PDA

Bekijk Volledige Versie : Moslimregering neemt verantwoordelijkheid: verplicht bidden op straffe van arrestatie



Marsipulami
04-08-04, 03:09
'Bidden is goed, dat moet'


De regering van de noordelijke provincie van Pakistan heeft een strenge wet ingevoerd: iedere moslim moet verplicht vijf keer per dag bidden. Dus staat het hele maatschappelijke leven steeds twintig minuten stil.


door onze correspondent Harald Doornbos

PESHAWAR - Het is vrijdagmiddag, iets over enen. Net als moslims over de hele wereld, maken ook duizenden mannen in Peshawar, in het noorden van Pakistan, zich op voor het belangrijkste van de 35 wekelijkse gebeden, het vrijdagmiddaggebed. Bidmatjes worden uitgespreid op straten en stoepen. Het is druk vandaag, heel erg druk. Vlak voordat het gebed begint, proberen de laatsten een plekje te vinden - ergens tussen een paar geparkeerde auto's of brommers. Als de nasale stem van de mullah, de geestelijke, door de luidsprekers klinkt ten teken dat het gebed begint, zitten de stoepen en de helft van de straat tjokvol met vele duizenden gelovigen.

Tot voor kort was het alleen druk in de directe omgeving van de moskee. De reden dat het vandaag zo storm loopt, is even simpel als verbijsterend: de radicale moslimregering in de noordelijke provincie heeft bidden sinds een week bij wet verplicht gesteld. Niet alleen vrijdag, maar vijf keer per dag; 35 keer per week. De winkels moeten dicht tijdens de gebeden, die ongeveer twintig minuten per keer duren. Mannen die niet meedoen, lopen het risico gearresteerd te worden.

Bekeuring

In een poging het noorden van Pakistan te 'talibaniseren', neemt de regering steeds extremere maatregelen. Religie, zo oordeelt ze, is geen privé-aangelegenheid, maar een zaak van de overheid. Individuele vrijheden zijn toegestaan, zolang ze maar niet in strijd zijn met de sharia, de islamitische wetgeving. Aangezien er in de Koran staat dat moslims vijf keer per dag moeten bidden, ben je dus in overtreding wanneer je een keer mist. Politiemannen worden dus niet alleen geacht om een bekeuring uit te schrijven wanneer iemand door rood rijdt, maar tevens wanneer iemand vloekt, vreemdgaat, een koran niet met respect behandeld, de verkeerde kant op bidt. En zo zijn er nog duizenden regels en voorschriften. Want het godsbeeld dat veel Pakistanen hebben is er een van een heel strenge God.

Zou zo'n maatregel in grote delen van de wereld leiden tot protesten van de bevolking, in Peshawar - een stad met een miljoen inwoners - niet. Islam lijkt hier in het bloed van de mensen te zitten.

,,Ik ben het helemaal eens met de maatregel van de regering'', zegt Muhammad Nadim, die een matrassenwinkel heeft aan de hoofdstraat in het Saddardistrict van Peshawar. ,,We zijn toch moslims, of niet! En goede moslims bidden vijf keer. Wie zich daar niet aan houdt, is een slechte moslim en moet gecorrigeerd worden door de regering.'' Ahmed, een vijftienjarige ijsverkoper die zijn kar over straat duwt, is ook tevreden. ,,Tijdens het bidden stop ik met het verkopen van ijsjes en ga naar de moskee'', vertelt hij. ,,Bidden is heel goed, dat moet."

Zo ongeveer de enige in de stad die zijn twijfel heeft bij de maatregel is de zakengemeenschap. De strikte religieuze wetgeving van de regering heeft al geleid tot een enorme toename van de werkloosheid in het gebied. ,,Van de 200 firma's hier zijn 160 bezig om zich terug te trekken uit de provincie'', aldus een lokale zakenman, die niet met naam genoemd wil worden.

Cornetto

Sinds de MMA-regering door democratische verkiezingen aan de macht kwam, zijn foto's van personen verboden. Ook enkele kabelexploitanten die 'immorele films', als American Pie, uitzonden, zijn in elkaar geslagen door knokploegen. Hun bedrijven werden gesloten. Internetgebruik wordt door de regering ontmoedigd. Met grote regelmaat worden internetcafés bestormd door de politie en de klanten gearresteerd. ,,Waarom zouden firma's hier nog komen als ze ook in andere gedeelten van Pakistan kunnen investeren waar de regels niet zo verstikkend zijn'', aldus de zakenman. Hij zegt dat hij er niet aan denkt om verplicht te bidden. ,,Als ik wil bidden, ga ik bidden, niet omdat het moet van de regering.''

En ook dat kan in Pakistan. Want het mag dan op papier één van de meest radicale islamitische landen zijn ter wereld, het is tevens zo arm en chaotisch, dat het afdwingen van al die regeltjes en wetten in de praktijk vaak onmogelijk blijkt. Ook in Peshawar zal het de autoriteiten niet meevallen om iedereen vijf keer per dag naar de moskee te krijgen, zo verwachten velen. ,,Het gaat ze niet lukken'', meent de zakenman. ,,Als ze echt mensen met knuppels naar de moskee gaan slaan, zullen er protesten tegen de regering komen.''

IJsverkoper Ahmed heeft inmiddels al een manier gevonden om geen geld mis te lopen. Terwijl hij blijft benadrukken dat hij een sterk voorstander is van verplicht bidden, geeft hij toe dat hij al een foefje heeft. ,,Zodra ik moet bidden, zet ik m'n ijscokar naast de kant van de weg en neemt een vriendje van me het over. Hij verkoopt ijs totdat ik klaar ben met bidden.''

Slim wellicht, maar weinig principieel. Vanwege de hitte wordt het tijd om een Cornetto bij Ahmed te bestellen. En snel opeten natuurlijk. Want niet alleen smelt ijs razendsnel bij 40 graden, maar zo meteen moet het weer: het avondgebed.

mark61
04-08-04, 07:30
Gaat de PIA op binnenlandse vluchten in Peshawar nu ook 5 x per dag neerstorten? Moeten die controleurs zelf niet bidden? Gaat de stroom ook 5x per dag uit? Of viel dat toch al niet op?

Bofko
04-08-04, 10:16
Het geeft me toch een heel vreemd gevoel dat mensen blij zijn met dit soort overheidsmaatregelen en controles. Blijkbaar is de regering en zijn veel mensen niet overtuigd van de devotie van hun (mede)-mensen. Wantrouwen dus.
Als deze maatregelen genomen worden en ze hebben de instemming van de gelovigen kun je dus spreken van een 'vrijwillige' talibanisering.

taouanza
04-08-04, 10:20
Ik kan maar op een ding zeggen bij dit soort berichten: :moe:

sienia
04-08-04, 10:34
Geplaatst door Bofko
Het geeft me toch een heel vreemd gevoel dat mensen blij zijn met dit soort overheidsmaatregelen en controles. Blijkbaar is de regering en zijn veel mensen niet overtuigd van de devotie van hun (mede)-mensen. Wantrouwen dus.
Als deze maatregelen genomen worden en ze hebben de instemming van de gelovigen kun je dus spreken van een 'vrijwillige' talibanisering.

De ellende is dat je de mensen die er tegen zijn nooit hoort.

Voor sommigen zal het niet meer zijn dan 5x per dag rek en strek oefeningen.

Bofko
04-08-04, 10:51
Geplaatst door sienia
Voor sommigen zal het niet meer zijn dan 5x per dag rek en strek oefeningen.

Als je het zo bekijkt is het wel goed eigenlijk. Een gezonde geest in een gezond lichaam :boer:

echnaton
04-08-04, 10:54
Geplaatst door Marsipulami
'Bidden is goed, dat moet'


De regering van de noordelijke provincie van Pakistan heeft een strenge wet ingevoerd: iedere moslim moet verplicht vijf keer per dag bidden. Dus staat het hele maatschappelijke leven steeds twintig minuten stil.




En niet-moslims? Zijn die vrijgesteld?

taouanza
04-08-04, 10:56
Geplaatst door Bofko
Als je het zo bekijkt is het wel goed eigenlijk. Een gezonde geest in een gezond lichaam :boer:

Zouden die idioten die deze onzin hebben verzonnen om mensen verplicht te laten bidden ook zich zorgen maken over een gezond lichaam?
Of dat deze mensen eerst te eten en te drinken hebben?
Of ze werk, onderwijs en gezondsheidszorg hebben?

Ghiezzoe
04-08-04, 11:01
Wat ik heel positief vind is dat die gelegenheid er is om 5 keer per dag te bidden. Zondar dat er in je omgeving ogen gaan rollen van verbazing..
Zeer slecht vind ik het afstraffen van diegenen die niet bidden (bij vrouwen kan dit niet want ze kunnen altijd net ongesteld zijn, voor de verandering eens positieve discriminatie). in de tijd van de Profeet (vzmh) heeft hij geen straf opgelegd voor het niet bidden. volgens mij heeft hij wel eens aan een vrouw gevraagd waaroom ze het Fadjr gebed niet deed, ze antwoorde iets van als het de bedoeling was dan zou ik wel wakker worden (Proffet was boos maar er stonden geen sancties op)... en ook heeft men wel eens het avond gebed overgeslagen omdat men in slaap gevallen was. Hier was de Profeet (vzmh) wel boos en toch heeft hij ze niet gewekt...

Bofko
04-08-04, 11:08
Geplaatst door taouanza
Zouden die idioten die deze onzin hebben verzonnen om mensen verplicht te laten bidden ook zich zorgen maken over een gezond lichaam?
Of dat deze mensen eerst te eten en te drinken hebben?
Of ze werk, onderwijs en gezondsheidszorg hebben?

Waarschijnlijk niet.
Dit soort maatregelen zijn er wel oorzaak van dat vele islamitische landen economisch steeds meer achterblijven bij vergelijkbare landen in de regio (vergelijk met name India). Een goede economische basis is de voorwaarde voor werk, gezondheidszorg, onderwijs, voedsel en perspectief. Het geloof wordt gebruikt om de mensen (het land) arm te houden.

Flip
04-08-04, 11:16
Geplaatst door Bofko
Waarschijnlijk niet.
Dit soort maatregelen zijn er wel oorzaak van dat vele islamitische landen economisch steeds meer achterblijven bij vergelijkbare landen in de regio (vergelijk met name India). Een goede economische basis is de voorwaarde voor werk, gezondheidszorg, onderwijs, voedsel en perspectief. Het geloof wordt gebruikt om de mensen (het land) arm te houden.

Ik ruik een Zion-Nazi-complot...wat ik je brom!

David
04-08-04, 11:29
Geplaatst door Marsipulami
'Bidden is goed, dat moet'

De regering van de noordelijke provincie van Pakistan heeft een strenge wet ingevoerd: iedere moslim moet verplicht vijf keer per dag bidden. Dus staat het hele maatschappelijke leven steeds twintig minuten stil.


Al die mensen gaan nu vast allemaal heel oprecht, welgemeend bidden. Recht vanuit hun hart. En helemaal niemand zal gewoon doen alsof en intussen aan verloren omzet, de was of een lekke band denken. Een uitstekende maatregel die zal zorgen voor veel meer devotie en hypocrisie flink zal onderdrukken. Oprechtheid alom. Moesten ze overal invoeren!

sienia
04-08-04, 12:14
Geplaatst door David
Al die mensen gaan nu vast allemaal heel oprecht, welgemeend bidden. Recht vanuit hun hart. En helemaal niemand zal gewoon doen alsof en intussen aan verloren omzet, de was of een lekke band denken. Een uitstekende maatregel die zal zorgen voor veel meer devotie en hypocrisie flink zal onderdrukken. Oprechtheid alom. Moesten ze overal invoeren!

Dat zeg ik.
Geen dwang in de godsdienst.
Hmm
Als Allah, de mensen al geen dwang oplegt is dit voorbeeld dan een vorm van shirk??

Al3arbi
04-08-04, 12:19
20minuten. Zo lang. Tering hè.

David
04-08-04, 12:23
Geplaatst door sienia
shirk??

Wat is dat?

Al3arbi
04-08-04, 12:26
Geplaatst door David
Wat is dat?


Afgoderij. Lijkt me niet de correcte term, `kdenk meer aan Bid`a maar dat terzij.

sienia
04-08-04, 12:30
Geplaatst door Al3arbi
Afgoderij. Lijkt me niet de correcte term, `kdenk meer aan Bid`a maar dat terzij.

Neezeg, ga door. Ben benieuwd naar wat jij denkt.

Shirk is toch ook dat je jezelf eigenschappen van Allah toe eigent?

:o

Al3arbi
04-08-04, 12:32
Geplaatst door sienia
Neezeg, ga door. Ben benieuwd naar wat jij denkt.

Shirk is toch ook dat je jezelf eigenschappen van Allah toe eigent?

:o

Ik dacht zelf aan `n Bid`a. Een innovatie. Je gaat zelf namelijk een soort nieuwe regel invoeren. Een regel die het leven van de mensen bemoeilijkt en dat terwijl dat niet de bedoeling is van het Systeem. Niet dat ik zeg dat jij het fout hebt, come on. What the fuck do I know.

sienia
04-08-04, 12:40
Geplaatst door Al3arbi
Ik dacht zelf aan `n Bid`a. Een innovatie. Je gaat zelf namelijk een soort nieuwe regel invoeren. Een regel die het leven van de mensen bemoeilijkt en dat terwijl dat niet de bedoeling is van het Systeem. Niet dat ik zeg dat jij het fout hebt, come on. What the fuck do I know.

sienia in fundi modus:
Hoezo bemoeilijken? Juist vermakkelijken. Je moet toch 5x per dag bidden en zo wordt het je juist makkelijk gemaakt.

Wel makkelijk als vrouw, dan ben je gewoon eeuwig aan het menstrueren. Hoewel, daar mag ze natuurlijk ook niet de straat op.

Al3arbi
04-08-04, 12:44
Geplaatst door sienia
sienia in fundi modus:
Hoezo bemoeilijken? Juist vermakkelijken. Je moet toch 5x per dag bidden en zo wordt het je juist makkelijk gemaakt.

Wel makkelijk als vrouw, dan ben je gewoon eeuwig aan het menstrueren. Hoewel, daar mag ze natuurlijk ook niet de straat op.


Je vergemakkelijkt het geloof, maar het leven behoort makkelijk te zijn. Geloof is suffering. Boedha.

BiL@L
04-08-04, 12:51
Geplaatst door sienia
Wel makkelijk als vrouw, dan ben je gewoon eeuwig aan het menstrueren. Hoewel, daar mag ze natuurlijk ook niet de straat op.

Een persoon die bloed verliest, verzwakt.

TonH
04-08-04, 12:59
Geplaatst door Bofko
Waarschijnlijk niet.
Dit soort maatregelen zijn er wel oorzaak van dat vele islamitische landen economisch steeds meer achterblijven bij vergelijkbare landen in de regio (vergelijk met name India). Een goede economische basis is de voorwaarde voor werk, gezondheidszorg, onderwijs, voedsel en perspectief. Het geloof wordt gebruikt om de mensen (het land) arm te houden.

:D

Nog een argument om de zondagsluiting af te schaffen. Op de Veluwe en in Zeeland blijft men de bevolking maar kunstmatig arm houden met dit soort aftandse maatregelen.
Ik probeerde een camping te zoeken bij Lunteren, voor een weekendje. blijken er een stuk of 5 te zijn, waarvan je bij 2 niet op zondag kunt vertrekken!!! :schok:

BiL@L
04-08-04, 13:04
Geplaatst door TonH
:D

Nog een argument om de zondagsluiting af te schaffen. Op de Veluwe en in Zeeland blijft men de bevolking maar kunstmatig arm houden met dit soort aftandse maatregelen.
Ik probeerde een camping te zoeken bij Lunteren, voor een weekendje. blijken er een stuk of 5 te zijn, waarvan je bij 2 niet op zondag kunt vertrekken!!! :schok:

Ik vind het in ieder geval niet vreemd, dat een land naar een vorm van inrichting zoekt die beter is en welke niet gelijk is aan de vorm die wij hier gewend zijn.

Er bestaat ook nog zoiets als welzijn. Iemand die 5 maal daags rust vind in zijn/haar gebed zal minder snel een burn-out oplopen. Hoeveel burn-outs kennen wij wel niet hier? Heb je niet meer aan 1 gezonde persoon, dan aan 10 thuis zittenden als gevolg van burn-out?

David
04-08-04, 13:05
Geplaatst door TonH
:D

Nog een argument om de zondagsluiting af te schaffen. Op de Veluwe en in Zeeland blijft men de bevolking maar kunstmatig arm houden met dit soort aftandse maatregelen.



In Zeeuws Vlaanderen is op zondag alles gewoon open hoor!

Bofko
04-08-04, 13:05
Geplaatst door TonH
[BIk probeerde een camping te zoeken bij Lunteren, voor een weekendje. blijken er een stuk of 5 te zijn, waarvan je bij 2 niet op zondag kunt vertrekken!!! :schok: [/B]

Een hele zondag :schok: . Dat is andere religieuze koek dan 5 maal 20 minuten per dag.

TonH
04-08-04, 13:21
Geplaatst door David
In Zeeuws Vlaanderen is op zondag alles gewoon open hoor!

Zeeuws Vlaanderen is "de overkant" en dat hoort niet bij "ons soort"... :D

TonH
04-08-04, 13:33
Geplaatst door BiL@L
Ik vind het in ieder geval niet vreemd, dat een land naar een vorm van inrichting zoekt die beter is en welke niet gelijk is aan de vorm die wij hier gewend zijn.

Er bestaat ook nog zoiets als welzijn. Iemand die 5 maal daags rust vind in zijn/haar gebed zal minder snel een burn-out oplopen. Hoeveel burn-outs kennen wij wel niet hier? Heb je niet meer aan 1 gezonde persoon, dan aan 10 thuis zittenden als gevolg van burn-out?

Ik heb er ook helemaal geen bezwaar tegen dat mensen een eigen vorm zoeken die voor hen beter is.

De lange middagrust in veel mediterane landen wordt vanuit West- en Noord-Europa altijd belachelijk gemaakt. Snap dat nooit. Vaak begint men vroeger en gaat na die siesta nog een paar uur door met werken. Om dan 's avonds laat te gaan eten en nog lekker met vrienden op een terras koffie leutend de dag doornemen voordat men bij 25 graden nachttemperatuur een paar uur slaap probeert te vatten.

Bofko
04-08-04, 13:36
Geplaatst door BiL@L
Ik vind het in ieder geval niet vreemd, dat een land naar een vorm van inrichting zoekt die beter is en welke niet gelijk is aan de vorm die wij hier gewend zijn.


Verplicht bidden op straffe van arrestatie ?

BiL@L
04-08-04, 13:42
Geplaatst door Bofko
Verplicht bidden op straffe van arrestatie ?

Daar zou ik bewijzen voor moeten zien alvorens ik er antwoord op kan geven. Met bewijzen bedoel ik dan de Qor-aan en de Soennah. Het is natuurlijk bekend dat het 5 maal daags bidden een verplichting is, maar ik ben niet bekend met of een moslim(a) bestraft zou mogen worden wanneer hij/zij dit na laat.

Overigens bestaat er ook een h'adieth die over iemand gaat die nog nooit had gebeden (maar ook geen shirk had gepleegt) en toch naar het paradijs zou gaan. Wat de precieze omstandigheden van die hadieth waren weet ik niet meer uit mijn hoofd. Maar het is wel een bekende hadieth bij de grote geleerden...

David
04-08-04, 13:44
Geplaatst door BiL@L
Ik vind het in ieder geval niet vreemd, dat een land naar een vorm van inrichting zoekt die beter is en welke niet gelijk is aan de vorm die wij hier gewend zijn.

Er bestaat ook nog zoiets als welzijn. Iemand die 5 maal daags rust vind in zijn/haar gebed zal minder snel een burn-out oplopen. Hoeveel burn-outs kennen wij wel niet hier? Heb je niet meer aan 1 gezonde persoon, dan aan 10 thuis zittenden als gevolg van burn-out?



Vijf keer per dag een rustpunt is inderdaad erg fijn, maar of verplicht bidden op straffe van arrestatie nou voor rust zorgt? En verplicht bidden? Hoe controleren ze dat? Of is enkel "through the motions" gaan voldoende? Is dat bidden? Joh!

Bofko
04-08-04, 13:47
Geplaatst door BiL@L
Daar zou ik bewijzen voor moeten zien alvorens ik er antwoord op kan geven. Met bewijzen bedoel ik dan de Qor-aan en de Soennah. Het is natuurlijk bekend dat het 5 maal daags bidden een verplichting is, maar ik ben niet bekend met of een moslim(a) bestraft zou mogen worden wanneer hij/zij dit na laat.

Overigens bestaat er ook een h'adieth die over iemand gaat die nog nooit had gebeden (noch shirk had gepleegd) en toch naar het paradijs ging. Wat de precieze omstandigheden van die hadieth waren weet ik niet meer uit mijn hoofd. Maar het is wel een bekende hadieth bij de grote geleerden...

Ok Bil@l, maar nu ff ontopic. Kijk naar de topictitel en het eerste bericht. Wat vind jij van de maatregel van de regering van die Pakistaanse deelstaat ?

DEMOcraat
04-08-04, 13:47
Geplaatst door Marsipulami
'Bidden is goed, dat moet'




hoe zit het met de eisen van rita verdonk tegenover de nieuwe allochtoonen als ze zich niet kunnen aanpassen en de taal niet snel genoeg kunnen beheersen???

BiL@L
04-08-04, 14:01
Geplaatst door Bofko
Ok Bil@l, maar nu ff ontopic. Kijk naar de topictitel en het eerste bericht. Wat vind jij van de maatregel van de regering van die Pakistaanse deelstaat ?

Mijn reactie was on topic. Ik kan daar niet over oordelen zo lang ik de geleerden daar niet over heb gehoort en hun motivering daarvoor.

Als die motivering overeenkomt met de Qor-aan en de Soennah, dan steun ik het van harte. Als die motivering daar niet mee overeenkomt, dan niet.

Waarom? Omdat ik geloof in de God die zich als enige op de aardbol als Schepper stelt. En ook duidelijk maakt dat Hij geen gelijken heeft, in Zijn eenheid. En aangezien de laatste openbaringen worden gekenmerkt als een leidraad voor de gehele mensheid, tot aan de Dag des Oordeels en ook dat de bronnen gewaarborgt zullen blijven, dan accepteer ik alles dat daarmee overeenkomt of daar niet mee in tegenspraak is.

Dus ik wil jou heel graag van antwoord voorzien, maar dat kan ik je niet geven als moslimzijnde, door mijn onkunde om fatawaa-e te kunnen vervaardigen. Als ik jou iets vraag wat te maken heeft met atoom-wetenschap, en je hebt daar niet voor gestudeerd, dan zou ik er ook niet raar van opkijken als je mij door zou verwijzen naar een atoom-geleerde...

David
04-08-04, 14:03
Geplaatst door BiL@L
Ik kan daar niet over oordelen zo lang ik de geleerden daar niet over heb gehoort en hun motivering daarvoor.




Heb jij ooit zelf een mening?

Marsipulami
04-08-04, 14:03
Geplaatst door BiL@L
Mijn reactie was on topic. Ik kan daar niet over oordelen zo lang ik de geleerden daar niet over heb gehoort en hun motivering daarvoor.

Als die motivering overeenkomt met de Qor-aan en de Soennah, dan steun ik het van harte. Als die motivering daar niet mee overeenkomt, dan niet.

Waarom? Omdat ik geloof in de God die zich als enige op de aardbol als Schepper stelt. En ook duidelijk maakt dat Hij geen gelijken heeft, in Zijn eenheid. En aangezien de laatste openbaringen worden gekenmerkt als een leidraad voor de gehele mensheid, tot aan de Dag des Oordeels en ook dat de bronnen gewaarborgt zullen blijven, dan accepteer ik alles dat daarmee overeenkomt of daar niet mee in tegenspraak is.

Dus ik wil jou heel graag van antwoord voorzien, maar dat kan ik je niet geven als moslimzijnde, door mijn onkunde om fatawaa-e te kunnen vervaardigen. Als ik jou iets vraag wat te maken heeft met atoom-wetenschap, en je hebt daar weinig kennis van, dan zou ik er ook niet raar van opkijken als je mij door zou sturen naar een atoom-geleerde...


OK, hier is bewijs: "In godsdienst is geen dwang. (2:256)"

BiL@L
04-08-04, 14:06
Geplaatst door David
Heb jij ooit zelf een mening?

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/search.php?s=&action=finduser&userid=3273

Geniet er maar van zou ik zeggen. :)

David
04-08-04, 14:06
Geplaatst door Marsipulami
OK, hier is bewijs: "In godsdienst is geen dwang. (2:256)"


In godsdienst is geen dwang mógelijk. althans, niet als je godsdienst interpreteert als iets oprechts, iets dat vanuit je hart komt, als iets heel moois en vertrouwelijks tussen jouw en je god. Dwang is wel degelijk mogelijk als het slechts gaat om uiterlijke schijn, klakkeloos opvolgen van dogma's en fijn hele boeken op kunnen dreunen. Voor veel mensen is die laatste omschrijving de definitie van godsdienst.

Marsipulami
04-08-04, 14:08
Geplaatst door David
In godsdienst is geen dwang mógelijk. althans, niet als je godsdienst interpreteert als iets oprechts, iets dat vanuit je hart komt, als iets heel moois en vertrouwelijks tussen jouw en je god. Dwang is wel degelijk mogelijk als het slechts gaat om uiterlijke schijn, klakkeloos opvolgen van dogma's en fijn hele boeken op kunnen dreunen. Voor veel mensen is die laatste omschrijving de definitie van godsdienst.

akkoord

David
04-08-04, 14:11
Geplaatst door BiL@L
http://www.maroc.nl/nieuws/forums/search.php?s=&action=finduser&userid=23959

Geniet er maar van zou ik zeggen. :)


Ik ga even opzoeken wat de geleerden hier van vinden, en dan reageer ik.

850
04-08-04, 14:18
:student: Laten ze dan gelijk de Taliban-Sticks invoeren.
Alle mannen en jongens de moskee in meppen.......

Bofko
04-08-04, 14:22
Geplaatst door BiL@L
Als ik jou iets vraag wat te maken heeft met atoom-wetenschap, en je hebt daar niet voor gestudeerd, dan zou ik er ook niet raar van opkijken als je mij door zou verwijzen naar een atoom-geleerde...

1.Als jij mij vraagt wat ik van atoomenergie vind kun je een antwoord krijgen zonder dat ik een atoomgeleerde hoef te raadplegen.
2. Als jij mij vraagt hoe atoomsplitsing precies werkt dan kan ik je naar zo'n geleerde doorverwijzen.

Ik begrijp dat de vraag die ik je stelde voor jou in categorie 2 valt. Voor mij valt hij in categorie 1. :)

BiL@L
04-08-04, 14:28
Geplaatst door Marsipulami
OK, hier is bewijs: "In godsdienst is geen dwang. (2:256)"

Jij bent ook geen islamitische geleerde die gerechtvaardigd is om fatawaa-e te geven. Je bent voor zover ik weet niet eens de Arabische taal machtig. :) Bovendien had ik zelf ook al het volgende gezegt:


Overigens bestaat er ook een h'adieth die over iemand gaat die nog nooit had gebeden (maar ook geen shirk had gepleegt) en toch naar het paradijs zou gaan. Wat de precieze omstandigheden van die hadieth waren weet ik niet meer uit mijn hoofd. Maar het is wel een bekende hadieth bij de grote geleerden...

Wat de ayah betreft, die heeft de volgende betekenis:

"Do not force anyone to become Muslim, for Islam is plain and clear, and its proofs and evidence are plain and clear. Therefore, there is no need to force anyone to embrace Islam. Rather, whoever Allah directs to Islam, opens his heart for it and enlightens his mind, will embrace Islam with certainty. Whoever Allah blinds his heart and seals his hearing and sight, then he will not benefit from being forced to embrace Islam.''

It was reported that the Ansar were the reason behind revealing this Ayah, although its indication is general in meaning. Ibn Jarir recorded that Ibn `Abbas said [that before Islam], "When (an Ansar) woman would not bear children who would live, she would vow that if she gives birth to a child who remains alive, she would raise him as a Jew. When Banu An-Nadir (the Jewish tribe) were evacuated [from Al-Madinah], some of the children of the Ansar were being raised among them, and the Ansar said, `We will not abandon our children.' Allah revealed, ... (Jouw aangehaalde vers...)

Abu Dawud and An-Nasa'i also recorded this Hadith. As for the Hadith that Imam Ahmad recorded, in which Anas said that the Messenger of Allah said to a man; "Embrace Islam.'' The man said, "I dislike it.'' The Prophet said, "Even if you dislike it.''

First, this is an authentic Hadith, with only three narrators between Imam Ahmad and the Prophet. However, it is not relevant to the subject under discussion, for the Prophet did not force that man to become Muslim. The Prophet merely invited this man to become Muslim, and he replied that he does not find himself eager to become Muslim. The Prophet said to the man that even though he dislikes embracing Islam, he should still embrace it, `for Allah will grant you sincerity and true intent.'

http://www.tafsir.com/default.asp?sid=2&tid=6832
:knipoog:

observer
04-08-04, 15:36
In godsdienst is geen dwang mógelijk. althans, niet als je godsdienst interpreteert als iets oprechts, iets dat vanuit je hart komt, als iets heel moois en vertrouwelijks tussen jouw en je god dat is eerder een definitie van geloof dan van een godsdienst

laat mij een godsdienst zien die niet probeerd te overheersen en op te leggen

Maximiliaan
04-08-04, 15:38
Onbegrijpelijk hoe een land als Pakistan met zoveel problemen en armoede hier prioriteit aan hecht.

taouanza
04-08-04, 15:43
Geplaatst door Bofko
Waarschijnlijk niet.
Dit soort maatregelen zijn er wel oorzaak van dat vele islamitische landen economisch steeds meer achterblijven bij vergelijkbare landen in de regio (vergelijk met name India). Een goede economische basis is de voorwaarde voor werk, gezondheidszorg, onderwijs, voedsel en perspectief. Het geloof wordt gebruikt om de mensen (het land) arm te houden.

Ik denk niet automatisch aan India als ik denk aan een 'goed voorbeeld'.:vreemd:

Bofko
04-08-04, 15:50
Geplaatst door taouanza
Ik denk niet automatisch aan India als ik denk aan een 'goed voorbeeld'.:vreemd:

De indiase economie groeit dit jaar met 8% geloof ik.
In het recente verleden hebben een aantal Oost-Aziatische landen de sprong van 3e-wereldland naar redelijke welvaartsstaat gemaakt in minder dan 10 jaar tijd.
Eerst Zuid Korea en Taiwan, later Thailand en Maleisie . Op dit moment zijn India en China met deze economische 'sprong' voorwaarts bezig. Over enkele jaren zal het verschil in welvaart tussen India en Pakistan steeds duidelijker worden.

taouanza
04-08-04, 15:54
Geplaatst door Bofko
De indiase economie groeit dit jaar met 8% geloof ik.
In het recente verleden hebben een aantal Oost-Aziatische landen de sprong van 3e-wereldland naar redelijke welvaartsstaat gemaakt in minder dan 10 jaar tijd.
(Eerst Zuid Korea en Taiwan, later Thailand en Maleisie) . Op dit moment zijn India en China met deze economische 'sprong' voorwaarts bezig. Over enkele jaren zal het verschil in welvaart tussen India en Pakistan steeds duidelijker worden.

Ik heb gezien wat dat in de praktijk inhoud: een klein groepje schandalig rijke mensen die bruiloften vieren in voetbalstadions en nieuwe autos uitdelen. En een hele grote arme sloebers die zich kapot werken in levensgevaarlijke omstandigheden. Kinderen die werken in asbestmijnen. Schepenbegraafplaatsen en weet ik veel wat voor ergonomische walhalla's.

Bofko
04-08-04, 16:02
Geplaatst door taouanza
Ik heb gezien wat dat in de praktijk inhoud: een klein groepje schandalig rijke mensen die bruiloften vieren in voetbalstadions en nieuwe autos uitdelen. En een hele grote arme sloebers die zich kapot werken in levensgevaarlijke omstandigheden. Kinderen die werken in asbestmijnen. Schepenbegraafplaatsen en weet ik veel wat voor ergonomische walhalla's.

Dat er grote onrechtvaardigheden zijn is duidelijk. Maar dat was hier bij het begin van de industrialisatie in het westen ook. En dat er ook daarna onrechtvaardigheid heerst klopt ook. Maar alles beter dan bittere armoede ! Het beter verdelen van die welvaart is natuurlijk noodzakelijk. Maar die moet er eerst wel zijn.
Punt is dat je veel minder succesverhalen van een land ziet dan treurige verhalen. Die hebben minder nieuwswaarde.

Maximiliaan
04-08-04, 16:09
Geplaatst door taouanza
Ik heb gezien wat dat in de praktijk inhoud: een klein groepje schandalig rijke mensen die bruiloften vieren in voetbalstadions en nieuwe autos uitdelen. En een hele grote arme sloebers die zich kapot werken in levensgevaarlijke omstandigheden. Kinderen die werken in asbestmijnen. Schepenbegraafplaatsen en weet ik veel wat voor ergonomische walhalla's.
Dat is de praktijk in veel landen, het westen uitgezonderd. En juist op het kapitalistische westen wordt door veel mensen zo afgegeven.

David
04-08-04, 16:18
Geplaatst door Maximiliaan
Dat is de praktijk in veel landen, het westen uitgezonderd. En juist op het kapitalistische westen wordt door veel mensen zo afgegeven.


Jamaar, die praktijk in al die landen is ook de schuld van de westerse uitbuiters. wist je dat niet?

Maximiliaan
04-08-04, 16:19
Geplaatst door David
Jamaar, die praktijk in al die landen is ook de schuld van de westerse uitbuiters. wist je dat niet?
Alles is de schuld van de zionisten. :fpuh:

David
04-08-04, 16:43
Geplaatst door Maximiliaan
Alles is de schuld van de zionisten. :fpuh:


satanisch-zionisme rules!

Maximiliaan
04-08-04, 16:53
Geplaatst door David
satanisch-zionisme rules!
Dat wij zelf op de proppen moeten komen met zionistische complotten geeft eigenlijk wel aan dat het hiet hier verdomd saai is. Zitten alle jochies die anders altijd met dit soort complotten komen soms in Marokko? Het geschreeuw van Nabil/Zbaq mis ik ook al een paar dagen, of zit hij weer eens in de cel?

David
04-08-04, 16:56
Geplaatst door Maximiliaan
Dat wij zelf op de proppen moeten komen met zionistische complotten geeft eigenlijk wel aan dat het hiet hier verdomd saai is. Zitten alle jochies die anders altijd met dit soort complotten komen soms in Marokko? Het geschreeuw van Nabil/Zbaq mis ik ook al een paar dagen, of zit hij weer eens in de cel?


Kom, kom, kalm, kalm. Zo saai is het hier nu ook weer niet, en al deze discussies zijn al zo vaak gevoerd dat niemand meer zin heeft in complot theorieën. En waar Zbaq is weet ik niet, lekker in het zonnetje vermoed ik. En dat over die cel weten we nu ook wel.