PDA

Bekijk Volledige Versie : Toerist of terrorist?!



TonH
29-07-04, 10:45
Toerist of terrorist: burger moet afgaan op gevoel
Van onze verslaggeefster Annieke Kranenberg


AMSTERDAM - Bij een terreuralarm zal de overheid voortaan uitleggen wat zij van burgers verwacht. Maar wanneer is een situatie verdacht? Een voorbeeld uit de praktijk.


Op een hoek in Amsterdam stelt een man met een snorretje beleefd een vraag in goed Engels. 'Ik zoek een winkelstraat.' Er zijn nogal wat winkelstraten in Amsterdam. 'Een grote winkelstraat, met veel winkels en veel mensen.' De Kalverstraat moet aan zijn wensen voldoen. 'En daar', hij gebaart naar de overkant, 'waar al die mensen lopen, is dat een markt?'

De man roept iets. Om de hoek komen zes à zeven mannen te voorschijn. Ze dragen nette pantalons en overhemden. Een heeft een cameratas bij zich, een ander een plastic tasje met een Arabische tekst. Ze voegen zich bij de man met het snorretje en lopen pratend naar de markt.

Dan dringt het besef door. Winkelstraat, markt, veel mensen. Zijn dit niet de soft targets waarover zo veel wordt gesproken? De mannen ogen niet als islamitische extremisten, maar dat deed vliegtuigkaper Atta ook niet toen hij aanslagen in de VS voorbereidde. Stel dat het verkenners zijn die 'zachte doelwitten' in kaart moeten brengen voor Al Qa'ida.

Onzin, terroristen vragen niet de weg naar hun doelwit. Dit zijn toeristen die willen winkelen. Maar toch. Toen minister Remkes van Binnenlandse Zaken op 9 juli het terreuralarm afkondigde, zei hij dat burgers waakzaam moeten zijn. Waarop ze moeten letten, vertelde hij er niet bij. Voortaan zal hij wél uitleggen wat de overheid bij een terreuralarm van burgers verwacht, beloofde het ministerie deze week. Was dit nu zo'n verdachte situatie die een alerte burger moet melden?

Een woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken vindt van wel. Hij noemt het de 'gezondverstandvariant'. 'Vaak kan een burger heel goed inschatten wat wel of niet deugt. In dit geval zijn er genoeg aanwijzingen dat het niet in de haak is.'

De enige aanwijzing is dat het mannen betrof die vermoedelijk Arabisch spraken en dat een van hen op merkwaardige wijze de weg vroeg. Vóór 11 september 2001 had niemand daar zo snel iets achter gezocht. De woordvoerder: 'Natuurlijk moeten we oppassen dat we niet in iedere Arabier een terrorist zien. Maar bij deze situatie krijg je een raar gevoel. Ik zou de politie bellen.'

Hier is sprake van een melding op basis van een gevoel, beaamt een woordvoerder van de politie Amsterdam. Niettemin neemt het korps zulke informatie serieus.

'U wilt zich niet laten leiden door vooroordelen, maar de wereld is wel veranderd. We kijken anders naar onze omgeving. U zag iets dat niet klopte.' Misschien. Wat gaat de politie met zo'n melding doen? Dat blijft geheim, zegt de woordvoerder.

Straks wordt op basis van een gevoel van een burger jacht gemaakt op een groepje toeristen? 'Nee', weet de woordvoerder van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst, die alle terreurinformatie verzamelt. De melding is volgens hem rationeel, want er zíjn aanslagen gepleegd op soft targets. 'Maar uiteindelijk maakt de burger niet zelf een weging, dat doen wij.'

Volkskrant, donderdag 29 juli 2004 uur

Hebben ze wel eens een groep Japanners naar de weg horen vragen?! Of is het wel heel naïef dat ik bij zo'n voorbeeld echt niet meteen aan terroristen denk. :nerveus:

Bofko
29-07-04, 10:55
Geplaatst door TonH
Hebben ze wel eens een groep Japanners naar de weg horen vragen?! Of is het wel heel naïef dat ik bij zo'n voorbeeld echt niet meteen aan terroristen denk. :nerveus:

Nieuw type :de ERRORIST. De errorist maakt ten onrechte toeristen voor terroristen uit.

TonH
29-07-04, 11:05
:D

Orakel
29-07-04, 23:48
Geplaatst door TonH
Toerist of terrorist: burger moet afgaan op gevoel
Van onze verslaggeefster Annieke Kranenberg


Een woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken vindt van wel. Hij noemt het de 'gezondverstandvariant'. 'Vaak kan een burger heel goed inschatten wat wel of niet deugt. In dit geval zijn er genoeg aanwijzingen dat het niet in de haak is.'

De woordvoerder: 'Natuurlijk moeten we oppassen dat we niet in iedere Arabier een terrorist zien. Maar bij deze situatie krijg je een raar gevoel. Ik zou de politie bellen.'

Hier is sprake van een melding op basis van een gevoel, beaamt een woordvoerder van de politie Amsterdam. Niettemin neemt het korps zulke informatie serieus.

'U wilt zich niet laten leiden door vooroordelen, maar de wereld is wel veranderd. We kijken anders naar onze omgeving. U zag iets dat niet klopte.' Misschien. Wat gaat de politie met zo'n melding doen? Dat blijft geheim, zegt de woordvoerder.

Straks wordt op basis van een gevoel van een burger jacht gemaakt op een groepje toeristen? 'Nee', weet de woordvoerder van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst, die alle terreurinformatie verzamelt. De melding is volgens hem rationeel, want er zíjn aanslagen gepleegd op soft targets. 'Maar uiteindelijk maakt de burger niet zelf een weging, dat doen wij.'

Volkskrant, donderdag 29 juli 2004 uur

Dit was een spoedcursus 'hoe praat je kromme dingen recht'.
Nederland glijdt af naar een bedroevend nivo.
Misschien goed om dit soort aanwijzingen op te nemen in een wat-te-doen-bij-terreur-folder zoals die in Engeland onlangs bij iedere burger is bezorgd.
Gggtfff!

Qwertyno
29-07-04, 23:58
AMSTERDAM - Bij een terreuralarm zal de overheid voortaan uitleggen wat zij van burgers verwacht.

en automatisch wordt dit ook uitgelegd aan de zogenaamde terroristen.

wat heb je er uiteindelijk aan? niet meer dan angst zaaien.

Bofko
30-07-04, 00:09
Geplaatst door Qwertyno
en automatisch wordt dit ook uitgelegd aan de zogenaamde terroristen.

wat heb je er uiteindelijk aan? niet meer dan angst zaaien.

De regering kan niet niks doen. Is politiek gezien niet te verkopen. Ze hoopt met periodieke terreuralarms ook de potentiele terrorist af te schrikken.Alles beter, hoe onzinnig ook, dan niets doen. Dat is de redenering. De prijs die daarvoor betaald wordt is de angst die gezaaid wordt.

Qwertyno
30-07-04, 00:11
Geplaatst door Bofko
De regering kan niet niks doen. Is politiek gezien niet te verkopen. Ze hoopt met periodieke terreuralarms ook de potentiele terrorist af te schrikken.Alles beter, hoe onzinnig ook, dan niets doen. Dat is de redenering. De prijs die daarvoor betaald word is de angst die gezaaid wordt.


Hoe worden problemen aan gepakt in het normale dagelijks leven?
Bij oorzaken toch?
Waarom in dit geval niet?

Bofko
30-07-04, 00:21
Geplaatst door Qwertyno
Hoe worden problemen aan gepakt in het normale dagelijks leven?
Bij oorzaken toch?

Zou wel moeten maar gebeurt meestal niet. Er is heel vaak niet een eensluidend idee over de oorzaak.


Geplaatst door Qwertyno
Waarom in dit geval niet?
Ik neem aan dat je op de aanwezigheid van het Nederlandse leger in Irak doelt ?

Qwertyno
30-07-04, 00:39
Geplaatst door Bofko
Zou wel moeten maar gebeurt meestal niet. Er is heel vaak niet een eensluidend idee over de oorzaak.

Ik neem aan dat je op de aanwezigheid van het Nederlandse leger in Irak doelt ?

Neutraal worden is het beste wat nederland tegen een eventuele dreiging kan doen.

Maar wat doet nederland nu: (wat zouden ze kunnen doen):
---Bush achterna lopen. (dus troepen terugtrekken)
---Angstzaaiende lichtjes installeren. (dus niet doen alsof NL de VS is)
---Anti-islam gevoelens aanwakkeren. (wat meer nuance in de berichtgeving)

zo zie ik het.

Bofko
30-07-04, 00:57
Geplaatst door Qwertyno
Neutraal worden is het beste wat nederland tegen een eventuele dreiging kan doen.

Maar wat doet nederland nu: (wat zouden ze kunnen doen):
---Bush achterna lopen. (dus troepen terugtrekken)
---Angstzaaiende lichtjes installeren. (dus niet doen alsof NL de VS is)
---Anti-islam gevoelens aanwakkeren. (wat meer nuance in de berichtgeving)

zo zie ik het.

Ik denk dat het nog veel verder gaat. De oorzaak is de clash tussen 2 wereldbeelden. Doordat de wereld globaliseert wordt die clash steeds manifester. Deze oorzaak is voor de Nederlandse regering natuurlijk niet aan te pakken.
Wij hebben geen invloed op de denkwijze van terroristen. Het ´westen´is hun vijand en Nederland is daar onderdeel van. Zelfs als Nederland jouw aanbevelingen zou volgen zijn wij een soort Artsen Zonder Grenzen geworden. Dus nog steeds de vijand.
Deze extremisten worden steeds meer geconfronteerd met internet, moderniteit, internationale kapitaalstromen,westerse media etc. etc. en dat is de bedreiging, denk ik. En dat heb je het dus niet eens over daadwerkelijke bezettingen. Een terugtrekking uit Irak a.g.v. van een aanslag smaakt naar meer natuurlijk.Zo zie ik het. :)

Hamza-T
30-07-04, 02:03
Nieuw type :de ERRORIST. De errorist maakt ten onrechte toeristen voor terroristen uit.

In een woord: Prachtig.
Krijgen we nu ook de Toerrorist, een soort Pol Pot Jappaner die panorama kiekjes maakt van objecten en plaatsen om ze vervolgens op te blazen en er daarna een soort 'after' foto van te maken?

Ik werd al zo para ik zag laatst een oranje licht op de weg, en vage flitsen waarna ik geld moest betalen.
Is dit wellicht het werk van Al Balka?

TonH
30-07-04, 09:41
Geplaatst door Qwertyno
---Angstzaaiende lichtjes installeren. (dus niet doen alsof NL de VS is)

Weet iemand of Nederland nog steeds in de alarmfase "geel-met-een-oranje-randje" zit?

En kan iemand me uitleggen wat dat in godesnaam inhoud? :verward:

(Oude vakantiekranten lezen kan héél verwarrend zijn :loens: )

mark61
30-07-04, 10:18
Geplaatst door TonH
Weet iemand of Nederland nog steeds in de alarmfase "geel-met-een-oranje-randje" zit?
En kan iemand me uitleggen wat dat in godesnaam inhoud? :verward:


Ik zou het niet weten. Ik denk dat ze in Alaska een beter antwoord op zulke vragen kunnen geven.

mark61
30-07-04, 10:29
Geplaatst door Bofko
Ik denk dat het nog veel verder gaat. De oorzaak is de clash tussen 2 wereldbeelden.

Ach, clash... Ik denk dat het wereldwijd over een paar honderd mensen gaat. Helaas erg gewelddadig. En helaas zit de helft van die mensen in het centrum van de macht van het machtigste land in de wereld.


Wij hebben geen invloed op de denkwijze van terroristen. Het ´westen´is hun vijand en Nederland is daar onderdeel van.

Dat geloof ik niet. Ten eerste woont de helft van de terroristen in en om Washington. De andere helft is dacht ik vnl. gefrustreerd over de gang van zaken in hun eigen land. Maar om de één of andere reden richten ze hun activiteiten nauwelijks op eigen land. Ik denk zo, omdat hun landgenoten niet massaal warm lopen voor hun ideeën, en ze keihard vervolgd worden. Dus proberen ze het maar in het buitenland, waar ze makkelijker kunnen werken. Doet me een beetje denken aan de RAF; toen die bij het Duitse publiek geen enkele sympathie konden wekken gingen ze maar met de Palestijnen meedoen. Is de Goede Zaak in eigen land uitzichtloos, dan zoek je maar ergens anders een Goede Zaak. Wat hebben Saoedi's Egyptenaren of Indonesiërs feitelijk te maken met Palestina of Afghanistan? Aan de haren erbij gesleepte kwesties van Good en Evil die niets te maken hebben met het leven van de 'avonturiers' zelf. Nu zijn ze dan in SA zelf begonnen, maar zo te zien was dat van korte duur.


Zelfs als Nederland jouw aanbevelingen zou volgen zijn wij een soort Artsen Zonder Grenzen geworden.

AzG? Ik denk dat België geen target is. Maar je buitenlandse politiek laten bepalen door dreiging van aanslagen vind ik wel het sufst.


Deze extremisten worden steeds meer geconfronteerd met internet, moderniteit, internationale kapitaalstromen, westerse media etc. etc. en dat is de bedreiging, denk ik.

Voor de oude baasjes die de ideologische onderbouwing leveren misschien, maar voor de jonge 'revolutionairen' gaat het denk ik toch om een shortcut naar sociale rechtvaardigheid. Zo zie ik het. :)