PDA

Bekijk Volledige Versie : Theo van Gogh: Pathé wil geen Mokro's in de tent



Mill
03-08-04, 12:40
http://www.theovangogh.nl/indexc.html


COOL

Als ik aan filmkenner en televisiepresentator Jacques Goderie denk, maakt zich altijd een zekere deernis van mij meester. Ik zie een eenzame man voor me die in een lege kantine een bakje zelf meegebrachte sla nuttigt en peinst over de dagen dat hij nog geen dubbel tarief hoefde te betalen aan zijn schandknaapjes. Een jaar geleden schreef ik een stukje over Jacques waarin ik me afvroeg waarom meneer namens zijn blad "Preview" nog een huurschuld had van meer dan 23.000 Euro bij mijn vriend Dave Schram, die met veel kunst en vliegwerk en vooral veel toeleggen Jacques' filmprogramma bij AT5 in de lucht houdt. Twee dagen later was de achterstallige huur betaald en gewerd mij Goderie's mededeling dat er wat hem betreft voor Theo van Gogh 'nog een rekening openstaat.'
Sidderend lag ik in mijn bedje. Wraak is een gerecht dat koud moet worden opgediend, dus ik had er wel een zeker respect voor hoe Jacques rustig de tijd nam om een jaar af te wachten en zijn rekening te vereffenen. Hoe? Mijn film "Cool" komt eraan en Goderie programmeert de Pathé-theaters.
De film is opgenomen met jeugdige misdadigers die hun straf niet hoeven uitzitten in de cel maar in de Glenn Mills-inrichting, een uit Amerika geïmporteerd systeem van heropvoeding waarin de hiërarchische structuur van bendes op straat met veel geloei en geblaf ten positieve wordt aangewend tussen vier muren. Wij praten hier niet over jongelui die belletje hebben getrokken. Zeventig procent van de jongeren die Glenn Mills verlaten, vervallen niet in hun oude patroon, claimt de inrichting. Ik vond dat cijfer interessant genoeg om er, mèt Katja Schuurman, John de Mol jr. en vijf ter plekke gecaste hoofdrolspelers, een speelfilm te maken; in 'de secte', zoals de school in "Cool" wordt genoemd. Goderie kreeg de film te zien en vertrok na veertig minuten naar de WC om niet meer terug te keren. Zijn bazin Daniëlle Kroon vatte het oordeel van de Pathé'tjes samen: "Slecht, niet commercieel, wij zijn een commercieel bedrijf en hebben niet de functie om films over maatschappelijke problemen in de bioscoop te brengen. Wij willen winst maken. En wij wensen niet het publiek binnen te krijgen dat je in deze film ziet op het doek."
Daarmee doelt Mevrouw Kroon op de Marokkaanse hoofdrolspelers in "Cool". Omdat Pathé in de Randstad een monopolie heeft als het gaat om de grotere bioscopen, zal de film dus niet de jongeren bereiken waarvoor "Cool" bedoeld is, want die gaan op Vrijdagavond niet naar het Ketelhuis of een ander art-house. Dat ze bij Pathé mijn film kut vinden is hun goed recht, dus mij hoor je niet. Wat ik wel curieus vind is de deal die er bijvoorbeeld in Rotterdam bestaat tussen het gemeentebestuur en Pathé om geen andere mega-complexen toe te laten. Ik heb wel 'ns gehoord dat er vrije concurrentie bestaat en dat er een kartelpolitie is die monopolies onderzoekt. Staat ergens in de wet dat Pathé het alleenrecht heeft?
Dertien September gaat "Cool" in première als openings-film van het Festival by the Sea in Scheveningen, om eenmalig te draaien in acht zalen van het plaatselijke Pathé-complex. Mevrouw Kroon belde laatst de directeur van het festival. Ze klonk kwaad: "Hoe kan het dat jullie uitgerekend voor de opening een film nemen die wij niet willen draaien?"
Ach gut. Ik feliciteer Jacques Goderie op deze plek met zijn revanche, al is dat jammer voor Pathé-bezoekers die van raps houden en voor de jongeren die een tot twijfel aanzettende film over wat goed en kwaad is misschien wel aardig zouden vinden. En zo beneemt een privé-akkefietje dankzij Pathé's monopolie in de Randstad duizenden jongeren het zicht op de opgewekte motregen van "Cool". Pathé houdt niet van Marokkanen en al helemaal niet van 'moeilijke films'. Gisteravond belde het belangrijkste en ook heel commerciële filmfestival van Noord Amerika, Toronto, dat ze "Cool" graag willen vertonen omdat de film naar hun oordeel zo fris en nieuw is. Ik kan het ook niet helpen, ze zeiden 't. Wie heeft er gelijk? Oordeel zelf. Of laat U dat liever over aan de zeker niet corrupte smaak van de Heer Goderie?

Theo van Gogh

Ravian
03-08-04, 12:46
Haha... die Theo toch.

Altijd moddervette kritiekop iedereen, maar als je een mening over zijn films geeft hangt ie pislink aan de lamp.
Cool! is alweer zo'n low budget film die de beloften die niet waarmaakt.
Net als Interview. Toen die door een recensent werd omschreven als een aardig tussendoortje, verklaarde Theo die scribent de oorlog.

taouanza
03-08-04, 12:46
Ik heb het gelezen.
Dit is geen collumn maar gratis reclame.:moe:


Waar vallen Shouf Shouf Habibi en Les Bandits onder dan?

Hij bedoelt ze motten zijn film niet.

Simon
03-08-04, 12:57
Het lijkt mij ook niet meevallen als je zoveel geld in een project moet steken om dan deze reactie te krijgen op je film. Ik heb wel wat twijfels bij die beweegredenen die Theo noemt. Immers Pathé draait juist steeds meer films gericht op Marokkanen en Turken en lieverdjes in films zijn meestal niet het meest commerciële onderwerp:

Geplaatst op 08-04-2004 om 13:16 door FilmTotaal

Bioscoopketen Pathé gaat naast Turkse ook Marokkaanse films programmeren om het allochtone publiek in de Randstad tegemoet te komen. Zo draait vanaf 29 april de Marokkaanse kaskraker Les Bandits in Pathé De Munt (Amsterdam), De Kuip (Rotterdam), Rembrandt (Utrecht) en Scheveningen.

De keten begon eerder dit jaar met het programmeren van Turkse titels. De eerste film in die cyclus, Hababam Sinifi, trok 30.000 bezoekers. Inmiddels is Pathé nu aan de vierde Turkse film toe.

Een Pathé-woordvoerster is tot dusver tevreden over de resultaten. ,,We gaan ermee door zolang bezoekers geïnteresseerd zijn en er voldoende geschikte aanvoer is. Dat geldt ook voor het Marokkaanse aanbod. Het moeten commercieel interessante films zijn die trouwens ook Nederlands ondertiteld worden.''

Les Bandits van regisseur Said Naciri is een komedie over een zeer intelligente zakkenroller die zich van bandiet omvormt tot gentleman. De Pathé-programmeurs denken dat de daarmee gepaard gaande ,,hilarische taferelen'' ook interessant kunnen zijn voor het autochtone filmpubliek.

assassijn
03-08-04, 13:21
Zie je wel dat Theo best okee is.Hij neemt het op tegen Pathe die negatieve dingen schrijft over Marokkanen :argwaan:

Waterval
03-08-04, 13:41
Geplaatst door assassijn
Zie je wel dat Theo best okee is.Hij neemt het op tegen Pathe die negatieve dingen schrijft over Marokkanen :argwaan:


:hihi:

Mill
03-08-04, 13:41
Geplaatst door Simon
Het lijkt mij ook niet meevallen als je zoveel geld in een project moet steken om dan deze reactie te krijgen op je film. Ik heb wel wat twijfels bij die beweegredenen die Theo noemt. Immers Pathé draait juist steeds meer films gericht op Marokkanen en Turken [/I]

Dat klopt, maar Van Goghs hoofdargument is de persoonlijke vete met Pathé programmeur Goderie. Het is natuurlijk wel frappant dat Toronto, het belangrijkste commerciele festival in Noord-Amerika, zijn film graag wil programmeren.

Mill
03-08-04, 13:44
Geplaatst door assassijn
Zie je wel dat Theo best okee is.Hij neemt het op tegen Pathe die negatieve dingen schrijft over Marokkanen :argwaan:

Ach, Van Gogh wordt op dit forumpje wel altijd gemakzuchtig afgeschilderd als grote anti-allochtoon, maar hij werk wel veel met Marokkanen, en op een serieuze, en aan beide kanten gewaardeerde manier. Zie Najib & Julia, zie nu weer Cool. Denk je dat de Marokkanen in die films met hem zouden werken als 'ie ze zou haten of als minachten? Je hoort juist altijd alleen maar dat ze hem zo respecteren. Hun mening lijkt me belangrijker dan al die hystero's hier op het vrome prikbord.

taouanza
03-08-04, 14:14
Geplaatst door Mill
Ach, Van Gogh wordt op dit forumpje wel altijd gemakzuchtig afgeschilderd als grote anti-allochtoon, maar hij werk wel veel met Marokkanen, en op een serieuze, en aan beide kanten gewaardeerde manier. Zie Najib & Julia, zie nu weer Cool. Denk je dat de Marokkanen in die films met hem zouden werken als 'ie ze zou haten of als minachten? Je hoort juist altijd alleen maar dat ze hem zo respecteren. Hun mening lijkt me belangrijker dan al die hystero's hier op het vrome prikbord.


:haha:


Met andere woorden je respecteert alleen meningen die in je straatje passen.Wat een verademing zeg.:rolleyes:

Mill
03-08-04, 14:18
Geplaatst door taouanza
:haha:


Met andere woorden je respecteert alleen meningen die in je straatje passen.Wat een verademing zeg.:rolleyes:

Het past niet in m'n straatje. Ik ben geen Van Gogh fan.

assassijn
03-08-04, 14:29
Geplaatst door Mill
Ach, Van Gogh wordt op dit forumpje wel altijd gemakzuchtig afgeschilderd als grote anti-allochtoon, maar hij werk wel veel met Marokkanen, en op een serieuze, en aan beide kanten gewaardeerde manier. Zie Najib & Julia, zie nu weer Cool. Denk je dat de Marokkanen in die films met hem zouden werken als 'ie ze zou haten of als minachten? Je hoort juist altijd alleen maar dat ze hem zo respecteren. Hun mening lijkt me belangrijker dan al die hystero's hier op het vrome prikbord.

Even ter verduidelijking.
N&J is geschreven door Justus van Oel,Theo mocht het geheel regiseren....had hij wel nodig na een reeks mislukkingen.
En in zijn nieuwe film krijgt men een positief beeld over Marokkanen :duim: .

Nog even ter verduidelijking:
Najib Amhali heeft spijt dat hij aan N&J heeft meegewerkt.En de jongen die Najib speelde in de serie had het toch liever bij het theater gehouden achteraf...weet ik uit betrouwbare bron.

Mill
03-08-04, 14:32
Geplaatst door assassijn
Even ter verduidelijking.
N&J is geschreven door Justus van Oel,Theo mocht het geheel regiseren

Nou en?



Najib Amhali heeft spijt dat hij aan N&J heeft meegewerkt.

Waarom?


En de jongen die Najib speelde in de serie had het toch liever bij het theater gehouden achteraf

Waarom?

Waterval
03-08-04, 14:35
Shouf Shouf droeg uiteraard ook niet toe aan de stereotypering betreffende Marokkanen toe..., (ongeacht of dit met een knipoog was of niet wat betreft de acteurs..) Het merendeel van de autochtone bezoekers zag dit weer eens over het hoofd.... (bewust of onbewust..).


(En nou genoeg gezeverd en gestipt... :p ).

Simon
03-08-04, 16:44
Geplaatst door Waterval
Shouf Shouf droeg uiteraard ook niet toe aan de stereotypering betreffende Marokkanen toe..., (ongeacht of dit met een knipoog was of niet wat betreft de acteurs..) Het merendeel van de autochtone bezoekers zag dit weer eens over het hoofd.... (bewust of onbewust..).


(En nou genoeg gezeverd en gestipt... :p ).

Van die film werd in de recensies juist aangegeven dat het zo bevrijdend was dat men zich daar niks van heeft aangetrokken. De maker gaf ook nadrukkelijk aan dat hij er mee wou spelen en niet allemaal brave mocro's tonen.

Waterval
03-08-04, 21:54
Geplaatst door Simon
De maker gaf ook nadrukkelijk aan dat hij er mee wou spelen en niet allemaal brave mocro's tonen.



Brave mocro's ... Daar wil gewoon geen hond van weten...

Julien
03-08-04, 22:08
Geplaatst door Mill
Nou en?



Waarom?



Waarom?

daar ben ik ook benieuwd naar, assassijn.. ik vond N&J een zeer goede en mooie serie. ik leefde erg mee met de marokkaanse familie van najib.

Julien
03-08-04, 22:09
Geplaatst door Waterval
Brave mocro's ... Daar wil gewoon geen hond van weten...

een film over alleen brave kaaskoppen wel dan? :watte?:

Waterval
03-08-04, 22:15
Geplaatst door Julien
een film over alleen brave kaaskoppen wel dan? :watte?:


Jij benadrukt hier "film" , ik brave mocro's .

Julien
03-08-04, 22:17
Geplaatst door Waterval
Jij benadrukt hier "film" , ik brave mocro's .

dus we hebben allebei gelijk ;)

Waterval
03-08-04, 22:19
Geplaatst door Julien
dus we hebben allebei gelijk ;)


Welkom terug irritatie-geval.

:D

Julien
03-08-04, 22:21
Geplaatst door Waterval
Welkom terug irritatie-geval.

:D

:p merci mon ami.. ik heb eigenlijk nu al weer heimwee naar de Middellandse Zee :(

mrz
03-08-04, 22:44
Ik vindt het dus best wel "cool" van mezelf dat ik gewoon helemaal niks ga zeggen over marrokanen in de bios... :rolleyes:

Mabel Twee
03-08-04, 23:14
Geplaatst door mrz
Ik vindt het dus best wel "cool" van mezelf dat ik gewoon helemaal niks ga zeggen over marrokanen in de bios... :rolleyes:

kewl

mrz
03-08-04, 23:28
Geplaatst door Mabel Twee
kewl

Waarom?

Maximiliaan
04-08-04, 14:43
Ik vind dat Theo zijn column in Metro deze keer wel schandelijk heeft misbruikt voor reclame en het afzeiken van een persoonlijke vijand.

Dat Pathe er na alle ellende die ze ermee gehad hebben, liever geen grote groepen Marokkanen meer binnen heeft is zeer begrijpelijk. Als je ze aan de deur tegenhoudt is het discriminatie, maar op deze manier mag het blijkbaar wel.