PDA

Bekijk Volledige Versie : Linux hacks en virussen zijn zeldzaam



assassijn
29-07-04, 17:43
(bron: nu.nl)





AMSTERDAM - Internetters die op het besturingssysteem Linux werken in plaats van Window blijken weinig last te hebben van virussen en hackers, dit blijkt uit een onderzoek van Evans Data . 92 procent van alle Linux-gebruikers zegt nog nooit een computervirus te hebben gehad.

Verder zegt 78 procent van de Linux-gebruikers nog nooit te zijn gehackt, tegen 60 procent niet-Linux-gebruikers. Volgens analist Nicholas Petreley is Linux veiliger dan andere systemen "omdat er meer mensen naar de broncode kijken, worden fouten sneller opgespoord en verbeterd."


Volgens Petreley blijkt dat een verkeerde geconfigureerde beveiligingsinstelling meestal de oorzaak is van een gehackt Linux-systeem.

:fuckit: Unix rulezz

Simon
29-07-04, 18:26
Geplaatst door assassijn
Volgens Petreley blijkt dat een verkeerde geconfigureerde beveiligingsinstelling meestal de oorzaak is van een gehackt Linux-systeem.

:fuckit: Unix rulezz

Ja heee waar heb ik dat eerder gehoord. Menig computerblad en TV actualiteitenrubriek heeft al aandacht besteedt aan de onveiligheid van draadloze netwerken. Maar dat komt alleen omdat men de beveiligingsinstelling niet gebruikt.

assassijn
29-07-04, 19:32
Geplaatst door Simon
Ja heee waar heb ik dat eerder gehoord. Menig computerblad en TV actualiteitenrubriek heeft al aandacht besteedt aan de onveiligheid van draadloze netwerken. Maar dat komt alleen omdat men de beveiligingsinstelling niet gebruikt.


Draadloze netwerken zijn zowiezo onveilig....een aantal jaren geleden kwam men al met de pringles busjes om deze netwerken te besnuffelen

Het heeft niet alleen met beveiliging te maken.
Elke boer/in die een trojan kan downloaden en via de mail kan versturen noemt zich tegenwoordig al "hacker" :moe:
Als het klik-vee(voornamelijk windoo$ vee) niet roekeloos op alles dubbelklikt wordt het probleem al voor het overgrote deel opgelost.

observer
29-07-04, 20:16
linux gebruikers zonder puistjes en pennehouders ook :lol:

Simon
29-07-04, 20:41
Geplaatst door assassijn
Draadloze netwerken zijn zowiezo onveilig....een aantal jaren geleden kwam men al met de pringles busjes om deze netwerken te besnuffelen

Pringles dat is toch van die chips die allemaal dezelfde vorm hebben. Een soort gekloonde chips? Ik zie niet in wat er gevaarlijk is aan draadloze netwerken als je gewoon je beveiliging redelijk instelt. Maar dat geldt toch ook voor vaste computers?

barfly
29-07-04, 20:57
Geplaatst door Simon
Pringles dat is toch van die chips die allemaal dezelfde vorm hebben. Een soort gekloonde chips? Ik zie niet in wat er gevaarlijk is aan draadloze netwerken als je gewoon je beveiliging redelijk instelt. Maar dat geldt toch ook voor vaste computers?

Er is een groot verschil tussen wireless en wired netwerken. De draadloze variant gaat zoals de naam al doet vermoeden door de lucht, en kan je zo aftappen. Als je de data niet goed versleuteld dan kan je dus zo inbreken op een andermans netwerk. Het is niet onbekend dat er mensen zijn die met hun laptop en wireless netwerkkaart in busjes bedrijfs terreinen afrijden om te kijken of er weer een stomkop tussen zit die zijn wireless network niet heeft beveiligd.

De gewone netwerk verbinding valt uiteraard niet zomaar af te tappen want loopt fysiek door een kabel. Wel kun je met bepaalde sniffers het verkeer "afluisteren" en sommige protocollen als telnet, ftp en http gaan fijn in platte tekst over het internet dus als iemand daar gebruikersnamen en wachtwoorden over stuurt dan is ie gaar..

Simon
29-07-04, 21:23
Geplaatst door barfly
Er is een groot verschil tussen wireless en wired netwerken. De draadloze variant gaat zoals de naam al doet vermoeden door de lucht, en kan je zo aftappen. Als je de data niet goed versleuteld dan kan je dus zo inbreken op een andermans netwerk. Het is niet onbekend dat er mensen zijn die met hun laptop en wireless netwerkkaart in busjes bedrijfs terreinen afrijden om te kijken of er weer een stomkop tussen zit die zijn wireless network niet heeft beveiligd.

De gewone netwerk verbinding valt uiteraard niet zomaar af te tappen want loopt fysiek door een kabel. Wel kun je met bepaalde sniffers het verkeer "afluisteren" en sommige protocollen als telnet, ftp en http gaan fijn in platte tekst over het internet dus als iemand daar gebruikersnamen en wachtwoorden over stuurt dan is ie gaar..

Ja dat soort dingen worden bijvoorbeeld nogal spectaculair in 2vandaag uitzendingen gebracht of laatste weer in de PCM terwijl al die wireless kaarten standaard de mogelijkheid hebben om de data te versleutelen. Dat bepaalde mensen dat niet doen is net zo stom als geen firewall nemen als je vast aan het Internet hangt.

Simon (vanachter zijn wireless laptop)

barfly
29-07-04, 21:31
Geplaatst door Simon
Ja dat soort dingen worden bijvoorbeeld nogal spectaculair in 2vandaag uitzendingen gebracht of laatste weer in de PCM terwijl al die wireless kaarten standaard de mogelijkheid hebben om de data te versleutelen. Dat bepaalde mensen dat niet doen is net zo stom als geen firewall nemen als je vast aan het Internet hangt.

Simon (vanachter zijn wireless laptop)

Kennelijk ben je een van die beter opgevoede gebruikers. Je wil ze echt niet de kost geven die er een zooitje van maken.

Ik heb trouwens wel eens nagedacht over een wireless netwerkje thuis maar dan loop ik nog steeds tegen het probleem beperkte energie op de laptop aan. Moet ik toch weer gaan klooien met stroom en een adapter.

assassijn
29-07-04, 23:02
Geplaatst door Simon
Pringles dat is toch van die chips die allemaal dezelfde vorm hebben. Een soort gekloonde chips? Ik zie niet in wat er gevaarlijk is aan draadloze netwerken als je gewoon je beveiliging redelijk instelt. Maar dat geldt toch ook voor vaste computers?

Inderdaad...dat zijn die chips.
Op deze (http://www.planet.nl/planet/show/id=69402/contentid=154476/sc=f8f3b3) link vind je een kort stukje over "drive-by-hacking" met pringles doosjes.

barfly
29-07-04, 23:26
Geplaatst door assassijn
Inderdaad...dat zijn die chips.
Op deze (http://www.planet.nl/planet/show/id=69402/contentid=154476/sc=f8f3b3) link vind je een kort stukje over "drive-by-hacking" met pringles doosjes.

Je kunt gewoon netwerkkaartjes kopen die dat soort geklungel overbodig maakt. :)

$adeeQ
29-07-04, 23:47
Geplaatst door barfly
Ik heb trouwens wel eens nagedacht over een wireless netwerkje thuis maar dan loop ik nog steeds tegen het probleem beperkte energie op de laptop aan. Moet ik toch weer gaan klooien met stroom en een adapter.

Draadloos voeding heb je ook :wohaa:

je kan ook een 24v accu van een vrachtwagen gebruiken

of een centrino laptopje aanschaffen , die dingen gaan ruim 4 a 5 uur mee op de accu :wohaa:

assassijn
29-07-04, 23:47
Geplaatst door barfly
Je kunt gewoon netwerkkaartjes kopen die dat soort geklungel overbodig maakt. :)

Dat is de "easy-way"...je moet maar zo creatief en inventief zijn om op de pringles techniek te komen.

P.S. ook versleuteling bied geen 100% garantie voor het veilig uitwisselen van data.Wat te maken is,valt immers ook te kraken.Zo kan ik mij herinneren dat men in het verleden een stuk of wat peecee's aan elkaar heeft gekoppeld,om middels brute-forcing een code te kraken...als ik mij niet vergis moet dat DES geweest zijn.
Maar versleutelen van je data is een stap in de goede richting.

Simon
29-07-04, 23:48
Geplaatst door assassijn
Inderdaad...dat zijn die chips.
Op deze (http://www.planet.nl/planet/show/id=69402/contentid=154476/sc=f8f3b3) link vind je een kort stukje over "drive-by-hacking" met pringles doosjes.

Ja met Network Stumbler heb ik ontdekt dat in de omgeving waar ik woon ook nog andere netwerken in de lucht zijn. Ook versleuteld overigens.

Simon
29-07-04, 23:51
Geplaatst door assassijn
Dat is de "easy-way"...je moet maar zo creatief en inventief zijn om op de pringles techniek te komen.

P.S. ook versleuteling bied geen 100% garantie voor het veilig uitwisselen van data.Wat te maken is,valt immers ook te kraken.Zo kan ik mij herinneren dat men in het verleden een stuk of wat peecee's aan elkaar heeft gekoppeld,om middels brute-forcing een code te kraken...als ik mij niet vergis moet dat DES geweest zijn.
Maar versleutelen van je data is een stap in de goede richting.

Ja firewalls worden ook gekraakt. Nou ik geloof eigenlijk dat 10 meter buiten dit gebouw het signaal van mijn access point al niet meer op te vangen is. Ik heb ook nog gezorgd dat het access point alleen het nummer van mijn WIFI kaartje accepteert. En het access point nog een password gegeven. Dus het lijkt mij behoorlijk veilig.

Joepie
30-07-04, 00:05
en dan is er de ssl.

128 bit en de americaanse regering zit al op 256 meen ik.

succes! :jeweetog:

Dat er virussen zijn (daar gaat dit topic over) heeft te maken dat windhoos zijn code niet vrijgeeft. Linux is opensource en windhoos niet terwijl het gepikt is van alle kanten. De virussen proberen zo de industrie te "etsen". Mac zijn er ook maar 16 bekend ofzo. Maar dat is ook unix en darwin meen ik.

Maar over wireless networking: Ik werk zelf bij een bekende helpdesk voor computers en het is vaak dat de mensen idd. hun netwerken niet afschermen aangezien ze niet eens bevatten wat ze eigenlijk doen.
Zelfs binnen onze helpdesk kunnen we wel eens inbreken op een airport (apple) of een ander netwerk aangezien het niet beveiligd is. ALS, dan heb je idd truckjes nodig om toch binnen te komen. Niks is nl. 100% beveiligd.

NIS
30-07-04, 07:17
Ik draai al jaren Linux (Suse).. :lole:

euhh
30-07-04, 08:27
Geplaatst door Joepie
Dat er virussen zijn (daar gaat dit topic over) heeft te maken dat windhoos zijn code niet vrijgeeft. Linux is opensource en windhoos niet terwijl het gepikt is van alle kanten. De virussen proberen zo de industrie te "etsen". Mac zijn er ook maar 16 bekend ofzo. Maar dat is ook unix en darwin meen ik.


Welnee de enige reden dat er zoveel virussen voor windows zijn is omdat windows nou eenmaal het grootste en lucratiefste doelwit is.
Als linux zo wijdverspreid zou zijn als windows dan waren daar ook een hele hoop extra virussen voor geweest.

Joepie
30-07-04, 13:29
Geplaatst door euhh
Welnee de enige reden dat er zoveel virussen voor windows zijn is omdat windows nou eenmaal het grootste en lucratiefste doelwit is.
Als linux zo wijdverspreid zou zijn als windows dan waren daar ook een hele hoop extra virussen voor geweest.

JA dus windows is geen opensource, wat de unix gebruikers niet trekken dus lekker aan de slag gaan om de industrie hun positie te ondermijden middels virussen.

maar over unix wat commercieel gaat: Waarom heeft apple er dan maar 16?