PDA

Bekijk Volledige Versie : Kerry hekelt integriteit Bush



NIS
30-07-04, 09:27
BOSTON - In een opvallend energieke redevoering heeft senator John Kerry donderdagavond aan het slot van de Democratische partijconventie in Boston de integriteit van zijn tegenstander, president Bush aan de orde gesteld.

Kerry zei direct al aan het begin van zijn speech van drie kwartier: 'Wij hebben het in onze macht om de wereld te veranderen. Maar alleen als we trouw zijn aan onze idealen en dat begint met het vertellen van de waarheid aan de Amerikaanse bevolking.'

De boodschap die de nu officiële Democratische presidentskandidaat wilde afgeven, was onmiskenbaar: president Bush is op valse gronden aan de oorlog in Irak begonnen. Direct daarop zei Kerry dat hij 'het vertrouwen en de geloofwaardigheid van het Witte Huis wil herstellen'. Dat was een parafrase op de woorden van George W. Bush zelf die in 2000 tijdens de verkiezingsstrijd verwees naar de Lewinsky-affaire van president Clinton en aankondigde dat hij 'de eerzaamheid en waardigheid' van het Witte Huis zou herstellen.


Kerry illustreerde wat hij met zijn scherpe opmerking bedoelde: 'Ik zal een opperbevelhebber zijn die ons land nooit door misleiding naar een oorlog zal voeren. Ik zal een vice-president hebben die geen geheime ontmoetingen zal hebben met vervuilers om onze milieuwetten te herschrijven. Ik zal een minister van Defensie hebben die zal luisteren naar de beste adviezen van onze hoge militairen. En ik zal een minister van Justitie benoemen die de grondwet van de Verenigde Staten in ere houdt.'

Kerry somde op wat in de woorden van oud-president Clinton geleid heeft tot 'de meest stiekeme regering in de geschiedenis'. De senator uit Massachusetts sprak indringend. Anders dan dikwijls bij hem het geval is, kwamen zijn woorden tot leven. Hij zocht de politieke aanval op en trachtte de kritiek van Republikeinse kant op zijn opstelling te ondervangen.

Bush en het Republikeinse campagneteam stellen voortdurend Kerry’s wisselende stemgedrag in de Senaat aan de orde. Hieruit blijkt volgens de Republikeinen zonneklaar dat Kerry een opportunist is en dus geen betrouwbare leider kan zijn van een land in oorlog.

De Republikeinen maken een groot punt van Kerry’s stemgedrag. Zelf ging hij er amper op in. Hij draaide het verwijt van onberekenbaarheid om door te zeggen dat 'sommige onderwerpen nu eenmaal niet zo eenvoudig zijn'.

Kerry profileert zich als een sterk leider door te wijzen op zijn rol in de oorlog in Vietnam. Ook donderdagavond waren er weer tal van veteranen op de conventie die vertelden van Kerry’s loyaliteit en kracht in de jungle van Vietnam.

Kerry zelf zei in zijn speech: 'Ik verdedigde dit land als jongeman en ik zal het verdedigen als president. Laat er geen vergissing worden gemaakt. Ik zal nooit aarzelen om geweld te gebruiken als dat nodig is. Elke aanval zal snel en overtuigend beantwoord worden.' Eerder had Kerry gezegd: 'We voeren geen oorlog omdat we dat willen, we voeren alleen oorlog als het moet.'

De president heeft volgens Kerry verdeeldheid gezaaid en de VS in een isolement gebracht. 'Ons doel is sterker te zijn in het binnenland en gerespecteerd in het buitenland.'

Zijn woorden werden door de Democratische achterban met enthousiasme ontvangen, maar over de concrete betekenis ervan voor de Amerikaanse aanwezigheid in Irak en de binnenlandse bestrijding van het terrorisme bleef de Democratische presidentskandidaat even weinig specifiek als voorheen. Hij zei dat bondgenootschappen hersteld zullen worden en dat bondgenoten gevraagd zal worden 'de last te delen'.

Over de binnenlandse politiek was Kerry concreter. Hij volgt hier het spoor dat door zijn beoogde vice-president John Edwards al is uitgezet: een omvangrijk sociaal programma voor de lagere inkomens, vooral gericht op scholing en gezondheidszorg. De financiering van het programma moet komen uit het schrappen van de belastingverlagingen voor de allerhoogste inkomensgroepen.

------------------
KERRY, KERRY, KERRY! (ala Jerry Springer)

Simon
30-07-04, 10:21
Volgens mij is Pim Fortuyn gereincarneerd als Kerry ... zag je zijn "at your service" saluut na zijn entree !

NIS
30-07-04, 11:16
Yep! Op veel kanalen was het in de nachturen live te volgen.. :D :slapen:

Pixelshade
30-07-04, 12:41
Laten we allemaal hopen dat Kerry het wordt

mark61
30-07-04, 13:19
Ik denk niet dat het veel uitmaakt. Voor niet-Amerikanen dan.

Pixelshade
30-07-04, 13:24
Geplaatst door mark61
Ik denk niet dat het veel uitmaakt. Voor niet-Amerikanen dan.

hoezo dat niet?

Al3arbi
30-07-04, 13:29
Geplaatst door NIS
Yep! Op veel kanalen was het in de nachturen live te volgen.. :D :slapen:


`kvoelde me `n nerd. Fokkin 04.00 en ik zit CNN te kijken... :auw2:

mark61
30-07-04, 13:31
Geplaatst door Pixelshade
hoezo dat niet?

Kerry heeft precies dezelfde ideeën over Palestina als Bush, om maar wat te noemen. De eerste pro-Palestijnse Amerikaanse president moet nog geboren worden. Over Irak is hij dermate vaag dat het ook niet veel bijzonders zal opleveren. Ik verwacht ook niet dat hij de VS het Internationale Gerechtshof gaat laten erkennen of anti-bio-, chemische wapens- en anti-mijnverdragen gaat ondertekenen. Ik verwacht ook niet dat hij Guantanamo opheft en iedereen 'met excuses' naar huis stuurt. Jij wel? Er zal weer wat redelijker met Amerika gepraat kunnen worden. Zo op het oog.

Simon
30-07-04, 14:07
Ja ik hoop ook dat Kerry wint. Maar niet omdat ik zo enthousiast over Kerry ben. Maar vergeleken met Bush lijkt het mij wel een vooruitgang. Volgens mij komt hij wel een beetje te doods over om veel stemmen te trekken. We zullen zien.

850
30-07-04, 14:15
Geplaatst door NIS
Ik zal een minister van Defensie hebben die zal luisteren naar de beste adviezen van onze hoge militairen.

Hoge militairen heben toch altijd zin in een potje schaken?