PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Waarom wordt de massamoord toegestaan?



TheoF
02-08-04, 08:03
Soedan / 'Waarom wordt de massamoord toegestaan?'
van onze redactie buitenland
Trouw, 2004-08-02

De Amerikaanse organisatie USAid voorspelt dat in Darfur 300000 mensen -zwarte inwoners, die in kampen zijn gedreven door de Arabische milities- zullen verhongeren. Journalisten melden dat onder de kinderen het grote sterven al is begonnen.


KAMP MURNEI, ABLOUC - In de namiddag wordt de lucht donker en kleurt de horizon geelbruin. De wind begint het Saharazand in alle richtingen te blazen. De mensen rennen om beschutting te zoeken, terwijl hun omslagdoeken om hen heen fladderen.

Dan opent de hemel zich. Gordijnen van water storten zich op alles en iedereen. Moeders met kinderen hurken neer terwijl ze de flappen van hun tijdelijke onderkomens vasthouden, die amper beschutting bieden. De gescheurde plastic zakken, die de muren vormen van hun tent op twijgen, klapperen hard in de wind. De aarde verandert in modder.

Zo is het hier bijna elke nacht, schrijft BBC-correspondent Hilary Andersson vanuit vluchtelingenkamp Murnei in Darfur. Twee weken lang reisde zij door de regio vol verlaten en uitgebrande dorpen. 's Ochtends klinkt als eerste het gehuil van kinderen. In het tijdelijk hospitaal, opgezet door buitenlandse hulpverleners, is het zo vol dat de zieken ook op de vloer slapen.

In de stank, tussen de vliegen liggen de kinderen uitgeput in het niets te staren. Kleine mensjes, geboren in dit gekkenhuis van onmenselijkheid, waar een golf van moorden veel van hun vaders, broers, opa's en ooms heeft gedood. Nu wacht hun een wrede en langzame dood. De meeste kinderen zijn al te ver heen om te kunnen eten. Hun huid hangt gerimpeld rond de botjes. Hun moeders zitten er machteloos naast.

In de hospitaaltent is het akelig stil. Vier mensen zitten in een kring. Een moeder zit stilletjes te huilen en wrijft haar gezicht met haar handen. ,,Plotseling dringt het tot me door. Haar dochter Nadia ligt te sterven. Haar moeder Juma zegt een indrukwekkend vaarwel. Ik trek me terug uit dit privé-moment. Tien minuten later is Nadia dood'', schrijft Andersson.

Een paar mannen brengen het lichaampje weg voor de gebeden en de begrafenis. Als Andersson de moeder Juma gaat condoleren, begint zij te roepen: ,,Nadia, Nadia, Nadia''. De oude vrouwen naast haar beginnen ook te schreeuwen.

Als Juma de begraafplaats eindelijk verlaat, loopt ze nog steeds te snikken en de naam van haar kind te roepen. Het geluid verdwijnt in de uitgestrekte woestijn, in het niets van het kamp. Half verhongerde ezels lopen langzaam rond, vluchtelingen gaan gewoon door met het halen van water en repareren van hun hutjes. Zulke taferelen beleven ze immers elke dag.

Andersson: ,,Waarom wordt de massamoord op burgers toegestaan in Soedan, waarom heeft niemand de doden geteld? Niemand heeft iets gedaan om het geweld te stoppen. Nadia had helemaal niet hoeven sterven.''

Reuters-journalist Andrew Gray reisde met Artsen zonder Grenzen langs de grens tussen Soedan en Tsjaad. In Ablouc, een Tsjadisch grensdorp, ligt de 14-jarige Fatna Abdel Karim ziek in een ronde strohut. De meesten van de 200000 vluchtelingen uit Darfur die naar Tsjaad zijn gevlucht, zijn in kampen ondergebracht. Maar duizenden zoals Fatna hebben hun heil gezocht in kleine dorpjes bij de grens, afgesneden van de meeste internationale hulp.

,,Sommigen wonen hier al vijf maanden'', zegt Arbab Gamar Ibrahim, zelf een vluchteling uit het stadje Mestre. ,,Ze leven met hun 'broeders'.'' De vluchtelingen in Ablouc zijn afhankelijk van giften van dorpelingen en incidentele bezoekjes van hulpverleners aan de afgelegen nederzettingen. Karim is nu al zes dagen ziek, zeggen haar familieleden. Ze heeft erge hoofdpijn en mompelt onsamenhangend.

Sophie Villemaire, een Canadese verpleegkundige van Artsen zonder Grenzen, onderzoekt het meisje, dat in een paarse deken is gewikkeld. Karim moet mee naar het ziekenhuis in Adré, anderhalf uur hobbelen verderop. Het kan hersenvliesontsteking zijn, maar ook hersenmalaria.

Voor de regentijd waren de vluchtelingen die buiten de kampen wonen makkelijker te vinden, zegt Villemaire, die al vijf maanden in Tsjaad werkt. Door de regen is de half-woestijn nu veranderd in vruchtbare groene grond. Omdat de lokale bewoners de grond waar de vluchtelingen bivakkeerden hard nodig hadden om te bewerken, moesten zij weer verkassen. ,,Voorheen wisten we waar ze zaten, maar nu moeten we elk dorp afgaan'', zegt Villemaire.

In het gebied rond Adré in Tsjaad wonen al 50000 vluchtelingen in kampen. De afgelopen weken kwamen er ineens nog 5000 mensen aangelopen. De VN-Vluchtelingenorganisatie UNHCR gaat daarom nog een extra kamp inrichten. Sommige medewerkers mopperen dat dit al veel eerder had moeten gebeuren.

dicksr
02-08-04, 09:58
Beste TheoF,

Te druk elders?
Te weinig 'belangen'?

In ieder geval geen morele of ethische overwegingen.

dicksr

DEMOcraat
02-08-04, 10:01
om de bezetting vernedering vernieling en afslachting van palestijnen te rechtvaardigen.

dicksr
02-08-04, 10:18
Geplaatst door DEMOcraat
om de bezetting vernedering vernieling en afslachting van palestijnen te rechtvaardigen.


""""Om de bezetting, vernedering, vernieling en afslachting van palestijnen te rechtvaardigen hebben de Zionistische samenzweerders en hun Amerikaanse vrienden een grote hoeveelheid arabische dieven, moordenaars, verkrachters en plunderaars gemobilisserd om een slachting aan te richten onder de overwegend zwarte bevolking van Darfour.

Volgens 'deskundige' DEMOcraat is dit een zorgvuldig in scene gezet complot waarmee de misdaden van Israel en haar bondgenoten in de Palestijnse gebieden moeten worden gemaskeerd.

Het voortduren van de door deze arabische benden aangerichte misdaden tegen de menselijkheid in Darfour dient om de morele verontwaardiging van de wereldopinie af te leiden.

Volgens welingelichte bronnen die 'deskundige' DEMOcraat om vanzelfsprekende redenen niet kan onthullen, zijn Israelische, amerikaanse en britse bevoorradingscolonnes waargenomen die de arabische benden ondersteunen.""""

dicsr

DEMOcraat
02-08-04, 11:31
Geplaatst door dicksr
""""Om de bezetting, vernedering, vernieling en afslachting van palestijnen te rechtvaardigen hebben de Zionistische samenzweerders en hun Amerikaanse vrienden een grote hoeveelheid arabische dieven, moordenaars, verkrachters en plunderaars gemobilisserd om een slachting aan te richten onder de overwegend zwarte bevolking van Darfour.

Volgens 'deskundige' DEMOcraat is dit een zorgvuldig in scene gezet complot waarmee de misdaden van Israel en haar bondgenoten in de Palestijnse gebieden moeten worden gemaskeerd.

Het voortduren van de door deze arabische benden aangerichte misdaden tegen de menselijkheid in Darfour dient om de morele verontwaardiging van de wereldopinie af te leiden.

Volgens welingelichte bronnen die 'deskundige' DEMOcraat om vanzelfsprekende redenen niet kan onthullen, zijn Israelische, amerikaanse en britse bevoorradingscolonnes waargenomen die de arabische benden ondersteunen.""""

dicsr

oooh ik was het vergeten ik mag niets over israel zeggen wan dat is heilige grond met democraaten als onderdanen.

ik vraag me af of je wel wat voelt voor die mensen in darfour want van al dat schijheilige gedoe moet ik soms kotsen.het is net of die oorlog van gisteren is terwijl het al meer 25 jaar gaande is waar was het westen met zijn deskundigheid en mensenrechten gebleven(kennelijk oorlog voorbereiden tegen irak en israel beschermen).

sjo
02-08-04, 12:10
Geplaatst door DEMOcraat
oooh ik was het vergeten ik mag niets over israel zeggen wan dat is heilige grond met democraaten als onderdanen.

ik vraag me af of je wel wat voelt voor die mensen in darfour want van al dat schijheilige gedoe moet ik soms kotsen.het is net of die oorlog van gisteren is terwijl het al meer 25 jaar gaande is waar was het westen met zijn deskundigheid en mensenrechten gebleven(kennelijk oorlog voorbereiden tegen irak en israel beschermen).

Er wordt hier in het westen ook al meer dan 25 jaar over gesproken en geschreven. In de eerst plaats is het een locaal conflict waar de Arabische wereld al lang een einde aan had moeten maken.

Waarom zou het "westen" alles moeten oplossen ? Is er geen Arabische Liga ? Hebben ze geen middelen genoeg ? Ze sterven van het geld in SA en aangrenzende gebieden. Maar nee, er wordt een grote hoop gescheten door Arabieren op Afrikanen . Moslim of geen moslim. Zwarten moeten oprotten uit "Heilige Islamitische landen".

Daar zijn die soepjurken het wel over eens........en maar ontkennen jongens.

groet
sjo

dicksr
02-08-04, 12:17
Geplaatst door DEMOcraat
oooh ik was het vergeten ik mag niets over israel zeggen wan dat is heilige grond met democraaten als onderdanen.

ik vraag me af of je wel wat voelt voor die mensen in darfour want van al dat schijheilige gedoe moet ik soms kotsen.het is net of die oorlog van gisteren is terwijl het al meer 25 jaar gaande is waar was het westen met zijn deskundigheid en mensenrechten gebleven(kennelijk oorlog voorbereiden tegen irak en israel beschermen).

Als je mijn mening over Israel wilt horen, dan moet je daarom vragen, open een topic en vraag wat de mening is over Israel, van mij krijg je gegarandeerd een inhoudelijke reactie.

Als er een bericht geplaatst wordt dat een moeder met kinderwagen op de zebra is overreden door een vrachtwagen, dan slaat het nergens op om te zeggen dat dat bericht de aandacht van de Palestijnen moet afleiden, idem met Darfour.

Het stompzinnige geblaat (excusez) om bij ieder bericht de Palestijnse zaak op een werkelijk te zotte wijze aan de orde te stellen is wat ik hier aan de kaak stel.

dicksr

DEMOcraat
02-08-04, 13:50
Geplaatst door dicksr
Als je mijn mening over Israel wilt horen, dan moet je daarom vragen, open een topic en vraag wat de mening is over Israel, van mij krijg je gegarandeerd een inhoudelijke reactie.

Als er een bericht geplaatst wordt dat een moeder met kinderwagen op de zebra is overreden door een vrachtwagen, dan slaat het nergens op om te zeggen dat dat bericht de aandacht van de Palestijnen moet afleiden, idem met Darfour.

Het stompzinnige geblaat (excusez) om bij ieder bericht de Palestijnse zaak op een werkelijk te zotte wijze aan de orde te stellen is wat ik hier aan de kaak stel.

dicksr

ik hoef niet naar je mening te vragen,het kan me niet schelen hoe je daar over denkt want wij als gewoone burgers kunnen daar toch niets veranderen net zo min als in darfour,maar de regeringen kunnen dat wel en voor de regeringen moet daar wel enige belang zijn,dat probeer ik te zeggen.

dicksr
02-08-04, 13:59
Geplaatst door DEMOcraat
oooh ik was het vergeten ik mag niets over israel zeggen wan dat is heilige grond met democraaten als onderdanen.



Dan is deze zin als reactie nog onzinniger. Je impliceert hier dat je niets over Israel mag zeggen terwijl ik niet anders doe dan je on-topic te houden.

Dan terugkrabbelen vind ik prima hoor, maar uit iedere reply volgt bij jou weer iets soortgelijks.

Bij ieder antwoord haal je de rest van de wereld binnen, zonder werkelijk een antwoord te geven.

Als je het standpunt huldigt dat alleen regeringen dingen kunnen veranderen, denk dan eens na over de stelling dat "iedere verandering bij 1 persoon begint."

Gewoon doorgaan dus.

dicksr

DEMOcraat
02-08-04, 14:06
Geplaatst door dicksr
Dan is deze zin als reactie nog onzinniger. Je impliceert hier dat je niets over Israel mag zeggen terwijl ik niet anders doe dan je on-topic te houden.

Dan terugkrabbelen vind ik prima hoor, maar uit iedere reply volgt bij jou weer iets soortgelijks.

Bij ieder antwoord haal je de rest van de wereld binnen, zonder werkelijk een antwoord te geven.

Als je het standpunt huldigt dat alleen regeringen dingen kunnen veranderen, denk dan eens na over de stelling dat "iedere verandering bij 1 persoon begint."

Gewoon doorgaan dus.

dicksr


die reactie is gewoon een feit iedereen weet dat.

vergelijkingen moet je wel noemen zo kan je dan zien dat amerika met 2 maten meet.

het klopt dat het bij 1 persoon begint maar zeg dan ook bij welke persoon het kan zijn.

dicksr
02-08-04, 14:20
Geplaatst door DEMOcraat
die reactie is gewoon een feit iedereen weet dat.

vergelijkingen moet je wel noemen zo kan je dan zien dat amerika met 2 maten meet.

het klopt dat het bij 1 persoon begint maar zeg dan ook bij welke persoon het kan zijn.

Die reactie is geen feit, je mag vrolijk zeggen wat je op je hart hebt.

Dat USA met minstens 2 maten meet is zeker, maar daar ging het niet om.

Als ik tegen jou zou zeggen dat het bij jou begint, geloof je me niet. Als jij er zelf van overtuigd bent dat je het verschil kunt maken, dan maak je ook het verschil.

dicksr

DEMOcraat
02-08-04, 16:07
Geplaatst door sjo
Er wordt hier in het westen ook al meer dan 25 jaar over gesproken en geschreven. In de eerst plaats is het een locaal conflict waar de Arabische wereld al lang een einde aan had moeten maken.

Waarom zou het "westen" alles moeten oplossen ? Is er geen Arabische Liga ? Hebben ze geen middelen genoeg ? Ze sterven van het geld in SA en aangrenzende gebieden. Maar nee, er wordt een grote hoop gescheten door Arabieren op Afrikanen . Moslim of geen moslim. Zwarten moeten oprotten uit "Heilige Islamitische landen".

Daar zijn die soepjurken het wel over eens........en maar ontkennen jongens.

groet
sjo

het klopt dat er al meer dan 25 jaar over gesproken wordt.
ik vraag me af waarom wordt het toen als een locaal conflict gezien en nu niet zouden er nu $ belangen zijn.

als het westen zich overal mee wil bemoeien dan moeten ze het ook oplossen of verwacht je dat van een of andere dictatuur.
ik weet niet waar je het over hebt maar tijdens de jaarlijkse hadj in mekka zie je alle kleuren samen.

observer
02-08-04, 23:21
het zijn in principe ook 2 conflicten allereerst tussen noord en zuid oftewel regering vs SLA oftewel moslim vs christen/animisten met een achtergrond in rechten op land grondstoffen ed

darfur is een apart conflict waar ethnische achtergrond een grotere rol speelt dan bij het andere de slachtoffers zijn vrijwel zonder uitzondering zwart of ze nu moslim christen of animist zijn, de daders zijn vrijwel alleen maar arabieren.

De getuigenissen van de verkrachte vrouwen vertelt ook hetzelfde, en doet denken aan wat de serviers in bosnie deden, verkrachting als wapen, je slachtoffers als vee laten samenkomen op de weinige pleken waar voedsel is en vervolgens aan de randen knabbelen

verschil is dat integenstellig tot de serviers de arabische milities niet genoeg militaire macht hebben om alles in 1x uit te roeien