PDA

Bekijk Volledige Versie : Iemand ontmoeten via internet met de bedoeling daarmee te trouwen.

van Bommel
29-07-04, 11:13
Sommige vragen die mij gesteld worden zijn ook interessant voor andere mensen. Het antwoord zal soms ook op dit forum komen.

Vraag:
Mag je een relatie aangaan met iemand die je via internet hebt leren kennen, en waarmee je wil gaan trouwen?

Antwoord:
Het aanzoek dat meestal voorafgaat aan de eerste familiebesprekingen, wordt wel choetba (van chataba, hij sprak toe) genoemd. Dit gebeurt nadat de twee aanstaande huwelijkspartners gelegenheid hebben gekregen elkaar beter te leren kennen. De profeet heeft hierop aangedrongen: “Als een van u een huwelijksaanzoek gaat doen bij een vrouw, laat hem dan, indien hij de kans krijgt, kijken wat hem in haar aantrekt”. Er kwam een man bij de profeet en zei tegen hem dat hij van plan was met een bepaalde vrouw te trouwen. Het eerste wat de profeet vroeg, was: “Heb je naar haar gekeken?”
Toen de man ontkende, gaf de profeet hem opdracht te gaan kennis maken en naar haar te kijken, “Want dat zal waarschijnlijk een grotere liefde en harmonie tussen jullie bewerkstelligen” . We kunnen hieruit opmaken dat allerlei mensen bij de profeet kwamen voor advies in hun dagelijkse beslommeringen en levenszaken en dat hij hen op een open wijze te woord stond . In juridische termen heeft men het zich overtuigen van elkaar van toekomstige partners, istihbâb (wederzijdse goedkeuring) genoemd. Het is dus wederkerig, ook het meisje dient zich van de jongen te overtuigen. Het aanzoek kan ook van de kant van de vrouw komen en een man kan namens zijn dochter of zuster een aanzoek bij een man doen. In kringen waar samen uitgaan of tenminste een gesprek hebben in de tuin terwijl de rest van de familie binnen zit, zelfs uit den boze is, zijn er allerlei rituelen bedacht. Het meisje brengt thee binnen of manifesteert zich op een andere manier, zodat haar aanstaande haar kan zien. Het lijkt nogal uit de tijd, maar het vind in vrijwel alle Aziatische culturen plaats en sommige mensen onderwerpen zich er graag aan en vinden het spannend. Indien een aanzoek is gedaan, is het aan andere kandidaten verboden om ook een aanzoek te doen, totdat definitief duidelijk is geworden wat het meisje heeft geantwoord.

Abdulwahid van Bommel

ZwYgStErr
22-08-06, 01:55
Dus, euhm. Wel of niet haram? Ik zie geen duidelijk antwoord op de vraag.

[2.55]

amaggaru
28-08-06, 21:35
Wat ik er uit versta, is dat hij het vergelijkt met de reeds bestaande rituelen van elkaar ontmoeten. Het komt eigenlijk op hetzelfde neer.

rifia82
09-06-07, 20:26
ik vind het een beetje dubbel hoor.. aan de ene kant begrijp ik ervan dat meid en jongen moeten overeenstemming moeten krijgen en aan de andere kant ook weer nie

888
10-06-07, 09:35
Ik wil wel trouwen als ik iemand hebt of nog niet heeft ontmoet.

rifia82
10-06-07, 20:39
dus ook al ken je hem totaaaaaaaal nie

888
11-06-07, 13:13
Geplaatst door rifia82
dus ook al ken je hem totaaaaaaaal nie

Als die maar lief is.

rifia82
16-06-07, 20:45
hoe kun je dat weten dan, vooral in deze tijden

888
25-06-07, 21:12
Geplaatst door rifia82
hoe kun je dat weten dan, vooral in deze tijden

Gewoon een gok wagen. Want het kan natuurlijk ook positief uitpakken. Hoeft niet altijd negatief. Er zijn genoeg mensen die elkaar via het Internet hebben ontmoet en gelukkig zijn getrouwd.

chessmatazz
30-06-07, 12:50
Gewoon een gok wagen.

:wow:

dan pak ik nog liever het verkeerde vliegtuig

rifia82
30-06-07, 14:43
verkeerde vliegtuig yek... vertel

chessmatazz
30-06-07, 15:03
trouwen doe je toch for life?

daar ga ik geen gokje voor nemen

rifia82
30-06-07, 16:47
duidelijk...

salwa xxx
30-06-07, 19:22
salaaam

is dat nou haram of nie ???????

antwooord please !!!

groetjes salwa xxx :D

888
30-06-07, 20:27
Geplaatst door chessmatazz
trouwen doe je toch for life?

daar ga ik geen gokje voor nemen

Een gok via het Internet hebben we over. Wil zeggen dat je iemand nog nooit life heb ontmoet en ga ontmoeten en besluiten te trouwen. Dan is dit toch een gok?

chessmatazz
30-06-07, 21:00
daten oftewel een man en een vrouw die elkaar prive ontmoeten voor de verloving met de intentie eventueel te gaan trouwen

ik denk dat daar de vraag in zit

mag da of nie?

nou?

miss_kebdania17
06-07-07, 10:45
Als ik iemand via het internet zou ontmoeten en daarmee zou trouwen . Zou ik niet na de eerste ontmoeting zegge van ja kom we gaan trouwen ik zou wachten en hem beter leren kennen en dan niet via internet dan wel live. Trouwen is voor heel je leven eh

888
09-07-07, 12:22
Geplaatst door miss_kebdania17
Als ik iemand via het internet zou ontmoeten en daarmee zou trouwen . Zou ik niet na de eerste ontmoeting zegge van ja kom we gaan trouwen ik zou wachten en hem beter leren kennen en dan niet via internet dan wel live. Trouwen is voor heel je leven eh

Je gaat toch niet meteen trouwen als je iemand live via het Internet heb ontmoet. Je moet eerst elkaar beter leren kennen. Kan wellicht paar maanden duren voordat je gaat trouwen. Of na 10 ontmoetingen.