PDA

Bekijk Volledige Versie : Norton Ghost: ideale PC-zekerheid



Maarten
02-08-04, 14:17
Mensen hebben domweg de tijd niet om al die computerproblemen te leren oplossen.
Dan ligt de PC weer eens in de soep, of draait voor geen meter meer, en dan??..

Met Ghost maak je een Image van je hele C-schijf op de D-schijf. Dat is éen groot bestand. En als je een probleem krijgt, dan schrijf de dat Image weer terug naar de C-schijf, waardoor je PC weer precies zo werkt, als toen je het Image maakte.

Als je weinig weet van Computers, dan is dít de Verzekering van je hele installatie. Het kan je echt een hoop ellende besparen, om je hier een uurtje in te verdiepen. Die investering lóont! Dit moet je dus doen voordat je problemen krijgt, want achteraf helpt het niet.
Ik schreef ooit een stuk gelul over Norton Ghost 2003. Zie Attachment.

Als je goed werkt met Ghost, dan wordt alles een stuk veiliger. Je kunt echt rotzooien zoveel als je wil met die PC. Als het fout gaat, dan zet je een Image terug, en doe je wat updates, klaar!
Heb je een Image van een vers systeem, dan kun je altijd weer een vers systeem terugkrijgen.

Als je Ghost gebruikt, sla je nóoit meer iets op op de C-schijf! Dat ben je namelijk kwijt, als je een Image terug schrijft. Je slaat alles op op een D-schijf of zo. Ook email kun je zo instellen, dat die standaard op de D-schijf staat.
Heb je geen D-schijf? Met Partition Magic of zo, kun je de C-schijf kleiner slepen, en dan op het vrijkomende stuk een D-schijf maken. Dat moet ook, omdat je Images kunnen niet op dezelfde C-schijf kunt zetten. (in het attachment staat niet hoe je dit doet, maar ik schrijf het anders wel.)

Klojo’s genoeg op Maroc.nl die weten hoe dit werkt. Maar het attachment kan handig zijn om even aan iemand te mailen. Dan hebben ze wat om uit te zoeken. :D

Maarten
02-08-04, 14:18
Ik gebruik Ghost zo:

Tijdens een nieuwe installatie maak ik minstens 3-4x een Image. Er blijkt namelijk altijd wel wat fout te gaan, en dan wordt het toch weer een troep. Dan schrijf ik het laatste Image terug, en ga dan weer verder. Dit geeft mooie installaties.

Ik maak een Word-doc op de D-schijf, waar ik alles opschrijf wat ik sindsdien geïnstalleer of verander. Van die doc staat een snelkoppeling op het Bureaublad, zodat ik dat snel kan bijtypen.. Kleine moeite

Na een maandje, of twee van gerotzooi, blijk ik over sommige software en aanpassingen tevreden, en over andere niet.
Dan schrijf ik het laatste Image terug. De snelkoppeling nar de Doc staat er dan weer: Even kijken: en wat me beviel, doe ik opnieuw! En dan update ik de Virusscanner, Firewall, Ad-aware en XP, en maak daar meteen een nieuw Image van. Klaar.
Nooit meer problemen.

Als ik bij anderen een PC repareer, maak ik daar meteen een D-schijf, en zet een Image er op. En je leert de mensen backuppen.

Hoeveel mensen er wel niet zijn, die een nieuwe PC kopen, alleen omdat hun installatie traag geworden is, dat wil je niet weten. Ik werk op 600 Mhz en 192 MB, en dat werkt voor de meeste dingen flitsend. Ik heb hopen programma’s open staan, en doe veel tegelijk via Internet, en dat is allemaal geen probleem. Snéller ís lekkerder, maar erg noodzakelijk is het voor normale dingen niet.

Ik heb intussen een CD gefabriekt waarmee je de floppy-versies van Ghost en Partition Magic zo kunt opstarten. Dus zonder dat ze geinstalleerd zijn. Dat werkt snel. En overal. :D

plexus
02-08-04, 14:22
moet ik nog ergens op een banner klikken? :hihi:

Bofko
02-08-04, 14:57
Geplaatst door Maarten
Ik schreef ooit een stuk gelul over Norton Ghost 2003. Zie Attachment.



Wat een hoop gevoel kun jij in een manual leggen, zeg. Het benadert qua lengte en emotie je Israel-topics. :hihi:

PS. Toch bedankt, Maarten, hij is wel handig. Ik heb hem uitgeprint en bewaard.

Maarten
02-08-04, 14:58
Geplaatst door plexus
fugataboutit!
Plexusje! What's wrong baby?!...

Nou kon ik ook niks met die Torrent van Al3arbi, dus heb ik die op Notepad geflikkerd, en daar kwam er adres uit, waar opstond dat de site ff plat lag.
Al3arbi, wat doe je normaal met een Torrent? Hoe eet een PC die?

Al3arbi
02-08-04, 15:03
Geplaatst door Maarten
Plexusje! What's wrong baby?!...

Nou kon ik ook niks met die Torrent van Al3arbi, dus heb ik die op Notepad geflikkerd, en daar kwam er adres uit, waar opstond dat de site ff plat lag.
Al3arbi, wat doe je normaal met een Torrent? Hoe eet een PC die?


Je installeert `n programma waarmee je torrents kan binnenhalen. Shareaza bijv. Dan klik je op de link. Die opent de torrent in Shareaza en begint de file te downloaden. Vaak in Winrar formaat. Eenmaal binnen, ff uitpakken et voila. New software.

Maarten
02-08-04, 15:14
Geplaatst door Bofko
Wat een hoop gevoel kun jij in een manual leggen, zeg.

Afwijking. Overgenomen uit een boek van ene meneer Bouwman "Kerkorgels in Nederland", uit zeg pff.. 1950 of zo..
Duffer onderwerp kun je je niet voorstellen. Dénk je.. Nou moest ik wel.. Maar die vent gaat tekeer, dat is niet meer normaal. Hele tirades tegen moderne manieren van bouwen, waar ze alles mee verkloten. En werkelijke lofzangen over oude ambachtslieden. Heerlijk om te lezen..
(ik wou ooit een mooi kerkorgel reviseren, maar dat type was volgens hem nog te kut om een blik waardig te gunnen..)

Ik maak veel beschrijvingen, maar heb eigenlijk geen idee of ze goed te lezen zijn. Hopelijk is dat Ghost-verhaal behapbaar. Alles kan altijd beter. Het blijft worstelen met stijl..

Maarten
02-08-04, 16:14
Geplaatst door Al3arbi

Bedankt!! Straks eens kijken hoe die snelheden zijn.

Maar Norton Ghost 2003 is beter dan die corporate. Die corporate installeert teveel. (netwerkfunties enzo.) Maar de bootflop van 2003 kan meer. O.a. rechtstreeks naar een brander schrijven, waardoor tevens en bootable CD ontstaat: Als de PC helemaal plat ligt, kun je daar mee opstarten, en start GHost op. Dan kun je terugschrijven.
Er waren nog een paar voordelen, die enkel 2003 had..

Al3arbi
02-08-04, 16:20
Geplaatst door Maarten
Bedankt!! Straks eens kijken hoe die snelheden zijn.

Maar Norton Ghost 2003 is beter dan die corporate. Die corporate installeert teveel. (netwerkfunties enzo.) Maar de bootflop van 2003 kan meer. O.a. rechtstreeks naar een brander schrijven, waardoor tevens en bootable CD ontstaat: Als de PC helemaal plat ligt, kun je daar mee opstarten, en start GHost op. Dan kun je terugschrijven.
Er waren nog een paar voordelen, die enkel 2003 had..


ShareAza heeft hoge snelheden. Je kan je lol niet op. Heb Fahrenheit 911 binnen anderhalfuur binnen gehaald. En Office2003 binnen `n drie kwartier, maar dat was @ nite.

$adeeQ
02-08-04, 16:26
Geplaatst door Maarten
Mensen hebben domweg de tijd niet om al die computerproblemen te leren oplossen.
Dan ligt de PC weer eens in de soep, of draait voor geen meter meer, en dan??..

Met Ghost maak je een Image van je hele C-schijf op de D-schijf. Dat is éen groot bestand. En als je een probleem krijgt, dan schrijf de dat Image weer terug naar de C-schijf, waardoor je PC weer precies zo werkt, als toen je het Image maakte.

Als je weinig weet van Computers, dan is dít de Verzekering van je hele installatie. Het kan je echt een hoop ellende besparen, om je hier een uurtje in te verdiepen. Die investering lóont! Dit moet je dus doen voordat je problemen krijgt, want achteraf helpt het niet.
Ik schreef ooit een stuk gelul over Norton Ghost 2003. Zie Attachment.

Als je goed werkt met Ghost, dan wordt alles een stuk veiliger. Je kunt echt rotzooien zoveel als je wil met die PC. Als het fout gaat, dan zet je een Image terug, en doe je wat updates, klaar!
Heb je een Image van een vers systeem, dan kun je altijd weer een vers systeem terugkrijgen.

Als je Ghost gebruikt, sla je nóoit meer iets op op de C-schijf! Dat ben je namelijk kwijt, als je een Image terug schrijft. Je slaat alles op op een D-schijf of zo. Ook email kun je zo instellen, dat die standaard op de D-schijf staat.
Heb je geen D-schijf? Met Partition Magic of zo, kun je de C-schijf kleiner slepen, en dan op het vrijkomende stuk een D-schijf maken. Dat moet ook, omdat je Images kunnen niet op dezelfde C-schijf kunt zetten. (in het attachment staat niet hoe je dit doet, maar ik schrijf het anders wel.)

Klojo’s genoeg op Maroc.nl die weten hoe dit werkt. Maar het attachment kan handig zijn om even aan iemand te mailen. Dan hebben ze wat om uit te zoeken. :D

:zwaai:

Met het programa Norton Goback (http://www.symantec.com/goback/) heb je veel mogelijkheden en is de schade beperkter , dat programma maakt steeds kopieetjes van alle belangrijk data en systemen en als je om 1200h iets verkeerd doet waardoor de boel vast loopt , kun je gewoon je systeem terugzetten naar 11:55 of een uur eerder ............tot 48 uur eerder.

Maarten
02-08-04, 21:56
Geplaatst door rja
Gut wordt Maroc nu een warez site, waar je illigale software kunt downloaden ?
Daar zou Maroc, last mee kunnen krijgen,
Valt me een beetje tegen van een moderator ?
Geef je zelf maar strafpunten :denk:

“Marez“ bedoel je! :hihi: Das beter dan warez. Daar krijg je nog advies bij, over wat je béter kunt downloaden! En gegarandeerd minimaal 40 KB/S, anders beginnen we er nog niet eens aan om het hier neer te typen.. :D

Maar er staat niets op de server van M.nl. Sadeeq linkte gewoon naar Symantec. En Al3arbi had iets met Tarantula’s.. :engel:
Maar degene die beweert dat je iets van maroc.nl kunt downloaden, die valt misschien wel onder smaad of laster! :D
Valt wel mee hoor. :) Je moet er geen cultus van maken hier, dat is alles.

Maar de realiteit is, dat de soft- en hardwareindustrie indirect miljarden verdient heeft aan de warez. Zonder die jongens was de PC lang zo populair niet. Maak maar geen schatting, maar het is zeker meer dan de helft. Die warez jongens hebben de boel ontzettend aan staan zwengelen. Dat heeft gezorgd voor een groot arbeidspotentieel, dat in een bedrijf achter de PC inzetbaar is. Geen cent scholingskosten voor bedrijven, want men leerde thuis.
Zelf zwaai ik nogal eens wat met software. Enige ethiek is, dat je er zelf geen geld mee verdient. Maar in feite ben je propagandist voor Microsoft e.a, zeker als je de tips en de hulp er bij telt. Dat werkt als inktvlek. In feite zijn ze daar heel blij mee. Ze krijgen pas een probleem, wanneer je dat voor Linux gaat doen. :D

rja
02-08-04, 22:18
Geplaatst door Maarten
“Marez“ bedoel je! :hihi: Das beter dan warez. Daar krijg je nog advies bij, over wat je béter kunt downloaden! En gegarandeerd minimaal 40 KB/S, anders beginnen we er nog niet eens aan om het hier neer te typen.. :D

Ik gebruik zulke programma's niet meer,
als ik wat nodig heb haal ik van usenet af, gaat veel sneller, ik download ongeveer met 150 kb per seconde.

Al3arbi
02-08-04, 22:20
Geplaatst door rja
Ik gebruik zulke programma's niet meer,
als ik wat nodig heb haal ik van usenet af, gaat veel sneller, ik download ongeveer met 150 kb per seconde.


FUCK! Zo traag. :slapen:

rja
02-08-04, 22:25
Geplaatst door Al3arbi
FUCK! Zo traag. :slapen:
Ik heb geen zin om een pay server te nemen, waar je met continu de maximum speed van mijn basic adsl heb van zo'n 240 kb per seconde kan downloaden , maar ik neem genoegen met de server van mijn provider xs4all en die is bijna continu 150 kb seconde.

Al3arbi
02-08-04, 22:27
Geplaatst door rja
Ik heb geen zin om een pay server te nemen, waar je met continu de maximum speed van mijn basic adsl heb van zo'n 240 kb per seconde kan downloaden , maar ik neem genoegen met de server van mijn provider xs4all en die is bijna continu 150 kb seconde.


Download nu, @ the moment `n film. 325KB/s

rja
02-08-04, 22:32
Geplaatst door Al3arbi
Download nu, @ the moment `n film. 325KB/s
Dan heb je snellere verbinding als ik.

Daar heb ik geen geld voor over, ik weet niet wat je maximaale speed is, maar op een goede pay server, als je genoeg betaald kun je aan je maximale speed komen.

Al3arbi
02-08-04, 22:49
Geplaatst door rja
Dan heb je snellere verbinding als ik.

Daar heb ik geen geld voor over, ik weet niet wat je maximaale speed is, maar op een goede pay server, als je genoeg betaald kun je aan je maximale speed komen.

Guess so. Maar ik weiger te betalen voor downloads. Pfff. I-net is free. Lets keep it that way.

Maarten
02-08-04, 22:55
Geplaatst door $adeeQ
:zwaai:

Met het programa Norton Goback (http://www.symantec.com/goback/) heb je veel mogelijkheden en is de schade beperkter , dat programma maakt steeds kopieetjes van alle belangrijk data en systemen en als je om 1200h iets verkeerd doet waardoor de boel vast loopt , kun je gewoon je systeem terugzetten naar 11:55 of een uur eerder ............tot 48 uur eerder.

:ego: In de tijd waarin ik de buurvrouw voor hoer uitscheld, heeft Norton al 4 GB teruggeschreven! :D
Das tevens aanmoediging om daar na 5 minuten weer mee op te houden!

Jopie zei, dat hij de problemen wel in 5 minuten oploste. Maar vaak is dat niet zo. En Ghost doet het ook in 5 min.

GoBack lijkt me een goede tip!
In elk geval als aanvulling op Ghost. Ghost -via mijn manier- doet meer: defragmenteren, geen virussen, geen spyware, geen temp internetfiles, geen cookies, geen ongemerkte registertroep, geen vergeten spul, geen history voor wie dat niet wil. Je weet precies wat je krijgt. En het gebruiksgemak is groot, omdat het altijd hetzelfde gaat.

XP heeft nog een herstelpunten-systeem, dat ook met ghost-tech werkt. Maar ik heb er geen ervaring mee, en weet niet hoe goed dat werkt.

Joesoef dacht, dat digibeten niet met Ghost konden omgaan. (of terugschrijven wel, mar maken niet.) Maar mijn ervaring is, dat als je het een keer uitgelegd hebt, en je laat het ze een keer zelf doen, dat velen het dan kunnen. Je hoort dan achteraf dat ze het gedaan hebben. Anderen bellen, en die leg je het dan per telefoon uit, terwijl ze het doen.

Maarten
02-08-04, 23:08
Geplaatst door rja
ik download ongeveer met 150 kb per seconde.

Hey hey!.. Das kb/s he? das bits! Bij mij was dat kB/s! Das bytes!
:ego: niks slak! hier 380 kb/s

Veel meer hoeft van mij ook niet. Ik hoef niet zols Al3arbi het hele universum te backuppen.. :D
Well done die link A'bi !

Ron Haleber
03-08-04, 06:52
Geplaatst door Maarten
[B
GoBack lijkt me een goede tip!
In elk geval als aanvulling op Ghost. Ghost -via mijn manier- doet meer: defragmenteren, geen virussen, geen spyware, geen temp internetfiles, geen cookies, geen ongemerkte registertroep, geen vergeten spul, geen history voor wie dat niet wil. Je weet precies wat je krijgt. En het gebruiksgemak is groot, omdat het altijd hetzelfde gaat.

XP heeft nog een herstelpunten-systeem, dat ook met ghost-tech werkt. Maar ik heb er geen ervaring mee, en weet niet hoe goed dat werkt.

[/B]

Ik ben digi-autodidact van de kouwe grond... Maar met Norton Goback lukt het je nauwelijks om nog een ghost te maken. Dan moet je eerst dat program buiten werking stellen - duurt erg lang. Verder vaak gehad dat het toch niet vóór het tijdstip dat de zaak in de soep ging, iets wilde terugzetten....

Maarten je moet ze er wel voor waarschuwen dat ze na het maken van de ghost de partities niet meer veranderen, want anders knallen met de oude ghost de nieuw aangemaakte partities uit elkaar - worden overschreven...

Ook had je me een jaar geleden door de telefoon verteld dat je ook bij ghost altijd een paar kopien moest maken van de c-schijf die je anders kwijtraakt - favorieten en adressen - waar vinden ze die...? Dat zijn in jouw manual onder 5: 3,4,5?




Verder had jij laatst ook een goed tekstherkenningsprogram ontdekt dat ook krant met kolommen herkent. Waar is dat svp te vinden?

Ook zou ik willen weten of je met xp-prof - win 98 kan overschrijven zonder programma's kwijt te raken?

Verder jouw pdf-file is kopieerbaar. Maar die van Bil@l niet, bv over "De bittere waarheid"dat hij hier neerzette... Die is blijkbaar lid van een vrijmetselarij - het Selefie-genootschap - waar de korantekst etc niet kopieerbaar blijkt voor ongelovigen. Is er een truc om die Wahabisten toch te kraken. Of kan enkel Bil@ls vriend OBL dat?

Groeten Ron

Maarten
03-08-04, 14:59
Geplaatst door Ron Haleber Maar met Norton Goback lukt het je nauwelijks om nog een ghost te maken. Dan moet je eerst dat program buiten werking stellen - duurt erg lang.

O, jaa?.. wat raar!.. Krijg je een foutmelding in Ghost als je en Image wilt maken?
Ik zou er zelf geen last van hebben, want ik gebruik de floppy versie van Ghost, of beter nog: een Ghost-cd die zich als floppy gedraagt, waarmee je de PC kunt opstarten. Die trekt zich nies aan van wat er in Windows staat.


Verder vaak gehad dat het toch niet vóór het tijdstip dat de zaak in de soep ging, iets wilde terugzetten....

Ik begrijp de zin niet. Er is ook een stuk tussen uit.


Maarten je moet ze er wel voor waarschuwen dat ze na het maken van de ghost de partities niet meer veranderen, want anders knallen met de oude ghost de nieuw aangemaakte partities uit elkaar - worden overschreven...

Nee hoor ! Je zou even precies moeten melden wanneer je problemen kreeg. Ghost is juist erg slim met die partities. Bij terugschrijven verwijdert hij de oude partitie compleet, en zet er de partitie van het Image voor in de plaats. Als de verwijderde partitie kleiner was dan de nieuwe, dan geeft dat niet, zolang de de data van het Image er maar op passen :
Slel je oude was 3 GB, en je Image was gemaakt van een 5 GB partitie, waar maar 1,5 GB aan data op stond, dan zet hij die mooi terug op die 3 GB..

Of omgekeerd : Als je een Image van een 5 GB had, en de verwijerde partitie is 7 GB, dan wordt je nieuwe partitie bij terugschrijven toch 7 GB. Ghost past dat allemaal netjes aan.
Ik weet aleen niet wat Ghost doet, als je 5 GB aan data terugschrijft, terwijl de verwijderde partitie maar 3 GB is.. Volgens mij moet je dan toch een foutmelding krijgen.

Maar ik verander voortdurend allerlei partities, en dat heeft geen enkele invloed op hoe Ghost werkt. Ghost doet ook niets met partties, waar je niet heen schrijft..


Ook had je me een jaar geleden door de telefoon verteld dat je ook bij ghost altijd een paar kopien moest maken van de c-schijf die je anders kwijtraakt - favorieten en adressen - waar vinden ze die...? Dat zijn in jouw manual onder 5: 3,4,5?

Je bedoelt, dat je wel een backup moet maken van een paar dingen die nog op de C-schijf staan, voor je een Image terug schrijft.

De hele pagina 5 gaat over die Backup, compleet met de vindplaatsen (paden) erbij.
Wat ontbreekt, dat is de vindplaats van Outlook-spul. (dus niet van Outlook Express, want die staan daar. Outlook-mail en accounts, dat zijn .pst-files (gebruik Zoeken.)

Maar de truc is net, om alles zoveel mogelijk in te stellen, dat alles automatisch op de D-schijf komt. Dat lukte met alles, behalve het Adresboek. (zie daarvoor p. 6)
Zelfs de mappen Mijn Documenten (+mijn muziek, mijn afbeeldingen) en Favorieten kunnen ingesteld worden op de D-schijf met een tweak-programma. Ik gebruikte X-setup van Lockergnome. ( je moet naderhand wel zelf handmatig de files verplaaten.

Als voorbeeld van hoe ik mijn D-schijf ingedeeld heb, en standaardmappen verhuist heb:

1. Een Werkmap. (gewoon een map voor de dingen waar ik dagelijks aan werk.)

2. Een Map Mijn Documenten (verhuisd dus), met submappen voor:
- Mijn Muziek en Mijn Afbeeldingen. (XP wil die mappen. Programma’s rekenen er op dat die er zijn.)
- Submap voor de Scanner (output)
- Submappen voor álle programma’s die een eigen standaardmap hebben. (behalve internetprogramma’s) Dat moet je in al die programma’s veranderen.

3. Een Downloadmap. Daarin gaat alles wat van internet komt. Submappen voor:
- Realplayer tempfiles.
- Sharemap voor wat je met “vrienden” zoal uitwisselt.
- Submappen voor elk programma, dat dingen van internet haalt. (overal de map instellen.)

4. Een Mailmap met alles omtrent persoonlijke communicatie:
- Submap voor mail van elke Indentiteit van élk mailprogramma.
- Submap voor backup van het Adresboek. (.adr files)
- Submap voor backup van de email-accounts (.iaf files)
- Favorieten. (hier maar neer gepleurd.)

Verder stikt het van de mappen en schijven, maar bovenstaande mappen houden de boel overzichtelijk, en voorkomen verlies van spul door het Ghosten van de C-schijf.



Verder had jij laatst ook een goed tekstherkenningsprogram ontdekt dat ook krant met kolommen herkent. Waar is dat svp te vinden?

Ook zou ik willen weten of je met xp-prof - win 98 kan overschrijven zonder programma's kwijt te raken?

Verder jouw pdf-file is kopieerbaar. Maar die van Bil@l niet, bv over "De bittere waarheid"dat hij hier neerzette... Die is blijkbaar lid van een vrijmetselarij - het Selefie-genootschap - waar de korantekst etc niet kopieerbaar blijkt voor ongelovigen. Is er een truc om die Wahabisten toch te kraken. Of kan enkel Bil@ls vriend OBL dat?

Groeten Ron [/B][/QUOTE]

Maarten
03-08-04, 15:11
Ben weer wat leuks aan het doen…
Een CD waar een complete XP op staat, waar je een PC mee kunt opstarten.
Als een PC dus helemaal plat ligt, dan doe je de CD er in, start op, en dan kun je overal bij om de boel te repareren. Erg handig, als mensen niet met ghost werken.

http://www.nu2.nu/pebuilder/

Da’s Bart! Bart is echt geweldig. Alles wat die vent en kornuiten maken, loopt als een trein. En het is volkomen legaal.

plexus
03-08-04, 16:04
Geplaatst door Maarten


http://www.nu2.nu/pebuilder/

.... En het is volkomen legaal. [/B]

jammer.. :p

Maarten
03-08-04, 22:10
Geplaatst door plexus
jammer.. :p

Stil Mispuntje!
Luister naar Papa!...
SOMS is legaal MOOI !!

Neem dit..
Ook weer Bart..
Gooi de XP instalatiefiles in Bart’s BCD map..
Slipstream Servicepack 1 erin via een regeltje bij Uitvoeren.
Slipstream Servicepack 2 erin via een regeltje bij Uitvoeren.
Maak een ISO-file via zo’n regeltje!
En brandt er je kersverse geupdate XP-installatie-CD van!
Legaal. Iedereen blij..
Daz Móooi !....

En nou naar bed!

barneveld
03-08-04, 22:16
jullie moeten geen ruzie maken mijn pc doet het nog steeds

Ron Haleber
04-08-04, 01:45
Maarten, erg bedankt voor een aantal overzichtelijke tips! Samen met je manual zijn die goed te gebruiken.

Verder, excuus maar Norton Goback heeft niets met ghost te maken. Het is een programma dat alle veranderingen van de pc per sessie bijhoudt. En dan kun je als er iets misgaat de pc weer in de oude stand van 1 uur of 2 uur daarvoor zetten. Maar om dan ghost te gebruiken moet je dat aparte programma (zat bij N.System works) zich laten af- en aanzetten waar veel tijd in gaat zitten...


Ik weet aleen niet wat Ghost doet, als je 5 GB aan data terugschrijft, terwijl de verwijderde partitie maar 3 GB is.. Volgens mij moet je dan toch een foutmelding krijgen.


De c-ghost schrijft hij wel feilloos terug als je ondertussen de partities wijzigde, maar de andere partities kunnen dan worden overschreven - daar wordt geen rekening mee gehouden - was althans mijn ervaring...

Bedankt!

Maarten
04-08-04, 10:52
Geplaatst door Ron Haleber
Norton Goback heeft niets met ghost te maken. Het is een programma dat alle veranderingen van de pc per sessie bijhoudt. En dan kun je als er iets misgaat de pc weer in de oude stand van 1 uur of 2 uur daarvoor zetten. Maar om dan ghost te gebruiken moet je dat aparte programma (zat bij N.System works) zich laten af- en aanzetten waar veel tijd in gaat zitten...

Dit had ik al helemaal begrepen. Maar je kunt die moeiljkheden omzeilen, door gebruik te maken van de floppy-variant van Ghost.
Je kunt een GHost-bootfloppy maken (zie beschrijving) Daar start je de PC mee op. Dan kun je Images maken en terugschrijven (en Image Integrity Checks doen) zoveel als je wilt. Dat trekt zich helemaal niets aan van een GoBack, die in XP geinstalleerd is.

Je moet wél even leren werken met die floppyvariant. Maar dat zijn maar een paar handelingen. Zie beschrijving. Zie p. 3 onderaan, en p. 7 bovenaan.


De c-ghost schrijft hij wel feilloos terug als je ondertussen de partities wijzigde, maar de andere partities kunnen dan worden overschreven - daar wordt geen rekening mee gehouden - was althans mijn ervaring...
[/B]

Kijk bijzonder goed uit naar welke partitie je terug schrijft !!!!!!!!!!!!!!!

Geef Partities het liefst een Naam (Rmuis), en wéét hoe groot ze zijn!!
Dit is belangrijk voor de herkenning van partities in Ghost! Zeker de floppy-variant van Ghost geeft de partities misschien met een andere "stations-Letter" weer, dan Windows-verkenner doet!

Als je maar één schijf hebt, en XP staat gewoon vooraan, dan kan er nauwelijks wat mis gaan, tenzij je echt fout klikt.
Mar ik heb 2 schijven, en XP staat op de 3e partitie. Maar bij opstarten ziet de XP-partitie zichzelf wel als C-schijf, en ziet hij de eerste twee partities niet. (daar staan winNT en win98 op) Maar Ghost ziet die wel. Dus moet ik uitkijken dat in naar de 3e partitie terugschrijf, en niet naar de eerste.
Als ik twijfel hoe het ook weer zat met die partitionering, dan start ik even Partition Magic, dan zie je het meteen.

Ik denk dat je een keer op de foute partitie geklikt hebt, en toen de verkeerde hebt overschreven. Of misschien wel een Ghost gemakt van de verkeerde partitie. Na terugschrijven heb je dan misschien helemaal geen C-partitie meer, of hij staat er dubbel op. Dan loop je inderdaad de kans dat Verkener de boel daarna ook anders ziet.
Maar normaal doet Ghost echt helemaal niets met die partitie-indeling.

Maar laat me even denken.. :rolleyes: Stel je hebt 4 partities. En je hebt een mooi Image van de C-schijf. Dat is dan een Image van en "Primary" partitie. Als je dat per ongeuk naar de D-schijf terug schrijft, en je start de PC op, dan start hij weer met zijn oude XP op, die op de éerste primary partitie staat, maar ziet vervolgens de ontstane Twéede rimary partitie niet! (zo werkt dat: Windows ziet maar éen primary partitie) Maar dan is je E-schijf intussen je D-schijf geworden, en je F-schijf is je E-schijf geworden!
Intussen staat er dan een verborgen partitie op de schijf, die windows niet ziet, maar Partition Magic bijvoorbeeld wél ziet. (Met P.M kun je die verloren ruimte terugwinnen.)

Daarom denk ik dat dit je een keer gebeurd is.
Bijzonder kut natuurlijk, vanwege de data die je kwijt bent. Dat kan echt een harde klap zijn.
Maar ja... dat gebeurt ook al die mensen, die denken dat harde schijven het eeuwige leven hebben, en pas "volgende week" gaan backuppen.

Maar nogmals: als je Image méer data bevat, dan er op de doelpartitie kunnen, dan krijg je volgens mij een foutmelding, en schrijft hij NIET automatisch over de volgende partitie heen!
Probeer Partition Magic maar. Ik durf te wedden, dat je dan tussen de C-schijf en de D-schijf een partitie ziet, die géen stationsletter heeft, en die windows-verkenner ook niet ziet.