PDA

Bekijk Volledige Versie : Onduidelijkheid over veeziekte



barneveld
01-08-04, 20:27
Onduidelijkheid over veeziekte
BARNEVELD - ,,De meeste boeren in de regio Barneveld hebben nog nooit eerder gehoord van de voor rundvee dodelijke ziekte, die veroorzaakt wordt door een parasiet. Dat durf ik wel te stellen.”Dat zegt Wim van den Tweel, bestuurslid van GLTO Barneveld, afdeling rundveehouderij naar aanleiding van de ophef die over de ziekte is ontstaan. ,,Bovendien zijn er misschien wel duizend veeziektes”, vervolgt Van den Tweel. ,,Sommigen daarvan komen zo zelden voor dat jonge boeren, zoals ik, daar nog nooit van hebben gehoord.”Bij zes koeien in Drente is onlangs de parasiet Babesia divergens aangetroffen. Deze parasiet wordt door teken overgedragen en kan rundvee dodelijk ziek maken. Runderen krijgen na besmetting hoge koorts en bloedarmoede en sterven korte tijd later. Volgens Van den Tweel is het veel boeren ook onduidelijk of zieke dieren in Nederland wel of niet behandeld kunnen worden.,,Ik weet dat er een medicijn is tegen de ziekte, maar dat is in Nederland niet geregistreerd”, aldus de Achterveldse rundveehouder. Dat vindt ook voorzitter Jaap van de Heg van LTO-Gelderland bij. Die zegt zich enorm te ergeren aan de wijze waarop de overheid omgaat met de kwestie.,,De ziekte is adequaat te behandelen”, aldus Van de Heg. ,,In landen als Frankrijk, Spanje en Portugal mag een medicijn worden gebruikt, maar dat middel is in Nederland nog niet geregistreerd. Daaraan erger ik mij ten zeerste.” Van de Heg verwijt de Nederlandse ambtenarij daarom grote laksheid. ,,Ik heb de indruk dat wij de koeien kapot moeten laten gaan, omdat een aantal bureaucraten in Den Haag te beroerd is om het medicijn te laten registreren.”

BARNEVELD - Voor agrariër Reijn van Maanen aan de Kallenbroekerweg zijn de distels dit jaar een doorn in het oog. Waar distels staan, groeit geen gras en de planten zijn te pijnlijk voor het vee om op te eten. Het stekelige onkruid neemt nu elk jaar toe. Een noodkreet van een gedupeerde boer.