PDA

Bekijk Volledige Versie : Veertien doden en honderd gewonden bij explosie in België



Marsipulami
30-07-04, 11:47
Veertien doden bij gasexplosie Ghislenghien (update 2)
Lek in aardgastransportleiding

12:37:27


belga
BRUSSEL - Bij een ontploffing vanmorgen op een industrieterrein in Ghislenghien (Gellingen) in de provincie Henegouwen zijn volgens het ministerie van Volksgezondheid veertien doden gevallen. Er zijn ook honderd gewonden, waarvan 24 ernstig gewond, zegt Michèle Van der Plaetsen, de woordvoerster van minister Rudy Demotte. De explosie zou veroorzaakt zijn tijdens werken aan een gasleiding. Eerder werd gedacht aan een ontploffing in een gasfabriek.


De ontploffing gebeurde volgens het Coördinatie- en Crisiscentrum van de federale regering op het ogenblik dat men een lek op een gasleiding probeerde te dichten. De gasnetwerkbeheerder Fluxys meldt in een persbericht dat er vanmorgen een lek was aan de aardgastransportleiding tussen Zeebrugge en de Franse grens. Een halfuur later volgde dan de ontploffing op het industrieterrein van Ghislenghien, nabij Ath.

,,Er zijn een aantal mensen die naar het lek gingen kijken, daarvan zouden er omgekomen zijn. Een gebouw van Electrabel, dat enkele tientallen meters van het lek staat, is volledig verwoest. Daar is ook een slachtoffer gevallen", zegt Christian Otto, woordvoerder bij Fluxys.

Oorzaak onbekend

Het is nog niet duidelijk wat de oorzaak van het lek en de ontploffing is. Het Coördinatie- en Crisiscentrum van de regering benadrukt dat, in tegenstelling tot eerdere berichten, de rook die zich vanuit de plaats van de ramp verspreid, niet giftig is. Fase vier van het rampenplan werd afgekondigd.

Alle ziekenhuizen van het land evenals een aantal brandwondencentra in het buitenland zijn gealarmeerd. Het ministerie van Defensie heeft vijf helikopters en zes militaire ziekenwagens ter beschikking gesteld van de hulpdiensten voor het vervoer van zwaarverbranden naar de verschillende ziekenhuizen. Dat kondigde het kabinet van minister van Defensie André Flahaut vanmiddag aan.

Twee nabijgelegen fabrieken stonden op de middag nog in brand. De brandweerdiensten uit Noord-Frankrijk sturen versterkingen om de brand op het industrieterrein te bestrijden.

De schok van de explosie was voelbaar tot tien kilometer verder. Door de ontploffing en brand op het industrieterrein van Ghislenghien is de autosnelweg E429 Brussel-Doornik vanmorgen afgesloten in beide richtingen.

Verhofstadt en Demotte onderbreken vakantie

Vanmorgen is minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael op de plaats van de ramp geweest. Minister-president van de Waalse regering Jean-Claude Van Cauwenberghe brengt vanmiddag een bezoek. Premier Guy Verhofstadt heeft beslist zijn vakantie in Toscane (Italië) te onderbreken en vanmiddag terug te keren naar België. Ook minister van Volksgezondheid Rudy Demotte onderbreekt zijn vakantie in Bulgarije en keert met een militair vliegtuig naar België terug.

Voor familieleden en verwanten van mogelijke slachtoffers is een noodnummer: 065/412601.

30/07/2004 - belga, ap

Marsipulami
30-07-04, 12:02
http://vrtnieuws.telenet-media.be/nieuwsnet_master/default/nieuws/overzicht/040730_Gellingen_explosie/index.html

TonH
30-07-04, 12:24
Geplaatst door Marsipulami
http://vrtnieuws.telenet-media.be/nieuwsnet_master/default/nieuws/overzicht/040730_Gellingen_explosie/index.html

Vreemde opmerking van die nieuwslezer om het bericht mee te beginnen: "Wallonië is getroffen door een ramp." :confused: Was er toch echt van overtuigd dat het België moest zijn.

Marsipulami
30-07-04, 12:38
30/07 Gasexplosie in Gellingen: zeker veertien doden

Bij de zware explosie aan een gasleiding op een industrieterrein in het Waalse Gellingen zijn vanochtend zeker veertien doden gevallen, allemaal brandweermannen.

Volgens de laatste gegevens zijn er een honderdtal personen met brandwonden en in totaal een tweehonderdtal gewonden. De mensen die zware brandwonden hebben opgelopen, worden afgevoerd naar één van de zes brandwondencentra in België. Dat gebeurt onder meer met helikopters van het leger.

De explosie zou veroorzaakt zijn bij werken een gasleiding. Dat zegt waarnemend provinciegouverneur van Henegouwen Guy Petit. Hij baseert zich op de informatie van gasmaatschappij Distrigaz.
De gasnetwerkbeheerder Fluxys meldt dat er vanochtend een lek was aan de aardgastransportleiding tussen Zeebrugge en de Franse grens. Een halfuur later volgde er een ontploffing op het industrieterrein van Gellingen nabij Aat. Het gaat dus niet om een ontploffing in een gasfabriek maar om een ontploffing aan de leiding.

De slachtoffers zouden volgens Fluxys een aantal mensen zijn die naar het lek gingen kijken. Een gebouw van Electrabel, dat enkele tientallen meters van het lek staat, is volledig verwoest. Daar is ook een slachtoffer gevallen. Het is nog niet duidelijk wat de oorzaak van het lek en de ontploffing is.

Op dat industrieterrein hebben Colruyt en Peugeot-Citroën grote verdeelcentra. Volgens Rene De Wit, gedelegeerd bestuurder van Colruyt, is er geen schade aan het verdeelcentrum en zijn er geen gewonden bij Colruyt. Wel zijn alle toegangswegen tot het industrieterrein afgesloten, waardoor de vrachtwagens van Colruyt geblokkeerd zitten.

Fase drie van het rampenplan werd afgekondigd. Dat betekent dat de (waarnemende) provinciegouverneur de hulpinterventies coördineert. Mogelijk wordt nog versterking gevraagd bij de naburige provincies en uit Frankrijk. Petit heeft ook een beroep gedaan op het leger.
Minister van binnenlandse zaken Dewael heeft de site bezocht. Premier Verhofstadt Minister van volksgezondheid Rudy Demotte hebben hun vakantie onderbroken en zijn op weg naar België om op het federale crisiscentrum de coördinatie van de hulpdiensten en ziekenhuizen te verzekeren. Ook prins Laurent begeeft zich tussen 15 en 17 uur naar de plaats van de ramp.
Er zouden momenteel geen evacuaties in overweging genomen worden, maar omwonenden werden gevraagd om binnenshuis te blijven en ramen en deuren gesloten te houden.

Door de ontploffing en brand op het industrieterrein van Gellingen is de autosnelweg E429 Brussel-Doornik afgesloten in beide richtingen.
Er zijn omleidingen voorzien via de afrit Aat (nr. 31) in de richting van Brussel en via de afrit Edingen (nr. 26) in de richting van Doornik. Vervolgens kan men via Zinnik en Bergen. Dat meldt de Wegpolitie van Henegouwen vrijdagochtend.
Ook de N7 (Halle-Edingen-Aat-Doornik) werd in Gellingen in beide richtingen afgesloten.

$adeeQ
30-07-04, 12:40
Geplaatst door TonH
Vreemde opmerking van die nieuwslezer om het bericht mee te beginnen: "Wallonië is getroffen door een ramp." :confused: Was er toch echt van overtuigd dat het België moest zijn.


:schrik:



in nederland praten ze ook in soortgelijke termen, denk maar aan de bijlmer ramp, enschede .......

Marsipulami
30-07-04, 12:44
Geplaatst door TonH
Vreemde opmerking van die nieuwslezer om het bericht mee te beginnen: "Wallonië is getroffen door een ramp." :confused: Was er toch echt van overtuigd dat het België moest zijn.

Ik vind de opmerking over die opmerking een vreemde opmerking.

TonH
30-07-04, 12:50
Geplaatst door Marsipulami
Ik vind de opmerking over die opmerking een vreemde opmerking.

Mijn opmerking is op deze plaats in ieder geval ongepast... Solly. :(

Marsipulami
30-07-04, 13:08
Het kon niet uitblijven: Op een extremistische Nederlandse islamsite kan je het volgende lezen :p

In naam van Al-Qaeda eisen wij de aanslag op het industrieterrein in Ghislenghien (Gellingen) in de provincie Henegouwen, omdat de Belgen zich zo tegen de oorlog in Irak hebben verzet.

Het zal mij niks verbazen dat een zionistische groep in naam van Al-Qaeda deze ongeluk als een aanslag zal opeisen om de moslims nog meer zwart te maken. Want er zijn altijd een paar Belgische randdebielen die in deze onzin geloven.

Tijd om te bidden


http://forums.***********/showthread.php?s=&threadid=325841

Al3arbi
30-07-04, 13:37
`t waren maar Walen.

nassirarifia
30-07-04, 13:38
het zijn er ondertussen al 15 geworden... en veel zwaarverbrande mensen...

sienia
30-07-04, 13:47
Ik las dat mensen in hun auto´s zijn verbrand op een snelweg in de buurt.

:droef:

$adeeQ
30-07-04, 13:51
:maf2: Een gasleiding doorboeren? daar moetje wel een belg voor zijn :jammer:

maar goed dat zo een bom-fabriek niet in een druk bevolkte gebied is gehuisvest .

Marsipulami
30-07-04, 14:00
"Zulke hoge vlammen, het was net de Apocalyps"


vr 30/07/04 - "Een enorme ramp", "een Apocalyps". Alle getuigen zijn het erover eens: de gasramp in Ghislenghien is van ongeziene proporties. We zetten enkele getuigenissen op een rijtje.


"Ik reed van Kortrijk naar Brussel", vertelt een Franstalige ooggetuige. "Ter hoogte van Ath zag ik een kleine wolk die op een speciale weerwolk leek. Ik vond het een interessant fenomeen en ben gestopt om een foto te maken, maar toen ik dichterbij kwam, zag ik dat het een brand was."

"Er ontstonden enorme vlammen. Ik ben al rijdend op het knopje van mijn fototoestel blijven drukken. Toen ben ik gestopt en langs de kant van de weg zaten mensen met verbrande schouders. Ik ben doorgereden tot aan een parking verderop. Daar kwamen vrachtwagenchauffeurs aan die ook verbrand waren", zegt hij.


"Niets meer te zien behalve het vuur"

Een Vlaamse ondernemer met een bedrijf vlakbij heeft de ontploffing gezien. "Om kwart voor negen is er een grote ontploffing geweest. We dachten eerst dat het een aardbeving was", zegt de man op de VRT-radio.

"Ik heb toen onmiddellijk de ramen opengetrokken en gezien dat er zich een enorme vuurzee ontwikkelde. Met rookwolken erbij was die toch zeker zo'n honderd meter hoog en vijftig meter breed. Het is gedurende een half uur blijven branden. Er was niets meer te zien behalve het vuur", besluit de man.


Ook de apothekeres van Ghislenghien heeft de ramp van dichtbij meegemaakt. "Het was alsof er een vliegtuig neerstortte, zoveel lawaai was er plots. Alle vensters zijn hier beginnen te trillen. De mensen stonden buiten allemaal te kijken. Het was net alsof het vuur vlak achter mijn tuin lag, zo hoog waren de vlammen. Het was net de Apocalyps", zegt de vrouw.


"Niet meer meegemaakt sinds Martelange"

Francis Boileau, de korpschef van de Brusselse brandweerbrigade, heeft dit nog nooit meegemaakt. "Neen, zo'n ravage op zo'n grote oppervlakte, dat hebben we niet meer gehad sinds de gasontploffing in Martelange 40 jaar geleden", zegt hij.

"Op een oppervlakte van een halve vierkante kilometer lagen lichamen, uitgebrande auto's, het was echt rampzalig", vertelt Boileau. "De brandweer is nu nog aan het nablussen. Door de enorme hitte zijn her en der op het industrieterrein brandjes ontstaan." De korpschef zei ook dat zijn brandweerlui nog enkele gastanks aan het afkoelen zijn.