PDA

Bekijk Volledige Versie : El maktab en trouwen

van Bommel
29-07-04, 11:32
Sommige vragen die mij gesteld worden zijn ook interessant voor anderen. Het antwoord komt dan ook op dit forum.

Vraag:
Staat volgens de koran al vast met wie je gaat trouwen? Wat wordt in dit verband dan bedoeld met elmektab?

Antwoord:
Er staat helemaal niets in de Koran over Maktab en dergelijke. Dit zijn dorpsopvattingen uit de middeleeuwen en die worden aangewend om kinderen te manipuleren en te laten trouwen met een neef waaraan ze zogenaamd zijn beloofd o.i.d. Ieder mens heeft een vrije wil en is verplicht die te gebruiken om zijn eigen keuzen te maken anders zouden wij ook geen adjr voor die keuzen kunnen krijgen. De profeet heeft gezegd dat toekomstige huwelijkspartners eisen moeten stellen aan elkaar en moeten kijken of zij 'matchen' het woord 'zawdj' in het Arabisch betekent ook in het Engels 'match': bij elkaar passen.

Ook heeft hij gezegd dat je bij je toekomstige partner moet opletten of zijn of haar uiterlijk, afkomst, rijkdom, etc. je bevalt, maar heeft hij gezegd: “Kies degene met geloof.”
Het aanzoek dat meestal voorafgaat aan de eerste familiebesprekingen, wordt wel choetba (van chataba, hij sprak toe) genoemd. Dit gebeurt nadat de twee aanstaande huwelijkspartners gelegenheid hebben gekregen elkaar beter te leren kennen. De profeet heeft hierop aangedrongen: “Als een van u een huwelijksaanzoek gaat doen bij een vrouw, laat hem dan, indien hij de kans krijgt, kijken wat hem in haar aantrekt”.

Er kwam een man bij de profeet en zei tegen hem dat hij van plan was met een bepaalde vrouw te trouwen. Het eerste wat de profeet vroeg, was: “Heb je naar haar gekeken?”
Toen de man ontkende, gaf de profeet hem opdracht te gaan kennis maken en naar haar te kijken, “Want dat zal waarschijnlijk een grotere liefde en harmonie tussen jullie bewerkstelligen” . We kunnen hieruit opmaken dat allerlei mensen bij de profeet kwamen voor advies in hun dagelijkse beslommeringen en levenszaken en dat hij hen op een open wijze te woord stond . In juridische termen heeft men het zich overtuigen van elkaar van toekomstige partners, istihbâb (wederzijdse goedkeuring) genoemd. Het is dus wederkerig, ook het meisje dient zich van de jongen te overtuigen. Het aanzoek kan ook van de kant van de vrouw komen en een man kan namens zijn dochter of zuster een aanzoek bij een man doen. In kringen waar samen uitgaan of tenminste een gesprek hebben in de tuin terwijl de rest van de familie binnen zit, zelfs uit den boze is, zijn er allerlei rituelen bedacht. Het meisje brengt thee binnen of manifesteert zich op een andere manier, zodat haar aanstaande haar kan zien. Het lijkt nogal uit de tijd, maar het vind in vrijwel alle Aziatische culturen plaats en sommige mensen onderwerpen zich er graag aan en vinden het spannend. Indien een aanzoek is gedaan, is het aan andere kandidaten verboden om ook een aanzoek te doen, totdat definitief duidelijk is geworden wat het meisje heeft geantwoord.

Volgens de opvattingen van de profeet en de samenlevingen waarin de islam zich heeft verbreid, gelden de volgende eisen voor partnerkeuze van de man voor een vrouw: "Trouw een vrouw om één van vier redenen: vanwege haar rijkdom, haar status, haar schoonheid of haar religie. Win (het hart van) degene die religieus is en je zult welvaren" .
Abdullah ibn Umar heeft overleverd dat de profeet zei: 'Trouw iemand niet om zijn of haar uiterlijk, want schoonheid kan een reden voor moreel verval worden. Trouw niet vanwege rijkdom, want rijkdom kan een reden voor zonde worden. Trouw liever op basis van religieuze devotie'.
Een man zei tegen Hasan al Basri: 'Verschillende kandidaten hebben naar de hand van mijn dochter gevraagd. Aan wie zou ik tegemoet moeten komen?' Hij antwoordde: 'aan hem die zich Allah het meest bewust is. Want als hij haar liefheeft zal hij haar respecteren, en zelfs als dat voorbijgaat zal hij nooit wreed zijn voor haar'. Het grootste probleem in de huidige traditionele moslimgemeenschap bestaat eruit dat mannen en vrouwen vreemden voor elkaar zijn. Zij vormen geen team, wat eigenlijk de bedoeling was, maar leven in twee verschillende werelden.

Volgens de uitwerking van de aanwijzingen van de profeet op dit gebied, dienen we bij elkaar minstens op vier punten te letten: de partners dienen in gelijke mate religieus te zijn en geïnspireerd door de zedenleer van de islam te leven; indien mogelijk sociaal economisch van gelijk niveau te zijn; en geen vóórhuwelijkse intimiteiten te hebben onderhouden. Daarnaast is het wenselijk dat de volgende punten bij beide partners redelijk op één lijn liggen: gastvrijheid; motivatie iets van het huwelijk te maken; gevoel voor humor en relativering; en geduld, tolerantie en consideratie.

Echt rekening houden met elkaar, kunnen communiceren met elkaar, respect voor elkaar is veel belangrijker dan intimiteit en fysiek contact en seks voor het huwelijk. Het is beter zo goed mogelijk de mate waarin je elkaar aanvult te onderzoeken, dus de compatibiliteit, dan 'in love te vallen' en er meteen weer uit te vallen als je eenmaal bent getrouwd. Veel vrouwen en jonge meisjes komen erachter dat gebrek aan zelfbeheersing voor het huwelijk meestal gebrek aan zelfbeheersing na het huwelijk betekent. Op het moment dat de relatieproblemen ontstaan ontdekken we vaak dat een man na jaren huwelijk niet eens wist wat de lievelingskleur van zijn vrouw, haar favoriete smaak of kledingstuk, of wie haar vriendinnen waren. De profeet kritiseerde zelfs een man die teveel tijd aan vrijwillige gebeden en vasten besteedde in plaats van aan zijn vrouw en kinderen. We kunnen ons dus voorstellen wat hij zou zeggen tegen de huidige generatie koffie- en theehuisbewoners. Dit wordt gezien als in overeenstemming met het karakter van de profeet, dat velen van ons zo slecht kennen en in de koran onder meer als volgt wordt beschreven: Door de barmhartigheid van Allah bent u (profeet) zachtmoedig jegens hen, als u ruw en hardvochtig was geweest, zouden ze zeker bij u vandaan zijn gegaan . Er is een schaduw van Gods vergevensgezindheid in elk mens en het huwelijk is de plaats om die te gebruiken: O, Mijn dienaren die tegen zichzelf in overtreding zijn, wanhoopt niet aan Allah's genade! Allah vergeeft immers alle zonden (...) .

De islam ziet het huwelijk als symbool van de samenkomst van het mannelijke en vrouwelijke in de kosmos. Het scheppingsverhaal begint bij een mensenpaar. De biologisch bepaalde veranderingen die samenhangen met de ontwikkeling van het menselijk lichaam bepalen mede de groei van het begrijpen van je verhouding tot anderen en je verantwoordelijkheidsgevoel. Die belangrijke periode noemen we in allerlei talen de puberteit. Een periode waarin elke jongere worstelt met zijn of haar seksualiteit. Als een jongere geen geld heeft om te trouwen en een gezin te stichten, maar toch de aandrang heeft om een vrouw te zoeken, wordt hij in eerste instantie aan het koranvers herinnerd: Laat degenen die zich een huwelijk niet kunnen permitteren in kuisheid leven tot Allah hen verrijkt . Een van de bekendste uitspraken van de profeet over de aanzet tot het huwelijk luidt: 'Jonge mannen: wie de geslachtsdaad kan verrichten dient te trouwen, want dat helpt het best om je ogen neer te slaan (voor andere vrouwen) en je te behoeden voor onkuisheid. En wie daar niet toe in staat is dient te vasten want dat neemt de lust weg'.
De huwelijksplechtigheden kunnen door een voorganger, maar ook door de vader van de bruid worden verricht. Meestal wordt daarbij een korte preek of verhandeling gegeven. Deze huwelijkspreek dient ervoor om het huwelijk in te wijden, bekend te maken, maar ook om beide partijen op hun wederzijdse rechten en plichten te wijzen.

Als het allemaal maktab was had de profeet dit niet allemaal gezegd.

Abdulwahid van Bommel

Eelke
29-07-04, 13:04
In dit hele verhaal mis ik het aller belangrijkste.
De man en de vrouw moeten van elkaar houden.
Nergens in het hele stuk wordt gesproken over dat mensen elkaar lief moeten hebben, alleen over religie en dat je bij elkaar moet passen. Liefde is naar mijn toch het belangrijkste om een huwelijk te laten slagen. Tenzij je scheiden vrijwel onmogelijk maakt natuurlijk.

Groet, groet Eelke

MagicalVoice
08-08-04, 19:16
Hoi dat vind ik ook.
Liefde is toch het belangrijkste reden om te trouwen.
Maar toch vond ik het een wijze tekst.
Wist ik eerlijk nog niet. Maar de meeste dingen vind ik toch belachlijk in de ons geloof sommige dingen zijn zo er bij gehaald.
Maar goed.
Ieder leeft voor zich zou ik zeggen.

Later Lai

loubna27
11-08-04, 12:32
Jullie zeggen dat er niets staat over liefde, maar dat staat er degelijk wel in. Als je elkaar respecteert en hetzelfde doelstellingen hebt als het om het huwelijk gaat en rekening met elkaar houd dan spreek je al over liefde.

Eelke
11-08-04, 13:01
Geplaatst door loubna27
Jullie zeggen dat er niets staat over liefde, maar dat staat er degelijk wel in. Als je elkaar respecteert en hetzelfde doelstellingen hebt als het om het huwelijk gaat en rekening met elkaar houd dan spreek je al over liefde.

Ik ken genoeg mensen die ik respecteer, die dezelfde doelstellingen hebben wat huwelijk betreft en waar ik ook nog rekening mee houd. Toch voel ik daar geen enkele liefde voor.

Groet, groet Eelke

koeraicha
15-08-04, 20:30
Geplaatst door Eelke
In dit hele verhaal mis ik het aller belangrijkste.
De man en de vrouw moeten van elkaar houden.
Nergens in het hele stuk wordt gesproken over dat mensen elkaar lief moeten hebben, alleen over religie en dat je bij elkaar moet passen. Liefde is naar mijn toch het belangrijkste om een huwelijk te laten slagen. Tenzij je scheiden vrijwel onmogelijk maakt natuurlijk.

Groet, groet Eelke

Liefde het belangrijkste om een huwelijk te laten slagen????Laat m raden:jij bent zeker niet getrouwd??
Verliefdheid is een vaag verschijnsel wat je voor EEN bepaald persoon kunt meemaken, daar heb je gelijk in maar dan ben je er nog niet. Want in een sterk huwelijk draait het echt om vooral andere dingen. Het is een teamsport waarbij je duidelijke afspraken moet maken , liefst van te voren.Bijvoorbeeld of je wel met die persoon kunt samenleven onder een dak. Dan kun je nog zo verliefd zijn als je niet volgens bepaalde regels leeft(bijv. Islamitische) dan gaat het vroeg of laat toch fout.
Dus die verliefdheid die je doet besluiten om te gaan trouwen is wel leuk en aardig maar de liefde die kan ontstaan door beiden in een goed huwelijk te investeren is veel meer waard.En dat krijg je vooral als je leeft volgens de islamregels.

groet

Eelke
16-08-04, 07:20
Geplaatst door koeraicha
Liefde het belangrijkste om een huwelijk te laten slagen????Laat m raden:jij bent zeker niet getrouwd??

Ik heb vijf jaar samen met mijn vriendin samen gewoont en ben nu bijna een jaar getrouwd.

Verliefdheid is een vaag verschijnsel wat je voor EEN bepaald persoon kunt meemaken, daar heb je gelijk in maar dan ben je er nog niet. Want in een sterk huwelijk draait het echt om vooral andere dingen.

Ik ben het met je eens dat alleen verliefdheid niet genoeg is, maar ik blijf het het belangrijkste vinden. Die verliefdheid zorgt er namelijk voor dat ik alle dingen die mijn vrouw anders doet, toch accepteer.

Het is een teamsport waarbij je duidelijke afspraken moet maken , liefst van te voren.Bijvoorbeeld of je wel met die persoon kunt samenleven onder een dak. Dan kun je nog zo verliefd zijn als je niet volgens bepaalde regels leeft(bijv. Islamitische) dan gaat het vroeg of laat toch fout.

Maar juist de verliefdheid zorgt ervoor dat je accepteerd dat iemand anders is. Als die verliefdheid niet in een landurige liefde wordt omgezet dan strandt het huwelijk omdat je juist dan die kleine dingen niet meer accepteerd. Vooraf afspraken maken is wel belangrijk maar ook hier zul je flexibel mee om moeten gaan. Een relatie moet namelijk ook groeien en dan zullen er altijd regels veranderen.

Dus die verliefdheid die je doet besluiten om te gaan trouwen is wel leuk en aardig maar de liefde die kan ontstaan door beiden in een goed huwelijk te investeren is veel meer waard.

Nee die liefde moet groeien uit de verliefdheid en niet uit de regels. Als ik lang met iemand ga samenwonen dan kan ik op den duur die persoon heel goed aanvoelen. Je kunt dan samen heel goed met elkaar omgaan omdat je elkaar door en door kent. Dit is echter niet genoeg voor een huwelijk aangezien de liefde dan mist.

En dat krijg je vooral als je leeft volgens de islamregels.

Mag ik het daar mee oneens zijn.

Groet, groet Eelke

fatoush1
09-09-04, 20:33
Meneer van Bommel,

Je zegt dat elmektab er niks mee te maken heeft. Maar m.i. heeft dat er wel degelijk me ete maken. Je kan namelijk al iemand hebben "gekozen" (wederzijds) en de planning hebben om met elkaar te trouwen, maar als het geen elmektab is, dan gaat het allemaal mooi niet door. Zo kan ik plotseling onder een trein terecht komen bv. Of is dat geen elmektab??

Groetjes

nari
10-09-04, 07:39
Wat is liefde?
Begint het liefde op het eerste gezicht?Ik bedoel word je verliefd in een keer op iemand en helemaal gek op hem.
Waarom word je verliefd op iemand?(tussen vrouw en man)
Is elkaar respecteren .....geen liefde?
Moet ik eerst gaan samenwonen en wachten tot dat de liefde komt dan pas trouwen?
Als je iemand kent die het zelfde denkt als jij en heeft zelf doelen enz enz en je weet dat je echt verliefd op hem/haar kunt worden, waar wacht je dan op? samenwonen paar jaren? en kindren krijgen de kindren gaan naar school en wachten nog paar jaren en dan pas gaan trouwen. wat voor nut? alleen voor het woord TROUWEN .
Waarom trouw ik niet meteen? ja misschien gebeurt iets en dan? ja maar dat kan ook na het trouwen. nee maar dan zijn we oud en dan kunnen we niet uit scheiden we hebben elkaar nodig,.is dat niet profeteren?

Raihana
11-09-04, 08:12
Antwoord:
Er staat helemaal niets in de Koran over Maktab en dergelijke. Dit zijn dorpsopvattingen uit de middeleeuwen en die worden aangewend om kinderen te manipuleren en te laten trouwen met een neef waaraan ze zogenaamd zijn beloofd o.i.d.

Nooit van gehoord dat maktab daar voor word gebruikt..
Zoals ik vaak zeg, vreemde vogel die Van Bommel.. :rolleyes: