PDA

Bekijk Volledige Versie : John Kerry's versie van God



Marsipulami
02-08-04, 16:09
John Kerry's versie van God

"Ik wil niet bidden dat God aan onze kant staat. Zoals Abraham Lincoln ons heeft geleerd, wil ik nederig bidden dat wij aan Gods kant staan". Met deze woorden, uitgesproken tijdens zijn toespraak tot de Democratische conventie, lijkt presidentskandidaat John Kerry zijn religieuze taal te hebben gevonden. Dat stelt NRC Handelsblad zaterdag 31 augustus in een uitgebreid artikel over de strijd om de gelovige kiezer in de Verenigde Staten.

Zeventig procent van alle Amerikanen wil dat een president zijn geloof uitdraagt; slechts zeven procent vond tot afgelopen donderdag dat Kerry dat deed. Hoe die percentages nu liggen moet nog duidelijk worden, maar duidelijk is dat Kerry er rekening mee heeft gehouden bij het schrijven van zijn toespraak.

In een redevoering die vier keer het woord ‘God’ bevatte, stond hij stil bij de waarden van ‘gezin, geloof en vaderland’ die zijn ouders hem hebben bijgebracht. In een filmpje vooraf zei de Vietnam-veteraan zelfs: "Dat ik nog in leven ben, heb ik te danken aan de gratie van een hoger wezen".

Kerry beloofde herstel van Amerika’s aanzien als baken van eerlijkheid in de wereld. "En wat ons geloof ook is, moge één overtuiging ons allen samenbinden: dat ons karakter wordt afgemeten aan onze bereidheid onszelf te geven, aan anderen en aan ons vaderland", aldus de Democratische presidentskandidaat.

Tot deze aanvaardingstoespraak liet de katholieke Kerry zich zelden uit over zijn religieuze drijfveren. En wat zijn Kerk erger vindt: hij is voor het recht op abortus. Verschillende bisschoppen hebben priesters opgeroepen politici de communie te weigeren als ze het kerkelijke verbod op abortus negeren.

Deze opstelling van de Kerk is onder Amerikaanse rooms-katholieken echter niet goed gevallen. Tweederde vindt dat hun Kerk politici niet op deze manier onder druk moet zetten. Een kleinere meerderheid (54 procent) staat achter de huidige legalisering van abortus via een uitspraak van het Supreme Court. Kerry staat dus niet alleen, maar helemaal in het midden van de kudde loopt hij ook niet.

Het oecumenische webmagazine Beliefnet schreef na afloop van de toespraak: "Vanavond vond John Kerry de stem van zijn geloof". Een conservatieve columnist van de New York Times stelde vast dat 100 miljoen dollar aan negatieve tv-reclame niet heeft bereikt dat Bush Kerry kan afdoen als ongeloofwaardig. De strijd moest nu maar op onderwerpen worden uitgevochten, vindt de columnist. Bijvoorbeeld op het waardendebat.

Aan wiens waarden of scherper gesteld, wiens God gaat een meerderheid van de Amerikanen daarbij de voorkeur geven? De ‘wereldse’ van John Kerry of de strenge, minder sociale van George W. Bush? Die vraag is volgens NRC Handelsblad alleen maar actueler geworden, nu Kerry op gelovige wijze de nominatie van zijn partij voor het presidentskandidaatschap heeft aanvaard.

Bron: Katholiek Nederland