worden, eventueel in Europees verband.

Duitsland
Het programma Sperm Race komt waarschijnlijk in Duitsland op tv. Over het uitzenden van Make me a mum onderhandelt Endemol met diverse zenders in de Verenigde Staten en Engeland.

Binnen fatsoensnormen
"Het gaat om programma-ideeën. Het is niet zeker dat de programma's ook op de buis komen", benadrukte een woordvoerster van Endemol Holding gisteren. "Natuurlijk blijven de ideeën binnen de grenzen van de wet en regelgeving en binnen de fatsoensnormen."

Biologie
Endemol noemt Make me a mum een strijd tussen aan de ene kant normale fysieke aantrekkingskracht en wetenschap en biologie aan de andere. "Beide shows beschouwen we als 'sociaal entertainment'. Ze verschaffen een wetenschappelijk en emotioneel inzicht in het toenemende probleem van onvruchtbaarheid en het grote tekort aan mannelijke donoren", aldus M. Morley, directeur programma-ontwikkeling van Endemol International. "In Make me a mum hopen we dat de winnaar de grootste tv-prijs ooit wint: het cadeau van het ouderschap."

‘I want your baby’
In 2001 kwam het toenmalige Joop van den Ende TV Producties met het idee I want your baby ('Van jou wil ik een baby'). Dat plan leverde toen zoveel ophef op, dat het niet doorging. Het huidige Endemol stoft het idee anno 2004 dus af, en probeert het niet eerst in Nederland op de buis te krijgen, zoals Big Brother, maar gokt eerst op het buitenland.

‘Afgrijselijk en walgelijk’
De ophef in Nederland was in 2001 zo groot dat de Tweede Kamer erover vergaderde, maar toen had de tv-producent al gezegd dat het programma niet door zou gaan. Tv-maker Joop van den Ende was destijds al niet meer aan het bedrijf verbonden en wilde wegens het plan dat de oorspronkelijke bedrijfsnaam snel zou worden veranderd in een naam waarin zijn eigen naam minder prominent naar voren kwam. "Onder mijn leiding zou zo'n programma nooit zijn gemaakt", zei een 'geschrokken' Van den Ende in 2001. "Ik hoor iets wat ik afgrijselijk en walgelijk vind."

Max Stirner
30-07-04, 01:18
Ik snap eerlijk gezegd niet waar iedereen zich zo druk over maakt.

Ik zal er niet naar kijken, maar om die suffe politici nu te laten bepalen wat al dan niet 'gepast' of 'smaakvol' is.........

nl-x
30-07-04, 12:16
Geplaatst door Max Stirner
Ik snap eerlijk gezegd niet waar iedereen zich zo druk over maakt.

Ik zal er niet naar kijken, maar om die suffe politici nu te laten bepalen wat al dan niet 'gepast' of 'smaakvol' is.........

Dat zei ik ook destijds over Idols. Maar ik heb het gevoel dat ik me toch wat geďrriteerd zal gaan voelen als mn collega's op de werkplaats me gaan vertellen hoe het kwakje van Jamai superieurder was, en hoe Jim's kwakje hem naar de eindfinales bracht :/.