PDA

Bekijk Volledige Versie : Goed maïsjaar voor regio Barneveld



barneveld
01-08-04, 21:31
Goed maïsjaar voor regio Barneveld

BARNEVELD - Het ziet ernaar uit dat 2004 een prima jaar wordt voor de opbrengst van maïs in Barneveld en omgeving. Dat komt door voldoende regen in de juiste periode. Het aantal met maïs bebouwde hectares in de Gelderse Vallei neemt ieder jaar toe. In de gemeente Barneveld staat op 35 à 40 procent van het akkerland momenteel maïs.


Door Bram Wisse

,,De maïs staat er een stuk beter bij dan vorig jaar; goed op hoogte en mooi groen”, zegt Kees Goorhuis uit Kootwijkerbroek, die een agrarisch loonbedrijf heeft maar zelf ook in maïs handelt. Vorig jaar was volgens Goorhuis de maïskwaliteit een stuk minder, en voor sommige andere jaren geldt dat nog meer. In die jaren bleef het gewas korter of was het door droogte verschroeit.
Ondanks een gering aantal zonuren de afgelopen tijd, verwacht Goorhuis dit jaar ook goede maïskolven. ,,Zeker als het warm blijft en we nog meer zon krijgen. De kolfzetting is dit voorjaar in ieder geval uitstekend verlopen.” Ben Hooijer van de Wencopperweg in Barneveld heeft dezelfde ervaring. Hij heeft zeven hectare maïs op het land staan. ,,Voor maïs is genoeg vocht en lekker weer nodig. Dat is er geweest en nu nog. Er zijn ook wel plekken aan te wijzen die er minder voorstaan, maar dat ligt dan vooral aan de grond.”

Maïs is van oorsprong een tropisch gewas dat vooral veel zon nodig heeft. Maar door veredeling, zegt Kees Goorhuis, is die zon minder nodig dan eerst en rijpt de maïs sneller.

In de gemeente Barneveld is de hoeveelheid maïshectares al jaren groeiende. Momenteel bedraagt het aantal hectares maïsland 35 à 40 procent van alle akkergrond in de gemeente. Vooral weilandgrond maakt steeds meer plaats voor maïs. Goorhuis: ,,Maïs is een gemakkelijk gewas, waar je weinig tijd in hoeft te steken. En het is extra interessant vanwege de interessante EU-premie die de landbouwer ervoor krijgt. De Barneveldse maïs wordt voor een deel gevoerd aan eigen rundvee en voor een ander deel verkocht. De verkochte maïs is voor meer dan driekwart bestemd als voer voor kalveren.

Bofko
02-08-04, 10:20
Mais is nice.

mrz
02-08-04, 10:51
En als mensen mais zouden willen eten dan? Wat is het verschil? Of is dat een stomme vraag, en is het gewoon een boerenverstand instelling, dat mais alleen als geschikt voor dieren wordt gezien? :confused:

Bofko
02-08-04, 11:03
Geplaatst door mrz
En als mensen mais zouden willen eten dan? Wat is het verschil? Of is dat een stomme vraag, en is het gewoon een boerenverstand instelling, dat mais alleen als geschikt voor dieren wordt gezien? :confused:

Mensen kunnen toch zoveel maïs eten als ze willen, alleen komt die niet uit Nederland. De Nederlandse maïs is dusdanig 'veredelt' dat hij voor mensen niet meer te eten is.

Even iets anders. Ik vindt dat de snel toenemende vermaïsering van het Nederlandse landschap een halt moet worden toegeroepen.

Pixelshade
02-08-04, 11:18
Geplaatst door Bofko
Even iets anders. Ik vindt dat de snel toenemende vermaïsering van het Nederlandse landschap een halt moet worden toegeroepen.

m.a.w. die immigratie moet aan banden worden gelegd, heel slinks hoor

Bofko
02-08-04, 11:35
Geplaatst door Pixelshade
m.a.w. die immigratie moet aan banden worden gelegd, heel slinks hoor

Ik denk dat dat de enige overeenkomst is tussen mais en immigranten. :p

Dutchguy
02-08-04, 12:03
Mais = Popcorn! :tover:

taouanza
02-08-04, 12:19
Geplaatst door Dutchguy
Mais = Popcorn! :tover:

Mais gekookt in gezoute water dat was vroeger lekker.
Maar nu heb ik in Nederland geleerd er boter op te doen en anders lus ik het niet. Fuck integratie :zweep:

Dutchguy
02-08-04, 12:31
Geplaatst door taouanza
Mais gekookt in gezoute water dat was vroeger lekker.
Maar nu heb ik in Nederland geleerd er boter op te doen en anders lus ik het niet. Fuck integratie :zweep:

Kun je er geen geitenboter op kwakken dan, als compromis zeg maar? :strik:

taouanza
02-08-04, 12:34
Geplaatst door Dutchguy
Kun je er geen geitenboter op kwakken dan, als compromis zeg maar? :strik:

Zoek jij ruzie met mij? :boos:
Ten eerste het gaat om het vet dus geitevet blijft vet.
En ten tweede ik haat geitenzuivelprodukten, alsof je een geit met huid en haar verslindt.

Dutchguy
02-08-04, 12:43
Geplaatst door taouanza
Zoek jij ruzie met mij? :boos:
Ten eerste het gaat om het vet dus geitevet blijft vet.
En ten tweede ik haat geitenzuivelprodukten, alsof je een geit met huid en haar verslindt.

Ruzie met jou, zou niet durven. :wink:
Persoonlijk vind ik zachtzoete mais het lekkerst. Inderdaad met boter, hmmm.....

taouanza
02-08-04, 13:20
Geplaatst door Dutchguy
Ruzie met jou, zou niet durven. :wink:
Persoonlijk vind ik zachtzoete mais het lekkerst. Inderdaad met boter, hmmm.....

Vroeger was een beetje zout genoeg.:droef:

Maar moet jij mijn recept voor witlof nou nog of nie?:bril:

Dutchguy
02-08-04, 13:35
Geplaatst door taouanza
Vroeger was een beetje zout genoeg.:droef:

Maar moet jij mijn recept voor witlof nou nog of nie?:bril:

Laat es horen!
Momenteel vind ik niets gaan boven in gebrande boter gewentelde gekookte witlof. Dus ik ben benieuwd!