PDA

Bekijk Volledige Versie : Kamer: ingreep Soedan



TheoF
02-08-04, 11:18
Kamer: ingreep Soedan

Van onze politieke redactie

DEN HAAG - Een meerderheid in de Tweede Kamer vindt dat militair moet worden ingegrepen in de Soedanese regio Darfur. Op die manier moet een einde worden gemaakt aan de genocide in dat gebied.

Na de VVD vinden ook de PvdA en D66 dat er moet worden ingegrepen in Soedan. In het radioprogramma De andere wereld zei PvdA-Kamerlid Thea Fierens gisteren dat er sprake is van verkrachting, verdrijving, moorden en het systematisch uitroeien van een hele bevolkingsgroep. ''Ik noem dit genocide,'' aldus Fierens.

CDA-Kamerlid Kathleen Ferrier noemt de situatie in Soedan van 'onbeschrijfelijke omvang.' Toch stelt het CDA zich terughoudender op en wil het afwachten wat internationale druk op Soedan oplevert.

Evenals de PvdA vindt de VVD dat de tijd van praten voorbij is. De liberalen menen dat een internationale troepenmacht de situatie in Darfur zou moeten stabiliseren en een veilige terugkeer van vluchtelingen garanderen.

De Veiligheidsraad van de Verenigde Naties heeft de regering van Soedan een maand de tijd gegeven om een eind aan de gewelddadigheden te maken. Volgens VVD-Kamerlid Geert Wilders is dat 'een teken van onvermogen'. Als Soedan niet meewerkt, dreigt de VN wel met diplomatieke en economische sancties, maar niet met militair ingrijpen.

Wilders vindt dat een interventie bij voorkeur op basis van een VN-resolutie moet geschieden, maar vindt dat geen keiharde voorwaarde. ''Het alternatief is de ogen sluiten voor genocide.''

Ook Fierens vindt de opstelling van de VN te voorzichtig. ''Er is lang genoeg gepraat, het is al een jaar aan de gang en we weten allemaal wat daar gebeurt. Er moet gewoon ingegrepen worden.''

Of er ook Nederlandse troepen kunnen gaan, is volgens Wilders van ondergeschikt belang. Volgens D66-Kamerlid Bert Bakker zouden er wel enkele honderden militairen beschikbaar kunnen zijn. ''Maar het gaat nu vooral om steun verwerven voor een verdergaande VN-resolutie.'' Nederland zou als voorzitter van de Europese Unie daar veel actiever in moeten zijn, vinden de Kamerleden.


© Het Parool, 02-08-2004

TheoF
02-08-04, 11:26
Eindelijk actiebereidheid!! Waar ik me alleen over verbaas is dat GL en de SP, die altijd hun mond vol hebben over sancties en ingrijpen tegen Israël, nu zich in een oorverdovend stilzwijgen hullen. Althans, ik lees en hoor er niets over in de media. Terwijl het MO-conflict, hoe erg ook, werkelijk helemaal in het niet valt vergeleken met wat er in Soedan aan de gang is. Het feit ook dat in het MO-conflict de Palestijnse terreurgroeperingen duidelijk actoren en aanjagers van het conflict zijn die voor veel slachtoffers aan de andere zijde zorgen, maakt dat het ook totaal anders is dan in Soedan, waar een miljoenen weerloze burgers die niets hebben misdaan op gruwelijke wijze worden uitgeroeid, verdreven, verkracht. Ik heb bijv. nog nooit van verkrachtingen van Palestijnse vrouwen door Israëlische soldaten bij checkpoints gehoord.

GL en de SP zijn totaal ongeloofwaardig, want zijn absoluut 0,0 geïnteresseerd in menselijk leed. Het gaat hun erom wie de daders zijn, en als het Joden of Amerikanen betreft brullen ze om het hardst.

Net zoals de Arabische en islamitische wereld, ook in Nederland, die ik wel massaal de straat op zie gaan tegen Israël, maar niet voor Soedan.