PDA

Bekijk Volledige Versie : Mag je een vaste relatie voor een verloving??

Ouaila
31-07-04, 19:12
jaja,ik ben egt benieuwd naar jullie answers:)

koeraicha
05-08-04, 22:03
Geplaatst door Ouaila
jaja,ik ben egt benieuwd naar jullie answers:)

sallam,
hangt er vanaf:Of die zelfde vaste relatie leidt tot die verloving..
En wat je verstaat onder een vaste relatie:samenwonen?nee.Sex?nee.Veel onnodig afspreken en huwlijk lang uitstellen?nee
Gewoon elkaar leren kennen binnen de regels van Islam en altijd in je achtehoofd houden dat je binnenkort een huwlijksakte ondertekent?JA
Hoop dat j wat hebt aan mn response..
gegroet

achie25
06-08-04, 00:39
Geplaatst door koeraicha
sallam,
hangt er vanaf:Of die zelfde vaste relatie leidt tot die verloving..
En wat je verstaat onder een vaste relatie:samenwonen?nee.Sex?nee.Veel onnodig afspreken en huwlijk lang uitstellen?nee
Gewoon elkaar leren kennen binnen de regels van Islam en altijd in je achtehoofd houden dat je binnenkort een huwlijksakte ondertekent?JA
Hoop dat j wat hebt aan mn response..
gegroet Dit is in ieder geval geen islamitisch antwoord. Dit is een van Bommel antwoord...

koeraicha
06-08-04, 19:51
Geplaatst door achie25
Dit is in ieder geval geen islamitisch antwoord. Dit is een van Bommel antwoord...

Wat is de definitie van een van BOmmel antwoord?
Het is binnen de Islam zeker toegestaan om enige vorm van relatie te hebben voordat je trouwt, alleen zijn hier strikte regels aan verbonden. Sorry als een verkeerd idee gewekt heb met mn antwoord, maar dit was niet de bedoeling..
Een jongen en een meisje mogen elkaar ontmoeten maar er moet altijd een derde mahram bij zijn, anders is Saytan de derde. Verder zijn er nog een aantal kleine regels die wisselend uitgelegdworden maar geleerden zijn het over het algemeen mee eens dat een jongen en meisje elkaar best mogen leren kennen met als doel trouwen.Hieronder nog wat "bewijzen" van mijn uitspraken.

gegroet,

De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: "Iedereen die in Allah en de Laatste Dag gelooft mag nooit alleen met een vrouw zijn zonder haar mahram te zijn, want anders zal satan de derde persoon (blijken te) zijn." (Ahmed).

Wanneer een man met een vrouw wil trouwen en hij doet een aanzoek naar haar via haar ouders, dan mag hij met haar zitten met nabijheid van haar vader of haar broer, of haar moeder of degenen die niet met de vrouw mogen trouwen mits ze over de puberteit zijn en in staat zijn om rijp te denken. De man heeft dan het recht om het gezicht, haar en handen van de vrouw te mogen zien mits dit niet voor iets ergs kan leiden.

achie25
06-08-04, 23:03
Geplaatst door koeraicha
Wat is de definitie van een van BOmmel antwoord?
Een van Bommel antwoord is het weglaten van essentiele onderdelen waaronder de voorwaarden die gesteld zijn aan het leren kennen van je toekomstige partner. In dit specifieke geval dat er altijd een mahram moet zijn. Verder de bewijzen waar het 1 en ander uit blijkt..

Het is binnen de Islam zeker toegestaan om enige vorm van relatie te hebben voordat je trouwt, alleen zijn hier strikte regels aan verbonden. Sorry als een verkeerd idee gewekt heb met mn antwoord, maar dit was niet de bedoeling..
Een jongen en een meisje mogen elkaar ontmoeten maar er moet altijd een derde mahram bij zijn, anders is Saytan de derde. Verder zijn er nog een aantal kleine regels die wisselend uitgelegdworden maar geleerden zijn het over het algemeen mee eens dat een jongen en meisje elkaar best mogen leren kennen met als doel trouwen.Hieronder nog wat "bewijzen" van mijn uitspraken.Kijk dit is een islamitisch antwoord aangevuld met de bewijzen hieronder :wink:
Bij je eerste antwoord zou iemand die niet beter weet gewoon denken dat je met je toekomstige partner weg mag zonder mahram. In 1 van de topics van van Bommel heb ik hier namelijk ook kritiek op geleverd..

gegroet,
Wasalaam Ou3aleikoum

De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: "Iedereen die in Allah en de Laatste Dag gelooft mag nooit alleen met een vrouw zijn zonder haar mahram te zijn, want anders zal satan de derde persoon (blijken te) zijn." (Ahmed).

Wanneer een man met een vrouw wil trouwen en hij doet een aanzoek naar haar via haar ouders, dan mag hij met haar zitten met nabijheid van haar vader of haar broer, of haar moeder of degenen die niet met de vrouw mogen trouwen mits ze over de puberteit zijn en in staat zijn om rijp te denken. De man heeft dan het recht om het gezicht, haar en handen van de vrouw te mogen zien mits dit niet voor iets ergs kan leiden.

koeraicha
06-08-04, 23:16
Geplaatst door achie25
Een van Bommel antwoord is het weglaten van essentiele onderdelen waaronder de voorwaarden die gesteld zijn aan het leren kennen van je toekomstige partner. In dit specifieke geval dat er altijd een mahram moet zijn. Verder de bewijzen waar het 1 en ander uit blijkt..

Kijk dit is een islamitisch antwoord aangevuld met de bewijzen hieronder :wink:
Bij je eerste antwoord zou iemand die niet beter weet gewoon denken dat je met je toekomstige partner weg mag zonder mahram. In 1 van de topics van van Bommel heb ik hier namelijk ook kritiek op geleverd..

Wasalaam Ou3aleikoum

Ik zei letterlijk: dat omgang mocht zolang deze binnen de regels van Islam gebeurt.
NOu, wat ik hier uit zou halen als ik de vrager was:is dat ik die regels ZELF zou gaan uitzoeken en ging toepassen. Overigens bronnen voor het vinden van zulke regels zijn zo toereikend, dan ik haast denk dat iedere moslim dit wel weet, maar goed...
Wat ik m dus zelf afvroeg he? Is het dan wel toegestaan om via internet iemand te"spreken"? Daar ben ik nog niet helemaal uit, misschien weet jij het...?

salaam aleikoem

David
19-08-04, 11:29
Geplaatst door koeraicha
gegroet

En hoe moet het dan als tijdens dat leren kennen blijkt dat ze elkaar niet uit kunnen staan?

Ghiezzoe
19-08-04, 12:12
dan moeten ze toch trouwen omdat anders de familie eer is beschadigd,.... nou teveree? :moe:

Geplaatst door David
En hoe moet het dan als tijdens dat leren kennen blijkt dat ze elkaar niet uit kunnen staan?

David
19-08-04, 13:13
Geplaatst door Ghiezzoe
dan moeten ze toch trouwen omdat anders de familie eer is beschadigd,.... nou teveree? :moe:

Het was een oprechte vraag. Ik heb helemaal geen weet van al die regels en ben helemaal niet bekend met zo'n manier van kennismaking met je (toekomstige) partner. Daarom vroeg ik me dit af. Blijkbaar is het dus goed mogelijk om tijdens dat kennismaken de boel af te blazen, wat ik ook al vermoedde. Jammer dat je het weer afdoet met een cliché, waarmee je impliceert dat ik anti-moslim zou zijn - wat ik niet ben. Ik weet alleen weinig af van de gebruiken en regels, en daarom heb ik vaak vragen. Is dat verkeerd?

Ghiezzoe
19-08-04, 18:27
Beste David,

Ik bedoelde mijn opmerking dubbelzinnig en jij was gewoon de aanleiding.. Laat me even een misverstand uit de weg ruimen.. Ik onthoud zelden namen van medeprikkers behalve als ze uitermate vervelend bezig zijn in mijn ogen of juist uitermate goed.. Ik zie jou dus niet als anti-moslim net zo min dat ik je als pro moslim zie. Ik ken je gewoonweg niet (nou ja behalve de geaardheid zullen we maar zeggen). De zin floepte ergewoon uit omdat het nogal eens voorkomt dat een meisje erop wordt aangekeken als ze verloofd is geweest met iemand en er daarna toch vanaf ziet... Maar tegelijkertijd besefte ik dat dat van mij een generalisatie zou zijn om dit te gaan noemen... vandaar het vermoeide gezicht... (begin moe te raken van hokjes mentaliteit waarin ik ook nog wel eens verval)

Geplaatst door David
Het was een oprechte vraag. Ik heb helemaal geen weet van al die regels en ben helemaal niet bekend met zo'n manier van kennismaking met je (toekomstige) partner. Daarom vroeg ik me dit af. Blijkbaar is het dus goed mogelijk om tijdens dat kennismaken de boel af te blazen, wat ik ook al vermoedde. Jammer dat je het weer afdoet met een cliché, waarmee je impliceert dat ik anti-moslim zou zijn - wat ik niet ben. Ik weet alleen weinig af van de gebruiken en regels, en daarom heb ik vaak vragen. Is dat verkeerd?

koeraicha
19-08-04, 22:27
Geplaatst door David

Daarom moet het ook gebeuren binnen de regels van Islam:dan heb je geen verliezers of misverstanden na een breuk.En dan ga je met vrede uit elkaar

David
20-08-04, 09:31
Geplaatst door koeraicha
Daarom moet het ook gebeuren binnen de regels van Islam:dan heb je geen verliezers of misverstanden na een breuk.En dan ga je met vrede uit elkaar

Geen verliezers of misverstanden is goed. Er is al ellende en pijn genoeg in de wereld. thanx voor de uitleg.